[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balko

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 22:12

Zooo ik kom weer tot leven.
Door de geboorte van het veulentje even op een wolkje geleefd.

@Nobel, ik spuit vaker hengstig en heb nog nooit een paard daarna met buikpijn gehad.

Stress is een lastig ding. Soms ontkom je er ook niet aan.
Heb de nieuwe merrie en ben nu erg zoekende naar weidemaatjes. Beetje ingewikkeld nu net een merrie bevallen is.
Dus ze heeft daar wel stress van, en is een mieperd :').

Vrijdag gaan we hier scannen op dracht.
Fair of het nog steeds zit en Diva of het gepakt heeft. Dan zijn de eerste 2 hopelijk drachtig en is het wachten op Inoa die haar veulentje krijgt en dan gedekt mag worden. Maar dat is pas in juni.
Hopelijk meteen in veulen hengstigheid dan krijgen we het veulentje volgend jaar wat eerder.

Even fotootje van de kleine spruit <3
Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 22:17

Hopelijk hebben de zaadjes hun doel geraakt!

Hier Quinn vandaag terug hengstig |(
Compleet misse ronde dus vorige keer. Ze is wel gelijk weer gedekt.

Dan 2 merries die geen hengst in de buurt willen met veulen aan de voet. Heel frustrerend.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 22:19

Ik ga morgen even een bijleespost maken, ik ben nu aan het werk. Maar ik wou even mijn frustratie kwijt. Ik moest vandaag bellen voor de definitieve uitslag van de swab, dus vanmorgen kort na 8 uur gebeld. De arts had hem nog niet beoordeeld, maar hij zou me voor 3 uur terug bellen (dan moest ik naar het werk). Prima.. wachten dus.
14.50 zelf maar weer gebeld, ik had nog niks gehoord. Het meisje aan de lijn probeerde de DA te pakken te krijgen, maar helaas. Maar, hij zo me zo snel mogelijk terug bellen. Weer wachten (en werken).
17.30, ik weer gebeld. Nog geen telefoontje gehad. Ja de DA was nog bezig maar hij zou me echt vandaag bellen want het stond in zijn agenda.
22.15 niks gehoord.

Ik vind dit aardig schandalig. Ik heb een merrie die morgen eisprong heeft waarschijnlijk, ik moest vandaag sperma bestellen daarvoor. Maar ik had eerst de definitieve uitslag willen weten. Die is er wel maar ik krijg hem dus niet. Nu heb ik op de gok maar sperma besteld en als er morgen toch nog wat uit die swab blijkt te zijn gekomen heb ik fijn extra kosten voor niks gemaakt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 22:23

Ik spuit zo min mogelijk hengstig. Als t niet door zet oid.
Probeer eerst natuurlijke cyclus af tr wachten.
Verder nooit heftige bijwerkingen grhad, maar vond de merries ook niet helemaal 100 procent fijn ofzo

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 23:01

Quir, wat staan jouw jongens mooi zeg! Dat is nog eens opgroeien gewoon als paard <3

Muronia, oh dat is wel heel slecht zeg := Moet je veel betalen voor de afname? Hopen in ieder geval dat de swab wel gewoon schoon is en dat het daar niet aan ligt.

Jammer Knolselder, op naar de nieuwe poging!

Jij ook op het wachtbankje Kiki! Spannend!

Hier vandaag een drukke dag gehad met de merries. Estonia is gescand, omdat ze nu dus iets vriendelijker naar de hengst was, maar nog niet hengstig stond. Ze had er een mooi groot ei op zitten, maar de baarmoeder deed niet mee. Ze is nu hengstig gespoten, dus nu is alleen de vraag of ze ineens vaart gaat maken met de baarmoeder, of dat ze een nieuw ei aan gaat maken.
Merrie van een klant liet ook steeds niks zien met schouwen (en de hengst ook niet, sterker nog, hij liep steeds weg om bij de drachtige merrie te gaan buurten := ). Dus voor de zekerheid maar een scan. Die is kortgeleden schijnbaar wel hengstig geweest, want er zat een geel lichaam. Dus die is ook hengstig gespoten.
Prganza stond vandaag hengstig, dus die wordt morgen weer gescand en dan waarschijnlijk woensdag insemineren. Morgen met de scan moet de swab nog afgenomen worden (was een miscommunicatie geweest met de DA, dus was nog niet gebeurd).

