Al_Zawraa schreef:OnzeToppers, wat heeft je veulentje met haar beentje, heb ik dat gemist?
Nee heb je niet gemist, ben weinig actief geweest de laatste tijd.
polleman schreef:OnzeToppers mooi veulen! wat heeft hij aan zijn been?
Dank je wel
Fotsy schreef:onze toppers die roze wolkjes dat kennen we, geniet ervan, zoals polleman zei, wat is dat blauw? lijkt een gips ofzo
Haha gelukkig maar, ik kom er voorlopig nog niet vanaf.
Kalista heeft haar achterbeen bezeerd (waaraan of waardoor weten we helaas niet, wel dat er 2x mensen op stal zijn geweest die daar niet toe bevoegd waren, die combi vind ik wel eng). Eerst dacht de paardenarts dat het een kneuzing betrof en moest ik koelen (bult voelde hard aan). De volgende dag bij het afspuiten van haar achterbeen merkte ik dat de bult een beetje soepel begon te worden. De alarmbellen gingen meteen af... Foute boel! Paardenarts is toen weer geweest, die heeft de bult geïnspecteerd. Hij dacht een onderhuidse bloeduitstorting of dergelijke. Gelukkig zat de bult niet op haar gewricht! De volgende dag was het ineens een gat waar ik in keek... Ik zag vlees, bloed, een beetje pus... Direct weer de paardenarts gebeld, die kwam direct... Waarschijnlijk is het een abces die gesprongen is. Op zich gunstig, want dan kan het vuil eruit. Het abces kan een gevolg zijn van de 'tik' die haar been gehad moet hebben. Gisteren wilde de paardenarts dat de wond open bleef, wel regelmatig spoelen om alle druk weg te hebben en het evtentuele vuil eruit. Vandaag had ze een zeer hoge temperatuur en heb ik weer direct de kliniek gebeld, de paardenarts is gekomen en hij heeft de wond zelf nog even gespoeld en deze verbonden, om de kans op vuil erin tegen te gaan. Ze krijgt inmiddels al enkele dagen antibiotica en sinds vandaag krijgt ze ook koortsverlagende medicatie (dit laatste omdat vanmiddag haar temperatuur wel erg hoog werd), beiden in de vorm van pasta. Het lijkt erop dat deze al begint te werken. Zeer waarschijnlijk heeft ze een virusinfectie erbij opgelopen, volgens de paardenarts kan dit komen doordat de andere mensen bij mij op stal zeer waarschijnlijk hun paarden niet enten en niet ontwormen (ik wel!), we hebben daarom gekozen om Zigiandra (haar moeder) direct weer te enten, zodat Kalista via de melk toch wat extra bescherming heeft. Over 3 maanden mag ze zelf geënt worden, dan ben ik minder bang.
Vanavond was het verband wat afgezakt. Ik kreeg deze zelf niet meer vast (zelfklevend verband - blauw) vanwege de luchtvochtigheid van vanavond is de werking waarschijnlijk teniet gedaan. Ik heb de paardenarts weer gebeld en hij heeft een nieuw verband erom heen gedaan en de wond nogmaals schoongemaakt. Het zag er al een stuk schoner uit vergeleken met vanmiddag. Vannacht blijven ze lekker veilig en droog op stal, als het morgen weer droog is mag ze gewoon weer naar buiten.
Laatst bijgewerkt door OnzeToppers op 05-06-15 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt