[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 23:03

En de jouwe lees ik net :P gefeliciteerd!
En Cynthia 82 bedenk ik mij

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 23:03

Hier al 1 merrie drachtig, morgen word mijn ene merrie naar de hengst gebracht en de andere is voor tijdens haar veulenhengstigheid.
Maar kan genoeg rondes proberen gezien ze pas hier kan komen als haar veulen afgespeend is, ze is vandaag uitgerekend maar heeft nog geen haast haha.

Morgen op z'n minst 7 uur in de auto zitten, tenminste als er geen fille is.
Joy naar de hengst en ondertussen mijn net drachtige merrie gaan halen, zij is uitgerekend voor eind februari/begin maart.
Laatst bijgewerkt door Memere op 29-04-16 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Knolselder

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 23:05

Spannend Memere! Welke combi heb je drachtig en welke maak je nog?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 23:12

Als het goed is hier al 6 drachtig. Die zijn iig al (zeer) ruim door de 3 weken. Laat ze dit jaar waarschijnlijk pas laat uitwendig scannen en ga eerst gewoon af op het schouwen.
Nu nog 1 die ik nog wat langer wil schouwen en nog 1 die ik wil proberen te dekken (afgelopen weekend bevallen) maar de veulenhengstigheid zal ze nog wel te beschermend zijn gok ik.
Kan zelf nog niet eens bij het veulen komen zonder dat ze uithaalt :+

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 23:18

Knolselder schreef:
Spannend Memere! Welke combi heb je drachtig en welke maak je nog?

Al mijn combi's staan hier enkele pagina's terug, maar morgen haal ik mijn drachtige merrie op dus daar zal ik morgen een goede standfoto van nemen. Heb nu enkel zeer harige foto's, half kaal en half kip :+

Combi 1: Joy en Silver Moon van Prins Courtyard.
Zij zal morgen naar de hengst gaan.
Afbeelding
x
Afbeelding

Combi 2: Neentje en Dream, zij moet eerst nog bevallen.
Afbeelding
x
Afbeelding

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 23:19

MarijeR: Spannend! Vroeg mij eigenlijk altijd af uit interesse, waarom je je merrie zo vroeg in het jaar dekt?
Hier zie ik nooit een merrie zo vroeg in het jaar hengstig staan :+

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 23:21

Silly1972 schreef:

Hier niet hoor :)
Zondag gaat Fiore naar de hengst.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 23:26

Wow Marije al 6! Hoe kom ik bij 2 :')

Memere vooral de eerste combi vind ik leuk!

Sara overweegt Alec.
Ik hoop ook dat Fleem gewoon netjes drachtig raakt. Anders kan jee nog altijd naar hier komen, maar ddat is geen 5min rijden natuurlijk :+

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 23:38

Cynthia82 schreef:
Silly1972 schreef:

Hier niet hoor :)
Zondag gaat Fiore naar de hengst.

Niet? Maar je had het toch over samen waken?
Of is mijn geheugen nou echt nog slechter dan ik dacht hahaha

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 23:40

Ik heb echt totaal geen verstand van mini's maar vind die Alec wel ontzettend knap zeg!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 23:59

Knolselder, gefeliciteerd met je eerste drachtige merrie!
En nog een stel mooie combinaties dus!

Marije hopelijk al 6 drachtig, dat is helemaal mooi natuurlijk!

Bij DL helaas een merrie toch nog gust...
En Cynthia, spannend dat Fi nu bijna weg gaat!! Hopelijk houdt ze de boel een beetje heel ;)

De "sloeries" zijn hier allemaal weer gestopt met hengstig zijn. Lies een keurige 9 dagen hengstig gezien :P Shadylah zo'n 6 dagen van opgeschreven en Roos (die ik normaal nooit hengstig zie) toch ook 4 dagen veulenhengstigheid :P
Shadylah (van degene waar ik de pony's bij heb lopen) wordt de volgende hengstigheid geïnsemineerd, bedacht me dat als de DA haar komt scannen en ik nog niets gezien heb, dat ik ook die van mij misschien toch al een keer laat scannen om te zien hoe ver ze zijn. Lies was iets hengstig, dus als het mee zit, zien we die tweede hengstigheid ook wel duidelijk, alleen bij Roos betwijfel ik het of we het gaan zien.
En als het een beetje uitkomt kan de DA dan een cyclus later checken of Shadylah drachtig is en bij die van mij hoever de nieuwe eitjes zijn, want dan wil ik ook gaan insemineren. Hopelijk blijven ze een beetje gelijk lopen nu die dames...

