[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:24

CL ook al was het verwacht het komt toch altijd weer hard aan. Wel fijn dat je haar nog even gezien hebt. Ik wens jullie heel veel sterkte.

Luna, jij ook sterkte.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:33

Cl heel veel sterkte met het verlies van je oma.

Luna jij ook veel sterkte morgen.

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:42

CL heel veel sterkte de komende tijd! gecondoleerd!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:16

CL gecondoleerd met je verlies. Verdrietig.

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:15

CL wat verdrietig, heel veel sterkte! Wel fijn dat je nog even bij haar kon zijn.

Luna, jij ook sterkte. Blijft een verdrietige aangelegenheid, zeker als je er zo'n band mee hebt.

Neon, fijn dat je oudje zo goed is opgeknapt. Hele gave foto's van zijn sportcarrière!

Booster, wat een heerlijke bol straciatellapony!

KBK, hele aparte kleur inderdaad.

Wat betreft het onderwerp hoefsmid; Wings is ook daarin een apart geval. Ze heeft namelijk een bokvoetje die goed onderhouden moet worden. Dus dat betekent elke 7 weken naar de hoefsmid. Eigenlijk zouden we haar graag zonder ijzers hebben als ze van de zomer de wei in gaat, maar we weten niet goed wat voor effect dat op het voetje gaat hebben. Zeker omdat het door het grazen komt en we eindelijk een hoefsmid hebben die weet hoe hij haar moet bekappen en beslaan.

Laat ik over de kosten maar niet uitweiden hahaha, Randstad is ook daarin duur. We hebben gelukkig wel de luxe van 2 20 x 60 banen, 1 binnen en 1 buiten, een longeercirkel, paddock en een stukje land waar ze een uurtje per dag op mogen(al maak ik daar vaak meer van als er niemand is).
Op de bevalstal iets minder luxe qua voorzieningen, maar meer qua land. Daar wordt ze gewoon buiten gezet door de stalhouder en mag ze de hele dag op het land :)

We hebben sinds deze week het voer een klein beetje aangepast, in overleg met Pavo voedingsadvies.
Madame krijgt dadelijk elke dag een voederkoek voor de vitamientjes en mineralen. Daarnaast luzerne voor erbij als ruwvoer. En peentjes omdat ze dat zo lekker vindt hahaha

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:23

Das een mooie regeling voor drachtige merries wing! Op veel stallen is dat helaas niet het geval.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:49

CL gecondoleerd en heel veel sterkte ;(

sara ook al vast heel veel sterkte voormorgen, bah niet leuk dit ;(

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:33

Neonlight wat een prachtige foto van je oudje. Geweldige prestaties heeft hij geleverd.

Pretty jouw kudde ziet er echt super uit! Smerig en wel maar super leuk!!

KBK mooi kleurtje is het! Hoe groot is ze/hij (even niet op gelet).

Wings waarom moet jouw paard met bokhoef beslagen worden?

Wij hebben met de barokken ook vaker een graasvoet vanwege de kortere nekken en toch de hele dag op land als veulentje. Dan krijg je snel een graasvoetje als je niet oppast.
Mijn paarden en dus ook de veulens gaan elke 6 weken naar de smid om hier direct wat aan de te doen.
Maar beslagen worden ze niet.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:49

Gecondoleerd CL, ook al is het in de lijn der verwachting, verlies van een dierbare blijft zwaar Y;(

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:05

Veel sterkte CL

Ook jij Sarah dikke knuf

Amai jullie kunnen lang wachten met de smid, hier gaan er toch iedere keer centimeter af en dat om de tien weken. En mijn ene merrie staat Vlaams dus die moet sowieso goed bijgehouden worden en de veulens ook vind ik, het is in het begin heel belangrijk.

Leuk kleur kbk

Noisy is echt loom aan het worden, een beebje meedragen kost ook veel moeite he

Pretty ik zie de foto's ook gedraaid en zo lijken ze nog grotere hangbuikjes te hebben :P ik hoop zo dat er een kopietje van casje bij is, hij is echt leuk.

