[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:22

linda2008 schreef:
Biancatje, ik kom uit Soesterberg. :) werk in utrecht (kant van maarssen).
En euhm nu in het mooie Gelderland (bij nijmegen in de buurt).

Laulau, pony's op ijzers en maar 2x per jaar naar de smit?
Wormenkuur van gemiddeld 25 euro per keer vind ik best duur. Je kunt toch makkelijk 2 mini's van 1 spuit ontwormen?
Hier gaan ze elke 8-12 weken naar de smit, zelfs als het niet nodig lijkt. Er is altijd wel een randje wat bijgewerkt moet worden ofzo...

Nee ze gaan 4 keer(soms 5x, hangt af vd groei) per jaar naar de smid maar daarvan gaan ze 2 keer voor ijzers en 2 keer voor gewoon bekappen :+
Ik ontworm 2 keer per jaar, net voor weideseizoen en net voor ze terug op stal komen te staan in de nacht.. met equest op aanraden van DA. met wormenkuur doe ik inderdaad pony's maar heb zo en dan pony's/paarden voor verkoop waardoor ik een 2e spuit moet kopen.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:48

Dan krijgen die met ijzers toch nog steeds maar 2x een nieuw ijzer, of niet?
Toen ik nog van et idee was dat mijn paarden vroeger ijzers nodig hadden, moest de hoefsmid elke 6-8 weken komen. Dan slijt de hoef namelijk niet zelf gedeeltelijk af.

Ik doe met 1 wormspuit 5-6 mini's :P maar zijn meestal wel dure spuiten, pfff. Moet er nog eens in huis halen.

Memere

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:52

ze lopen inderdaad 2 keer per jaar op ijzers, enkel in de lente(vanaf midden lente) en zomer omdat ik dan ook het meeste men(t).

Maar rijden zelf heeft nu een stop gekregen met Evy, ze begint het al zwaar te krijgen voor de wagen al is het een rustig ritje..dus we gaan nu enkel longeren of wandelen aan de hand.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:01

ik ga mijn kosten niet noemen :Y) ik ben ervan overtuigd dat ik veel te veel uitgeef :P, heb net een kuur zeewier ofzo iets gekocht met vitaminen voor de winter, doos biotine want de hoefsmid moet nu al om de 10 weken komen, iets tegen de hoest als ze zouden gaan hoesten en morgen komt opnieuw de DA :7 om te ontwormen en in te enten tegen dingen die ze misschien toch nooit krijgen :D .
Ach ze staan dan wel aan huis en heb meer dan 1hectare land van mezelf dus daar bespaar ik dan weer op zeker. Hopelijk binnenkort nog wat land ook om te gebruiken, alles achter ons is ingezaaid en ik weet dat ze nog een paar hectare blijvend grasland moeten maken en had gevraagd of dit toevallig niet achter ons kon gebeuren :D .
Mensen met paarden hebben de hemel op aarde maar als ze komen te sterven valt er niks te erven :')

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:07

Hier gaan bij de hackney's eind maart, begin april de ijzers eronder, eind juni/begin juli worden die verzet en in september/oktober gaan ze er onderuit. Dus op een half jaar worden ze 1 keer verzet en bekapt. Als ze eronderuit gaan worden ze ook weer bekapt, en daar doen ze tot aan het voorjaar mee, tot ze opnieuw beslagen worden. Is wel per pony verschillend, is er eentje die vaker moet vanwege afwijkende stand. Neon wordt allee bekapt en dat is 4 tot 5 keer per jaar nodig. Smid komt dus wel vaker, maar zegt zelf ook dat vaker niet nodig is.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:50

Ik blijf dat zo bijzonder vinden :o
Ik hoor mensen (en vooral met mini's of shetlanders) zo vaak dat ze maar 2x per jaar naar de smid hoeven ofzo... Terwijl de meeste met "grote paarden" de smid gewoon iedere 8 weken laten komen...
Mijn mini's lopen op het land en savonds/snachts hebben zij een uitloopstal met verharde uitloop. Ik merk zeker dat ze met die verharde uitloop minder vaak naar de smid hoeven dan voorheen, maar een hoef slijt nooit op precies de juiste manier af... Ik zou mijn paardjes toch niet graag een half jaar op een verkeerde hoef/stand laten lopen. Maar oke, dat is mijn persoonlijke mening.

