[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:01

Afspenen hangt helemaal van merrie en veulen af.
Heb je een veulen die de merrie helemaal leeg trekt speen ik eerder af.
Ons hengst veulen van vorig jaar heb ik op 5 maanden gespeend.

On top doet het goed. :D
Onwijs blij met dit knappe merrie veulen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:05

Ik doe hem afspenen met 5 maand oud. Iets eerder al snachts er bij weg. Het is een ontzettende terror. Mijn merrie krijgt geen rust en ze corrigeerd hem nauwelijks. Hij zit de hele dag boven op haar, in haar hakken of billen te bijten of op het hoofd springen. Merk dat ze erg afvalt in de bovenlijn. Onze enterhengst zal rond die tijd ook terug zijn, kunnen ze samen in de opfokstal bij ons.

Ik zie bij eigen berichten altijd of er iets geplaatst is :)

Anso het weer is inderdaad fijn nu. Zelfs van week weer 16 graden zie ik. Ik had trouwens een uv flap van field relief aan het halster genaaid. Geen gedoe met smeren. Heel fijn :)

Setteli hij is zo knap <3

LaDonna75 benieuwd naar de foto's :D Wat een wijs ding al zo te horen

Astrea plat door de bochten :))

Renske wat super fijn zeg dat on top zo goed gaat. Echt een plaatje :D

Hier ook genieten. Wel vind ik hem echt onaardig voor mijn merrie. Vind het wat sneu om te zien soms.. maar het blijven paarden... zal vast goed komen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:08

Renske_W schreef:
Afspenen hangt helemaal van merrie en veulen af.
Heb je een veulen die de merrie helemaal leeg trekt speen ik eerder af.
Ons hengst veulen van vorig jaar heb ik op 5 maanden gespeend.

On top doet het goed. :D
Onwijs blij met dit knappe merrie veulen.
[ [url=m/FlewCt.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/SwIQW3.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ZZjChj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/TsB5Yv.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/T5W06B.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/SSI1Kh.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jCZQbr.jpg]Afbeelding[/url] ]

We zijn beetje aan het kijken wat het beste is hoe we ze ook gaan spenen. Dit moment rij ik met Mira als goeie maand maar de kleine blijft maar roepen en het betert helemaal niet. Ik wil ze geleidelijk aan proberen van elkaar we te krijgen. Als ik Mira weghaal maakt Mira er geen probleem van. Maar omgekeerd is het een groot drama normaal zou hij tot eind augustus blijven en gaat hij naar een andere plaats. Dus betekend vanne op en weg maar ik ben bang dat hij dan een trauma ga overhouden er aan. En we hebben niet echt een idd hoe we het beste oplossen. En iedereen kijkt me maar raar aan als ik zeg dat hij zo ‘lang’ bij zijn mama laat.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:14

Anso je moet bij hengstveulens wel rekening houden met dat ze een keer vruchtbaar zijn. Verder als je merrie niet leeggezogen wordt en er geen last van heeft hoef je ze heus niet eerder te scheiden.

Wij doen altijd eerst snachts er bij weg en overdag weer samen in de wei. Zo houden ze er geen trauma aan. Wellicht vinden ze het de eerste 2 nachten niet zo leuk. Maar das beter dan in 1x bij elkaar weghalen denk ik. Ook voor mama haar volle uier..

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:19

Hier ook eerst de nachten erbij weg, heb dat denk ik een week of 2/3 gedaan vorig jaar.
En dan inderdaad overdag samen op de wei.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:20

Kabayo schreef:
Anso je moet bij hengstveulens wel rekening houden met dat ze een keer vruchtbaar zijn. Verder als je merrie niet leeggezogen wordt en er geen last van heeft hoef je ze heus niet eerder te scheiden.

Wij doen altijd eerst snachts er bij weg en overdag weer samen in de wei. Zo houden ze er geen trauma aan. Wellicht vinden ze het de eerste 2 nachten niet zo leuk. Maar das beter dan in 1x bij elkaar weghalen denk ik. Ook voor mama haar volle uier..

