Hele spannende tijden met een aantal mopjes. Succes de komende nacht(en)!!
Vandaag voor de eerste keer dit seizoen gedekt. Voor de hengst was het zin eerste dekkingen hij had in eerste instantie geen flauw idee wat hij moest doen. Vervolgens als hij wat moed had erop te springen, stak zij een voet uit naar hem Uiteindelijk werd hij wat fanatiek en begreep hij dat ze vanaf de zijkant beter te benaderen was. Vervolgens mooi gedekt en zullen we zaterdag opnieuw schouwen om te zien of het genoeg was.
Gwenvd
Geplaatst: 15-03-18 21:34
Hoi! Hierbij de nieuwe lijst, klopt iets niet of is je merrie veilig en wil je erbij, stuur mij een pb en ik voeg je toe
Hele nare berichten over veulens die het niet gered hebben en een zieke Guusje. Heel veel sterkte allemaal en beterschap voor Guusje.
Gelukkig ook veel goed nieuws.
Gefeliciteerd met de knappe veulens die er geboren zijn. Kan er niet genoeg foto's van zien. Heerlijk.
Morgen zo te zien weer een paar veulentjes! Heb wel medelijden met jou Vulina, ze laat je lekker wachten!!! (foto's laten zien van de volle uiers en harsjes???)
Ik lees steeds dat jullie melktesten gebruiken. Gebruikt er niemand een rerfractometer? Bij mijn laatste veulen werkte dat prima, ga ik ook zeker weer mee werken.
Oh wat maken de merries het spannend... Succes Chantal, myrthe en tinniie vannacht! Ahh Vulina ik zou ook maar is proberen of je haar niet kan overtuigen met wat foto’s
Dat wordt een druk nachtje... hopelijk morgen goeds nieuws... vasthi leg eens uit wat dat is wat jij gebruikt?
Al nieuws van guusje???
Eilinora
Geplaatst: 15-03-18 22:15
He wat een ellende zeg!
Suus,evelien sterkte...zo jammer.
Gefeliciteerd zamora en anderen met jullie veulens!
Welkom nieuwelingen!
Droversrun,beterschap met je kleine meisje. Hopelijk knapt ze snel op.
Chantal spannend!! Succes vanavond/vanacht.
Pepper maakt het ook spannend,322 dagen vandaag.
Vasthi
Geplaatst: 15-03-18 22:29
Ldenboer72 schreef:
vasthi leg eens uit wat dat is wat jij gebruikt?
Even gekopieerd:
Refractometer-melktest De refractometer is iets wat de hobby-wijnboeren onder ons wel kennen. Het is een toestelletje dat gebruikt wordt om de dichtheid van een vloeistof te meten door de breking van lichtstralen in de vloeistof te meten. (Hoe dichter de vloeistof, hoe meer deeltjes zich erin bevinden, hoe groter de breking.) Je kan er dus ook de dichtheid van merriemelk mee meten. Het colostrum of de biestmelk is dichter en stroperiger van textuur dan de melk die erop volgtof eraan voorafgaat. Je koopt best een refractometer met een schaal van 0-32% Brix. Deze ijk je vervolgens door een druppeltje gedestilleerd water aan te brengen op het glaasje en het dekplaatje dicht te klappen, waardoor de druppel zich verdeelt. Je kijkt dan met 1 oog door de refractometer in de richting van een lichtbron en stelt de meter in op 0%. Wanneer je melk gaat testen, heb je dus ook maar 1 à 2 druppels nodig, die je eerst opvangt in een proper bekertje en vervolgens middels een spuitje aanbrengt op het glazen plaatje. Je kan echter ook de merrie voorzichtig melken zodat de druppels netjes op de meter terechtkomen. Opnieuw klap je het dekglaasje dicht en kijk je richting een lichtbron om af te lezen welke waarde de melk heeft. Gedurende de laatste dagen voor de bevalling stijgt die waarde gestaag. Kort voor de bevalling vindt er een plotse, grote stijging plaats. De merrie bevalt vervolgens binnen de 12u (of maximaal binnen de 24u). Er wordt aangeraden om in eerste instantie 1x per dag te testen en bij steeds hogere waardes de testfrequentie op te voeren tot zeker 2x per dag. Bijkomend voordeel is, dat de refractometer eigenlijk ook de kwaliteit van de biestmelk nagaat. Hoe hoger de gemeten waarde, hoe beter de melk.
Voordelen: - Je wordt tijdig gewaarschuwd bij een op handen zijnde bevalling - gaat lang mee bij goed onderhoud - test eveneens de kwaliteit van de biestmelk - kan je ongelimiteerd gebruiken Nadelen: - veel hangt af van hoe correct en frequent je test - geeft slechts een indicatie van hoe snel een geboorte te verwachten is - verschilt per merrie - schaal is opgesteld voor kamertemperatuur, sterk afwijkende temperaturen kunnen een invloed hebben op de afgelezen resultaten - luchtbellen of onreinheden beïnvloeden de waarde
Prijsindicatie: Voor gemiddeld zo’n 60 euro kan je een refractometer (0-32% Brix) aankopen voor ongelimiteerd gebruik.
Siepi
Geplaatst: 15-03-18 22:33
Myrthee_ schreef:
Hier ook vol uier, hars en extreem veel oedeem. Mijn stalbaas verwacht vanavond. Ik heb daar mijn twijfels bij haha.
Is deze merrie dragend van Dallas
Myrthee_
Geplaatst: 15-03-18 22:34
yfkelover schreef:
Myrthee_ schreef:
Hier ook vol uier, hars en extreem veel oedeem. Mijn stalbaas verwacht vanavond. Ik heb daar mijn twijfels bij haha.
Pfff ik hou het wel bij ph strips als ik dat hierboven lees druppel erop, aflezen en weggooien
Hier irritant. Ondertussen maakt Charlie het spannender dan Stien. Maar Stien is een onvoorspelbare maiden. Het wordt hier nog spannend wie eerst gaat. Stien dag 332 Nog slappe flapjes als je erin knijpt.