Fotsy, je geeft te veel geld uit ;) hahaha hier ook hoor! Het kan zo veel goedkoper, maar ach... Ze verdienen het ;)

Annelies, ik doe er 3 of hooguit 4 met 1 kuur. Maar nu heb ik natuurlijk wel iets grotere en zwaardere pony's dan jij haha

oh ja en ook nog ontopic......
Ik zag een puntbuik vandaag :D
Baby lag kennelijk helemaal links (kan dat?) ik snap nooit hoe dat zit... Ze draaien toch vanaf een bepaald aantal dagen op de rug?! Dan bewegen ze toch juist minder? Hoe kan ik het dan zo overduidelijk links hebben zien liggen :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:02

Neonlight, hij ziet er goed uit voor zijn leeftijd!
Ik heb een zwak voor oudere paarden.
Wat is hij precies voor ras?

Lieve bolletjes komen er voorbij. <3

Gaat snel, Inowa!

Booster, ben benieuwd naar het veulen!

Hier komt de hoefsmid 4 keer per jaar. :j
Zowel voor de Fries, [ras], Noriker en Kim is het niet vaker nodig.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:05

De smid komt hier 2 keer per jaar en dat in maart en juni. Rest veilt opa bij of knipt hij. Het snijden laten we de smid doen. Smid heeft nog nooit gezegd dat de hoeven slecht zijn. Maylinn wordt wel elke 2,5 maand gedaan want bij een veulen is dat qua groei van de benen belangrijk.

Voor de rest hebben ze niets tekort.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:09

Zo verschillend overal! Ik heb ze aan huis dat scheelt natuurlijk! Toch kost het me nkg best wat pm.. maar heb er veel plezier van! Dus ia het wel waard!

Wij zitten aardig goedkoop heb stalling aan huis 150 pm all in

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:49

Hier is het in voorgaande jaren heel wisselend geweest betreft hoefsmid.
Met de zomer staan ze overdag op de weide en met de nacht in de paddock met een bestraat stuk. Met de winter overdag in de paddock met bestraat stuk en met de nacht op stal.
Af en toe gaan we eens een stuk over de weg.
Bo staat ijzerloos en dat gaat bij haar prima.
De ene keer zit er 4 maanden tussen en de andere keer is het na 6 weken alweer nodig. Afgelopen zomer is ze nog nooit zo vaak bekapt als voorgaande jaren.
Nu heb ik het voordeel dat mijn smid voor een ander paard iedere 4 weken op stal is. Die kijkt altijd ff of Bo nodig is.

Zie weer heerlijke bolletjes voorbij komen.

Neon, opa ziet er nog goed uit. Fijn om te lezen dat het beter met hem gaat.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:53

KBK, dit is hem een jaar of 20 geleden:

Afbeelding

Het is een hackney. :D In 1995 werd hij voor het eerst Nederlands Kampioen. Daarna nog verschillende titels in de wacht gesleept, NKB kampioenschappen (long time ago :') ), KNHS kampioenschappen (Hippiade titels) en Nederlandse Kampioenschappen (is nog een stapje hoger, zeg maar als je dressuur hebt de Grand Prix/zware tour, dat zijn ook nederlandse kampioenschappen, de rest zijn ook KNHS kampioenschappen die op de Hippiade verreden worden).
Met zijn 21ste op pensioen gegaan, in zijn laatste wedstrijd zat hij dus op het hoogste nivo nog mooi in de top 5. :)
Daarna is hij mijn veulenoppasser geworden. :D Die rol doet hij ook erg goed. :j
Kijk maar naar het filmpje, een jaar na zijn pensioen. De andere pony is jarenlang zijn spangenoot geweest en was ie echt dikke maatjes mee!
En excuses voor de charmante actie van Neon. :')

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 01:20

linda2008 schreef:
Biancatje, ik kom uit Soesterberg. :) werk in utrecht (kant van maarssen).
En euhm nu in het mooie Gelderland (bij nijmegen in de buurt).

