[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 07:54

:') en dan jouw onderschrift erbij Ennasil92 _O- _O-

Afbeelding

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 08:23

Spannend noisy, nog niks ?

Hier heeft ze me toch nog de halve nacht wakker gehouden. Ze was echt super onrustig. Dan ben ik toch blij met het birth alarm, dan ga je toch wat rustiger slapen.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:08

Ik heb vorig jaar een doorgeschoven ontworming gehad bij een veulen van een half jaar. In al die jaren nog nooit gehad. Pfff dat is dan echt even niet leuk. Gelijk da gebeld wat te doen. Godzijdank heeft hij er niets aan overgehouden.

Ach die luizen. Arm ding. Ik vermoed er hier ook. Wil ook scheren, maar die regen.... En zij lopen 24/7 buiten. Wel met schuilstal. Ik denk dat ik ze eerdaags even hoofd en hals ga scheren. Dan zie ik die kruipende mormels ook wel. En kunnen ze nog wel zonder dekens....

Nou veulentjes.... Waar blijven jullie?

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:18

loulou schreef:

Hier heeft ze me toch nog de halve nacht wakker gehouden. Ze was echt super onrustig. Dan ben ik toch blij met het birth alarm, dan ga je toch wat rustiger slapen.

Niet blind op vertrouwen hoor! Dat deed ik ook en toen had ik een dood veulen. Was m'n eerste fok ervaring ;( Het alarm was niet af gegaan...

Hier alles nog rustig. Om half 1, 2u, 4u, half 6 en half 7 gekeken en ze stond of te eten of te dutten.
Ik heb haar alleen niet meer zien liggen dus daaraan maak ik op dat het toch niet heel lang meer kan duren. Ze stond steeds van het ene op het andere been te wippen.

Libera

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:22

Ik heb eigenlijk nog nooit een alarm om gedaan, of pH strips gebruikt... :o
Dit jaar voor het eerst een camera in de stal zelfs! Meer mensen die het gewoon “naturel” doen? :P

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:35

Noisy schreef:
loulou schreef:

Niet blind op vertrouwen hoor! Dat deed ik ook en toen had ik een dood veulen. Was m'n eerste fok ervaring ;( Het alarm was niet af gegaan...

Hier alles nog rustig. Om half 1, 2u, 4u, half 6 en half 7 gekeken en ze stond of te eten of te dutten.
Ik heb haar alleen niet meer zien liggen dus daaraan maak ik op dat het toch niet heel lang meer kan duren. Ze stond steeds van het ene op het andere been te wippen.

Ik heb tot half 4 om het uur de wekker gezet. Maar uiteindelijk moet je toch een keer gaan slapen.
Om half 3 er nog een keer uit geweest om te temperaturen en die was gewoon normaal.
Blind erop vertrouwen kan je inderdaad niet, maar ik vind het wel een geruststelling dat als ze onverwacht begint het alarm waarschijnlijk wel af gaat.
Wel heftig dat jij meteen een dood veulen had. Als dit veulen dood zou zijn, dan is het denk ik meteen mijn eerste en laatste keer.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:36

Wij hebben een camera, verder niks. Maar dat heeft er meer mee te maken dat ik dat *#&#*#¥€÷ birthalarm niet aan de praat krijg ;(

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:36

Ik ben altijd redelijk naturel, al temperatuur ik wel en verder het ouderwetse waken.
Dit jaar komt er voor het eerst een camera bij zodat ik kan kijken zonder mijn bed uit te gaan. Als het echt spannend wordt dan lig ik in de box ernaast of in de binnenbak (box van Kees grenst aan de binnenbak)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:57

stal_HD schreef:
Ach die luizen. Arm ding. Ik vermoed er hier ook. Wil ook scheren, maar die regen.... En zij lopen 24/7 buiten. Wel met schuilstal. Ik denk dat ik ze eerdaags even hoofd en hals ga scheren. Dan zie ik die kruipende mormels ook wel. En kunnen ze nog wel zonder dekens....

