[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:12

Tjee Woogy dat klinkt niet best. Zoals ik het nu lees begrijp ik dat je het nog gaat rekken totdat Bay oud genoeg is om te spenen? Als haar bevangenheid erg verslechterd is dan zal ze ook wel pijn hebben nu... zo moeilijk soms allemaal!

Siptje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:15

jobamara schreef:
Woogy, chips een dikke knuf, een hoefzweer is ook ontzettend pijnlijk hopelijk wat beter zodra dat weg is.

Roos, fijn dat de placenta in orde was.

Siptje, voor jou ook een knuf, weet hoe lastig het is, in 2014 ook een zwakker veulen met een merrie die het drinken niet toeliet, 48 uur op stal gezeten om te helpen. Mocht je bij Breda in de buurt zitten heb nog rubberen matten liggen om er eventueel onder te doen.

Luna, hoe gaat het met oude Luna?

Is heel lief maar west Vlaanderen is nu wel een beetje ver hihi gaan straks nog eens proberen binnen steken staan gaat al beter dus wie weet :)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:16

Zou ik hier een heel brutale vraag mogen stellen aangezien hier toch veel ervaren fokkers zitten?
Mijn dames hoogdrachtig laten enten, helaas reactie op de enting. Nu 2 dagen later 1 van de merries met een hoofd vol oedeem.
Heeft 1 van jullie dit weleens meegemaakt?
Enten jullie allemaal nog voor het veulen komt?
Vergeef mij het inbreken maar dacht hier ineens veel kenner bij elkaar te hebben. En ben heel bezorgd.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:19

Hѐ bah, wat naar Woogy. Hopelijk knapt ze toch nog een beetje op :(:)
Wel fijn dat Bay zo braaf was!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:22

Snap ik sip. Ik wil ook mn stallen te schoon houden. Maar nu dus een viezere laag en hele dikke schone. Je kan desnoods een laag zand als ondergrond doen. Dat is best snel wat vaster. Ik heb ook paarden op stro korrel gehad geloof ik, van die brokjes die besproei je met water en dan zetten ze uit. Dat zou je ook kunnen proberen, veel brokjes en veel water om het vast te maken.

Geen ervaring met reacties op enting sorry. Hopelijk is t snel over.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:39

Jammer van pris woogy

Mmm sipje dat is niet niks. Zand lijkt me een oplossing maar vind het eigenaardig als ze zo erg opgestrooid staan dat ze nog glijden.
En ik heb matten liggen maar die glijden even hard. Ik wil de stal wel nog altijd heel schoon hebben voor en na het veulen dus doe altijd dikke laag koolzaadstro en dikke laag stro erbovenop. Eronder liggen wel matten dus pijn kunnen ze zich niet doen. Maar heb dan ook jouw probleem nog niet gehad. Ik help ze altijd zo vlug mogelijk recht om te drinken en probeer ze zo wat energie te laten sparen. Hopelijk snel beter.

Goed van de antistoffen cp. Iemand zei eens dat je alleen de antistoffen kan testen eerste dag of zo maar mijn veulen heeft eens na 7 dagen 10 dagen in de kliniek gestaan en daar werd alle dagen de antistoffen getest. Dat is iets dat altijd op peil moet zijn. Was bij haar gelukkig ook steeds goed gebleven ondanks ze bijna niet meer dronk en om de vier uur een infuus kreeg. Stevige melk was het.

Wel ervaring met reactie op inenting maar geen oedeemvorming op hoofd, uiteindelijk worden ze toch in de hals ingespoten. Waarschijnlijk heeft hij een haarvat geraakt. Dat komt wel vaker voor. Heeft men merrie ook eens gehad en dat geeft een serieuze zwelling. Koelen en ik moest er dan zalf op smeren. Welke weet ik niet meer heb al zoveel meegemaakt. :')

5roos zeer fijn en nu kan je met een goed gevoel de dracht uitzitten.

Grappige oriana

Ik heb sowieso niks buiten snachts, wonen vlak aan snelweg. Anders kom ik niet aan slapen toe.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:46

Cp, knappie <3 echt leuk getekend op het koppie!

Am, cute zeg!!

Woogy, :(:) wat sneu!!

Annelies, ach wat schattig ook zo met de kindertjes en dan brave poowny’s!! Lief!

Ik heb dat uitglijden ook nooit gehad, maar misschien de onderlaag gewoon even lekker vies laten?!

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:50

Fotsy schreef:
Jammer van pris woogy

Mmm sipje dat is niet niks. Zand lijkt me een oplossing maar vind het eigenaardig als ze zo erg opgestrooid staan dat ze nog glijden.
En ik heb matten liggen maar die glijden even hard. Ik wil de stal wel nog altijd heel schoon hebben voor en na het veulen dus doe altijd dikke laag koolzaadstro en dikke laag stro erbovenop. Eronder liggen wel matten dus pijn kunnen ze zich niet doen. Maar heb dan ook jouw probleem nog niet gehad. Ik help ze altijd zo vlug mogelijk recht om te drinken en probeer ze zo wat energie te laten sparen. Hopelijk snel beter.

Goed van de antistoffen cp. Iemand zei eens dat je alleen de antistoffen kan testen eerste dag of zo maar mijn veulen heeft eens na 7 dagen 10 dagen in de kliniek gestaan en daar werd alle dagen de antistoffen getest. Dat is iets dat altijd op peil moet zijn. Was bij haar gelukkig ook steeds goed gebleven ondanks ze bijna niet meer dronk en om de vier uur een infuus kreeg. Stevige melk was het.

Wel ervaring met reactie op inenting maar geen oedeemvorming op hoofd, uiteindelijk worden ze toch in de hals ingespoten. Waarschijnlijk heeft hij een haarvat geraakt. Dat komt wel vaker voor. Heeft men merrie ook eens gehad en dat geeft een serieuze zwelling. Koelen en ik moest er dan zalf op smeren. Welke weet ik niet meer heb al zoveel meegemaakt. :')

5roos zeer fijn en nu kan je met een goed gevoel de dracht uitzitten.

Grappige oriana

Ik heb sowieso niks buiten snachts, wonen vlak aan snelweg. Anders kom ik niet aan slapen toe.

Dat koolzaadstro helpt dat bij een merrie die erg vies is? En geeft dat wat grip?
We mogen geen vlas in de stal, maar dit lijkt mij wel een oplossing omdat het volgens mij gewoon stro is toch?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:51

Siptje, idd beetje ver, duim dat het snel beter gaat. En je kan gaan genieten.

Fotsy, heb ook naast gewone rubbermatten van die speeltuin tegels die zijn best ruw en niet glad.

Timokyana,hè wat rot geen ervaring mee hoop dat het snel wegtrekt. Wel goed hoor die enting voor het veulenen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:06

Koolzaadstro ziet er eigenlijk uit net als vlas bijna maar is idd stro. Ik vind het veel netter dan vlas of gewoon stro. Absorbeert enorm en je ruikt nooit geen ammoniak wat je met vlas en vooral stro kan hebben als er matten liggen.

Ik heb drie soorten matten jobamara :') was beetje proberen eerst. Maar zelfs die speeltuintegels vind ik glad en zeker als ze wat vochtig zijn van de pis maar ze zijn wel het minst glad van de drie. Bij ons is de beton eigenlijk geborsteld dus helemaal niet glad maar daardoor als ze er mee in contact komen, hebben ze wel vlug wondjes dus vandaar de matten.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:11

Ik heb eerst een laag gehakseld tarwestro. Die pot ik al wat op. Als ik denk dat het veulen komt een paar dagen van te voren dus ga ik over op stro. En blijf dan van de onderlaag af. Haal alleen de drollen eruit. En elke dag opstrooien soms bij Oscar wel 2 x per dag.
Dan heeft een veulen nooit rauwe plekken en ligt heerlijk warm. Zand buiten is veelste koud. Veulens willen veel liggen en het zand is te koud. Zou ik nooit doen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:12

Pris houden we zo lang mogelijk comfortabel tot Bay gespeend kan, het gaat niet meer goed komen met haar. Ze is heel kreupel en heel pijnlijk

Evelien_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:13

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En we hebben een super knap merrie veulen!! <3 ik ben verliefd!!
Veulen is geboren rond 19.30u stond en dronk al binnen 1,5 uur!

Let vooral niet op Mn gepaneerde merrie :') die had nog snel even gerold voordat ze op stal ging. Ging echt super snel.
Laatst bijgewerkt door Evelien_MG op 20-03-19 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelien_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:14

Woogy dat is niet zo’n goed bericht! Veel sterkte!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:15

Jaaa weer een merrie!! Fijn dat alles zo voorspoedig gaat, gefeliciteerd!!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:17

Gefeliciteerd Evelien!!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:18

Gefeliciteerd Evelien! Mooi tijdstip ook :)

Ik heb hier nu een redelijke potlaag stro liggen. Dit wil ik er eigenlijk gelijk uithalen als het veulen geboren is. Of in ieder geval, de dag erna. Wel zo hygiënisch.

Oh woogy, dat is naar :(:)

Hier groeit de merrie goed :')
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:21

Gefeliciteerd evelien!

Ik heb een sterk gevoel dat mijn merrie een hengstenveulen krijgt. Ben benieuwd of ik gelijk heb _O-

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:23

Woogy wat een verdrietig vooruitzicht.. nu maar extra verwennen en inderdaad zo comfortabel mogelijk maken.

Evelien gefeliciteerd met je prachtige veulen, fijn dat alles zo snel en goed is gegaan!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:28

*\o/* gefeliciteerd Evelien WoW knap meisje

Woogy das minder vooruitzicht

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:32

Gefeliciteerd Evelien! Knap dier! Lijkt groot?

Sterkte Woogy.. niet het nieuws waar je op gehoopt had. Gelukkig heb je Bay nog van haar.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:33

Gefeliciteerd evelien

Siptje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:34

Oooh proficiat het is een dotje zie graag zo fijn hoofdje <3

Ik heb nu vuile mest van een vuile andere stal leeg gehaald en nu er onder gelegd en nu al het proper er weer op ligt megaaaa dik nu.. het rechtstaan gaat super vlot nu buiten dus ze is klaar om dan sebieds naar binnen te gaan alle laat ons hopen ..

Afbeelding
Foto van deze avond om 17u :D

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:43

Gefeliciteerd Evelien! Wat een mooi, fijn veulentje.

Lisa, wat een ontzettend verdrietig nieuws, sterkte.. Arme Pris, hopelijk kan je haar nog een aantal maanden zo pijnvrij als mogelijk houden.. In ieder geval maar flink verwennen de komende tijd. Gelukkig is Bay een sterke jongen, het komt vast helemaal goed met hem.

Siptje ben benieuwd hoe ze het straks binnen doet, hopelijk helpt dit. Fijn dat het buiten nu goed gaat!

Hier was de DA er vanochtend om te enten, die vroeg of Aleeyah drachtig was, dus zo dik is ze dan zeker toch niet :x

Siptje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:45

Nog even spammen :D Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding