[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:14

ik heb ook geholpen, trekken lukt echt niet, tegenhouden al heel moeilijk maar wat ik wel deed, is vlies eraf en veulen al wat warmhouden en afdrogen met een handdoek dat naar mijn merrie rook.
Je zal zien als je merrie daar ligt, is het sterker dan jezelf en wil je toch even controleren of alles wel goed gaat.
Mijn merrie is zo toch wel bijna tien min blijven liggen, dan zou veulen misschien of stikken in vlies of kou vatten (was wel heel koud toen :P ) als het vlies al vanzelf had opengesprongen, dat weet ik niet want ik heb het opengedaan. :D

Afbeelding

Luna2006

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:07

Mooie foto fotsy!

Ons mooie barcelona meisje is vandaag ingeslapen bij haar baasjes thuis met haar lieve 'zusje'
Ga ze toch missen tijdens de bosritten

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:11

als de bevalling vlot verloopt grijp ik niet snel in, alleen als er complicaties zijn of als het erg lang duurt en de merrie te moe word, ik zorg wel altijd voor het vlies te verwijderen en het neusje en snoetje van het veulen schoon te maken, als het heel koud is ga ik met een handdoek schoonwrijven, als het warm is laat ik ze langer zelf doen, ook met opstaan help ik niet snel, ik laat het veulen lekker ploeteren :j , als de merrie niet wil staan, met glowy een keer gehad, die stond na een half uur nog niet, toen heb ik DA gebeld voor controle van de merrie, dan blijf ik nog een poos gewoon kijken, of alles verder goed gaat

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:30

dat is wel echt een groot verschil tussen ponies en paarden, die grote slappe veulens hebben veel meer moeite met opstaan en drinken, ik help daar sowieso altijd bij, omdat ze snel de biest nodig hebben, is ook beter voor de moeder.

maar help ook met bevallen, ga niet als een gek trekken, alleen niet bij mijn oude merrie, daar mag ik niet bij in de box komen, oude gek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:40

Ik denk dat ik Kim ook ga ondersteunen inderdaad. :j
Kim is sowieso een paard dat zelden pijn laat zien, pas als het echt te erg is (en dan ben je vaak al te laat).
Zo heeft ze een keer een hoefzweer gehad en geen pas kreupel gelopen, kwamen er pas achter toen de hoefsmid weer kwam.
Zij sluit zich zeg maar af als ze veel pijn heeft, daarom moet ik haar op dat gebied ook altijd heel goed in de gaten houden.
Maar ik ga inderdaad op mijn gevoel af. :j

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 16:09

Komt goed KBK. Jij bent haar baasje,je kent haar het beste,je informeert je goed en je zal sowiezo het juiste doen als het moment daar is. :j

Fokfanaat dat is inderdaad zo. Ik heb altijd warmbloeden gefokt en mens,die veulens zijn lang,en slap,en onhandig! Terwijl bij die kleintjes staan ze vaak binnen de 10 minuten recht en vallen doen ze geeneens meer! Integendeel,je moet ze gaan omleggen omdat ze het niet meer vinden om te gaan liggen. :') Een heel verschil! Alleen met drinken kunnen ze soms ook wel best onhandig zijn en niet willen geholpen worden!

Sterkte nogmaals Luna,doet vies hé.

Fotsy prachtige foto vind ik deze. Je ziet ook hoe je de merrie aait,toen je je cadeautje kon uitpakken. <3

Vlies losmaken doe ik idd ook altijd en de slijmpjes uithalen en het veulen even goed afdrogen. Dat zo snel mogelijk doen is geen overbodige luxe.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:43

Als het niet nodig is, help ik niet. Waarom zou ik als het zelf lukt?
Wel doe ik inderdaad steeds het vlies over het neusje zodra het hoofdje niet meer terug glipt.
Maar ik heb een aantal keren al wel geholpen. Bij 1 moest ik naar binnen om een been te zoeken.

Die mini's zijn inderdaad heel snel! Al een paar veulens gehad die al probeerden recht te krabbelen terwijl de achterbenen nog in de moeder zaten :')
En 2 jaar geleden 1 die binnen het kwartier al over zijn nog bekomende moeder sprong.
Drinken zijn ze inderdaad wel eens lomp heb ik ook mogen merken!

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:19

Idd, dat drinken! Vind ik altijd het spannendste.

Maar wij hebben er de laatste jaren wel veel last van gehad, veulens die niet goed wilden/konden drinken, merries zonder melk..

Laatste 2 jaar 3 veulentjes die een paar dagen papflesjes kregen en biest bij moesten krijgen. Dus ik hoop volgend jaar op een papfles-vrij jaar :)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:27

Neusje en mond had ik ook vrij gemaakt en wat drooggewreven.
Was heel gaaf allemaal.

Bijzondere avond.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:06

Prachtige foto, Fotsy!

Ik ben niet van plan te gaan helpen, tenzij er echt iets gaande is inderdaad. Maar verder de natuur zijn werk laten doen (hopelijk).

Wisten jullie trouwens dat de pony's zich hier al vermenigvuldigen zonder te bevallen?
Afbeelding
Eén pony...

Afbeelding
Twee pony's...

Afbeelding
Drie pony's...

Was uiteraard weer feest tijdens het foto's maken dit weekend :P

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:13

Aniek mooie paardjes heb je hoor.

Vandaag hebben we Qween veterinaire laten keuren voor het stamboek opname van het nmprs en zoals verwacht is ze goed gekeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:20

Haha, herkenbaar. :D
Het is bijna onmogelijk om je paarden fatsoenlijk op de foto te krijgen als er van die monstertjes loslopen.

R.X, fijn dat ze goedgekeurd is!!

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:11

RX gefeliciteerd met de goedkeuring!

Hahha Aniek, die foto's! Wel echt een stel mooie pony's, maar volgens mij had ik dat al eens gezegd.

Fotsy, wat een mooie foto! Je ziet ook net hoe je je merrie nog even een aai geeft.

Ik ben heel benieuwd hoe het is om bij zo'n bevalling te zijn. Nog nooit meegemaakt, 1 x bijna. Toen lag het er al naast. Was op een stal waar ik werkte en er waren al mensen bij gelukkig :)

Wings was vandaag heel fit, in tegenstelling tot gisteren. Toen wilde ze niet lopen onder het zadel. Nu ernaast was ze vrij druk. Liep ook een nieuwe pony op het terrein, dat zal vast geholpen hebben. Ze had alleen wederom geen zin om op de foto te gaan.

Afbeelding
Afbeelding

Ze glimt nu ook weer, dat is ook fijn om te zien. Ze is vandaag 163 dagen ver :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:19

:') haha noest echt lachen
AniekR schreef:
Prachtige foto, Fotsy!

Ik ben niet van plan te gaan helpen, tenzij er echt iets gaande is inderdaad. Maar verder de natuur zijn werk laten doen (hopelijk).

Wisten jullie trouwens dat de pony's zich hier al vermenigvuldigen zonder te bevallen?
[ Afbeelding ]
Eén pony...

[ Afbeelding ]
Twee pony's...

[ Afbeelding ]
Drie pony's...

Was uiteraard weer feest tijdens het foto's maken dit weekend :P

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:21

Ik heb niet. Wel ben ik in de buurt, ik houd het wel op een afstandje in de gaten. Vanaf ze liggen controleer ik wel of ik 2 voeten en een neus voel, zeker als ik het niet goed kan zien. Verder blijf ik ervan tenzij nodig. Dit jaar gingen ze volgens de boekjes.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:26

aniek die vermenigvuldigen heel snel zeg :+ leuke beestenbende heb je en binnenkort twee kleine beebjes erbij <3

zo een bevalling is echt mega, ik word er nog steeds blij van als ik mijn topic lees of de foto's bekijk, hemels moment :+: en inderdaad ik was zo tevreden als ik mijn pakje had uitgepakt :P en bleek een palo te zijn, al kon het me op het moment zelf niet schelen welke kleurtje het was, al had er een paarse met groene bollen uitgevallen, was nog goed geweest, het enige wat flitste was, hoe is het met de merrie en veulen ging. _/-\o_

wings mooie merrie en je begint het buikje zo stillekes aan te zien hoor, maiden?

RX gefeliciteerd met de keuring *\o/*

hopelijk dit jaar papflesjes niet nodig Tinniie, drinken gaat ook niet altijd heel makkelijk, maar dat hoor je bij mensen ook vaak, vind ik.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:27

Deze foto's heb ik pas geleden gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:15

Hoi hoi allemaal, Na veel te lang niet te zijn geweest hier door wat problemen met Kyowa heb ik de moed weer gevonden om toch te komen nu het zeker is dat ze nog wel drachtig is. Ik heb de laatste pagina even bij gelezen maar zal straks nog even weer wat terug lezen.

Kyowa heeft in een stoute bui haar staldeur gesloopt en heeft een aantal weken geleden bijna 8kg kippenlegkorrel opgegeten.
Helaas is ze hier heel ziek van geweest en was en is er nog altijd kans dat het fout gaat in de dracht maar kans word wel steeds minder gelukkig.
Ik kippenkorrel zit heel veel zetmeel eiwitten en vitamines die niet zo heel goed zijn voor paarden. Omdat pluimvee een heel ander diersoort is was het wel even schrikken en heb ik direct de dierenarts gebeld. Toen de dierenarts hier was was ze alleen een beetje duf en wat uitgedroogd omdat ze toch waarschijnlijk al rond half 11 is uitgebroken (normaal doe ik om 12uur laatste ronde bij de paarden s'avonds en nu was ik om 10uur al geweest) en heeft haar staldeur zo gesloopt dat ze de stal ook niet meer in kon. Normaal lig het kippenvoer naast het kippenhok en niet in de stal, nu lag het naast de voertonnen en de pallet waar de paardenbrokken ook op staan. Helaas heeft ze dus de zak met kippenvoer open gemaakt en is gaan eten. Ze had geen toegang meer tot water en zetmeel neemt heel veel vocht op dus haar reserves waren ook snel verzadigd.
De dierenarts heeft haar een infuus gegeven zodat ze wat vocht op nam en daarna hebben we haar elk half uur 1.5liter water laten drinken zodat ze niet in 1x heel veel zou drinken en zou verstoppen. En ook niet in 1x alles zou worden verzadigd door het water wat bij het voer in haar buik kwam.
De dierenarts was net een half uur weg en toen ging het mis ze kreeg enorm pijn en ging rollen en stond niet meer op. Dierenarts was er binnen 1o min en we hebben haar gespoeld met Parafine en geprobeerd wat uit de neus door de slang terug te laten komen zodat we haar misschien konden leegpompen op die manier helaas is dat niet gelukt en heeft ze 5 liter paraffine gekregen en hebben ze haar opgevoelt en op die manier weer wat ruimte gemaakt. Ze moest het nu zelf doen en als dat niet ging dan zou ze naar de kliniek gaan. Door de beweging (steeds even stappen en dan weer rusten) bleven de darmen in beweging en kon de paraffine goed door de darmen heel komen en werd het mondjesmaat afgevoerd door haar zelf. Ik zag weer een lichtpuntje dus dan houd je moed en ga je door. Na een aantal uur stond ze even heel rustig en heb ik haar even met rust gelaten. Ze lag rustig en dan mocht ze wel even blijven liggen. Camera er op en even half uurtje zelf ook rusten was immers al uren in de weer. Ineens begon ze te persen en ik schrok me kapot! Dierenarts gebeld en Ky overeind gehaald, ik dacht ze moet weer in beweging straks perst ze zich kapot.
Dierenarts was nog nooit zo snel hier als deze keer, Pijnstillers gegeven en veulen kon me op dat moment even helemaal niets schelen blijft het is het een sterk diertje verwerpt ze dan kon ik het me heel goed voorstellen. Maar ze had een bonk voer dat door de darm was gekomen maar niet naar buiten kon de dierenarts heeft dit voorzichtig los gemaakt en toen dit er uit was was het even rustig. Ze leefde helemaal op ze werd weer fit en kwam weer glans in haar ogen. Dit was allemaal van half 7 s'morgens tot kwart over 4 s'middags.
Ze heeft toen nog weer een emmer paraffine gekregen en een bloedneus maar goed de paraffine moest er wel in natuurlijk want er was echt nog wel meer voer dat er door moest. Ze heeft een paar keer goed gemest en daar was ik heel blij mee zelfs slappe mest dus de paraffine deed zijn werk.
Het voer moest er wel zo snel mogelijk uit want hoe meer ze op nam hoe meer slechte stoffen er in haar lichaam kwamen. Om half 7 was het weer mis en had ik al een trailer klaar staan om haar er in te zetten om naar de kliniek te gaan. Helaas verslechte ze zo snel dat ze niet eens fatsoenlijk vervoerd zou kunnen worden dus vechten en door gaan of inslapen spookte door mijn hoofd. Een paard dat zoveel pijn heeft ondanks pijnstillers dat is voor mijn wel heel moeilijk en opperen in stal zag ik ook niet zitten dus mezelf en Ky tot 22.00uur de tijd gegeven om verbetering te zien en anders zou ik haar laten gaan.