Nou veulentjes.... Waar blijven jullie?

Ja dat van het buiten staan was ook de reden dat al het haar er nog op zat en ik haar niet volledig had gewassen met anti luis. Had wel pour on een keer gedaan vant winter maar met dat dikke haar werkt dat ook niet helemaal je van het dus.

Ze staat nu samen met een mokpatientje 24/7 in een grote loopstal bij de koeienboer achter ons. Die had een stal over.
De perfecte gelegenheid om het scheerapparaat erover te halen. Ze staat onder een fleece gevoerd dekje. Helemaal niks vind ik ook op stal nog wel erg fris.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 10:35

Geen veulens vannacht? Het blijft aardig rustig hier ondanks dat er toch een mooi aantal ames aan de tijd zit :D.

Hier na 1 dag al flink verschil. Alle levende beestjes zijn dood. Nu afwachten tot de eitjes uitkomen en dan nog een ronde }:)

Afbeelding

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:05

lou lou :prachtige foto
noisy: ze maakt er nu serieus werk van
cp112: oohh gelukkig maar brrr

Hier is het rustig Suzie zit op 303 dagen.
De enige verandering is dat ik niet meer aan haar tietjes mag voelen hihi

Noisy schreef:
Mijn merrie heeft me een veulentje gegeven!
[ [url=m/tZnlbY.jpg]Afbeelding[/url] ]
:')
_O-

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:13

Libera schreef:
Ik heb eigenlijk nog nooit een alarm om gedaan, of pH strips gebruikt... :o
Dit jaar voor het eerst een camera in de stal zelfs! Meer mensen die het gewoon “naturel” doen? :P

Dit wordt 'mijn' eerste veulen, ik heb een camera hangen en wil nog strips gaan kopen, al twijfel ik daar wel over. Mag nu al niet meer aan het uier zitten.
En gewoon waken.

Birthalarm te veel negatieve verhalen over gehoord/gelezen.

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:16

Nog steeds geen veulens?? Ze houden wel graag de spanning erin.. -O-

Klopt er iets niet aan de lijst of is je merrie veilig (mini’s vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen) en wil je erbij, stuur mij een pb en ik voeg je toe!

Noisy : Chickyards Joan 346 dagen
Wayoflife: Sara 344 dagen
Loulou: Zira 341 dagen
MariskaFally: I’m Special 339 dagen
Tinniie: Satinka 333 dagen
caspertjeP: Emma 332 dagen
Mirjamalvaro: Sterre 329 dagen
Wayoflife: Graphic 329 dagen
Princesj: Roos 325 dagen
Sammy2000: Dersina 324 dagen
Salatiga1995: Libelle 323 dagen
Tinniie: Jade 322 dagen
Knolselder: Wiske 318 dagen
Luna2006: Kato 306 dagen
Tinkert_tje: Suzie 303 dagen
Birdie60: Orange 301 dagen

Cp112: SD Jolene maart/april verrassing
Goldenarrow: Lady Brown maart/april verrassing
Knolselder: Hanna maart/april verrassing
Knolselder: Kelly april/mei verrassing

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:35

Noisy schreef:

Ja, dat valt mij ook vaak op! Dat als ze niet meer gaan liggen dat het dan niet lang meer duurt. Áls ze dan gaan liggen dan komt het ook. :D

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:59

Vreselijk CP zóveel luizen, die heeft een jeuk gehad :( Wat zal die zich heerlijk voelen nu!

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:34

Pfff bah wat vies die luizen, een shet hier had het ook jaren, nu voor het 2e jaar niet. Ik gebruikte veeluispoeder dat hielp echt goed, ook in de deken.

