[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 20:44

Ik krijg 1 rietje per ronde diepvries :+

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 21:01

En altijd drachtig?

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 23:31

Skyla schreef:
Kan iemand mij vertellen wat de gebruikelijke hoeveelheid rietjes is die er per inseminatie gebruikt wordt?

Ik ben er helemaal nieuw in dus geen idee wat gebruikelijk is, maar ik (de da) kreeg 2 rietjes vers. Verdeeld over 2 dagen geïnsemineerd

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 23:57

Bij vers is gemiddelde 2 buisjes. Wanneer een hengst veel dekt krijg je 1.

Diepvries is gemiddeld 5 rietjes per inseminatie

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 08:43

Hopelijk gaat het goed bij Rensju.

Marigold, begint goed te gaan. Veulen is duidelijk van haar a propos en minder speels. Zie haar ook minder liggen, alsof ze in enkele weken volwassener is geworden (wat niet de bedoeling is met 2 maanden :( ). Nadat ik ze thuis kreeg wel wat trammelant met drinken, ik was zo bezig met de emmer (wat ze ook niet lustte, terwijl bij de 'merriestation' alles prima ging) dat ik niet helemaal in de gaten had dat ze niet bij de merrie dronk. Toen ik daarop ging letten had de merrie al pijn, want lang niet gedronken, dus dat werd nog een worsteling met voorbeen merrie optillen etc. Maar, het ziet en nu wel beter uit. Blijf het wel monitoren en camera kan dus niet dus ik kampeer zowat op stal :roll: . Veulen is wel een taaie, niet afgevallen. Maar graag zie ik haar gauw wat vrolijker :(:) .

Ik quote mezelf even van november:
Ponytante schreef:
Overigens bedacht ik me: fokken kost geld maar in het geheel kom ik voor jaar 1 (mits geen grote complicaties) wel op een plusje uit :$ : Want komende twaalf maanden geen lessen, geen wedstrijden, geen jaarlijks weekendje Zeeland, geen WE-cursus, geen schriktrainingen of andere toestanden waar ik altijd graag mee doe... helemaal niets. Kassa! :D

Dit dus. Ik heb nog niet de factuur van de kliniek maar grote vraag is of het geheel bij 4 cijfers blijft of de 5 pakt (in het geheel is kosten pleegmerrie meeberekend). En uiteraard zag ik net een trailer langs komen die ik zou willen hebben. Voordeel: goedkoper dan mijn huidige. Nadeel: als ik nu de nieuwe (2de hands) koop en de oude niet heel snel weg is en de factuur komt zit ik in de squeeze met één trailer te veel en mogelijk een paar duizend te weinig. En de vraag rijst of ik nú een (ander) trailer nodig heb, ga toch 2 jaar niets doen met veulen in opfok. :o?

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 11:49

Ok, dankje voor jullie antwoord!

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 21:46

Ik kom weer meelezen! Vorig jaar 2 keer geïnsemineerd maar helaas niet drachtig. Morgen gaan we haar hengstig spuiten, hoop zo dat het dit jaar lukt!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 22:38

Even een update;
Veulen gisteravond opgehaald, toen was alles goed. Of het nog helemaal goed is durf ik nog niet te zeggen, ik zie weer geen mest vandaag. Hij krijgt nog AB en een maagbeschermer 2x daags. Verder maar weer aankijken...

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 22:55

Fijn Rensju dat veulen thuis is. Hopelijk mest hij gauw.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 23:36

Pffff, blijft toch spannend zo Rensju.

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 08:37

Rensju
Fijn dat het veulen thuis is en zonder operatie de mest is kwijtgeraakt. Hopelijk herstelt hij verder snel. Als ze alleen nog drinken mesten ze niets zoveel, maar dat geeft wel extra zorgen.
Ponytante
Hopelijk blijft jouw veulen en pleegmerrie het goed doen, het gaat gelukkig zo vaak goed, wat een pech dat je je merrie verliest aan koliek terwijl je veulen nog zo jong was.

Hier doen de veulens het goed en zijn bezig met de inseminatie voor volgend jaar

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 10:34

Fijn Rensju dat je veulen thuis is. Hopelijk gaat het vanaf nu goed. Ik denk dat het wel moeilijk is om het los te laten en straks ook weer te durven genieten. Ik duim voor jullie.
Ons veulentje is nu 2 weken en eet nog niet echt mee. Zag haar gister een hapje hooi wegkauwen, maar ze vindt vooral de melk lekker.

Ik wil eigenlijk niet bij alles gaan vergelijken, maar omdat ze volle broer en zus zijn, doe je dat toch snel. Ze zijn ontzettend verschillend, dus ben heel erg benieuwd hoe ze gaat ontwikkelen. Heb al een broer en zus, maar uit andere vaders. Daar zie ik ook gelijkenis en verschil, maar had nu denk ik meer gelijkenis verwacht denk ik.
En ik zag wel dat mn 3jr groot was, maar hij voelt nu opeens echt zo groot en zelfs de 3jr shet voelt opeens als groot.

winston_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 15:23

Wat fijn dat je veulen terug thuis is rensju, ik hoop dat je er nu ook snel van kan genieten en niet te veel zorgen meer hebt.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 17:38

Hoi hoi,

Winston, gefeliciteerd met je veulen! Wat fijn dat het er is en dat alles goed is. Lekker van genieten.