Mijn hengstenkeuze is nog steeds niet duidelijk _O-
Voor Roos ben ik er nu wel uit, voor Lies twijfel ik nog tussen twee hengsten. Ik denk dat ik het wel zeker weet tegen de tijd dat de rietjes er in gaan en dan zal ik ze showen :P :P

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 00:05

Haha nee dat is geen 5 minuten :+ wou ze eigenlijk als ik ze dit jaar dek laten afspuiten. Wil haar niet weer ergens anders zetten en haar vertrouwen doen kelderen daarmee echt in de buurt gaan rond kijken, stiefpapa keek al groen toen ik zei hoever het rijden was voor marley en dat 2 keer :')
gelukkig eindelijk werk aan het maken van mijn rijbewijs. Theorie is bijna binnen. Kan elke dag oefenen met rijden dus voor 2017 wil ik mijn rijbewijs hebben en mag van mij part de hengst in rusland staan haha!

Hopelijk zie je het wel aniek! Merries die het niet tonen zijn vervelend! Heb er zo 3 zeker rond lopen. Wel allemaal heel duidlijk met een hengst of ruin in de buurt

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 00:12

Roos is vorig jaar naar de hengstenhouder gegaan, daar naast de hengst op stal gezet, toen was het wel zichtbaar :+
Liep toen ook nog in een kudde met meer ruinen dan merrie's, daar reageerde ze helemaal niet op. Maar nu met de veulenhengstigheid reageerde ze dus wel op de andere hengstige merrie. Alleen die is de hengstigheid dat ik Roos wil insemineren in het ideale geval al drachtig...

En wil ze nu met hun veulentjes aan de voet toch gewoon graag aan huis houden. Dus dan maar met de DA aan huis.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 07:19

Aniek, geloof dat ik het ook zo zou doen in jouw geval :j klinkt logisch! Bij mijn sloerie1 heb ik nog nooit iets van hengstigheid gezien, maar nu.... :')

hoe graag ik 2-3 weken terug wilde dat ze hengstig werden, zo graag wil ik nu dat ze af slaan :')

Marije al 6 :wow: jemig!! Hihi

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 07:59

Memere schreef:
MarijeR: Spannend! Vroeg mij eigenlijk altijd af uit interesse, waarom je je merrie zo vroeg in het jaar dekt?
Hier zie ik nooit een merrie zo vroeg in het jaar hengstig staan :+

Beter weer dan in april _O-
Nee geintje, vanaf april ben ik regelmatig een lang weekend van huis met andere paarden ivm de amha shows.
Mijn oppas is niet blij als ik hoogdrachtige merries heb staan en zelf laat ik de merries dan ook niet graag achter.
En de veulens kunnen lekker lang bij de moeder blijven en toch voor het slechte weer in het najaar afgespeend zijn. Dat werkt hier beter dan in de winter afspenen en ik heb ze er toch het liefst minimaal 6 maanden bij lopen.

Aniek, je hebt nu iig wel een idee wanneer ze hengstig moeten worden, dat scheelt een hoop ;)
En met veulen aan de voet breng ik ze ook niet graag weg. Moet soms omdat er bij de mini's geen KI gedaan wordt maar liever buitenaf dekken als ze geen veulen hebben.

Maandag Cookie ophalen is 550km rijden :=
Maar ook dat valt mee, heb wel merries weggebracht waarbij enkele reis nog verder was...
Als er dan maar een gezond en mooi (hengst!) veulen uit komt dan maakt dat ook niet uit ;)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 09:45

Linda ik ken het.. amber staat hier ook al echt eeuwen hentstig en stopt maar niet...

Marije ja echt balen. Ik heb vd week een hengst bij de slager gekocht.. De ggk midzomer Picasso daar wil ik zelf 1 of 2 veulentjes van en dan ga ik een goed huisje voor hem zoeken.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:06

Waarom stond hij bij de slager dan?