Tot 21.30uur kon ik het niet meer aan zien en dierenarts gebeld dat het maar over moest zijn. Dierenarts kwam er aan met 3 man sterk. Ze hebben haar allemaal onderzocht en opgevoeld want ze wilde toch kijken of echt alles is gedaan voor haar.
Ky heeft alles netjes toe gelaten en nog een pijnstiller gehad en die leek in te slaan als een bom en ze werd zo slap en ontspannen dat ze nog eens paraffine gingen spoelen en je zag haar opzwellen als ze het er in stopte waar ik met de 1 arts de paraffine in haar neus goten was de andere haar buik aan het masseren en de laatste kwam met het geniale idee om haar op te voelen en door de druk en geleiding van de paraffine is er een hele blokkade in beweging gekomen en kon ze die nu ook los pellen en het leek wel of er een dam door brak... hele kippenbrokjes kwamen er uit niet verteerd voer bijna nog droog had het nog nooit gezien maar het was zo dus ik was zo blij het is dus niet allemaal opgenomen.
Ze werd weer wat fitter kreeg weer praatjes en kon weer lelijk doen. Wow wat een verandering was dat! Ik zag ook weer hoop en toen begonnen ze over het veulen. Dat het wel een hele grote kans zou zijn dat ze dat zou verwerpen. Ze gaven het wel 25% kans van slagen dat het zou blijven plakken.
Dus ik ging er al van uit dat dat klaar was geen veulen maar misschien wel mijn merrie die dit overleeft. Om 3 uur ging de laatste dierenarts naar huis en ben ik op de matras in de stal gaan liggen. Ze mocht even niets eten alleen drinken en om 6uur werd ik wakker door gebeuk tegen de deur van de stal. Ky had praatjes en zat weer rechtop in mijn bed ben weer effe met haar gaan wandelen en dat was het laatste zetje dat haar darmpjes nodig hadden er kwam een vloedgolf aan diaree aan echt heel erg veel! Wat was ik blij en natuurlijk de dierenarst weer gebeld en ze mocht gewoon water drinken maar wel oppassen dat ze niet te veel achter elkaar dronk ze mocht ruim een halve emmer dus water beetje lauw gemaakt en dat ging goed ze mocht een plukje grof hooi en dat ging er ook in om 10 uur kwamen ze weer en stond Ky te beuken in haar stal dat ze er uit wilde of honger had. Wat was ik blij! 24uur lang is ze zo ziek geweest dat ze op het randje hing van de dood en nu stond ze te maaien omdat ze er weer was. Wat kan het allemaal raar gaan. Ze is nog wel 2x per dag 2 dagen extra gespoeld met paraffine omdat ze toch veel aan de achterkant naar binnen waren gegaan zodat ze niet weer te vaste mest kreeg zodat het allemaal beetje tot rust kon komen. Ze heeft nog wel 2x koliekverschijnselen gehad in die 2 dagen dus de paraffine was niet voor niets en dat was op te lossen gelukkig met wandelen zodat haar darmen weer even geprikkeld werden. Ze werd magerder de ribben werden zichtbaar maar goed ze deed het nog en veulen was als het goed is nog aanwezig.
Na al die ellende heb ik mezelf pas vorige week weer helemaal bij elkaar kunnen pakken nadat ze gescand kon worden of het veulen er nog was en of het er goed uit zag. Veulentje plakt nog goed vast en is levendig en actief en word een oersterk diertje want het heeft deze ellende overleeft samen met zijn moeder. Het is voor mij al een wonderveulen.
Ik zal dit nooit vergeten en hoop het nooit weer mee te maken en wens het niemand ooit toe. Hier nooit geen kippenvoer varkens voer of geiten/schapenvoer in de stal.
Ik heb mijn lesje geleerd ondanks dat ik er eigenlijk niets aan kon doen.

