[HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

keat

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 12:41

Dank jullie wel.
Ze heeft maar 1 veulen gehad. Ze ging toen kegelen en twee dagen later lag er een veulen.
We kunnen dus niet spreken van een patroon en weten nu niet echt war we aan toe zijn.
Geloof niet dat ze tot eind mei het veulen binnen houdt, maar het zal me ook niet verbazen als ze dat wel doet.
Toen we met 311 dagen even moesten slikken omdat we dachten dag het elk moment kon komen, waren we bang dat er iets mis zou zijn. Nu heb ik die angst niet meer zo. Haar lichaam is zich klaar aan het maken. Voor hoe lang, geen idee. Een ding is zeker, ze heeft weer genoeg uier en melk.

Mijn merrie:
Primera (Witmar Alazan x Bazuin x Rex), 19 jaar oud en drachtig van Casaron (Ginus x Zichem x Irak) Ze heeft eerder een merrieveulen gegeven van Upperville.

Drie maanden drachtig:
Afbeelding

Deze week:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 13:48

Welkom Keat, wij hadden dus vorig jaar een veulen op dag 317 van de dracht. Perfect veulen niks mis mee. Is nu een blakende jaarling dus het kan ook voor de 320 nog goedgaan.

Succes met waken.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 14:29

Welkom keat :)

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 14:32

Afbeelding
Even snel een foto..
Nu staat hij lekker buiten maar ik moet zo werken dus helaas geen filmpje nog niet van buiten

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:26

Cemlys schreef:
Gefeliciteerd met de nieuwe veulens, weer een paar knapperds erbij.

En leuke veulen spam zeg!

Hier druk, veulen loopt nu overdag buiten, ik zet ze s avonds nog op stal. Mn andere merrie staat er nu ook bij. Weet hij ook dat niet alles kan wat hij wil en doet. Merrie werd gister alweer hengstig.
En wat een heerlijk weer, dit is echt genieten. Mijn veulen vakantie is eindelijk begonnen (met dat verschil dat het veulen er al is ).

[ [url=m/pSvgYx.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ZX3ZFc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/V3bVfB.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/qUcd8S.jpg]Afbeelding[/url] ]
En het hele clubje waar mn hengst uitzicht op heeft

Wat een mooi veulen!!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:32

Hier vandaag een stressdag! Wel ontdekte een wondje aan t been van Livia..Weet dachten dat t gehecht moest worden..Gelukkig uiteindelijk niet is oppervlakkig maar ziet er beetje naar uit!Afbeelding

Had ze vanmiddag even binnen gezet ivm de warmte en toen was haar beentje wat opgelopen..Nu weer naar buiten dus hopelijk loopt ze t er wat af.
Mijn merrie nog steeds op de AB..schiet niet helemaal op..De neusuitvloeing is wel minder maar nog niet weg! Nu maandag weer contact opnemen met de DA..Als t dan niet weg is moeten ze verder kijken..pffff!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:41

Vulina schreef:
Cynthia, ik kreeg een duw van het ene paard en viel op een ander, liggend paard. Die ging snel staan, en gebruikte mij als steuntje :')

Als je dit van te voren had geweten, had je het echt moeten filmen! :')

Cemlys, ik vind dat ding van jou zo gaaf!! Ik hoop echt dat zijn kleurtje blijft! <3
Maar daar lijkt het wel op!

Check die baby schoppen, peetjjuh! :D

Tjinta schreef:
Cynth ontsteking is ook al zo balen en ongelooflijk pijnlijk. Gaat t vandaag al ietsies beter??

Het lijkt wat gezakt te zijn van de buitenkant van mijn knie naar mijn knieholte en daar net boven en onder. Op de één of andere manier voelt het nu minder instabiel aan, maar ik ben nog redelijk kreupel.
Maandag bloedprikken om te kijken of ze een oorzaak kunnen achterhalen van de ontstekingen.

Wat een schattige foto, Joyce <3 Zijn beentjes zijn echt nog heel wit :)

Arme Livia, gelukkig valt het mee.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:05

***Tiet-analyse deel IV***

Dag 332 links en vandaag dag 338 rechts
Afbeelding Afbeelding
Toch lijkt hij vandaag rechts wat lager te hangen..

Dag 337 TiSento links en dag 338 Fiore rechts:
Afbeelding Afbeelding
Bij Ti echt véél voller dan bij Fi.

Vooruitzichtje naar volgende week dag 347 bij TiSento links en dag 345 Fiore:
Afbeelding Afbeelding

En ter vergelijking nog even vandaag, dag 338 Yolooo:
Afbeelding
-O-

Ik heb een nieuwe theorie!
Aangezien ze bij Fiore qua uier achterliep op TiSento en Fiore 3 dagen eerder is geboren, ga ik mijn luchtbedje maar opblazen en bij Kees slapen. Ik zeg: Vannacht een veulen! :D

O nee.. -O- Zucht.. ik word hier verdrietig van... Maar.. ik heb wel het idee dat haar uier harder is dan hij was. Dus dat is dan toch weer een beetje vooruitgang.
Vannacht blijft ze denk ik buiten staan, en als dat goed gaat, blijft ze buiten tot ze begint te kegelen. Dus dan heb ik geen just-out-stal-tietfoto's meer. Maar goed, als het echt serieus wordt, blijven ze ook op de wei wel gevuld.

Ik zal vanaf nu de foto's weer van voren nemen. Misschien morgenochtend als ik er aan denk!

*** Einde Tiet-analyse deel IV***

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:05

Ik heb even niet meer veel op bokt kunnen volgen, ruim 40 pagina's bijlezen werd wat veel dus ik ga nu weer meelezen :o

Ik zal allicht wel veel gemist hebben in de laatste paar dagen. Ik heb eindelijk dit weekend vrij om weer eens bezig te zijn met de paarden enzo.

peetjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:07

Chips.. Mijn andere shet lijkt licht hoefbevangen, kwam net stijf de wei uit en kreupelde paar passen. Vorig jaar ook al in mei! Toen op hooi gezet en ging het langzamerhand weer goed met stijfheid en na paar weekjes weer opgebouwd. Later in seizoen geen problemen gehad.

Zucht.. Nu Chinouk in gras en arme Nonnie aan andere kant van het hek met hooi. Zo sneu, maar helaas voor haar eigen bestwil..

Mooie analyse weer Cynthia!

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:20

Keat Welkom!
Je merrie houd je wel in spanning zo!

Joyce, Wat kijkt je merrie trots! en mooi veulentje!!

Cynthia, hele duidelijke tiet analyse.. maar echt verder kom je er niet mee..

Pol, hmm. vervelend plekje.. als het been vol blijft toch maar even afspoelen/da bellen?

Peetjjuh, Balen! HB is vervelend voor beide! Hopelijk knapt ze snel op!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:27

Wat een knappe merrie Keat!

Mooi veulen Joyce!

Vervelend plekje pol. Is het been dik?

Dat ze nou maar eens voort maakt die dais!

Gelig slijm is niet normaal toch? Wit slijm heb ik al vaker gezien, maar uit muis haar kling komt gelig slijm. Wel geen vuile stukjes in, is slijm maar gelig.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 18:14

Dit had Baida ook Luna, volgens de DA is dan de baarmoeder aan het opschonen. Moest met een paar dagen weg zijn.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 18:25

DA is geweest..adviseerde niet te hechten..kogeltje is nu wel dik..
Adviseerde om met vetramil te smeren..
Koelen lijkt me wat lastig gaan..

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 18:47

Sorry voor mijn afwezigheid hier, maar ik ben nu pas voor het eerst terug thuis sinds vrijdagochtend...

Want Imperiosa's kleintje is er!!! Een zwart hengstje!

Sorry voor de ego post, maar ik ben echt versleten...

Donderdagavond was Imperiosa haar uier nog alles behalve vol, nog geen harsjes, melk volledig doorschijnend en smaakloos en ze galoppeerde nog gewoon door de weide 8)7
Om 21u30 heb ik haar dan ook achter gelaten in de overtuiging dat het die nacht zeker niet zou komen.
Bij de vorige eigenaar heeft ze namelijk al 8 veulens gekregen en telkens heeft ze alles volgens het boekje gedaan: volle uier, slappe banden, harsen, kegelen... tadaa

... De negende keer dus niet... :\ En ik was er dus ook niet bij.

Vrijdagochtend kom ik aan op stal en zie ik dat de paarden allemaal binnen staan. Eén blik op Imperiosa en ik had door dat er iets aan de hand was. Ik liep het laatste stuk naar de box en ja hoor: er lag een klein zwart hoopje nog half in de (reeds verkleurde) vliezen... helemaal roerloos :\

Maar ik zag het ademen en van zodra het me hoorde binnen komen hief het z'n hoofdje op.
We hebben het onmiddellijk recht gezet en helpen drinken. Gelukkig dronk het goed.
Maar het stond nog helemaal te wankelen en we moesten het ondersteunen.