Laulau, pony's op ijzers en maar 2x per jaar naar de smit?
Wormenkuur van gemiddeld 25 euro per keer vind ik best duur. Je kunt toch makkelijk 2 mini's van 1 spuit ontwormen?
Hier gaan ze elke 8-12 weken naar de smit, zelfs als het niet nodig lijkt. Er is altijd wel een randje wat bijgewerkt moet worden ofzo...

Ik zit ook in de buurt van Nijmegen, in Wijchen. En jij?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 07:30

Neon, gaaf zeg!!

Noisy, In Deest :j

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 09:31

2 keer per jaar lijkt mij ook weinig ongeacht wel ras/grootte.
Hier is het steeds minimum 4 keer per jaar, moet het meer? Dan moet het meer.

Neonlight : Wat mooi dat hij zo'n goed pension krijgt en toch nog als veulenoppas mag dienen.
Zeer blij dat hij er toch bovenop is gekomen!

Ik kan eigenlijk voor het geld dat ik besteed per jaar toch 2 paarden in volpension steken, maar doe dit niet. Ik hou het bij mijn kleintjes en aan huis, zo veel meer plezier en ik hou ervan om alles zelf te doen.

Zijn er hier al mensen die het zwaarder werk niet meer doen met de dracht of al iets merken tijdens het werken?
Ik deed menritten van gemiddeld 20km de laatste tijd, maar nu(1,5 maand later) geraken we met moeite aan 5km ondanks het een rustig ritje is. Ze is nu 135 dagen. :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 09:43

LauLau, ik merk aan Bo dat ze het soms toch als minder prettig ervaart om nog flink aan het werk te gaan. Met draven zie je haar nu toch wel met enige regelmaat flemen. Lijkt mij toch een teken van ongemak.
Meestal laat ik haar dan stappen of even stilstaan, maar dan i ze echt evil als je op dat moment aan haar buik wilt komen.
Als het dan weer is afgezakt is het allemaal geen probleem meer. En kan je haar ook weer oppakken en weer verder gaan.
Ze heeft dit overigens ook als ze zelf ff lekker uit haar plaat gaat, dus niet aan werk gerelateerd lijkt me (puur bewegen).
Maar helemaal stilzetten wil ik ook niet, dus nu alles maar aangepast.
Bo zit nu op 205 dagen.

Neon,
Heerlijk leventje heeft opa zo, lekker oppas spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 09:53

Wij zijn per maand alleen aan hooi en stro tussen de 300 en 340 euro kwijt voor 3 paarden.
We hebben geen binnenbak, wel een buitenbak en veel uitrijmogelijkheden.
Maar het wordt nu zo vroeg donker dat daar ook niet veel van terecht komt.

Neonlight, bijzonder zeg, zo'n oude foto!
Ik had hem op de eerste foto's niet herkend als Hackney, maar hier zeker wel.
Mooi te zien in het filmpje hoe hij dreigt, maar toch heel rustig blijft.
Ik kan sowieso uren in de wei zitten en naar paardengedrag kijken.
Daar leer je zo ongelooflijk veel van!

Wat ik hier merk is dat Kim heel erg veel aandacht wil.
Ze zoekt het dan ook echt op door dingen uit te halen die niet mogen en boos te doen tegen de andere paarden als we die ook aandacht geven.
En aan de andere kant kan ze ook weer heel bot en lomp doen als je haar de aandacht geeft waar ze om vraagt.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:10

Ze worden om de 6-8 weken bijgeveild, maar de smid komt voor hun maar 2 keer per jaar. Voor Luna zelfs maar 1 keer omdat we die heel goed op de natuurlijke manier kunnen houden. Die moet ook niets meer qua keuringen en shows dus dan zijn die korte hoge hoefjes niet nodig. Die mag echt op een natuurlijke manier gehouden worden. Ze loopt er even goed op als op die korte hoge.
Marley is dit jaar 4 of 5 keer (januari - september) naar de smid gegaan, maar die doen we nu ook zelf. Vind ze minder stressvol als een vreemd persoon die haar hoefjes optilt.
Maylinn die wordt echt om de 2,5 maand gedaan. Eerste keer was ze door een andere smid heel slecht bekapt, dus stond ze wat frans. Dat is gelukkig helemaal weg.

Neon die heeft een prachtig palmares zeg!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:20

Hier een aantal die echt maar een paar keer per jaar hoeven, uiteraard in overleg met hoefsmid. Maargoed ze lopen alleen buiten s zomers, worden verder niet gereden of getraind dan, dat scheelt ook. Alles wat wel in training staat moet vaker

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:25

Hier komt de smid ook meerdere keren per jaar.
Ik ben vaak zo precies dat hij zegt, ooo maar dat had nog wel even gekunt hoor.
Hier wel verschil in groei uiteraad met 8.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:32

R.X. schreef:
Hier komt de smid ook meerdere keren per jaar.
Ik ben vaak zo precies dat hij zegt, ooo maar dat had nog wel even gekunt hoor.
Hier wel verschil in groei uiteraad met 8.
Dat zei onze hoefsmid afgelopen keer ook. :j
Hij kwam na 3 maanden weer langs en zei;"Ik snap niet dat je me gebeld hebt".

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:41

Ik kijk gewoon zelf wat moet en wat niet. Er zelf aan gaan prutsen doe ik dan weer niet. Jonge dieren hou ik vaak wel strak bij als dat nodig is.
Mn pony die staat op ijzers dus die moet wel elke 8 weken. Zeker s winters omdat hij dan aan de molen komt. En dat slijt ongelooflijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:45

Wij moeten nu wel bij Kim.
De hoefsmid heeft ons vorige keer voorgedaan hoe we bij haar zelf bij kunnen veilen.
Ze past niet meer in de bekapstal en uit de hand bekappen is heel erg zwaar, ondanks dat Kim gewoon voetjes geeft.
Ze tilt haar voetjes wel op, maar houdt ze niet zelf omhoog, laat ze zeg maar hangen in je hand.
Maar ze heeft hele harde hoeven, dus ik denk dat we straks met 1x bijveilen wel klaar zijn en dan is het veulen er ook al.
Edit; of is het vijlen? Volgens mij is het vijlen.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:48

Hier komt de smid maar zo een drietal keer per jaar. :o
Veulentjes worden wel vaker gevijld. Maar ook hier werken ze niet,moest het wel zo zijn zou hij vaker moeten komen. Scheelt wel enorm dat ze hier op beton staan 's nachts. Sommigen valt er echt niks aan te vijlen na die paar maand,anderen staan altijd lang.

Ha ik herken in Kim Nikita wel. Die gaat altijd in haar voerbak staan bedelen voor aandacht. Als je die dan geeft,is het soms ook weer niet altijd goed. Aan haar buik en uier is ze niet graag meer geprutst bijvoorbeeld,terwijl dat vroeger wel mocht. :')

Neon aach oudje is weer de oude. <3 Wat leuk dat hij al zo een rijk verleden heeft.
Rose zie je inderdaad dat haar flanken gevuld zijn,leuk ze ook eens te zien!

Leuk Linda,ik had vandaag ook een linksligger. Hoe het allemaal zit en kan dat weet ik eigenlijk ook niet,maar ik zie wat ik zie. (Lisa op de foto)

Afbeelding

Afbeelding

Op de achtergrond dikke buikjes Nikita,Ella en Karin en op de voorgrond dikbuikje Clio.

Afbeelding

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:49

Kbk
Kan je haar voet dan niet op zo'n soort bokje laten rusten en nee ik bedoel niet iets van een geit of zo ha ha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:53

Pretty, die ligt inderdaad overduidelijk links! :wow:
En wauw, ik blijf me verbazen over de gelijkenissen; dit is onze [naam].
Afbeelding

R.X, haha. :D
Op zich zou ik haar dat wel kunnen leren, maar Kim is heel eigenzinnig en dan gaat het elke keer goed, BEHALVE als de hoefsmid er is. _O-
En voor die korte tijd... ze zijn net weer bekapt en staan hier veelal op het harde, dus ik denk dat er misschien wel helemaal niks aan hoeft te gebeuren.