[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 09:53

Spannend loulou!

Hier eet het veulen ook gewoon met de merrie mee, slobber, merriebrok, kruimeltje muesli misschien wat erdoor zit. Gelukkig is alles gewoon veilig te eten voor ze, vorig jaar specifiek even nagevraagd bij horsefood.

Veulenbrok begin ik ook niet meer aan, Vorig jaar had ik heel netjes een zak gehaald. Ze wou het niet hebben, moest het er nog net niet in proppen. :+ merrie vond het heerlijk maar niet voor haar haha.het is precies hetzelfde brokje als de merrie jaarling brok welke de merrie nu krijgt enkel in de veulenbrok iets meer melk toegevoegd.
Merrie geeft zat melk en veulen ziet er prachtig uit dus komt niks te kort zo.

Afbeelding

Dus ik laat het idd nu maar lekker zo, wel zo gemakkelijk.

Moet dit jaar wel iets meer moeite doen merk ik om de merrie goed op gewicht te houden, zo nu en dan fractie bloot op de bovenlijn. Dan merk ik toch wel verschil hoor in voerbeleid. Vorig jaar regelde ik zelf alles dus had ze gehele dag onbeperkt goed ruwvoer, enkel de uren op de wei alleen gras.
Nu staat ze ergens anders en zij zijn (helaas) iets minder scheutig met ruwvoer en vermoed ook stuk armer ruwvoer.
Dus probeer het maar een beetje op te vangen met de multibeet dan, tenslotte ook een ruwvoer vervanger en desnoods kan de merriebrok nog iets omhoog. Ze krijgt nog niet mega veel (2x daags halve schep merrie brok en 2x daags kwart gastro muesli) en ongeweekt 1 volle schep multibeet, dat is geweekt denk 3 kwart emmer vol +/-
Vorig jaar heeft ze het hier gehele zoog periode prima op gedaan, maar ene jaar is het andere ten slotte ook niet. Goed naar je paard blijven kijken en daarop aanpassen heb ik wel geleerd in loop der jaren. :)

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 10:13

Interessant om jullie ervaringen met veulenbrok te lezen. Ik wil het toch proberen, maar als het niet lukt is dat ook prima.

Merrie geeft genoeg melk.

Mijn merrie mag juist wel wat kilo's kwijt, maar gelukkig is meneer een actief en krijgt moeders genoeg beweging haha.

Spannend loulou, hoe is het vannacht gegaan?

mirjamalvaro

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 10:23

Eliana is dit jaar ook moeilijk op gewicht te houden. Rest is gewoon euhh dik. :')

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 13:59

Ik heb niet geslapen, de merrie heeft wel heerlijk geslapen :')

Heeft iemand nog meer een merrie waarbij de temperatuur alle kanten op schiet? Mijn vorige merrie was heel constant. Maar deze dus niet.

Vanochtend gewoon weer 38,3 en gister avond 37,4

Dat is al de tweede keer dat ze me dat flikt :+

Ze heeft wel echt al flink uier en de banden zijn los. Kan bijna niet lang meer duren…

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 15:19

Fopmerrie..
bij mijn merrie ging ik van 38,1 naar 37,5 naar 37,3 naar 36,8 en paar uur later begon ze. Ik meette 3 keer per dag. De avond ervoor was ze dus 38,1

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 16:23

Ik meet iedere ochtend en avond en dan vaak nog een keer overdag. Mijn oudere merrie had in de ochtend altijd 37.4 en in de avond 38,1. Kon een tiende afwijken, maar meer niet.
Maar deze zit meestal ergens rond/boven de 38, maar heeft dus regelmatig een flinke uitschieter. Ik ben zelfs met 2 thermometers gaan meten, omdat ik dacht dat het daar aan lag :')

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 16:38

Afbeelding

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 16:42

Succes!!