[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mer1980

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:33

Oei pas 4 maanden oud, dat is wel vroeg afgespeend naar mijn idee, maar er zal vast een reden voor zijn. Ik zou die zeker niet zomaar tussen de volwassen paarden gooien. Ik neem aan dat je niet zelf al een afgespeend veulen hebt (van bij voorkeur 6 maanden) anders bij een hele lieve rustige merrie of ruin eerst samen alvorens je die in de groep zet.

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:01

Mer1980 schreef:
Oei pas 4 maanden oud, dat is wel vroeg afgespeend naar mijn idee, maar er zal vast een reden voor zijn. Ik zou die zeker niet zomaar tussen de volwassen paarden gooien. Ik neem aan dat je niet zelf al een afgespeend veulen hebt (van bij voorkeur 6 maanden) anders bij een hele lieve rustige merrie of ruin eerst samen alvorens je die in de groep zet.

Is helaas ook niet mijn keuze en heb nog een poging gedaan het te rekken maar helaas.
Mijn veulen is dezelfde leeftijd maar wordt inderdaad nog niet afgespeend. Verder hebben we alleen 3 merries en mijn veulen dan. Kleine kudde dus. Ik kan hem wel af en toe met mijn veulen zetten maar vind het ook zo zielig als hij net afgespeend zo alleen moet staan maar wil ook niet dat er iets gebeurd natuurlijk

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:05

Dan zou ik nog eerder een plek zoeken waar die met een veulen samen kan staan. Genoeg die al 6 maand zijn

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:10

garffpamela schreef:
Mer1980 schreef:

Is helaas ook niet mijn keuze en heb nog een poging gedaan het te rekken maar helaas.
Mijn veulen is dezelfde leeftijd maar wordt inderdaad nog niet afgespeend. Verder hebben we alleen 3 merries en mijn veulen dan. Kleine kudde dus. Ik kan hem wel af en toe met mijn veulen zetten maar vind het ook zo zielig als hij net afgespeend zo alleen moet staan maar wil ook niet dat er iets gebeurd natuurlijk

Wat is dan hun reden van zo vroeg spenen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:46

Misschien zou ik wel heel hard nee zeggen als mensen toch te vroeg afspenen of dan toch ook zo een veulen al kopen en laten komen. Kan terecht boven de 6 maanden en eerder niet, liefst zo laat als mogelijk.

En het ligt aan het veulen en uit wat voor situatie het komt. Mijn 3jr stond als veulen met mama, oom en oma. Oma overleed toen hij 3wk was en toen hij 6 wk was kwam er een merrietje met haar veulen van 3wk.
Die konden er echt niet gelijk bij. Ook mn veulen toen deed niet heel aardig, dat heeft tijd gekost.

Hem weghalen uit de kudde en in een opfok zetten vanaf 6 maanden was vast anders gegaan. Maar had ik hem hier zo laten lopen en op 6 maanden een veulen van 6 mnd erbij gezet, was het echt niet vanzelf wel goed gegaan. En dat vind ik dan voor het nieuwe, te koppelen veulen ook een probleem.

Ons dametje van nu een maand, ongeveer net zo. Dan zou ze echt even apart moeten om te koppelen. En zij is dan nu een gemengde kudde gewend. Maar als een nieuw veulentje alleen de moeder kent is dat al uit een mindere situatie gekomen. Het is ook vaak een reden om te vroeg af te spenen. Merries alleen krijgen het zwaar. Veulen willen spelen, merries moeten alles alleen doen en krijgen te weinig rust etc.

Zie hier bijv nu goed hoe de moeder haar zoon zijn zusje laat ophalen of terug sturen. Ze houdt alles goed in de gaten, maar veel vertrouwen in de kudde.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:00

Mijn merrie was ook met 4 maanden bij haar moeder weg, ook absoluut niet mijn keuze, maar ze was van juni een laat veulen. En de fokker wou het veulen erbij weg hebben.

Heeft toen wel een maand met een ouder veulen gestaan en daarna is ze snel verhuisd naar een kudde met 2 oude paarden en 1 jaarling. Heb er er toen gelijk bij gezet.

Later is hier een weer een volwassen paard bij gekomen die haar heeft opgevoed.

Nooit problemen gehad. Maar ze had dus wel een vriendinnetje van een jaar ouder.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:02

Hier ook wel een 4,5 maand veulen gespeend maar die had een leeftijdsgenootje die paar maand ouder was. (Fijn paard geworden!) Belangrijk om dat of een jonkie te hebben om te koppelen en dan in een gemengde kudde te gooien

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:26

Ik haal hengsten er ook wel met 5 maanden af. Vooral omdat wij eigenlijk altijd maar 1 veulen hebben en zo’n hengstveulen dan de moeder terroriseert (logisch). Dan kan zo’n kleintje beter naar een maatje toe dan thuis blijven. Want water drinken ze toch al

Maar 4 maand is wel wat aan de vroege kant. Zou m samen zetten met merrie + veulen

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:37

Bedankt voor de tips!

Het is de keuze van de fokker, mijn stalgenootje heeft hem gekocht. Het is de bedoeling dat hij samen met mijn veulen kan opgroeien. Ik denk uiteindelijk dat het goed is om hem in een gemengde kudde te laten opgroeien alleen de weg erheen vind ik lastig.
Het had makkelijker geweest als hij ouder was geweest maar helaas is het niet anders. Nu kan ik alleen maar proberen om het zo goed als mogelijk te doen voor het kleintje.

Maar hopelijk vind het uiteindelijk allemaal z’n weg.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:11

Ik durfde het niet aan het veulen toen in de groep te zetten dus heb Cover toen afgespeend (6 maanden) maar had makkelijk nog langer bij zijn moeder kunnen blijven staan.. wel stond hij al de nacht apart van zijn moeder. Want op stal was het wel een kleine terrorist:-)