Prachtig veulen Noisy hahahaha

Hier ook alleen camera, moet wel zeggen de paarden staan in het deel van de boerderij, en onze slaapkamer zit er vlak naast, dus ik hoor zo ongeveer alles

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:45

Nog steeds geen veulens? Pfff, die supermaan doet duidelijk ook niks :+

Ik vrees dat ik het met temperaturen en ph strips moet doen. 7 weken birth alarm huren wordt wel erg prijzig.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:49

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:37

Brigitte_D schreef:
Pfff bah wat vies die luizen, een shet hier had het ook jaren, nu voor het 2e jaar niet. Ik gebruikte veeluispoeder dat hielp echt goed, ook in de deken.

Prachtig veulen Noisy hahahaha

Hier ook alleen camera, moet wel zeggen de paarden staan in het deel van de boerderij, en onze slaapkamer zit er vlak naast, dus ik hoor zo ongeveer alles

Ooh veeluispoeder heb ik wel eens gehoord. Handig als dat onder de deken kan. Ik ga er eens naar kijken dankjewel :)

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:51

cp112 schreef:
Geen veulens vannacht? Het blijft aardig rustig hier ondanks dat er toch een mooi aantal ames aan de tijd zit :D.

Hier na 1 dag al flink verschil. Alle levende beestjes zijn dood. Nu afwachten tot de eitjes uitkomen en dan nog een ronde }:)

[ [url=m/GPgjUG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jeetje, krijg er zelf de kriebels van! Fijn dat het nu al een stuk minder is !

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:43

Wow CP, wat een verschil al en wat een pak haar. Dat kon je rustig vlechten. Ik heb ook ooit een een 2 jarige gekocht en die zat ook helemaal onder de luis, brrrr. Die heb ik toen behandeld met spul van Ecostyle. Werkte wonderen.

loulou schreef:
Ik heb tot half 4 om het uur de wekker gezet. Maar uiteindelijk moet je toch een keer gaan slapen.
Om half 3 er nog een keer uit geweest om te temperaturen en die was gewoon normaal.
Blind erop vertrouwen kan je inderdaad niet, maar ik vind het wel een geruststelling dat als ze onverwacht begint het alarm waarschijnlijk wel af gaat.
Wel heftig dat jij meteen een dood veulen had. Als dit veulen dood zou zijn, dan is het denk ik meteen mijn eerste en laatste keer.
.
Ik waak samen met Candalisa dus wij kijken om de beurt. Dan kan je toch een beetje slapen :z
Het alarm was bij mij niet af gegaan omdat Joan dus niet helemaal plat ging en anders te kort bleef liggen. Dat risico neem ik niet nog een keer.
Bij haar vorige veulen, Rudi nu 3 jaar oud, heb ik geen alarm gebruikt maar alleen de camera, ph-strips en waken. Dat waren voor mij de beste indicators en ik ben er dan ook van begin tot eind bij geweest. Nu heeft ze wel een alarm om maar alleen omdat Candalisa hem heeft liggen en ik hem voor extra mocht gebruiken. Huren zou ik nooit meer doen maar ik snap dat het voor velen wel een heel goed hulpmiddel is. Ik wil alleen waarschuwen dat er niet téveel op wordt vertrouwd en anderen daardoor misschien hetzelfde meemaken als ik destijds.

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:55

Helder verhaal Noidy over het birth alarm

Mijn merrie lag een paar keer per nacht te slapen. Ook helemaal plat. Sinds een paar nachten ligt ze niet meer.
Herkennen jullie dat van andere drachtige merries?

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:08

Gefeliciteerd Noisy, prachtige kleur ook. Ik mis alleen de vlekken. Wel een heel harig veulen :+

Ow die luizen :(

Gerdien zoals er hier meer zeggen liggen merries soms op het einde minder of niet meer (even terug lezen ;))

Ik gebruik de camera en ph strips, alhoewel mijn ervaring tot nu toe is met de strips dat je aan de melk en uier ook wel ziet hoe ver het is. :o Alleen hapert de camera erg op het moment dus daar moet ik nog even mee aan de slag. |o