Eerlijk gezegd ik begin ook kriebels te krijgen naar het voorjaar en jullie veulens en de mijne natuurlijk maar die is pas in mei.
Altijd zo een leuk spannend seizoen en lekker gezellig met elkaar meeleven.

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:05

Tjinta schreef:
Wings waarom moet jouw paard met bokhoef beslagen worden?

Wij hebben met de barokken ook vaker een graasvoet vanwege de kortere nekken en toch de hele dag op land als veulentje. Dan krijg je snel een graasvoetje als je niet oppast.
Mijn paarden en dus ook de veulens gaan elke 6 weken naar de smid om hier direct wat aan de te doen.
Maar beslagen worden ze niet.

Ze moet niet perse beslagen worden. We hadden dat altijd, omdat ze toen in de sport liep en ze zo beter afwikkelde. Maar omdat we nooit anders gedaan hebben, weet ik dus niet wat voor effect het gaat hebben als ze eraf gaan.
Maar ik begrijp hieruit dat het weinig verschil maakt? Alleen wat vaker controleren/bekappen? We zouden haar namelijk graag op blote voeten hebben deze zomer :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:14

Rose heeft ook een afwijkend voetje (helaas erfelijk iets ook nog, was ook absoluut niet mijn keuze om haar bij de hengst te doen, qua karakter niet, maar ook niet vanwege haar afwijkend voetje wat haar moeder lichtjes had, en zij erg).
Rose heeft wedstrijden gelopen, wil je er bij hackney's extra knie-actie in brengen moeten er dus ijzers onder. Maar vorig jaar augustus zijn de ijzers er onderuit gegaan, en sindsdien loopt ze blootvoets, zonder problemen. Alleen maar makkelijk, geen risico in een gladde wei, en voor corrigerend bekappen hoeft er tenminste geen ijzer af. :D Ze wordt nu net zo vaak bekapt als toen met ijzer eronder.
Gewoon even met je smid overleggen. :j Zeker als er een normaal ijzer onder zit zonder wiggen of iets dergelijks zal het geen probleem zijn. Rose had er zelfs wiggen onder (platvoet) en ook dat was geen probleem, alleen moest met de ijzers eronderuit halen er wel even anders bekapt worden.

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:33

Ah bedankt voor de heldere uitleg!! Met de hoefsmid overleggen wilden we inderdaad gaan doen, maar we hebben hem de laatste twee keer gemist(werk en school).
Als ik dit zo lees, zou het gewoon moeten kunnen. Heel erg fijn :)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:32

CL sterkte...

Zie van alles over de hoefsmid,die komt hier ook niet vaak.

Pepper haar hoeven groeien heel traag en omdat ze toch geregeld op het harde liep sleten ze ook weer af.

Denk dat pepper op 2 a 3x per jaar zit.

Dit weekend zie ik ze weer,alweer 2 weken niet meer gezien.

Ook dit weekend een dagje uit gepland met mijn mannetje naar een koeien keuring.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:36

Inowa lijkt mij ook niet fijn ze zolang niet te zien.
Geniet er dan maar extra van.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:38

Als ze maar zin hebben om te komen.
Ze lopen op een flink stuk land met nog een flunke strook gras.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 07:52

CL en sara, sterkte!!

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 09:22

CL, heel veel sterkte in deze moeilijke tijd!

Luna jij ook, nooit leuk zulke dingen

Die van mij gaat om 7 weken naar de hoefsmid en staat rondom op ijzers. De volgende keer dat de smid komt laat ik haar achter ijzers eronderuit halen. En dan even aankijken hoe haar hoeven het houden het liefst heb ik haar op blote voeten met het veulen. Nu staat ze aan huis waar ik nu woon daarvoor heeft ze altijd op een pensionstal gestaan in de woonplaats van mijn ouders. Daar breng ik haar ook weer heen 2 maanden voor de bevalling omdat ik daar een fijner gevoel bij heb en omdat wr een mooiere merrie stal is. Ze wordt dan overdag buiten gezet en 's avonds weer binnen gehaald :) de prijs is dan wel wat hoger dan nu aan huis maar dan weet ik tenminste zeker dat er kundige mensen aanwezig zijn die ik goed ken en vertrouw en heeft mijn merrie en veulen meer luxe.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:26

lisch schreef:
Ik voer iedere dag een brokschep met wat suikerbieten aan soie! Vind ze heeeerlijk koeien hier krijgen het dus kan er zo wat weg pakken..