En deze week moet Savannah ook nog de 6 weken scan. We zijn er maar druk mee :')

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 23:03

Muronia schreef:
Ik ga morgen even een bijleespost maken, ik ben nu aan het werk. Maar ik wou even mijn frustratie kwijt. Ik moest vandaag bellen voor de definitieve uitslag van de swab, dus vanmorgen kort na 8 uur gebeld. De arts had hem nog niet beoordeeld, maar hij zou me voor 3 uur terug bellen (dan moest ik naar het werk). Prima.. wachten dus.
14.50 zelf maar weer gebeld, ik had nog niks gehoord. Het meisje aan de lijn probeerde de DA te pakken te krijgen, maar helaas. Maar, hij zo me zo snel mogelijk terug bellen. Weer wachten (en werken).
17.30, ik weer gebeld. Nog geen telefoontje gehad. Ja de DA was nog bezig maar hij zou me echt vandaag bellen want het stond in zijn agenda.
22.15 niks gehoord.

Ik vind dit aardig schandalig. Ik heb een merrie die morgen eisprong heeft waarschijnlijk, ik moest vandaag sperma bestellen daarvoor. Maar ik had eerst de definitieve uitslag willen weten. Die is er wel maar ik krijg hem dus niet. Nu heb ik op de gok maar sperma besteld en als er morgen toch nog wat uit die swab blijkt te zijn gekomen heb ik fijn extra kosten voor niks gemaakt.

Bii de meeste uitslagen kun je na de ei sprong nog wel behandelen. Vruchtje komt pas een week later in de baarmoeder aan, spoelen is 1 of 3 dagen :)

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 01:15

Quir. Ik was er al bang voor dat de grote eieren een probleem konden zijn. Nu was deze cyclus al kleiner als de vorige. De vorige cyclus had ze uiteindelijk een ei van 8.6. Nu 7.5 scheelt toch weer een cm. We wachten geduldig af. Voor de rest was ze mooi hengstig,daar ligt het niet aan.

Gaat echt heel anders bij jullie als hier. Wellicht komt dit door de grote afstanden in Zweden? Mooi dat de merries op station kunnen blijven staan.
Die wolven lijken me best spannend. Dat te bedenken dat het hier in Nederland maar enkele zijn. Nu is Zweden natuurlijk wel heel veel groter.
Ik mag niet klagen. Afgelopen week elke dag moeten dekken.

Filmpje lijkt me interessant

Jennyk. Balen van Picture -O- die 7 cm ei en altijd drachtig geeft me weer een beetje hoop voor mijn merrie. Groeien die dan ook vrij snel bij deze merrie?

Nobel01. Ik heb idd al paar keer meegemaakt dat ze niet mooi hengstig werden. Bracht ik toen naar dekstation waar mijn hengst stond. Keertje schouwen en waren top hengstig, resulteerde ook altijd wel op dracht

Hengstig spuiten hoor je idd verschillende verhalen over.
Vorig jaar werd wild Thing niet uit zichzelf hengstig na verliezen van veulen. Na hengstig spuiten in één keer drachtig. Uiteindelijk ook weer verloren voor de 30 dagen scan, weer moeten spuiten en weer gekijk drachtig wat ze nu nog is. :j

Seven. Wat leuk een cremello pony. Ook om mee te fokken?

Shirley. Na een maand Fertile stond mijn merrie super mooi hengstig en gelijk drachtig. Apart dat ze nu al weer hengstig lijkt

Kiki. Duimen draaien

Balko. Mooi veulen. Dek je deze merrie ook dit jaar?

Knolselder. Ook niet drachtig. Wat enorm balen.

Muronia. Wat een stres. Ik snap heel goed dat je hier niet blij mee bent. Gelukkig kun je idd nog spoelen na insimineren

Goldenarrow. Lekker druk bij jullie. Nu hopelijk nu meer grlyk

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 06:44

Pff Muronia vervelend seg.. hopelijk is de swab goed en kan je vandaag gewoon gaan insemineren.

Hengstig spuiten doe ik ook liefst zo weinig mogelijk. Ik laat liever de natuur z’n gang gaan.
Zelf alleen nog maar heel zweterige merries van gehad, maar vriendin van me had eentje met koliek ervan dit jaar.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 07:32

Muronia
Wat een gedoe kan ik niet goed tegen dingen beloven en niet doen :(
Zo irritant als je maar zit te wachten en niets hoort

Am horses
Ja heb ik wel in m'n hoofd :j
Maar eerst mag ze veel met de kids doen en wil ik d'r evt voor de kar zetten ze is nog maar 4 jaar dus tijd genoeg.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 08:18

@Muronia
Nou zeg, wat balen dat je nog geen uitslag hebt. Loze beloftes heb je niks aan zo.... -O- Aan de ene kant hoop ik dat de swab goed is en kan je gaan insemineren, aan de andere kant, zou het ook fijn zijn als je weet of er toch iets uitgekomen is, zodat je actie kan gaan ondernemen...