Ik heb heel veel respect voor een ieder die het gelezen heeft ik wilde het jullie wel uitleggen waarom ik er dus even niet was. Maar beloof beterschap.
Kyowa is 24 december 150 dagen drachtig ik kijk weer uit naar de mijlpalen zo dankbaar dat ik mijn knappe Indiaantje nog bij me heb. En zeker ook met alle dierenartsen die Ky en mij hier doorheen hebben gekregen.

Zal van de week even een mooie foto van haar maken er is wel een klein buikje al te zien.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:32

Wow net even zoet geweest met je verhaal te lezen kappiegirl.
Gelukkig heeft ze het gered! Nu kan ze hopelijk weer aan haar reserves werken en wordt het weer rustig voor jullie allemaal.
Ons voer staat hier gelukkig zo dat er niemand aankan als ze uitbreken,wel aan het ruwvoer maar dat is zo erg niet als met krachvoer. Want het kan dus veel narigheid veroorzaken. Hoe ze het hunzelf toch aandoen hé..

R.X. ze zien er super uit allemaal en die buikjes zijn onmiskenbaar aanwezig. :)

Bijzonder moment hé Fotsy <3 Ik was zo blij voor je,die palo merrie was daar ineens terug!

Aniek haha gekend fenomeen. Zo wil je er één bij je,zo krijg je er meer. :D

Wings ziet er prima uit hoor! Het stuk wat we zien toch :D

Tinnie dat is lastig papflesjes,gelukkig ging het toen wel vanzelf. Bij de schapen hebben we hier elk jaar wel papfles lammeren en dat is tot het afspenen. En drinken dat die kunnen! :=

Nou ik wou Lisa vandaag wel eens een dagje gras gunnen en wou ze als gezelschap voor Cas op de achterste wei steken,daar was ze het toch niet mee eens. :=
Ze is altijd zo rustig en alles is goed maar het kuddegevoel is dit jaar zo sterk,ze wou liever naar de paddock met modder én bij haar vriendinnetjes dan op de groene wei.
Pech voor Cas. Y;(

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:49

jeetje kappiegirl, wat een verhaal zeg, gelukkig is het nog goed gekomen en zit het veulen er ook nog in, ik kan me wel een beetje ( klein beetje dan) voorstellen hoe dat voelde, wij hebben eerder geiten gehad en daar was er ook een keer eentje zo slim van om uit te breken naar een ander deel van de stal, helaas heeft zij toen bijna een zak vol droge pulp opgegeten, gelukkig was dat al tegen de ochtend, ook direct da erbij en ook gespoeld , ze heeft het wel gered trouwens, stomme beesten soms -O-

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:52

Wow Kappiegirl, wat een verhaal :oo Gelukkig is ze weer helemaal de oude en zit de kleine er ook nog. Nu weer vooruit kijken. Als het goed is gaat het dalijk goed groeien en kun je het voelen en zien bewegen.

Wings, dat wordt al een mooi buikie

Tinne, lastig hoor papflesjes geven, maar wat moet dat moet.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:36

Kappiegirltjonge wat zullen jullie geschrokken zijn.
Gelukkig lijkt het goed af te lopen.
Super va heb je.

Pretty ach arme Cas de date ging helaas niet door.
Ze had andere plannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:42

Kappiegirl, wauw, dat is inderdaad erg heftig, hoop dat het vanaf nu beter gaat!

Pretty, komt vast door de hormonen. :j

Wij hebben vanochtend de summerfit koeken van Pavo weer gekocht.
Ze deden het daar vorig jaar erg goed op en krijgen daar nu af en toe eentje van.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:58

Wow kappie, heftig! Gelukkig is ze er door!

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:13

Zo Kappiegirl, wat een verhaal!! Verschrikkelijk om mee te moeten maken! Het is inderdaad nu al een speciaal veulen :) En wat een top dierenartsen. Nu weer aansterken en uitkijken naar een verder probleemloze dracht.

Citaat:
Wings ziet er prima uit hoor! Het stuk wat we zien toch :D

Hihi pretty, madame is niet zo van de foto's tegenwoordig. Denk dat ze zichzelf te dik vind :P

Citaat:
wings mooie merrie en je begint het buikje zo stillekes aan te zien hoor, maiden?

Dank je Fotsy, het is een maiden inderdaad :) En als ze qua dracht een beetje op haar moeder lijkt, zal het nog even gaan duren voor we echt kunnen zeggen dat ze een buik heeft. Maar het begin is er hihi

RX wat zien jouw pony's er goed uit! Die foto waar ze naast elkaar staan te grazen is echt leuk!