Dat zijn dan waarschijnlijk ook voederbieten voor de koeien en geen suikerbieten? Suikerbieten zijn wit en voederbieten rood/oranje. :)
Heerlijk hoe ze daar staan aan te knabbelen,dat geluid laat al mijn stress wegvloeien. :D

Venthe hopelijk lukt het! Ik heb ze destijds bij mijn merrie ook laten afdoen tegen dat het veulen er kwam en dat beviel zo goed dat er nooit weer ijzers ondergekomen zijn.

De hoefsmid is hier gebeld voor het groot onderhoud eind van de maand, 8 mini's en 1 groot paard ineens. :D

Fotsy hier ook kriebels naar het voorjaar 8-) We vergeten voor het gemak wel even dat de winter nog moet komen...Oeps.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:36

Tjinta, hij is 1.36m. :j

Inowa, fijn dat je haar dit weekend weer ziet!

Hier ook voorjaarskriebels, haha, en een droge bak zou ook fijn zijn!

Gisteren is de dierenarts weer geweest en hij vond onze stal mooi. _O-
Hij is niet zo scheutig met complimentjes, dus daar was ik wel blij mee.
Ik heb hem nog even gevraagd hoe we dat moesten doen met de bevalling en hij zei dat ik het beste de merrie gewoon het werk kon laten doen.
Hij zei ook dat de belletjes die je hoort, niet het veulen zijn maar vocht in de darmen. :+
Ik vind het nogal lastig, want bijna iedereen hier zegt dat meehelpen het beste is, omdat de merrie anders uitgeput kan raken.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:55

Ik heb er bewust voor gekozen niet te helpen, bij Rainbow ging het heel vlot.
Dit jaar hoop ik dat het ook zo gebeurd met Qween en Smooth.
Als je zorgt dat je erbij bent kan je op het moment zelf oordelen wel of niet helpen.

Je kent je paard zo goed, waarschijnlijk voel je wel aan wat je moet doen.
Van te voren lekker veel lezen erover en filmpjes kijken helpt ook.
Ik heb er van tevoren ook nog een paar keer met de va over gepraat.
Vond ik ook prettig.

O pretty daar gaat je spaarpotje :D

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:00

Als je ziet dat de bevalling vlot gaat is er ook niet echt een reden om te helpen.
Al is gewoon de beentjes tegenhouden wel zo prettig voor de merrie,zodat niet steeds alles weer wegzakt tussen de weeën. Is ze er iets sneller vanaf. Maar hoeft helemaal niet.
Er bij zijn is het belangrijkste,net zoals R.X. al zegt. Je voelt vanzelf wel aan of hulp nodig is dan.

RX Welk spaarpotje? :')

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:05

Mijn DA is pro helpen. Hij is ook pro het opvoelen als de bevalling begint. Zo kan je een redbag heel snel voelen en moet je veulen niet terug duwen als er iets verkeerds ligt.

Helpen is enkel beentjes vast houden als het vlot gaat. Merk je dat het niet zo vlot gaat ga je mee helpen tijdens het persen van de merrie.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:07

Ik heb een 2 keer geholpen, en een paar keer het haar zelf laten doen. Even net helpen met de schouders erdoor te krijgen. Dit deed ik wel op gevoel, als ik dacht dat het net wat minder makkelijk gaat als andere keren. Maar ik laat het liefst de merrie zelf alles doen. Als ik heb geholpen en de schouders zijn er door ben ik ook weer weg, de rest is voor de merrie. Dan heb ik al wel direct het vlies voor de neus van het veulen open gemaakt en weggetrokken.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:16

Dat had ik ook gedaan inderdaad het vlies opengemaakt en weggehaald.
Meteen ging het hoofdje bewegen zo schattig.