[HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 11:13

:D :D :D Gelukkig nieuwjaar iedereen! :D :D :D

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 11:37

*\o/* Gelukkig nieuwjaar allemaal *\o/*

Het is hier allemaal goed gegaan gelukkig.
Savanna was de enige die ongelooflijk bang is.
Was blij dat het weer wat minder was.
Het is weer voorbij gelukkig.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 12:45

En ook ik wens iedereen hier een gelukkig 2010, en dat er maar veel knappe veulentjes geboren mogen worden!

IvysToeter

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 12:47

Gelukkig nieuwjaar allemaal!!!

Aziza krijgt een mooi buikje zeg!

Ik vind dat isis best hard gaat!
vanaf hoeveel dagen is een veulen eigenlijk levensvatbaar??

Hihi een happy new year van george clooney is altijd prettig :D :D

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:02

De Beste Wensen voor iedereen!!

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:12

Gelukkig nieuwjaar iedereen!!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:17

zo,het nieuwe jaar is begonnen...hoop dat ik wat meer geluk heb dit jaar..2009 is een rotjaar geweest
(afgezien van de veulens dan,die waren super)

gisteren hadden we zo iets raars op het werk...
geen idee wat we ermee moeten..

ik werk in de kraamstal van een zeugenbedrijf,de biggen die daar geboren worden gaan de opfok in later en dan naar de mesterij want die worden voor de slacht.

gisteren is er een biggetje geboren die waarschijnlijk al niet in de opfok geaccepeert word omdat het vlees niet geschikt is..

ik ben veel tegengekomen in het jaar dat ik daar al werk.
- 3 x dood geboren siamese tweeling
- 1 x levend geboren biggetje met 2 snuiten dus ook 2 bekjes en 2 tongen...

maar vandaag slaat alles....big is gezond,sterk en eet goed maarja....wat moeten we met hem doen..lijken wel allemaal wratjes ofzo

Afbeelding

Afbeelding

de andere kant van zijn lijfje was maar een klein beetje en voor de rest normaal
als iemand weet wat het is hoor ik het graag

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:33

Lijkt mij een soort mega tumor?? Iets genetisch lijkt me sterk??

Ik zou hem hoe goed hij het ook doet denk ik persoonlijk niet in leven houden. Anders eerst even een stukje op kweek laten zetten? Weet je in elk geval zeker of t beestje geen pijn heeft, of juist wel.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:34

Beste mensen de beste wensen.

Dat het maar een goed veulenjaar mag worden.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:46

Joto schreef:
Lijkt mij een soort mega tumor?? Iets genetisch lijkt me sterk??

Ik zou hem hoe goed hij het ook doet denk ik persoonlijk niet in leven houden. Anders eerst even een stukje op kweek laten zetten? Weet je in elk geval zeker of t beestje geen pijn heeft, of juist wel.

tja daar zitten wij dus ook over te twijfelen...geen idee wat het is maarja...het is een groot bedrijf dus elk raar big dat we hebben kan gewoon niet blijven

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 14:00

Gelukkig nieuwjaar allemaal!

Oeh, dat biggetje ziet er wel vreemd uit. Ik heb geen verstand van biggetjes maar het is niet goed.

AD, mijn merrie is ook ontzettend narrig naar andere paarden. Op stal de hele tijd oren in de nek naar de buurvrouw. En als ze langs een paard loopt in de wei loopt ze ook met haar oren in haar nek. Verder doet ze niks, alleen heel boos kijken en net doen alsof ze wil bijten. (heb nog niet gezien dat ze ook echt een ander paard beet)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 14:34

Jee, dat ziet er wel heel sneu uit bij dat biggetje?

Hier is alles goed gegaan met het vuurwerk, mijn eigen paarden waren dit jaar voor het eerst allemaal binnen, dus daar al geen omkijken naar gehad, ben voor het eerst in 12 jaar buiten anar het vuurwerk gaan kijken.
Jaarlingen van de buurman deden het ook goed in de wei, wel wat nerveus, maar ze hielden zich kranig.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 15:00

*\o/* Iedereen een goed 2010 en dat er maar veel mooie en gezonde veulens geboren mogen worden!

Ach dat biggetje, ik zou niet weten wat het is........hoop dat ie het goed blijft doen. (ben gek op varkentjes)

Hier ook alles goed gegaan met de paarden op het land. Ben om 10 over 12 even heen gefietst en alle paarden die we tegen kwamen stonden er heel rustig bij. Die van ons ook. Wel allemaal tegen elkaar aan, maar verder rustig.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 15:06

Doortje vandaag 201 dagen drachtig! :)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 15:23

net weer bij de paarden geweest. Ze zijn de jaarwisseling goed doorgekomen. Bij zuhra is vlak voor 12 uur de luiken nog extra open gezet, die vindt het geweldig om naar het vuurwerk te kijken en als ze het niet mag dan wordt ze vervelend. Ze staat dan met der oren gespitst naar alles te kijken.

Het is nu niet grappig hoe glad het is, om alleen al naar de bak toe te gaan is het geglibber over de weg. De paarden zo los mogelijk zodat ze zelf hun weg konden vinden. In de binnenbak lekker een half uurtje zonder zadel gereden. Ik ga vanmiddag nog een uur of twee met haar wandelen en dan heeft ze haar beweging voor vandaag in ieder geval gehad. Ze kunnen nu door het slechte weer al een aantal dagen niet naar buiten en moeten dus verplicht op stal staan. Erg vervelend voor de paarden maar het kan nu helaas niet anders.

Bij dat biggetje lijken me inderdaad ook iets van wratjes. Zou ook nog een extreme vorm van eczeem of een contact allergie kunnen zijn Alhoewel een allergie niet echt waarschijnlijk is, niet bij een pasgeboren dier al meteen zo heftig. Wat ook in me opkomt is een basaalcelcarcinoom, in hele zeldzame gevallen kan een dier daarmee geboren worden. Je zou een monster ervan samen met een bloedmonster op kunnen sturen naar utrecht (na overleg met de dierenarts). Zij kunnen dan verder onderzoek doen, en stel dat dit bv. een vorm van een wrattenvirus is dan kunnen de andere dieren behandeld worden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 15:55

Goh, dat biggetjes ziet er wel sneu uit zeg.

Net ook op stal geweest, alles is rustig verlopen vannacht. Paarden geven helemaal niets om het geknal, de enige die er last van hebben is een jack russel en een rottweiler, de andere 2 honden daar geven er ook niets om.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:27

Iedereen een goed 2010 !!!

Jeetje dat arme biggetje!
Lijkt inderdaad wel op een soort tumor, wat sneu zeg!
Maar het zou wel sneu zijn als het biggetje geen pijn heeft en toch moet worden afgemaakt...

Mijn merrie is 10 mei uitgerekend en heb gisteren eens een foto gemaakt van haar:

Afbeelding
Afbeelding

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:44

DE BESTE WENSEN ALLEMAAL!

dat biggetje ziet er wel heel zielig uit zeg! Geen idee wat het is.

Pony's hebben geen last van het geknal gehad. Hier is het dan ook vrij rustig.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:49

Ook van mij een heeeeel gelukkig 2010!

Was sneu van dat biggetje... hopen dat het geen pijn heeft.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:50

Kreeg ik van de week de dekbon binnen van mn merrie... blijkt ze een dag eerder uitgerekend te zijn.

Is mij altijd verteld dat 15 mei de laatste dekdag was, maar blijkt volgens de dekbon 14 mei te zijn.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:03

Dat ziet er apart uit, dat biggetje.
Winoa heeft echt al een megabuik van de zijkant, bij tal zie je nog steeds niks als je van achteren kijkt. Ben sinds gister begonnen om over te gaan op de merriebrok.
Wat ligt er bij sommige nog veel sneeuw! Hier ligt niks meer, fris windje maar verder best lekker weer om even buiten te zijn!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:36

Ik vind dat je bij mijn merrie ook nog weinig ziet...
Twijfelde soms al wel wat dat ze nog wel drachtig was :') , maar ze is recent nog op dracht gescand :)

Bij ons hebben de paarden ook niet erg last gehad van het geknal, geloof dat er ook niet super veel werd afgestoken waar ze staat.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:36

hier krijgen ze pas 2 maanden van te voren merriebrok.
nu is winoa een maand later uitgeteld dus die krijgt 3 maanden van te voren merriebrok

dus ergens in maart pas merriebrok..

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:38

Daar was ik ook al benieuwd naar.
Mijn stalhouder vertelde ook al dat je ongeveer 2 maanden voor de bevalling wel met merrie brok kunt gaan beginnen :j

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:41

parouscha schreef:
Daar was ik ook al benieuwd naar.
Mijn stalhouder vertelde ook al dat je ongeveer 2 maanden voor de bevalling wel met merrie brok kunt gaan beginnen :j

3 Maanden is beter, want de laatste drie maanden maakt het veulen een ware groeispurt :) Je kunt de merrie beter iets eerder extra voedingsstoffen geven dan wat later. Is ook beter voor het veulentje :)
Veulens groeien namelijk de eerste 8 maanden tot 1/3 van hun uiteindelijke geboorte gewicht. De laatste 3 maanden komt daar dus nog 2/3 bij.

Twee jaar geleden zijn we in de 7e maand begonnen en nu beginnen we volgende week (de 8e maand alweer).