[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011 - deel 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Magic_Ice

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011 - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:54

Mooi veulen Dendro!

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:56

Arme Es, ze voelt zich duidelijk nog niet lekker. Ik duim ook dat ze snel weer opknapt!

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:57

Dendro wat een prachtig veulen! *hebbe hebbe hebbe* *kwijl kwijl kwijl*

MI: Nogmaals veel beterschap met Es.

Mendy's veulen in make is alweer evengroot als mijn middelvinger! :D
Nu alweer 53 dagen drachtig :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:30

Es nog niet beter, gossie, wat sneu... beterschap dan nog maar weer.

Dendro, wat een prachtig shabrak bont veulentje, kwijl...

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:21

Dendro, wat is hij KNAP!!!! :~

En nog een aai over Es dr bolletje :(:)

Ik heb net heerlijk buiten gereden met Dais. Ti op stal gelaten. Normaal is Dais dan best druk en hinnikt ze veel, hoewel je ook duidelijk aan haar merkt dat ze echt weer geniet van het rijden.
Vandaag ging ik voor het eerst sinds TiSento's geboorte met een stalgenootje buiten rijden en Dais was duidelijk een heel stuk rustiger daardoor. e heeft één keer gehinnikt, en verder was ze superbraaf en bleef netjes rustig stappen met een los teugeltje. We zijn 5 kwartier weggeweest.
Ti was wel weer heel blij dat we terug waren, maar voor zover ik kon zien, had hij zich wel rustig gehouden :D

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 15:15

Jemig MI! Wat een nare situatie zeg!!

Dendro wat een knap veulen zeg!!

Hier is Mel weer rustig aan aan et werk.. we kunnen t veulen niet in stal laten, gezien de binnenbak aan de stallen grenst, en het tot het dak open is. (stal is met 3 dichte muren van ca 2,5 m hoog 1 kan met traliers)
Durf Diamanti er niet in te laten.. bang dat ze met der voetjes in de tralies komt.. En ze horen elkaar heel goed, dus is alleen maar onrustig..
Nu maar als we met ze 2en zijn Mel rijden.. een houdt Diamanti vast en de ander rijdt mel :) Gata prima
Diamanti gaat ook zo af en toe met een vriendin op pad, rondje om de manege haha!! Mel blijft dan wel in stal :)

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:16

even een update namens Magic_Ice, ze is rond 10 voor half 4 met Es en kind naar de kliniek vertrokken voor verder onderzoek, het leek even wat beter te gaan maar ze ging nu toch weer achteruit. Verdere details weet ik ook niet, maar die zullen door haar zelf nog wel gepost worden of anders kun je haar even een pb sturen. Help allemaal duimen voor Es!

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:24

Es zet 'm op! :(:)

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:27

Kom op Es!!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 17:14

MI sterkte, ik duim voor Es, jemig wat een ellende ....

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 18:00

Jeetje zeg wat een ellende, had gehoopt dat het beter met Es ging.
Sterkte voor mams en kind en natuurlijk MI. En hopelijk komt ze er boven op.
Mijn duimen draaien hard mee voor jullie.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 18:06

Kyra springt bovenop haar mams, haha super grappig.
Soms lijkt het net alsof ik een hengstveulen heb, ze springt regelmatig op haar moeder of weidegenoten.
http://www.youtube.com/watch?v=_qGM6_q5vx0
Bij 10 seconden neemt ze een aanloop en bij 12 seconden springt ze op peeps hahaha.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 18:15

Hi, wat jouw monstertje Kyra doet, doet de Hepsi ook in de wei bij mams.. en vrienden..
En dat is toch ook echt een meisje...

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 18:16

haha gekke merries hebben wij :P
Nu met de metacam is kyra stukken vrolijker en kon ze mams lekker etteren :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 18:17

Nu moeders het slachtoffer van blij veulen!!!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 18:21

Peeps vind het niet erg, die vind alles wel best haha!

Vandaag hadden ze een baal kuil in het land gekregen, maar peeps en kyr werden elke keer weggejaagd, pff stomme peeps wordt een keer dominant.
Peeps en kyr zijn echt te onderdanig.

Maar kreeg net sms van stalgenoot, staleigenaar gaat de baal afzetten met lint en palen, zodat ze der niet bijkomen en dan moeten we elke dag zelf voeren want 2 paarden van een stalgenoot blijven eten non stop!
Baal ervan

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 18:45

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:10

Dendro, wat een mooi veulentje zeg, maar je merrie mag er ook best zijn.
Geniet er maar van. Hopelijk doen de ab en de ontstekingsremmers snel hun werk en knapt je merrie ook net zo snel weer op.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:31

MI heel veel sterkte hopelijk knap Es heel erg snel op!!

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:32

Bedankt voor het medeleven allemaal.

Zoals Peacehorses, de verzorgster van Es, al schreef zijn we vanmiddag naar de kliniek vertrokken met Es en Elite.

Es knapte niet op, sterker nog, ze ging achteruit, ze toonde moe en pijnlijk en kreeg verhoging, daarom hebben we de dierenarts nog een keer laten komen.
Er had al veel meer verbetering moeten zijn, maar helaas.

Op naar de kliniek, vervoer geregeld, de vrachtwagen van familie, want ik durfde haar niet goed met Elite op de trailer te zetten, ze was af en toe licht gedesorienteerd en we hebben een 1,5 paards trailer zonder tussenschot.
Aangekomen op de kliniek werden er diverse onderzoeken gedaan, bloed, hartslag, darmgeluiden, temperatuur, opvoelen, scannen en van buitenaf scannen.

Daar kwam naar voren dat er in de dunne darm op een paar plekken vocht stond en dat hoorde niet, dat kon duiden op een slag of knoop in de dikke darm waardoor natuurlijk ook dat gas allemaal niet weg kon.
Waarschijnlijk doordat er na de geboorte van een veulen ineens heel veel ruimte is in het lijf waardoor de organen hun plek moeten hervinden.
Al vond onze dierenarts en die in de kliniek het bij Es een late reactie omdat het veulen al 1 week oud was voordat ze echt ziek werd.
Maar vanaf de geboorte van Elite vond ik Es anders dan normaal na een bevalling, ik kon de vinger er niet op leggen, ze was rustiger, minder fel, en een paard wordt niet in 1 jaar tijd ineens heel oud waardoor het zich zo anders gedraagd, ik denk dus dat ze al vanaf de geboorte pijn/ongemak heeft en hard voor zichzelf is.

De bloedwaarden gaven verhogingen aan betreft HT gehalte en nog een gehalte die ik niet meer weet, en haar hartslag was rond de 70, terwijl deze gisteren nog 34 was en eergisteren 48. Nu dus veel te hoog.

Ja, en dan moet je bespreken wat je wil doen, opereren of niet, aankijken of niet.
Ze was nog niet doodziek maar de arts adviseerde om daar ook niet op te wachten als we wilden opereren.
Heel moeilijk, want de kans op slagen is 60/65%, maar de kans dat ze het met afwachten overleefde was 20/30%
En er hangt natuurlijk een prijskaartje aan die niet misselijk is en niet vaststaat.
Als Es doodziek was geweest hadden we het niet gedaan, maar omdat ze nog zo 'goed' toonde hebben we voor opereren gekozen, in de hoop dat dit de goede keus is.
Elite heeft haar mama ook nog nodig en Es is zo'n onwijs lieve merrie die ons zoveel gegeven heeft, dat ze een kans verdiend.
En dan komt het moment dat je weggaat, ik heb haar in haar oren gefluisterd wat ze met haar gingen doen en dat ze hard moest vechten om te blijven leven, dat we haar een kans geven en haar nog graag bij ons houden.
Bah, tranen...

Op dit moment wordt ze geopereerd.
We krijgen telefoon zodra de operatie is afgerond en het is een goed teken als dit lang duurt.

Duim allemaal mee dat Elite haar moeder nog een tijdje bij haar kan hebben en wij onze lieve merrie!!!
Stuur haar kracht en positieve energie!!

Afbeelding

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:38

Jeetje MI veel erger dan eerst eigenljk gedacht werd dus.
Ik hoop voor jullie, es en elite dat de operatie goed verloopt en es er boven op kotm, dat verdient ze.
Succes ermee en me duimen bijven draaien.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:39

Jeetje, MI, wat erg!!!!!
Ik schrik hier echt heel erg van!
Het is bijna het hele jaar goed gegaan met de drachten, veulens en merries (behalve dan het hengstveulentje bij YSR, en nog een dood veulentje volgens mij) en dan nu zo, aan het eind van het seizoen, jouw mooie Es :(:)

Heel, heel, veel sterkte! Ik duim voor jullie en ik denk aan Es en Elite!

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:39

OOhhhh MI ik lees het met tranen in mijn ogen..
Ik duim heel hard mee dat de operatie mag slagen en dat Es nog heel lang mag genieten van haar leven en natuurlijk van Elite!!!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:46

M-I, heel veel sterkte (nogmaals), net als iedereen hier duim ik hard met je mee. Zo'n ijzervreter moet er goed doorheen komen!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:47

jeetje hier schrik ik van.goede keus dat je voor opereren heb gekozen. Mijn duimen draaien en ik houd je berichten in de gaten. Omwijs veel sterkte. Es , kom op, het is te vroeg om te gaan. Elite heeft je hard nodig en jij heb nog mooie jaren voor je samen met je baasjes