[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 23:04

Cioccolato schreef:
Ja met zandgrond komt er snel veel zand boven. Bij echt problemen kun je t beter wel doen dan echt zand problemen krijgen. Je kan naar andere ondergronden kijken dan.
Zand is gewoon k. In veel gevallen..

Hier in de buurt is sowieso al vrij weinig of alles staat vol kwa stalling, uberhaupt stalling met veel weidegang/ goede weides/ voldoende hooi is erg schaars hier.

De enige goeie kwa weidegang etc is waar AM staat.
En om alles aan te gaan passen heel simpel dat kost enorm veel en dat hebben we niet "ff" liggen :n

Knolselder schreef:
Ugh Happy, hier dit jaar ook een die eerst maar zand bleef eten. Ook op de weide ging hij de molshopen zoeken om daar in te happen. Wel geen diarree gehad en dat zandeten is nu ook gestopt. Misschien mindert het wel zodra Zyva meer hooi mee gaat eten.

Dat is fijn dat ze er geen last van heeft gehad!
Zyva eet en drinkt steeds meer mee met der moeder dus hopelijk helpt dat ook, brokjes begint ze ook te eten (enkel uit onze hand niet uit de bak :+ ) daar doen we vlozaadjes door voor het zand.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 23:25

Hier springt het ook vrolijk rond. Maar idd nog geen drafpas gezien. Stap en galop, maar ook niet heel vreemd met een volbloed moeder. En verder veel gekke bokkensprongen.

Hier gaan ze wel gewoon op de weide. Veulen snoept al mee gras en hooi, brokjes kan ze nog net niet bij.
Mooie mest ook. Maar de merrie staat nu hengstig dus dat kan even veranderen.

Veulen is ondertussen wel een kriebelkont geworden. Die komt aanrennen voor kriebeltjes.
Staat moeder daar meewarig te kijken dat kind niet mee wil komen want moet eerst gekriebeld worden :') .

Wel wat moeite met merrie op gewicht te krijgen. Ze is niet schrikbarend mager maar staat toch net iets te scherp. Olie door het voer wil ze niet dus moet even bekijken hoe ik er meer spek op krijg.

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 23:27

Hier stonden ze in het begin ook in de binnenbak en helaas slikte mijn veulen ook aan het zand.
Nu zo blij dat ze gelukkig hele dagen met elkaar de wij in kunnen.
Het is net pokon dat gras. Ze groeien als kool.
Afbeelding

Havannah doet het nog rustig aan. Nu op 333 dagen

Fennie daar in tegen loopt al aardig te harsen. En wordt stiekem al wat witter op 316 dagen.
Hoop dat ze het nog even binnen houd.

Hier vanavond voor het eerst gekeken hoe het ging als Unique in de stal bleef met een dichte boven deur en ik Shivani even ging longeren.
Wel met de andere merries en veulens in dezelfde schuur.
Nou wat een knapperd. Alsof het de normaalste zaak van de wereld was.
Zo fijn. Ging zelfs de brokjes eten.

Afbeelding

https://youtube.com/shorts/9Xw57PTJMPY? ... pFXvgAJITl

Cioccolato

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 23:32

Nee ff aanpassen is het niet idd. Maar hou in de gaten dat je veulen er niet aan onder door gaat. Dat is uiteindelijk t belangrijkste :))
Zal hopelijk minder worden als vast eten gegeten wordt. Kun je nog eens een wortel verstoppen oid.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 09:32

Onze Uliantha krijgt ook een beetje vorm. Ha ha
Staat nog een beetje door haar voorbenen maar het trekt al bij
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 10:51

Cover staat hier van 9 tot 5 op de wei maar die pakt ook nog losse pollen mee. Dus geef nu 1x per dag vlozaad want als ik niks geef wordt de mest toch weer dunner.
Toen hij nog in de bak stond nam hij hele happen. Hopelijk blijft hij dat niet doen want dan heb ik wel een probleempje.
Vandaag is hij mega baldadig. Wilde foto’s maken maar meneer kwam elke keer al stuiterend en happend naar mij toe dus even gecorrigeerd en toen vond hij mij niet meer leuk maar daar was ik toch echt niet van gediend.

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 11:50

Gefeliciteerd CP!

Hier staan ze ook van sochtends vroeg tot savonds op de wei. Snachts lekker op stal. Hier gaat alles goed met beide. May is braaf en inmiddels heeft ze een halstertje om met naar en van de wei halen. Het trappen lijkt voor nu ook over, vorige week 1x een goede pets verkocht toen ze het weer probeerde en nu zijn we dikke vriendinnen. Gisteren bij me op schoot gelegen in de wei <3

Nu druk aan het verzinnen welke hengst voor volgend jaar!

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 15:36

Beterschap aan de zieken.

Hier gelukkig (nog) weide genoeg. Hoop dat dit zo blijft. Paarden die zand eten is inderdaad wel een dingetje. Afgelopen winter heb ik wilgentakken in de wei (lees blubberpoel) gelegd. Dat was tijdelijk een succes.

Ben nu aan het stoeien met het registreren van Secret en loop meteen tegen probleem 1 aan. Ik heb geen dekbon :') Daarnaast is die hengst (was destijds in bezit van deklicentie) verkocht, gecastreerd en hobbelt nu ergens in NL rond als kinderpony... Dat wordt nog een uitdaging. Anders alleen een paspoort bij NWPCS.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 16:48

Maar de hengstenhouder moet de dekking toch aanmelden ? Dat was overigens bij mij ook niet goedgegaan, de hengstenhouder heeft er achteraan gebeld en toen was het dezelfde dag nog geregeld. Dus ik zou de hengstenhouder even bellen oid Joanne, zodat je gewoon je veulen via Mijnwelsh kunt aanmelden. Dan staat alles op papier en in het paspoort.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 17:01

De (ex)hengstenhouder vragen of hij je de dekbon kan mailen of opsturen.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 17:39

LaDonna75 schreef:
Maar de hengstenhouder moet de dekking toch aanmelden ? Dat was overigens bij mij ook niet goedgegaan, de hengstenhouder heeft er achteraan gebeld en toen was het dezelfde dag nog geregeld. Dus ik zou de hengstenhouder even bellen oid Joanne, zodat je gewoon je veulen via Mijnwelsh kunt aanmelden. Dan staat alles op papier en in het paspoort.

We hebben de pony in december als niet drachtig gekocht :+

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 19:13

Even kort. Ik hoop morgen een bijleespost te maken.

Amai die van jullie staan al langer buiten hier nog aan het opbouwen nu aan 2u. En helaas kunnen da maar ten vroegste rond 13u buiten want dan kan ik ze pas gaan buiten steken. En delen nog de wei met een ander paard maar die durf ik niet samen met Mira en Nova steken. Die is lang hengst geweest en hij is erg opdringerig. Dus dat komt gewoon niet goed.

@joannevZ: kan je het niet vragen aan de mensen van wie je ze hebt? Lijkt me lastig zo!

Hier lijkt Nova haar diaree zelf op te lossen deze keer! Ben ik blij mee. Ze heeft er nog wat last van maar niet zo extreem als de vorige keer!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 19:24

Hier wordt het waken. Peach uiertje vol, ph daalt en melk wordt witter 8-)
Afbeelding
Afbeelding

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 19:28

Succes!

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 19:53

Succes vanavond! *\o/*

Rosa zit nu sinds gisterenavond op ph 6.8
Afbeelding

Maar is verder nog altijd rustig en weinig uier. Billen wel echt slapper nog dan gisteren. We wachten maar weer af :')

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 19:56

Succes Knolselder en Lonniejj

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 20:01

Succes beiden

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 20:11

Succes dames!

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 20:24

Succes met waken, kan niet lang meer duren zou je zeggen *\o/*

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 21:12

NWPCS vond ik erg lastig met het registreren van het veulen, daarentegen is het bij het NRPS zo gepiept!

Succes met waken!

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 21:14

Succes met de merries!
jennyk schreef:
NWPCS vond ik erg lastig met het registreren van het veulen, daarentegen is het bij het NRPS zo gepiept!

Via Mijnwelsh was het ook bij het NWPCS zo gepiept, althans bij mij (toen de dekking goed geregistreerd stond dan).

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 21:33

Zo even tijd voor een bijleespost.

Al_zawraaBalen dat Majeed niet helemaal oke was. Is hij inmiddels helemaal beter? Rakizah gaat goed vooruit.

Cynthia82 Fi had haast idd maar nu niet meer zo te horen. Wordt nog een moeilijke keuze als het een merrie is. Super leuk filmpje

CP112 Hoe doet Eef het als mama? Balen van je motor examen maar helemaal begrijpelijk gezien de stress en de bevalling ervoor. Heerlijk beeld zo alles in de weide

AM_horse Nigrante gaat idd hard kwa uier al. Zou mij verbazen als ze de uitgerekende datum haalt. Ze is ook echt huge zeg.

Ladonna75 Zo heb ik er hier ook idd die liever erf verkenning doen dan mama volgen. Heerlijk lekker de weide op. Die gras eten foto :+

Joannevz Bij jou ook heerlijk de weide op. Fijn dat je nu lekker van ze kan genieten.

Balou_K Daar zit inderdaad goed vooruitgang in .

Myrthevel Hoe is het inmiddels met moeder en zoon?

Stal_hd spannend hopelijk snel een veulen

Mirjamalvaro Veel beterschap :(:)

Happy_hippie Ik vind het ook een beetje kort door de bocht om te zeggen dat je niet moet fokken als je geen weide hebt :o Hier staan ze de eerste maand alleen op de paddock en pas erna op de weide. Vorig jaar heb ik de 2 pension merries met veulens alleen maar op een paddock gehad. Die ging ik niet in een andere kudde zetten met risico op ongelukken. Sommige eten idd zand helaas, andere totaal niet. Soms hangt het ook echt per veulen af. Ik zorg ervoor dat ze altijd wel iets te doen hebben. Er ligt standaard een skippybal, een zeil en wat balken in de bak waarmee ze zich wel amuseren :+ Wilgentakken is idd ook een goede tip of gewoon grote afgebroken takken van bomen waar ze op kunnen knagen en beetje me kunnen spelen is ook fijn.

Kabayo Ashwin wordt al flink breed <3

Muronia Hiier draaft het ene veulen ook sneller als het andere. Komt vanzelf wel een keer gok ik zo.

Lonniejj de ph doet iniedergeval al iets :D Ben benieuwd of de uier ineens volschiet idd.

Seven Wat een leuke foto's, ze wordt idd erg donker.

Claucarlien Heerlijk zich zo met zijn alle op de weide :+: Fennie maakt het al spannend zo te horen. En wat knap van unique zo alleen in de box.

Baudyh Uliantha verhaard ook al goed zo te zien.

AnsoDM Fijn dat nova haar diarree vanzelf beter wordt nu.

Knolselder Dat wordt spannend *\o/*

Noortje haar uier groeit ook goed door.
Afbeelding

Abby gaat nog rustig aan
Afbeelding

Lijst veilige merries. Stuur mij een pb als je op de lijst wil
Pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Imani_Abby - Toffee - 348 dagen
Lonniejj - Rosa - 343 dagen
Korbakimmy8 - Cookie - 341 dagen
Korbakimmy8 - Cupcake - 341 dagen
Balou_k - Doña procuradora - 341 dagen
Knolselder - Peach - 340 dagen
Claucarlien - Havannah - 334 dagen
EllyC - W-Mellaer's Wamailin M - 333 dagen
Ilsje87 - Labiesch - 333 dagen
Mirjamalvaro - Sterre - 328 dagen
Mirjamalvaro - Eli - 328 dagen
Mirjamalvaro - Blossom - 328 dagen
Cynthia82 - Fiore - 327 dagen
Quir - Carice - 325 dagen
Nieky1993 - Noortje - 323 dagen
Nieky1993 - Abby - 322 dagen
Moner - Walske - 318 dagen
Stal_hd - maraya - 316 dagen
Moner - Gateau - 316 dagen

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 22:23

Succes aan de wakers. Hopelijk snel weer wat veulentjes erbij.
Had gedacht dat er vandaag ook wel een paar geboren waren. Dat was een domper hihihi.

Maraya vanmorgen een hars of vuilpropje op een speen. Uier voelde ook hard aan, maar lijkt op het oog niet veel en spenen nog kort op uier.
Vanavond uier voelt wel hard maar minder vol dan vanmorgen en geen harsje of propje op de spenen. Ben benieuwd hoe ze vannacht gaat.
Ze staat veel op 1 plek en heeft vanacht 1x gelegen.

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 22:30

Gefeliciteerd met de nieuwe veulens en succes voor de wakers!

Happyhippie wat vervelend dat ze zand eet, het stuk bij jouw ziet er wel mooi uit! Hopelijk gaat ze snel begrijpen dat zand niet echt gezond is.

Afbeelding
Poppy is echt helemaal verliefd op haar baby <3
Fiore moet wel nog leren dat als ze paniek heeft dat ze niet door de draad moet rennen.. in de wei gaat het super goed alleen als ze naar binnen komen en poppy rent wat wilder dan wordt Fiore een beetje bang heb ik het idee (ze doet dan haar mond open en dicht zovan ik ben een baby) waardoor ze gewoon door de draad rent, niet echt handig >;) hopelijk snapt ze snel dat er niks aan de hand is en dat de draad betekent stoppen :=

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 22:30

CP gefeliciteerd! Wat een timing heeft je merrie. Jammer dat je gezakt was voor je motor examen, maar met al die hectiek snap ik dat je hoofd er ook niet bij is. Volgende keer vast beter!

Knolselder succes!

Nieky, Noortje schiet ook lekker op qua uier!
Majeed is gelukkig weer helemaal beter en na zijn lastige start nu in terrormode _O- Daar hebben we onze handjes vol aan en Mishrikah haar hoefjes.

Hier weer wat leuks (eigenlijk meer DBT2025), had een dekking voor dit jaar voor Mishrikah, vorig jaar al gekocht. Vraag ik vorige week of ze het diepvries af willen sturen, krijg ik te horen dat het sperma niet van super kwaliteit is, dus dat het hun voorkeur heeft dat ik van hengst wissel. Maar niet dat ze dat dan vorig jaar of vorige maand zeggen, nee nu als ik vraag het af te sturen :+ Dus nu moet ik eigenlijk a la minute switchen, terwijl ik al een jaar zo enorm uitkijk naar deze combi.. Aan de andere kant vind ik het heel netjes dat ze het melden, beter dat dan proberen op niksaf.
Maar goed, ik denk dat mijn keuze inmiddels wel weer gemaakt is.