[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 15:10

HappyHippie waarom niet gewoon op het land? Ik lees veel over zandproblemen, maar als ze gras hebben is dat toch opgelost? Heb je ze nu nog deels op stal dan?
Hier hele dagen op het land, savonds binnen

Myrthe gefeliciteerd! Wat voor kleur is het?

Ashwin gaat ook goed :)
Afbeelding
Afbeelding

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 16:00

@Happy waarom op de paddock en niet op de weide? Zand eten blijft een dingetje op de paddock, vaak ook uit verveling bij die kleintjes.

Hier sinds vorige week de oudste dames (9 en 19 april) al lekker 24/7 buiten gezet. Het is zulk heerlijk weer <3
Afgelopen weekend zijn ze samen met hun (half) zussen van 1 en 2 jaar lekker de zomerweide op gegaan.

Ik kan hier de hele dag naar kijken <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 16:10

Ik sluit me bij CP en Kabayo aan, zet ze lekker in de wei HappyHippie, dan kan ze gras eten ipv zand.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 16:21

CP gefeliciteerd met het veulentje! En balen van je examen zeg.

Elina Ashwen is mooi gelukt <3

Myrthevel gefeliciteerd!

Mirjam beterschap.

Balou_k fijn he, dat het einde in zicht komt!

Wat zijn er al een boel knapppe veulentjes geboren <3

Sylfonia is vandaag 3 weken oud. Het is een heerlijke spring in het veld, alleen wil ze nog niet draven. Soms 2 pasjes om vervolgens de race-knop weer aan te zetten. Stappen, galopperen op de plaats of heel hard en alle gekke bokkesprongen zitten er al op, maar geen draf. Het veulen van vorig jaar liet met 3 weken al een hele mooie draf zien, maar ik las dat het wel vaker langer duurt. Ik zal wel te ongeduldig zijn, hoe zit dat bij jullie veulens?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 16:43

Volwassen paarden jaarrond op paddock met ruwvoer is prima.

Veulens niet. Gewoon op het land.

Hier kruipen de dagen..

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 16:47

We hebben daar niet genoeg land voor (1200m2 wei) en als het regent mogen ze er niet op -O-

Ze hebben het al bijna op en in het droge seizoen word het helemaal een ding, we sproeien wel maar ze eten sneller als dat het gras groeid niet iedereen heeft die luxe van veel land helaas...

Nu staan ze snachts op stal met een stenen uitloop, maar ze kan daar niet lekker rennen natuurlijk.

Muronia, Zyva galopeerd ook alleen maar eigen nog maar enkel pasje draf gezien bij der.

Jaydee_WP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 17:08

Gefeliciteerd CP! *\o/* <3 wat een timing zeg, zal je net zien... :+ balen van je exame, maar logisch dat je ergens anders zat met je hoofd.

Mirthe ook gefeliciteerd! <3 *\o/*

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 17:31

Gefeliciteerd myrthe! *\o/* *\o/*

Hier begint zowaar ook iets te gebeuren..(dag 342) ph is voor het eerst wat lager, mag uiteraard nog flink zakken, maar ze zat altijd zeker boven de 8. Uier lijkt ook wel wat te vullen, maar nog niks vergeleken met de meeste merries hier. Wel enooooorm veel los vel rondom die uier, die schiet straks gewoon in 1x vol gok ik :))

Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 17:41

Jammer dat niet op het land kan. Bij Cover spoot het er ook uit maar sinds op het gras staat en vlozaad geef heeft hij normale drollen. Was gewoon water.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 17:46

Dan maar heel veel afleiding voor het veulen zoeken? Takken die ze mag eten en ballen en pionnen en dat soort dingen? Dat ze genoeg andere gekke dingen heeft om aan te knagen?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 17:55

Wat heerlijk al die veulens ze groeien allemaal flink.

Wat balen dat je nietbgenoeg gras hebt happy hippie
Inderdaad iets geven wat dr af kan leiden van zand eten .