Rensjuh wat een start hebben jullie gehad maar hopelijk gaat het nu snel beter nu hij weer thuis is. Ik hoop dat jullie snel kunnen genieten en de zorgen achter jullie kunnen laten.

Ik heb even uitgezocht hoe ik foto’s kan plaatsen. Even kijken of het gelukt is :+

Afbeelding

Dit is van april dit jaar

Afbeelding

Dit is van juni dit jaar

Helaas alleen verdikking voor de tepels maar geen gevulde tepels. Tweede scan op dracht was rond 12 augustus 2024. Ik weet overigens niet of ze al eerder een veulen heeft gehad.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 19:59

Bedankt voor jullie medeleven!
Ik ben nog steeds niet gerust, geen mest. Hij plast wel. Kliniek denkt dat het wel meevalt en zolang er geen koliekverschijnselen zijn dan hoef ik niks te doen. Dit veulen is taai en hij kaat niet snel wat zien helaas..

Siko, ze ziet er wel veel voller uit, maar over het hele lijf wel. Wanneer is ze uitgerekend?

Superpony jij hebt ook wel veel zorgen he. Is het nu allemaal een beetje te doen?

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 14:34

Een veulen met een sterk karakter. Het is geen opgever. Best bijzonder toch? Heb je een foto? Ben zo benieuwd. Hopelijk gauw zonder zorgen genieten… hoop het en gun het je zo!

Klopt, ik zie ook dat ze overal ronder is geworden. De eerste foto was ook niet heel goed bij nader inzien. Ze waren hier net verhuisd naar een andere stal en nog wat “wakker” op hun nieuwe omgeving. Vinden jullie het leuk als ik jullie op de hoogte hou?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 16:38

Ik heb het niet helemaal gevolgd siko, maar je verwacht nog een veulentje of weet je niet zeker of ze drachtig is?

Rensju, het gaat gelukkig heel goed. Het moet echt de dracht zijn geweest waar ze veel last van had, want ze is goed hersteld. Heb in de dagen na de bevalling ook de metacam afgebouwd en gaat ook nu zonder goed.
Merk wel dat ik zelf alles een plekje moet geven en wat meer mag genieten, want het is echt een opluchting dat alles goed is gegaan. Bevalling zelf vond ik wel heftig voor de merrie deze keer.

Mijn moeder heeft het veulentje nog kunnen zien. Bezoek ging niet goed, maar ze heeft haar iig gezien en we hebben wat foto's kunnen maken. Was helaas slecht weer, maar ik zal iig ook altijd weten dat ze haar heeft ontmoet. Veulentje is ook naar mn moeder vernoemd.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 10:47

Nou, er is wat uier ontwikkeling. Ik twijfel niet meer :') vind het wel spannend worden…

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 18:34

Hoe gaat het inmiddels met je veulentje @rensju?

En hoe is het verder met de veulentjes die al wat ouder zijn? Hier loopt het allemaal lekker door, Viv groeit met de dag, is lekker aan het verharen en vind het allemaal wel best wat we doen, poetsen, voetjes krabben, afspoelen, alleen op stal blijven als haar moeder mee is.

Mijn streven was eigenlijk om haar per oktober af te spenen, maar vrees dat het toch wel eerder wordt, kleine aap is al behoorlijk zelfstandig maar ze vergt ook veel van haar moeder.

Overigens iemand hier die hier antwoord op weet? Een tijdje terug heb ik die kleine ontwormd met panacur, hier kwamen ook wel spoelwormen af bahhh, moet ik deze nog eens herhalen? Ik neem sowieso contact op met de DA daarover, maar dacht miss weet iemand van jullie het

Hier wat recente foto’s van haar en haar moeder <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 19:21

siko schreef:
Nou, er is wat uier ontwikkeling. Ik twijfel niet meer :') vind het wel spannend worden…

Hier is de merrie van een klant 334 dagen. 0 uier ontwikkeling...

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 19:22

siko schreef:

Hier is de merrie van een klant 334 dagen. 0 uier ontwikkeling...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 19:24

Wat een leuke foto's

We zijn gisteren naar de keuring geweest, vortex liet zich leuk zien maar helaas net niet door naar de CK
Afbeelding
Afbeelding

En filmpje

Heel trots op hem ondanks dat hij niet door was, top braaf, vond alles prima super karakter <3

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 23:06

Hier gaat het goed. Mijn kleine man is niet echt meer klein.
Hij doet het goed, verhaart lekker door en is ontzettend lief. Denk alleen wel dat dit een kasteel gaat worden :=
Verder ben ik vooral al door naar het 2026 topic en heb ik het onwijs druk waardoor hier reageren er een beetje bij inschiet.

Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 08:08

Gefeliciteerd myrthe
Hij oogt inderdaad heel groot

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 22:45

Vanaf vandaag kan ik zeggen dat het goed gaat. Hij ks fit en sinds vandaag poept hij zelf (is nu 1.5 week oud). Hij is natuurlijk helemaal gelaxeerd in de kliniek, maar daarna heeft hij weer 6 dagen niet gemest. Ben donderdag nog voor extra echo geweest maar alles zag er goed uit.
Nu nog knoop doorhakken qua naam

Goh die van jullie zijn amper nog veulens te noemen haha! Wat een verschil