[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 00:03

Joto, gefeliciteerd! *\o/*

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 00:14

Gefeliciteerd Joto! *\o/*
Mooi getekend veulen! Maar snel droogfotos morgen :D

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 00:29

Joto: proficiat!

Noisy, echt verschrikkelijk, heel veel sterkte gewenst en idd, hopelijk kunnen jullie toch nog veel leuke momenten beleven in deze veel te korte periode... het leven is zo oneerlijk.. :(

Mijn 3 musketiers nog eens. De 2 die we te koop hadden zijn inmiddels ook al verkocht, dus nog maar eventjes genieten van mijn babies <3

Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 05:45

En nog even verder bijgelezen

Jeetje sterkte Noisy, hier zijn geen woorden voor.

Pretty waar gaan we dat schrijven, een MERRIE! Gefeliciteerd!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 06:41

Vergeten jullie niet om al die veulentjes te melden (incl datum, geslacht en welke moeder) voor in de openingspost? Even een PBtje sturen! :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 08:08

Noisy wat een verschrikkelijk nieuws, sterkte!

Tinniee heerlijke foto.

Nicole ik had al een pb gestuurd maar ze staat nog niet in de lijst, ertussendoor geglipt of komen mijn pbs niet aan? Ik zal hem zo nog een keer sturen inclusief enquête linkje.

Jennybaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 08:53

Vannacht is het veulentje geboren, vannacht om 3:15 uur. Van kwart voor drie tot 5 voor drie was er nog helemaal niks te zien aan het gedrag van Jenny en haar uier was de avond van te voren wel iets steviger maar zeker niet zo vol als wat ik soms op foto's van andere merries heb gezien.
Vanmorgen om 4:00 keek ik op de camera zag ik dit.... Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het duurde nog wel een paar uur totdat een nageboorte eraf kwam.

Vraagje: moeten we de nageboorte even op de grond uitspreiden en kijken of alles goed is? Compleet? Waar moeten we precies op letten?

Het veulen, is een merrie! Zo lief!!!!! Ze heet Sunshine (Sunny).
Ze drinkt heel vaak! Het viel me wel op dat de uier van Jenny niet heel gezwollen is.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nog een vraagje: Jenny ligt nu nog vaak, is dat normaal? Hoe kunnen we in de gaten houden of alles goed met haar gaat?

Het veulen is trouwens springlevend en supervrolijk!

(Sorry voor alle vragen, maar het is voor ons de eerste keer en ondanks dat we ons supergoed hebben voorbereid weten we niet alle details meer waar we op moeten letten direct na de geboorte).

Alvast bedankt!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 09:04

Jennybaby, gefeliciteerd!
Inderdaad wven de nageboorte nakijken of die compleetis. Denk dat er op internet wel plaatjes te vinden zijn, zien is makkelijker dan uitleggen.
Dat de merrie veel ligt, dat kan. Is natuurlijk niet niets, zo'n bevalling. En soms hebben ze nog wat naweeën en dus buikpijn.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 09:09

Allereerst gefeliciteerd!
Als je de nageboorte helemaal uitlegt op de grond moet het er zo uit zien
Afbeelding
Als er gaten en scheuren inzitten, direct de veearts bellen.

Het vele liggen kan te maken hebben met naweeën die ze heeft. Voor een jonge maiden is het heel normaal om een leger uier te hebben, de productie moet nog geoptimaliseerd worden. Zolang baby goed drinkt, plast en poept en rondrent is alles in principe goed. Wordt het kleintje apathisch en sloom, ligt het veel zonder tussendoor rondjes te crossen, thermometer in de poepert en contact met de DA.

Hou de temperatuur van je merrie goed in de gaten, die kan wat hoger zijn en schommelen maar mag niet boven de koortsgrens komen, ook dan weer, direct de veearts bellen.

Naveltje van de kleine extra goed ontsmetten en verder genieten van de kleine Sunshine :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 09:09

Gefeliciteerd joto knap getekend veulen en net op tijd zo te lezen

Oh Alexandra gelukkig goed gepoept.

Heb gisteren ontwormingen gekregen van da en nog eens even gevraagd waarom de veulens twee prikken hadden gekregen. En de veulenprik bevat dus in belgie wel degelijk een tetanus serum dat samen met de antistoffen van mams de zes maand onbescherming mee helpt overbruggen want de hoeveelheid die mams meegeeft is niet gekend.
De andere spuit bevat een BSAB en zoals silly zei is dit wel heel kortwerkend maar volgens da is het ook heel kort nodig tot navel gedroogd is (1dag?) en dan kunnen er geen bacteriën meer in tenzij ze of de merrie eraan likken of zich bezeren eraan.

Dus onze veulenprikken zijn wel net zoals Paul de vriese beschrijft in zijn boeken.

Jammer dat dit bij jullie niet meer zo is want heb factuur gehad en kost me maar 32 euro voor pony veulen en 43 voor paard veulen omdat de ml groter is.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 09:11

Veulentjes hebben altijd een hogere temperatuur 38,5 is normaal voor baby's :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 09:15

Gefeliciteerd jennybaby knapperd en kan je niet even de da bellen dan voor een check up en ontsmetting van de navel en nageboorte? Is zo belangrijk dat alles goed gecontroleerd wordt.