Intussen had ik mijn VA al gebeld (die natuurlijk net dan in verlof was, ze zouden iemand anders sturen)

De veearts moest toegeven dat het een mager veulentje was, maar verder leek het gezond. Er werd bloed afgenomen om te testen op anti-stoffen.

Enkele minuten later begon het kleine dingetje toch al wat rond te waggelen *\o/* Maar als hij eenmaal terug lag, geraakte hij niet recht. Hij probeerde zelfs niet. Ik moest hem dus iedere keer recht helpen zodat hij kon drinken.

's avonds kwamen de bloedresultaten binnen en zoals ik al gevreesd had: heel slecht! Hij zat tussen waarde 2 en 4 (ideaal is boven 8, ok is 6-8, slecht is 4-6).

Op het einde van de eerste dag was het al een veel vinniger veulen dat goed rondliep en kwam knuffelen <3 Maar hij kon nog steeds niet zelfstandig opstaan :n

Afgelopen nacht ben ik dus ook bij het veulen gebleven om hem iedere keer te helpen rechtstaan om te drinken. Maar de laatste twee beurten tegen de ochtend aan vond ik hem al slurpend bij z'n moeder en was hij dus zelf recht gekropen *\%/*

Deze ochtend heel vroeg is mijn eigen veearts 2 zakjes plasma komen geven. En hij vertrouwt erop dat het nu helemaal goed gaat komen met de kleine man *\o/* Laat ons hopen.

Nu kan ik eindelijk een beetje genieten.

Foto's moet ik jullie helaas nog steeds schuldig houden, dat lukt niet met deze pc, die komen straks.
Laatst bijgewerkt door Crines op 07-05-16 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 18:53

Gefeliciteerd Crines dat hij eindelijk gekomen is. Wel spannend zo. Hopelijk gaat alles goed met hem de komende dagen.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 19:22

Jeetje, Crines, wat een verhaal!
Gelukkig gaat het nu beter en lijkt het helemaal goed te komen!

En hij is er voor je vakantie, dat is ook fijn! :D

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 19:26

Crines proficiat! En veel succes de komende tijd en nu echt gaan genieten ja

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 19:41

Zo Crines wat een verhaal!
Fijn dat hij een goede stijgende lijn maakt!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 20:02

Wow Crines wat zul jij gesloopt zijn nu :(:)
alsnog gefeliciteerd met je mooie zwarte mannetje!

Nicole en Joyce ook gefeliciteerd! *\o/*

Cynthia :(:) voor de tietanalyse.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 20:04

Ohhh Crines wat heftig. Pffft... Fijn dat het nu toch allemaal goed lijkt te gaan en hij een pittige jongen is. Gefeliciteerd met je zwarte hengst.
Wat een heftige dagen zul je hebben meegemaakt.

Cynthia volgens mij klopt je theorie als een bus.... Bij Fi minder uier en minder wachten, dus bij Yolo veel minder uier dus veel minder wachten.
Maarrreee laat het veulen nog maar even daar waar het is, is wel handig als je knie eerst wat opknapt zodat je straks pijn vrij in de stal heerlijk kunt bukken om veullie te knuffelen.

Neonlight hoe was het bij je 9 jarige veulen? Heb er ervan kunnen genieten?

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 20:08

Oeh crines, dat is schrikken. Gelukkig gaat het nu dus een stuk beter!

Hier een chagrijnige Pebbles. Haar uier is nu zo (hele dag van 7 's ochtends tot 7 's avonds op de wei). Afbeelding

Kon geen betere foto maken want ik kreeg een dreigend beentje naar me toe.

Uier is overigens al sinds donderdag zoiets.

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 20:13

Wat schrikken Crines en wat een zorgen zal je gehad hebben (en nu misschien nog wel)
Gelukkig gaat alles nu beter en kan je lekker van je kleintje genieten :) *\o/*

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 20:40

Wow crines dat is schrikken zeg. Gelukkig was je er op tijd bij zodat je mannetje nu wel goed gaat. Ben benieuwd naar foto's.

Verder is fien gestagneerd kwa vorderingen.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 20:41

Angelpam en dat terwijl het er zo goed uitzag :oo