Jaycee heeft een toverbuik. :+

Gisteren
Afbeelding

Vandaag
Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:18

Zeker dat je niet over het veulen heengekeken hebt, Astrid :')

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:41

Die buik van Jaycee, héél bijzonder! :D

Ik kom net terug van Daisy (mijn oudste), het gaat niet goed met haar.
Zondagavond laat kreeg ik een bericht dat ze niet wilde eten. Dit bericht las ik pas toen ik gisterenochtend wakker werd. Gelijk gevraagd hoe het ging en het ging goed, ze at weer, oogde nog wat sloom, maar ze at.
Gisterenavond wilde ze haar slobber niet echt, maar uit de hand wel, hooi at ze.

Vanmorgen kreeg ik een bericht dat ze in stal lag toen ze gingen voeren en dat ze veel moeite had met opstaan (het duurde 10 minuten!!), en ze wilde ook niet eten. Ik ben gelijk van mijn werk naar huis gegaan, in de auto gestapt en daarheen (ruim een uur rijden), de veearts was gebeld.
Toen ik aankwam stond ze heel sneu met haar hoofd naar de grond en haar buik ingetrokken.
De veearts heeft van alles gevraagd en naar haar darmen geluisterd en hij gaf aan dat hij 'geluiden in haar darmen hoort die hij liever niet hoort'.
Het zou koliek kunnen zijn, maar het verloop is een beetje raar en omdat ik aangaf dat ze sinds november sterk is vermagerd (terwijl ze meer dan genoeg te eten krijgt) en haar leeftijd, zou het ook 'iets anders' (een tumor) kunnen zijn.
Ze heeft medicatie rechtstreeks in haar bloed gekregen waardoor haar darmen weer meer in beweging zouden moeten komen en ze zou zich snel fitter moeten gaan voelen en gaan eten.
Ik kon bloedonderzoek laten doen om te laten testen of ze toch niet iets anders onder de leden heeft, maar ik kon ook wachten op hoe ze op deze medicatie reageert.
Ik heb ervoor gekozen om gelijk bloedonderzoek te laten doen. Ze is tenslotte bijna 25 en ik wil weten of ze iets in haar bloed kunnen vinden. Die uitslag krijg ik vrijdag (misschien donderdagmiddag).
Ze voelde zich ook snel beter en wilde wat muesli en een worteltje. Op stal gezet met hooi en wij zijn binnen thee gaan drinken.
Na een uurtje weer gaan kijken en ze had bijna geen hooi op. Handje muesli wilde ze wel, daarna ging ze wat hooi eten een paar minuten en vanuit het niets stopte ze met eten, draait zich om, gaat op rust staan en hangt weer met haar hoofd op de grond. Ik heb hier geen goed gevoel bij.
Ik ben uiteindelijk maar naar huis gegaan en ze wordt goed in de gaten gehouden, maar ik ben bang voor de uitslag. Vorig jaar zomer werd ze voor het eerst niet dik op de wei. Ze galoppeerde niet meer met de rest mee, maar ging er in een drafje achteraan. Ze was nog wel haar vrolijke zelf.

Afgelopen zomer
Afbeelding

2 november in goede conditie naar Lunteren gebracht en 2 januari vond ik haar flink vermagerd. Op de foto's oogt het een stuk minder erg dan in het echt. Ze is niet broodmager, zeker niet. Maar het is vreemd dat ze zo afvalt terwijl ze goed gevoerd wordt.
Afbeelding

Ze zijn Seniores Priores bij gaan voeren en ze staat overdag vaker alleen op stal om hooi te eten.
22 februari, nog meer gewicht kwijt.
Afbeelding

Sindsdien krijgt ze meer SP en gaat ze 's avonds eerder alleen op stal om nog wat hooi bij te eten.

Vandaag vond ik haar wel wat bijgekomen, maar zo stond ze dus de hele tijd (ze staat niet te snuffelen, ze stond gewoon zo stil en ook als ze een stukje had gelopen, ging ze weer zo staan).
Afbeelding