[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 16:12

Wat koste het ook al weer Myrthe?

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 16:57

Myrthee_ schreef:
Ze moet dan hengstig zijn geweest en een geel lichaam hebben. Dan is de baarmoeder op z'n strakst. Dan gaan ze naar binnen en blazen lucht in de baarmoeder. Dan halen ze er een draadje om en met een schokje branden ze het zeg maar los. Lastig uit te leggen :')

Duidelijk, weer wat geleerd!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 17:03

Gefeliciteerd voor de drachtige merries!

Hier krijg ik dekbewijs bij afhalen van de merrie.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 17:47

Vulina, heb nog geen rekening gezien helaas. Duurt lang. Maar als het goed is rond de 300 euro. Zal het laten weten zodra ik de rekening heb!

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 19:33

Interessant om te lezen over die cystes. Hoe ontstaan deze eigenlijk?

Ldenboer, wanneer weet je meer? Hoop dat het toch gepakt heeft!

Gefeliciteerd met de dracht suffie! Toen je Formidable zei had ik eigenlijk een andere hengst in m'n hoofd. Maar dit is ook een plaatje! <3

Lijkt me best een gedoe met die papieren uit Spanje Crines! Ach, als het maar aan komt :) Handig dat je je merrie zo goed kent, scheelt misschien enkele slapeloze nachten :P

Zitten jullie trouwens dagelijk op de computer om dit topic bij de houden? Vind het best lastig om bijleespost te plaatsen met de telefoon }:0

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:35

Evita wij kunnen met 17 dagen scannen op dracht...aaaahhh zo spannend. Nog even geduld

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:40

Ik mag morgen scannen voor 18 dagen. Spannend!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:54

Evita_3 schreef:
Interessant om te lezen over die cystes. Hoe ontstaan deze eigenlijk?

Er zijn twee soorten cystes. De een ontstaat door ouderdom van de baarmoeder. Veel merries krijgen deze cystes als ze ouder worden en veulens hebben gehad. Deze kunnen heel groot worden. De grootste bij mijn merrie was 1,5 cm in doorsnee en bijzonder lastig om weg te halen.

De andere soort weet ik niet, dat ging het ene oor in en het andere uit..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:01

Oeh, spannend dames! Hopelijk weer positieve berichten.

Cystes heb ik geen ervaring mee, wel balen zeg! Ik hoop dat het geen dracht in de weg hoeft te zitten.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:17

Pfoee ik loop achter zie ik wel... Mobiel ook spontaan overleden en ik haat de trage oude computer :+

Ldenboer balen dat de inseminator zo laat was. Hoop dat het alsnog gepakt heeft!

Fijn dat ze weer thuis is Jazzejam!

Spannend met Wild Thing AMhorses!

Kimsel vroeg op pad met opa! Lieve foto <3

Duimen draaien Zamora!

Welkom xlaraaj Prachtige combi!

Twinklebel fijn dat het ei er af is! Nu duimen dat alles braaf blijft zitten. En het gebeurd inderdaad vaker dat ze hengstig tonen

Nicole fijn dat het gelukt is met de embryo's en draagmerries :)

Wat vervelend van die bacterie Vulina. Hoop dat het snel weg is!

Haha mijnlieverd. Beetje extra is nooit verkeerd :+

Prachtige hengst murosch !

Spannend kelsz! Ontzettend bvalen van de cystes , helaas geen ervaringen hier

Spannend Tinniee! Hoop dat ze mooi drachtig zijn :D

Gefeliciteerd suffie!! Mooie combinatie!

Crines wij krijgen de dekbewijzen via de post toegestuurd. Die van Lady had ik pas twee maand voor uitgerekende datum... Dus maart. In juni jaar eerder gedekt( hengstenhouder uit NL)

Evita ik plaats meestal per dag of twee keer per dag hier een bijlees berichtje om op iedereen te reageren vanaf de mobiel. Helaas is mobiel overleden dus reageer tijdelijk minder en is bij typen meer werk. Volgend jaar rond deze tijd moet je wel 3 of 4 keer per dag wat posten wil je het bijhouden...

Fokfanaat spannend! Succes morgen!

Hier nogsteeds geen verandering :+ Duurt lang tot 15 mei haha

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:18

Ik ben er ook weer bij,al kan ik niet garanderen dat ik het altijd even goed kan bijhouden.

Pepper is 3.5 week geleden naar de hengst gegaan met haar veulen samen.

Echter liep het allemaal even wat anders dan ik had gehoopt want ze is 2 weken lang hengstig geweest en gedekt.
Afgelopen zaterdag was 3 weken na de eerste dekking dus zijn ze nu aan het schouwen.
Hopelijk blijft ze afslaan en wordt ze drachtig gescand maar ik heb zo mijn twijfels of het gelukt is.

Ze staan dus nog steeds bij de hengstenhouder zoals elk jaar.

Pepper is natuurlijk een oude bekende,zelf geboren in het DBT 2005 en inmiddels 12 jaar jong en draait al heel lang mee als fokmerrie.
Priscilla,Presca,Prophecy,Eilinora en Estelle zijn tot nu toe haar nakomelingen en ook allemaal in het DBT geboren.

Afbeelding

Afbeelding

Pepper is gedekt met Oldenzijlster Atlantis.
Een jonge goedgekeurde kampioenshengst.

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat ik ze snel weer terug heb dan kan ik weer gaan genieten van pepper en haar Estelle samen met zus Eilinora in de wei.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 22:02

Evita_3 schreef:
Gefeliciteerd met de dracht suffie! Toen je Formidable zei had ik eigenlijk een andere hengst in m'n hoofd. Maar dit is ook een plaatje! <3 :0

Ja, die andere Formidable is ook een mooie hengst, maar ik houd niet zo van schimmels. Met 4 paarden voorzien van 4 hoog witte benen heb ik al meer dan genoeg waswerk :o

Fokfanaat succes morgen! Is dat de merrie die gedekt is door Just Wimphof? (Wat een naam trouwens :o )

Ldenboer72, jij ook veel succes. Mijn duimen draaien!

Myrthe, volgens mij kunnen cystes ook hormonaal zijn, bijv. als de eisprong niet goed doorzet kan het verschrompelde eitje een cyste worden. Fijn dat het bij Liby zo goed is gegaan, ik blijf het mooi vinden dat een merrie op haar leeftijd meteen oppakt :j

Vulina, heb jij ook een merrie met cystes?

Inowa ook weer van de partij! Is de jaarling inmiddels verkocht? Mooie combi hoor, geeft schimmel x schimmel altijd schimmel of heb je ook nog kans op andere kleurtjes?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 22:14

Ja die, maar heb mijn twijfels, stond na het plassen nog zo met de staart omhoog.

Ik gok dat die naam wel aangepast wordt alshij gekeurd wordt.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 22:22

fokfanaat schreef:
Ik mag morgen scannen voor 18 dagen. Spannend!

Oeh zeker spannend. We horen het graag!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 22:27

Vulina, van die bacterie is heel vervelend zeg. Is dat die merrie waar ook die swab van is genomen? Balen dat het niet weg wil gaan. Zit je ook echt niet op te wachten.

Suffie, ik vind de Formidable die jij gebruikt ook wel erg knap. Ben benieuwd wat daar uit gaat komen. Zeker ook omdat het nu een paard gefokte wordt. Vind Lara een machtige merrie.
Ben zelf inderdaad ook heek blij dat Liby zo makkelijk drachtig wordt. Laat ze direct maar zien dat het het geld waard was haha.

Inowa, leuk dat jij en Pepper er ook bij zijn dit jaar. Vind Pepper zo'n leuke pony!

FF, spannend! Succes morgen!

Kobayo, nog een weekje! Is bijna!

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 22:27

Zo jullie gaan echt hard. En wat een leuke combinatie worden er allemaal voorgesteld. Leuk zeg. Sorry als ik iemand vergeet.

Mooie hengst Suffie, wel weer wat anders als Cassanova.

Jammer van de cysten Kelzz_ maar gelukkig kan het wel goed zo te lezen. Hopen dat dat ook voor jullie geldt.

Succes morgen fokfanaat.

Welkom iwona of beter gezegt welkom terug wat een mooi combinatie zeg.

Iemand hier stelde ook nog de vraag waarom je fokt en met welk ras.
Hier bewust voor warmbloed KWPN gekozen aangezien mijn merrie uit mooi stam (molga) komt en ik daar graag mee verder wilde. Gekocht als jaarling en nu is het eindelijk zover. Kan niet wachten tot haar eerste veulen er is. :):) Nu maar eerst de 18 dagen scan afwachten. :')

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 22:42

Inderdaad heel wat anders dan een ponyhengst Jazzepam. De keren bewust gekozen voor een ponyhengst, om een leuke E pony te fokken en ook gezien het dekgeld. Wij hebben al veel pech gehad met fokken en dan is het fokpotje een keer leeg. Dit keer heb ik van mijn man een dekking cadeau gekregen voor Kerstmis en daarom dit keer bewust gekozen voor een rijpaardhengst. Lara heeft een mooie bloedlijn, deed het goed op de keuring en in de merrieproef en fokt ook goede veulens met geweldige karakters. Ik ben ook heel benieuwd wat deze combinatie ons gaat brengen, de naam heb ik al want het zal ongetwijfeld een veulen met veel wit gaan worden :+

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 06:02

suffie schreef:
Inowa ook weer van de partij! Is de jaarling inmiddels verkocht? Mooie combi hoor, geeft schimmel x schimmel altijd schimmel of heb je ook nog kans op andere kleurtjes?

De dochter van pepper heb ik gehouden,die is zo apart.
De vos jaarling is verkocht maar blijft hier nog in opfok staan.

