cp112 schreef:Haha dat snap ik.
Iemand zei iets over testen antistoffen van het veulen. Hoe gaat dat precies? Ik ga dat bij deze denk ik ook maar even laten doen voor de zekerheid.
Dan moet je vanaf 12 - 24 uur na de bevalling bloed laten trekken van het veulen. Dierenarts kan dan de titer van de antistoffen bepalen die het veulen uit de biest opgenomen heeft. Na 24 uur kan de darm van het veulen geen antistoffen meer opnemen dus dan veranderen de waardes niet meer. Als het veulen een tekort heeft en je zou dus nog andere biest bij willen geven moet je dat binnen 24 uur doen. Hierna kan er alleen nog plasma toegediend worden om de afweerstoffen te verhogen (is erg prijzig overigens, vriendin van mij moest ruim € 400 betalen daarvoor). Maar als ze bv veulenziekte krijgen door het tekort ben je vele malen meer kwijt en met een beetje pech redt het veulen het helemaal niet.
Bloedtest betaal ik €80 voor, mijn DA stuurt het op naar het lab. Maar volgens mij bestaan er tegenwoordig ook van die sneltest-setjes, misschien dat die wat voordeliger zijn? Maar daar heb ik geen ervaring mee.