Wat betreft hengstig spuiten, heb ik vorig jaar bij mijn bruine merrie gedaan, was geen succes. Ze was max. 2-3 dagen hengstig en kreeg 2x toe koliek ervan. Bij Accenta werkt het daarin tegen wel super, vorig jaar hengstig gespoten en in 1x drachtig...

@goldenarrow
Goh je hebt het maar druk met al die merries :') Hopelijk allemaal goed vruchtbaar met het lekkere warme weer. :j

@Knolselder
Balen dat Quinn niet drachtig is... hopelijk deze ronde wel raak.

@Balko
Spannende dag vrijdag! Hopelijk zit alles goed en heb je al mooi 2 dragend.

@kiki1976
Spannend Kiki! Wachtbankje voor jou dus...

@Shirley__
Ik hoop dat je DA het mis heeft, geen gele lichaam gezien? Misschien een lange hengstigheid?

@Nobel01
Vaak lukt het wel met merries als ze idd in de buurt van hengsten staan, worden ze gestimuleerd. := Krijgt ze genoeg vitamine A bijgevoerd (caroteen)? Dat kan ook helpen met stimuleren.

@Tinniie
Ik hoop voor je dat Jade haar vruchtje gewoon heeft verstopt....

@jennyk
7cm :wow: Dat valt bijna niet meer te missen voor zaad ja... :=

@Quir
Wolven, brrrr.... hier een mega ophef door 1 of 2 wolven, maar jij hebt met hele roedels te maken :oo Snap wel dat ze dan achter veulens aan willen, makkelijk prooi...

@suffie
Spannend, hopelijk lukt het allemaal!

@Bamorka
Gefeliciteerd!! *\o/*

Morgen wordt Accenta gescand, 18 dagen scan. Hopelijk heeft het gepakt, maar hoor veel merries niet drachtig (het is echt veel beter weer dan vorig jaar rond deze tijd?!).

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 08:51

Bamorka: Gefeliciteerd!

Nobel: Boston is de 1ste x ook hengstig gespoten een jaar geleden. Bij mij heeft dat toen niet gepakt. Toen daarna zat er al weer een ei van 4,2 er op toen ze weer kwamen scannen en de natuur zijn gang laten gaan. Toen was het raak. Ik doe het dus niet meer, maar dat is mijn ervaring.

Shirley: Jeetje. Blij dat je zo een oplettende stalgenoot gelukkig hebt.

Kiki: Ik duim voor je!

Knolselder: Balen van Quinn. Jij dekt natuurlijk toch? Of via KI?

Muronia: Het zit jou ook niet mee. Ik vind dit ook echt niet netjes van een dierenarts. Vrij uit asociaal zelfs eigenlijk. Ik hoop dat het sperma niet voor niks is voor je. Echt schandalig dit.

ZwarteHeks: Spannnnneennddd!

Boston is nu momenteel hengstig. Je ziet en merkt vrij weinig aan haar. Maar ze gaat nu in een keer buurten met de ruinen, terwijl ze een hekel heeft aan andere paarden ( mijn paard is niet zo sociaal aangelegd. := ). Ze doet dit alleen als ze hengstig is. Met een beetje geluk als ik dus terug kom van mijn vakantie kan ik meteen beginnen met alles. Dat zou echt fijn zijn. :)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 08:54

Natuurlijk, het zijn mini’s :D

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 08:59

Knolselder schreef:

Ja shetten toch? Ik weet begod niet hoe dat gaat bij jullie hoor haha.
Je moet dan de merrie naar de hengstenhouder altijd brengen? Of de hengst moet dan naar jou komen?

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 09:25

AM nouja of mijn gevoel was juist want ik zei nog dat ze voor mijn idee wel drie weken geleden hengstig leek dus ik vond 't vreemd dat ze eisprong had gehad terwijl ze dag voor scan nog hengstigheid vertoonde. En nu dus weer...

Zwarteheks Nee de dierenarts had het niet over geel lichaam want dat had ik nog benoemd. En dan nog had ik het denk ik niet aangedurfd om alsnog te insemineren. Hij wilde haar eventueel hengstig spuiten maar ik zei dat ik de natuurlijke cyclus wil afwachten omdat ze het altijd zo heftig laat zien...
En nu dus 5 dagen later laat ze weer hengstigheid zien... Weet niet hoe het kan maar ik hoorde de da ook niet over andere zaken die eventueel zichtbaar zouden kunnen zijn (cyste bijv)..

Hopelijk lukt het allemaal om je merrie dragend te krijgen voor diegene die er nu volop mee bezig zijn!

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 10:09

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 10:10

Zwarteheks, spannend!

AM, deze word niet weer gedekt. Gaat weer lekker onder het zadel. Al kriebelt het nu wel. Maar ik wil max 3 veulens per jaar voor nu. Eerst maar zien dat we deze verkocht krijgen.

Shirley, misschien kan hengstigspuiten de cyclus juist weer normaliseren.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 10:28

Kayley95 schreef:
Knolselder schreef:

Ja shetten toch? Ik weet begod niet hoe dat gaat bij jullie hoor haha.
Je moet dan de merrie naar de hengstenhouder altijd brengen? Of de hengst moet dan naar jou komen?

Miniatuurpaarden :) Meestal gaat de merrie naar de hengst. Je kan ook een hengst huren bvb. Maar nu zijn we thuis aan het dekken. 1 hengstje moet binnen2 weken terug naar zijn eigenaar, dus ik hoop dat het nu wel allemaal raak is :')

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 11:15

@Muronia; is er al wat bekend? echt slecht van de da om je zo onnodig lang te laten wachten. Je betaalt genoeg geld voor zo'n swab, dan hoort een snelle uitslag (indien bekend) daar wel bij!

Geen ervaring met hengstig spuiten, heb je dan niet meer kans op tweelingdracht? ivm meer eitjes? of activeer je het met het spuiten?

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 12:37

Desi_2409 schreef:
@Muronia; is er al wat bekend? echt slecht van de da om je zo onnodig lang te laten wachten. Je betaalt genoeg geld voor zo'n swab, dan hoort een snelle uitslag (indien bekend) daar wel bij!

Geen ervaring met hengstig spuiten, heb je dan niet meer kans op tweelingdracht? ivm meer eitjes? of activeer je het met het spuiten?

Je activeert het hengstig worden... Heb het 1 x laten doen. Mocht het waardeloos zijn deze cyclus dan spuit ik haar maar weer hengstig.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 12:41

Met hengstig spuiten, spuit je het gele lichaam/cl weg, zodat er een ei kan groeien op die plek..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 12:57

Mooi paard heb je Shirley, snap dat je daar gek op bent.

AM jouw veulen is echt super goed gelukt he?

Xritt succes met insemineren vandaag!

Simpie hopelijk heb je gelijk en is er vrijdag meer te zien op de scan.

Corina ah dat is balen, dan hoop ik dat ze snel weer hengstig is zodat je door kan gaan.

Bamorka gefeliciteerd met de dracht! En succes vrijdag met de volgende scan.

Suffie op hoop van zegen, dat het mag gaan lukken!

Tinniie en hoe ging het scannen vandaag?

Quir interessant hoe verschillend het daar gaat in vergelijking met hier. Ik ben wel heel benieuwd naar dat filmpje hoor.

Jennyk wat jammer! Gauw door voor de volgende ronde dus.

Elina ik zat er helemaal naast met mijn gevoel dus ik zeg daar maar niks over haha. Succes nog even met het wachten.

Hengstig spuiten heb ik 1 keer gedaan omdat de merrie uit haar cyclus was geraakt en maar niet hengstig werd. Inderdaad erg zweten en ongemakkelijk maar duurde niet lang.

Desi dat lijstje staat in de openingspost.

Shirley nou dat is gek, dan zou ik ook weer laten scannen hoor!

Kiki welkom terug op het wachtbankje!

Balko gefeliciteerd met je veulen! En veel succes met de scans, duimen dat het bij beide goed zit.

Knolselder gets hoe is het mogelijk he! Deze ronde moet beter zijn hoor voor je.

GA jij bent er echt druk mee, ook alles tegelijk op een kluitje lijkt het. Kun je vlak na een hengstigheid alweer hengstig spuiten? Ik dacht dat daar minstens zoveel dagen tussen moest zitten?