Pepper fokt ook kleur,heeft al een vos en bruine gegeven en 3 schimmels.
Ik denk dat deze combinatie ook weer schimmel geeft,heb van deze hengst nog geen kleur veulen gezien geloof ik.

Hier pepper haar jaarling dochter

Afbeelding

En de laatste foto die ik heb van Estelle,het veulen van dit jaar.
Heb ze al 3.5 week niet meer gezien dus ben erg benieuwd naar hoe ze nu is.

Afbeelding

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 08:28

Fotsy ik weet nog een leuke voor de statistieken.

Vriendin van me heeft haar merrie drachtig van een eisprong 72u na inseminatie. (2e levering was misgelopen ook met DHL trouwens ML :P)
Dus dat zou in theorie zoiezo een merrie veulen moeten zijn he?

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 08:46

Suffie gefeliciteerd!

Ben benieuwd Tinne! Dus bij die hengst is t sperma dus veel langer goed in de baarmoeder dan 48 uur :P. Dat is nou nog eens kostenbesparend :D.

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 08:54

Bedankt voor de cyste uitleg! Weer wat geleerd :)

Hopelijk heeft het gepakt fokfanaat! Vandaag het verlossende antwoord!

Leuk dat je we bij bent Inowa, volg het DBT al een tijdje en kan me Pepper nog goed herinneren van voorgaande jaren! Mooie hengst heb je uitgekozen! Na 2 weken dekken mag je toch wel hopen dat er raak geschoten is toch? :D Jaarling merrie is ook een plaatje, apart dat maanoog.

Zou grappig zijn om statistieken bij te houden om te zien of de merrie/hengst theorie opgaat. Ik ben wel benieuwd!

Wij gaan morgen weer scannen, hopelijk is het ei goed gegroeid afgelopen dagen! Echt hengstig zie ik Bin nog niet, terwijl het voorgaande jaren niet te missen was.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 08:59

Interessant dat het sperma dus langer leeft....maakt mijn kansen deze ronde toch weer wat groter ;-) Op zich vind ik het ook heel prima als het volgende maand pakt, ik vind de april maand vrij koud dit jaar en als het veulen volgend jaar mei geboren wordt gok ik op iets warmere temperaturen.
Inowa...wat een plaatsjes, wauw!!!

Hopelijke vandaag weer mooie uitslagen!!

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 09:01

Tinniie schreef:
Fotsy ik weet nog een leuke voor de statistieken.

Vriendin van me heeft haar merrie drachtig van een eisprong 72u na inseminatie. (2e levering was misgelopen ook met DHL trouwens ML :P)
Dus dat zou in theorie zoiezo een merrie veulen moeten zijn he?

Als die theorie klopt en Tooske toch gepakt heeft deze rond dan moet dat bij haar ook een merrie worden... klopt mijn hele onderbuik gevoel op een hengst dus helemaal niet ...hahahaha
Als het deze ronde is gelukt hebben we dus nog een mooi test exemplaar.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 09:09

Tis ook een kwestie van heel veel geluk gehad te hebben denk ik.. dat net een van de nog levende zaadcelletjes toch het ei gehaald heeft :P

Onze k.i arts houd zich ook graag bezig met het testen van zaad onder allerlei omstandigheden (uit de resten van het rietje na het een hele dag buiten in de warmte gelegen te hebben enz..) Arany heeft super zaad, daar blijft in de allerslechtste omstandigheden leven in zitten. En blijft tot 5 dagen na afname topkwaliteit, bijna zonder in te boeten aan levendigheid en beweeglijkheid. Maar toch zijn niet alle merries van de eerste keer dragend. De merrie bepaalt uiteraard ook heel veel he. En de inseminerende dierenarts..

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 09:46

Welkom terug Inowa! Fijn Pepper terug te zien. Wat een mooie date heb je voor haar uitgekozen!

Succes aan iedereen die binnenkort mag gaan scannen!

Evita_3 schreef:
Lijkt me best een gedoe met die papieren uit Spanje Crines! Ach, als het maar aan komt :) Handig dat je je merrie zo goed kent, scheelt misschien enkele slapeloze nachten :P

Ah het was een beetje sarcastisch bedoeld hoor Evita :+ Ze is nu drachtig van haar tiende veulen, maar bij haar vorige veulen in 2016 (2017 kreeg ze jaartje verlof) heeft ze het helemaal anders gedaan dan anders :Y) Dus het zijn en blijven merries, je kan er geen pijl op trekken :D

Buiten het veulen van 2016 zijn de anderen trouwens allemaal bij de vorige eigenaar geboren, dus zo goed ken ik haar ook niet op vlak van bevallen, maar de vorige eigenaar had me verteld dat ze altijd een vaste routine aanhoudt. Bevallingen uit het boekje zeg maar.
Behalve toen ze bij mij moest bevallen dus :')