Dan zal ik dat eens moeten bespreken met de stal eigenaar denk ik. Want ja ze staan niet thuis. En ik moet hem al in een andere stal achter laten omdat hij hem recht en zijn benen tussen de spijlen van de stal steekt. Die andere stal kan hij dat niet doen.
This allemaal nieuw voor me dus dat is nog even uitpluizen. Tuurlijk weet ik dat hij ooit vruchtbaar zal worden ☺️ Maar eind augustus zou die dan 5 maand zijn. This allemaal nog wat moeilijk. En
Ben er liever vroeg bij dan dat ik opt laatste nip alles nog moet uitzoeken

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:55

Hier is het veulen van vorig jaar met 11 maanden afgespeend :D

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 17:33

Zijn hier mensen met een veulen met een navelbreuk.
Ik vind de navel wat vreemd eruit zien ze is nu bijna een maand oud.
Wanneer werd je veulen aan de navel breuk geholpen of was dat niet nodig

Afbeelding

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 17:37

Ik ben echt verliefd op deze kleine man <3.
Wat groeien ze snel op!

Morgen officieel uitgerekend, maar inmiddels al 15 dagen oud.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Miekies0710

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 17:41

koetjeboe schreef:

[ [url=m/OeQqXj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn 2 jarige heeft ook een navelbreuk gehad. Is geopereerd pas met afspenen, omdat hij dan verplicht 2 weken stalrust moest en de dierenarts hier had het liever als ze afgespeend was.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 17:45

Miekies0710 schreef:
koetjeboe schreef:

Mijn 2 jarige heeft ook een navelbreuk gehad. Is geopereerd pas met afspenen, omdat hij dan verplicht 2 weken stalrust moest en de dierenarts hier had het liever als ze afgespeend was.

Zag dat er ook zo uit? Dure operatie?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 17:46

Miekies0710 schreef:
koetjeboe schreef:

Zag dat er ook zo uit? Dure operatie?
Heb net nog eens betere foto gemaakt.
In het zakje lijk je de navel streng nog te voelen zitten. Of is dat normaal

Afbeelding

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 18:16

[quote="koetjeboe"]
[quote="Miekies0710"]
[quote="koetjeboe"]

Zo zag het er bij Riverdale ook uit en dat is helemaal goed gekomen. Mijn inziens niks om je zorgen om te maken. Zo was het bij River:

Afbeelding

Afbeelding

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 18:18

Zo zag het er bij Riverdale ook uit en dat is helemaal goed gekomen. Mijn inziens niks om je zorgen om te maken. Zo was het bij River:

Afbeelding

Afbeelding
[/quote][/quote]

Hier is wel stukje groter hoor. Het is net alsof mijn merrie een koker heeft. Hangt toch iets onder van cm of 7 lang

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 18:24

Gewoon even de da laten kijken.

Navelbreuken zijn belangrijk om in de gaten te houden. Helemaal als die groot is en er eventueel iets doorheen kan zakken.
Redelijk goed te doene operatie.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 18:25

Cioccolato schreef:
Gewoon even de da laten kijken.

Navelbreuken zijn belangrijk om in de gaten te houden. Helemaal als die groot is en er eventueel iets doorheen kan zakken.
Redelijk goed te doene operatie.

Ja moet ik ze beide maar ff keer opladen en naar de kliniek toe gaan

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 19:01

@Anso 100 dagen is wel echt heel vroeg. Dat is net iets meer dan 3 maanden. Ik heb mijn hengstveulen destijds met 4,5 maand afgespeend. Hij werd echt heel vervelend en trok de merrie ook leeg. Bovendien gingen we verhuizen van stal en hij was verkocht. Dus dit kwam zo uit.

Ik heb 10 jaar geleden een veulen met een navelbreukje gehad. Ik heb toen het advies gekregen om het meerdere malen per dag terug te drukken. Dat is toen wel goed gekomen. Mijn eigen dochter had ook een navelbreuk en daar ging een navelbreukpleister op. Ik weet niet of die bij een veulen zou blijven zitten?

Onze R.... gaat goed. Hij drinkt goed, poepen gaat nu ook goed met de klisma en hij is al een paar keer een kwartiertje naar buiten geweest. Het was voor hem echt veel te warm. Hij begint steeds meer te rennen buiten, April krijgt het er druk mee. En hij is zo lief <3 Al een paar keer bij Esmee op schoot gelegen, lekker slapen. En April vindt alles best

Afbeelding
Afbeelding

April is helaas wel iets ingescheurd. DA gaf aan hier niets mee te doen. Als we haar opnieuw lieten insemineren werd het dan dichtgezet. Dat doen we niet. Maar dan konden we met een week of 2 haar dicht laten zetten. Iemand ervaring mee?

Lovelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 19:09

Het lijstje is behoorlijk kort geworden haha :')

Ik merk over het algemeen dat hengst veulens vaker sneller en eerder afgespeend worden dan merrie veulens. Mijn hengsten zijn bijna allemaal rond de 5 maanden afgespeend en toen was mijn merrie ze ook echt spuug zat rond die tijd haha.

Gefeliciteerd met alle nieuw geboren veulentjes!

Rubi is vandaag alweer 3 weken oud bizar! Ze is zo leuk! <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier gleed ze heel charmant onderuit haha..
Afbeelding
Samen met haar vriendin Nevada, leuk om te weten is dat Nevada de dochter is van mijn Kahrim (ondertussen gecastreerd) en dus kleindochter van Ushi. Ushi is trouwens ook alweer ruim 2 maanden drachtig van een volle broer of zus van Kahrim!
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 19:41

Ik speen gemiddeld met 6 maanden. Wel eens 4.5 maand, wel eens 8.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:16

Als de navelbreuk niet al te groot is kan de DA het oplossen met elastiek er om heen te doen.

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:55

Hier spenen we rond de 6 maanden.Eerst naast elkaar en dan helemaal uit het zicht.

tuija_r

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 21:15

koetjeboe schreef:
In het zakje lijk je de navel streng nog te voelen zitten. Of is dat normaal

Ik vroeg me ook af of dit normaal is. Ik heb een hengstveulen van 1,5 maand oud en hij heeft ook klein velletje hangen bij zijn navel. Veel kleiner dan bij jouw veulen koetjeboe, maar van vorm hetzelfde. Hier voel ik ook de navelstreng zitten. Ik heb de dierenarts dit laten controleren toen hij 3 weken oud was (toen zag ik dat velletje ontstaan) en volgens hem was er niets aan de hand. Toch wil het stompje niet afvallen. Vanavond is er een klein stukje afgebroken en er kwamen paar druppels bloed uit.

Verder is de navel droog, ik voel er geen gat in en het veulen is superfit.

AM_HorsesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 21:32

Navelbreuk met elastiek oplossen nooit van gehoord. Lijkt me ook onlogisch. Het gaat om de buikwand daar zit een opening in, waardoor dus ingewanden kunnen zakken. Als de opening niet te groot is kun je het een tijdje masseren rond de rand van de opening. Het gebeurt nog wel eens dat het dicht groeit. Anders zou ik het na afspenen laten opereren. Maar in alle gevallen zal ik de dierenarts even na laten kijken.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 21:42

Bij ons veulen is dit dus echt gedaan. Er ontstaat een soort van wondje waarbij lidteken weefsel wordt gevormd. Het gaatje kan dan dus weer dichtgroeien.

Er bestaan verschillende behandelings- methodes, zoals, elastische ringen en ligaturen.
Men kan dan ofwel een elastiek (zoals men voor schapen gebruikt) op de hernia plaatsen tijdens een kortdurende algemene anesthesie, ofwel de hernia chirurgisch behandelen.

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 22:19

Mag ik mij ook hier melden? Wij hebben een drachtige merrie gekocht, alweer een poosje in bezit en was gisteren uitgerekend, dus nu dan 336 dagen als ik het goed heb. Ze heeft al een volle uier, de banden zijn al goed ingezakt maar ze kegelt nog niet. Het is ons eerste veulen dus ontzettend leuk en spannend. Ik heb s nachts het birtalarm om en de camera staat ook op haar gericht en nu al redelijk wat gebroken nachten. Zij slaapt heerlijk languit en ik zit rechtop stijf van de adrenaline. Ze staat bij ons thuis dus als er iets gebeurd, zijn we er snel bij. Leuk om hier jullie ervaringen te lezen en de geboren veulens te bewonderen.