Hier staan ze lekker met z'n 4en en dat gaat super, dus binnenkort mogen ze naar ons andere stuk weide
Afbeelding

Odi verhaart mooi donker, spierbundel
Afbeelding
Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 18:02

Ik zou persoonlijk niet fokken als je weet dat je geen land hebt of door gezondheid redenen van de merrie het veulen op het zand moet blijven. Maar ja. Das achteraf gepraat..
Ik zou inderdaad wat afleiding proberen neer te leggen, ballen of andere attributen

Claudia ik heb nog weinig gezien van m'n hele veulen door tijdgebrek :+ Maar vandaag toch draf gezien. Hij is nu 11 dagen oud

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 18:16

Of verhuizen naar een stal voor merries en veulens. Zie die oproepen wel vaker voorbij komen voor de zomer maanden :j

Zand paddock zijn echt prima voor jaarrond, als ze maar iets te doen hebben (vaak eten van ruwvoer). Veulens zijn nog lastiger af te leiden

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 18:46

Hier gelukkig geen zand eter, vorig jaar deed het veulen dat wel, ondanks dat er veel meer gras dan zand was! Alleen rondom de waterbak is eigenlijk zand.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 19:14

Oei ja als de mogelijkheid er niet is wordt het wel lastig. Persoonlijk zou ik dan eerder kijken of je ze al dan niet tijdelijk, kunt verhuizen naar een plek waar ze wel naar buiten kunnen. Niets is beter voor een veulen dan gras.

myrthevel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 19:54

Gefeliciteerd allemaal!

Hier gaat het erg goed :D

Ons veulentje is een silverdapple kleur <3

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 20:38

Cio, CP ze staan aan huis verplaatsen is geen optie anders staat mijn ruin alleen.

En niet fokken als je geen gras hebt is ook wel beetje kort door de bocht vind ik, zijn zat mensen die echt helemaal niks hebben toch (enkel zand) en ook die lukt het gewoon:?
Ook als ze in de wei staat dan zit ze zand te eten bv van de stukken waar ze het kapot hebben gerent dus tis niet alleen als ze in de bak staan.

Zolang het kan houden we ze uiteraard op het gras uiteraard maar zodra we weer zo'n hitte krijgen als afgelopen jaar dan word het een uitdaging.

Speeltjes liggen al in de bak, alleen de hopen zand zijn veel interessanter om in te spelen en van te eten 8)7

Fototje van der nieuwe speeltje de lama, enkel snuffelen en toen was ze er al weer klaar mee.
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 20:53

Nou ja niets beter voor veulen dan lekker rechtuit kunnen rennen en bewegen. Grasjes eten etc.
Snap dat het nederland niet makkelijk is, maar niet elke stal is geschikt om te fokken denk ik dan. En dan moet je keuzes maken. :o

Sterre is het zat. :(:)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 20:54

Ik ken zelf geen mensen die veulens fokken die in de praktijk alleen op zand staan. Wel vroege veulens die dus veel in de binnenbak lopen, maar die staan ook veel op stal. Dat zou zelf nooit mijn keuze zijn. Maar daar kunnen we nu een hele discussie over houden, jouw veulen is er al. Je zal haar echt moeten vermaken met dingen die ze wel kan en mag eten en vast pakken en dingen mee kan doen en dus blijkbaar ook wil doen. Wilgentakken of ander soort takken die ze mag eten en mee mag slepen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 20:58

Ik vind niet fokken als je geen wei hebt ook wat kort door de bocht eigenlijk :+ Maar goed, wij hebben al jaren alleen zandpaddocks en zijn nu bezig met het afmaken van de wei zodat ze daar dit jaar voor het eerst op kunnen. We hebben eigenlijk nooit last van veulens die veel zand eten. Je zou eens kunnen kijken of de merrie wel voldoende mineralen opneemt (en dus door kan geven aan het veulen). Ik weet niet wat je voert, maar vaak heeft zand eten te maken met een gebrek aan mineralen. Als het vanuit verveling komt kan je kijken of je wilgentakken kan geven, daar zijn ze hier echt gek op en daar kunnen ze goed de hele dag mee bezig zijn.

Overigens iedereen met veulens van harte gefeliciteerd! Heb het topic de laatste tijd wat verwaarloosd, maar ik lees wel gewoon trouw mee! Alleen de puf niet om veel te reageren.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 22:18

Je kan t hele clubje tijdelijk verhuizen. Verder zit er weinig anders op.
Gwn t land op met ruwvoer. Maar als er dan alsnog extreem veel zand is, is dat ook geen oplossing helaas..