Ik zie trouwens dat er best aardig wat mini's gefokt worden, maar raak je die allemaal wel kwijt?
En kom je wel een beetje uit de kosten?
Als ik nu al zie wat een tijd en geld het allemaal kost.
Ik heb dan wel een grote, maar dat maakt niet zoveel verschil toch?

Lijkt mij wel een geweldig gezicht een wei vol dartelende kleine veulentjes haha

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:13

Silly, uit de kosten komen? Hmm nee dat denk ik niet :') misschien met een eigen hengst wel, maar als je al een paar honderd euro voor een dekking kwijt bent, scannen, voeding, DA kosten enzovoort dan ga je dat met een hengstveulen niet terug verdienen denk ik. (Maar ik fok dan ook niet voor het geld ;) )

Een kwalitatief goed paardje ben je volgens mij wel zo kwijt in de miniwereld.
Ik heb zelf pas 1x een paardje verkocht en die was ik zo kwijt. Maar de "mindere" paardjes die voor weinig geld weg gaan maken het wel lastig voor fokkers die kwaliteit fokken. Een nieuwkomer in de miniwereld zal het verschil in kwaliteit nog niet zo kunnen herkennen. Maar ik ben van mening dat dat met alle rassen zo werkt...

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:22

Silly, dat was als Fi morgen direct hengstig wordt, gedekt wordt én heel vroeg bevalt ;)

AniekR schreef:
En Cynthia, spannend dat Fi nu bijna weg gaat!! Hopelijk houdt ze de boel een beetje heel ;)

Dat hoop ik ook :+ Dais liet ik overal met een gerust hart achter, dat is zo'n schatje. Maar voor Fi dr gedag kan ik me soms wel eens schamen :o
Jullie horen het morgen wel!
Nou zeg, waarom mogen we Roos dr date niet nu al zien? -O-
Ik zou ze met veulen ook niet weg willen brengen, hoor. Je wacht niet voor niets bijna een jaar op het veulen :)

Mag ik vragen wat je voor een goed mini-veulen betaalt?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:50

Jolie vind ik anders nu niet bepaald een mindere merrie....
Wel heeft ze tegen dat ze geen shows of premies heeft gehaald en een *piep* leeftijd heeft om te verkopen.

Vind dat 3 jarige of veulens het beste verkopen.
Ik heb nu al 3 keer geluk gehad met mijn paarden qua prijs. Luna is de duurste die ik heb staan.

Kan dus ook niet zeggen wat je betaald vermits ik weet dat ik ze heel goedkoop heb kunnen kopen. Daarnaast heb je het verschil amha, aspc en enkel nmprs.
Weet een fokker waar je niet moet komen als je een budget van 5000 hebt. Die zijn duurder.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 11:06

Ahh Cynthia haha, ben ik toch niet helemaal ook een ei getrokken :P.

Ik heb zelf even zitten te rekenen, maar tot 3 jaar met alles erbij er even vanuit gaande dat alles goed gaat ben ik al 5000 euro kwijt en dan heb ik niet eens een dure hengst.
En ook de hoefsmid, ontwormen en inenten tijdens de opfok periode meegenomen.

Hoe kunnen fokkers nu in hemelsnaam winst maken haha.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 11:42

Ik vind een goed veulen toch wel 3 nulletjes waard :)
Welke cijfers hangt van nog andere factoren af. En die prijs zou ik zelf ook geven aan een goed paardje.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 12:33

Waarom bij de slager.. mensen willen er vanaf, 16 jaar oud.. tja ik weet het niet hij mankeert niks :)

Terug verdienen ja soms wel en soms niet. Met eigen hengsten gaat dat net wat makkelijker.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:54

Spannend, alle merries die naar de hengst gaan en gescant moeten worden. Die van mij gaat over iets minder dan een week logeren.

Interessante discussie over de kwaliteit van mini paardjes. Ze ziet dat daar veel variatie in zit inderdaad.
DL: heb je toevallig een foto van je hengstje? Vriendin van mij staat bij zijn fokker, die vinden het misschien wel leuk om te zien.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 15:17

Mooney je bedoeld van hoe hij nu is?