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 09:28

Joto, Van harte gefeliciteerd *\o/*

Annikab, Wat een lieve foto!
Heerlijk als het veulen zo mens gericht is

Alexandra__, Mooie naam heb je hem gegeven

Tinniie, Wat een prachtig trio <3
Gefeliciteerd met de verkoop (al lijkt het mij ook heel lastig)

Jennybaby, Gefeliciteerd, wat een schatje!
Ook ik zou even de da even laten checken, heb er zelf ook nog weinig verstand van.

Jennybaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 09:36

Bedankt voor de tips en de felicitaties!!!!
We gaan de da wel even bellen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 09:43

Gefeliciteerd!

Ik zou ook zeker even de DA bellen, wanneer de nageboorte er wat moeilijker af is gekomen is een extra check wel heel verstandig :)
Veel drinken is normaal, mijn veulen van nu 6 dagen oud drinkt ook echt nog heel regelmatig :)
Goed temperatuur in de gaten houden, maar schrik niet temp kan zomaar 38.5 zijn met dit weer en ik was van de week dus in paniek maar mijn DA vond dat ik gewoon relaxt moet blijven ;)

Doet iedereen altijd navel ontsmetten? Ik heb het niet gedaan en de DA vond het verder ook niet nodig gezien het er goed uit zag, wij hebben er dus totaal niet aan gezeten :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 09:45

Wij wel meestal een keer of 3 tot het er mooi droog uit ziet. Het is immers een ingang direct naar de bloedsomloop van de baby, neem daar geen enkel risico mee

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 09:45

Noisy je hoopt dat het meevalt met zulke dingen en je houdt in je achterhoofd wel rekening met het ergste maar zo'n prognose is keihard en maait alles onder je voeten weg. Sterkte!

Jenny; gefeliciteerd met je veulentje. Ik zie dat je de DA al hebt gebeld, verstandig!

Pretty; hoe voelt dat nou zo'n merrie op stal??

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 09:54

Gefeliciteerd Jennybaby, tips heb je genoeg gehad ;)

Ik heb de navel wel een aantal keren ontsmet ja.
Werd mij verteld dat dat heel belangrijk is. Omdat daar alle bacteriën door kunnen komen zolang die open is. En je zo ook minder kans hebt op veulenziekte

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 10:27

Jennybaby gefeliciteerd *\o/* Verstandig dat je de DA even laat komen.

Gisteravond de hele avond bij Ruud geweest. Wat is het toch heftig. Ik kan me alleen maar afvragen wat er allemaal wel niet in zijn hoofd afspeelt. Wat is het toch oneerlijk. Niets blijft hem ook bepspaard. Trombose in de lever, oedeem in de buik en achter de longen omdat de tumor op de alvleesklier de vaten dichtdraaien, ook zelfs tumoren op het vetschort. Ze hebben hem waarschijnlijk heel hard nodig daarboven... Wel een mooi nr uitgezocht al...Maaike Ouboter "Dat ik je mis". Ik hoorde het gisteren op de radio en sindsdien zit het in m'n hoofd..
Laatst bijgewerkt door Noisy op 27-05-17 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 10:28

Jenny en Joto gefeliciteerd!! *\o/*
Wat een knappe bonte zeg!

Cesaer onwerkelijk? :P
Helaas een heel druk weekend omdat ik hier een feestje heb morgen thuis en er nog zoveel gedaan moet worden. Wat een timing van Ella haha ik dacht dat het nu nog wel prima kon en niet spannend zou zijn. Ik had enkele verlofdagen ingepland voor midden juni :')

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 10:30

Gefeliciteerd Jennybaby!

Hier om 5u15 ook feest, heel onverwacht en 10 dagen te vroeg maar alles is vlot gegaan

Lilly heeft een meisje!
Afbeelding
Afbeelding

Afwachten nu of ze gaat schimmelen, ze heeft een wit kolletje en een wit achtervoetje

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 10:35

Gefeliciteerd Granoek *\o/* Het lijkt er wel naar dat ze schimmel is. Ze is zo pikzwart. Een echte zwarte wordt muisgrijs geboren

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 10:52

Ik denk het ook Granoek! Gefeliciteerd! *\o/*

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 11:11

Gefeliciteerd Granoek!!!

Navel ontsmetten doe ik ook niet altijd. Ben bij de eerste veulens van Neon gefopt en die stonden al, dan valt het niet meer mee om het nog te ontsmetten. Later bij eentje ook helemaal vergeten en die stond toen ook al toen ee er aan dachten, nog wel geprobeerd maar gong niet echt goed meer.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 11:30

gefeliciteerd granoek, ik denk ook wel dat ze zal schimmelen

hier wordt de navel wel altijd goed ontsmet en ook nog eens als stompje eraf valt want heb al gehad dat het dan weer een klein wondje is.