Hier zou de merrie vandaag 320 dagen zijn. Extra zuur.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 22:39

Sorry maar ze staan ABSOLUUT niet hele dagen op stal dat hoor je mij ook niet zeggen + de stal heeft altijd een verharde uitloop dat 3x zo groot is als de stal zelf (stalgedeeltje van jade en zyva is 3 bij 6 en de uitloop is 3kwart overdekt).

We willen ze alle 3 graag samen hebben maar ook de kwaliteit van het gras behouden en met regen om het gras heel te houden op dat soort dagen ze lopen het helaas meteen kapot.
Ons totale grond voor de paarden is ca. 3000m2 en normaal 24/7 buiten met schuilstal die we nu zo hebben verbouwd dat die dicht kan voor Jade en Zyva.
JA, ze hebben ook altijd beschikking over ruwvoer

Sanet, je hoort mij nergens zeggen dat ze alleen op zand staan, en ook op de wei zit ze zand te eten.
Ik probeer enkel een oplossing te zoeken voor het zand eten wanneer ze een keer niet op de weide kunnen, ik kan niet in de toekomst kijken dus ook niet voorspellen of die situatie zich vaak voor gaat doen.

Goldenarrow, Denk gewoon pech dat we er net een hebben die zand eet.
De merrie krijgt 1kg vital bix sochtends en 1kg pavo merriebrok per dag savond.

Cioccolato, ook dat gaat niet zomaar. We zitten ook met de longproblemen van mijn ruin daardoor krijgen ze allemaal speciaal hooi.
Krijgt hij ander hooi of stro is het gelijk mis en hij kan niet nog een keer zo ziek worden dat gaat hij echt niet meer overleven.
En Zyva eet ook op het gras nogsteeds zand dus dan zal als we ze verhuizen niet veel anders zijn denk ik?

Helaas is er nog geen nieuwe luchtfoto die up to date is.
Afbeelding

Groen is de weide
Wit is het overdekte stuk nu incl de stal ongeveel 10 bij 10 nooit exact opgemete kan net wat groter zijn.
Rood staat mijn ruin nu snacht's en als die niet op de weide mag.
Blauw is het stuk van Zyva en Jade snachts overdag tot nu toe nog op de weide
Roze, blauw en Rode gedeeldte zouden we ze graag alle 3 altijd op willen standaard (dag en nacht)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 22:52

Ja met zandgrond komt er snel veel zand boven. Bij echt problemen kun je t beter wel doen dan echt zand problemen krijgen. Je kan naar andere ondergronden kijken dan.
Zand is gewoon k. In veel gevallen..

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 23:01

Myrthevel en cp112 nogmaals gefeliciteerd. Ik maak morgen weer een bijleespost. Vandaag was het even te druk.
Voor nu het lijstje
Lijst veilige merries. Stuur mij een pb als je op de lijst wil
Pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Imani_Abby - Toffee - 347 dagen
Lonniejj - Rosa - 342 dagen
Korbakimmy8 - Cookie - 340 dagen
Korbakimmy8 - Cupcake - 340 dagen
Balou_k - Doña procuradora - 340 dagen
Knolselder - Peach - 339 dagen
Claucarlien - Havannah - 333 dagen
EllyC - W-Mellaer's Wamailin M - 332 dagen
Ilsje87 - Labiesch - 332 dagen
Mirjamalvaro - Sterre - 327 dagen
Mirjamalvaro - Eli - 327 dagen
Mirjamalvaro - Blossom - 327 dagen
Cynthia82 - Fiore - 326 dagen
Quir - Carice - 324 dagen
Nieky1993 - Noortje - 322 dagen
Nieky1993 - Abby - 321 dagen
Moner - Walske - 317 dagen
Stal_hd - maraya - 315 dagen
Moner - Gateau - 315 dagen

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 23:02

Ugh Happy, hier dit jaar ook een die eerst maar zand bleef eten. Ook op de weide ging hij de molshopen zoeken om daar in te happen. Wel geen diarree gehad en dat zandeten is nu ook gestopt. Misschien mindert het wel zodra Zyva meer hooi mee gaat eten.

Gefeliciteerd CP en Myrthe!

Peach houdt hier de spanning erin. Deze nacht graag nog een goede nachtrust want ben wat ziek. Maar dan mag het wel gaan komen,