Vulina, heb je natuurlijk gelijk in. Maar goed, dat maakt het niet netjes hoe dit is verlopen. En dan reken ik ook even mee dat ik vrijdag de swab heb laten nemen en toen liep het ook al heel vreemd. De swab werd genomen, bloed getrokken voor de ppid test en de DA rende er direct mee weg en kwam niet terug. Stond ik met de merrie in de opvoelbox, geen idee of we klaar waren en hoe en wanneer ik uitslagen zou krijgen. Gelukkig kwam er een meisje langs, die kon ik dat nog snel vragen. Kom ik thuis, ontdek ik dat ze de bandage zelfs nog in de staart heeft. En vervolgens dus hoe het gisteren verliep. Ik heb alle begrip voor drukte, maar zo hoort het niet en ik betaal er ook flink voor dus ja.

ZwarteHeks spannend, heel veel succes met de drachtscan!!

Kayley zou mooi zijn als je straks meteen kan beginnen! Uh.. Mini's shetten noemen is een beetje vloeken in de kerk hihi.

Nobel fijn dat ze inmiddels is geïnsemineerd. Hopen dat het ei nu snel weg is.

Nou. Ik ben eindelijk gebeld *\o/* . De swab was helemaal schoon, geen bacteriële dingen dus. Ik heb mijn plan besproken en die is goedgekeurd. Dus, vanavond insemineren, morgenochtend flushen, morgenavond ei-scan en als die weg is meteen starten met regumate. Nou mensen, als dit hem ook niet wordt dan ben ik out-of-options denk ik :list:

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 14:00

Muronia, duimen dat het nu dan toch gewoon mooi pakt!

Satinka was nog mooi drachtig op 30 dagen. Bij Jade hebben we helaas toch écht geen vruchtje meer kunnen vinden.. ook nog geen hengstigheid te bespeuren, wel een mega groot geel lichaam, dus toch maar hengstig gespoten nu…

Ik baal wel een beetje dat ze zo ver uit elkaar gaan zitten nu, ik ben de afgelopen jaren zo verwend dat ze binnen de 2 weken van elkaar altijd bevielen.. maarja, het is niet anders..

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 14:38

Oef, jullie gaan zo mega snel. Ik denk dat we dit jaar al in deel 2 zitten voordat de eerste veulens geboren zijn. _O-

Ik ga zo even kijken of ik het filmpje terug kan vinden en online kan zetten!

Shirley, zou vervelend zijn als de dierenarts er naast zat.

Toevallig hadden we vanmorgen een merrie die ook zo iets doet (zo van tekst dan). Elke eierstok had een cyclus van 3 weken, alleen dan niet synchroon en de merrie stond elke 1,5 week hengstig. De baarmoeder deed niet of erg weinig mee (geen of type I oedeem). Dierenarts had het dit jaar al een keer of 3 gezien, terwijl het normaal vrij zeldzaam is. Misschien de toch langzaam op gang komende lente? Al valt dat volgens mij in NL wel weer mee?

Deze merrie is nu op regumate gegaan voor 14 dagen en zal dan hengstig gespoten worden in de hoop dat ze een goede cyclus gaat krijgen. :)

Maar duim dat het mooi op gang gaat komen!
En misschien woensdag toch mooi hengstig is.

Kiki, spannend. hopelijk is het ei mooi weg en wordt het plaats nemen op het wachtbankje!

Ja is heel leuk als ze zo reageren als ze je zien. <3

Balko, wat een leuk kind! <3
Snap dat je op een wolkje zat.
Duimen dat vrijdag Fair nog drachtig is en Diva ook drachtig geworden is!

Knolselder, balen dat Quinn niet drachtig is. Gelukkig wel weer meteen gedekt, duimen dat het nu wel raak is!

Zijn de andere merries die de hengst niet in de buurt willen wel goed hengstig? Lijkt me wel lastig dan.

Muronia, groot gelijk die frustratie! Gelukkig nu wel de uitslag en op zich wel fijn dat het schoon was. Hopelijk gaat het nu met de regumate en spoelen wel lukken!

GoldenArrow, drukke dag geweest zo! Maar wel een aantal er bijna klaar voor. Hopelijk is de swab ook schoon en is alles snel mooi drachtig!

Ja het is echt een heerlijke plek voor de mannen, half wilde hengsten zo. <3
Ben wel heel blij met deze plek, worden ze sterk van en ze kunnen heerlijk spelen. Achteraan hebben ze ook nog 4/5 hectare bos waar ze lekker kunnen spelen en kunnen schuilen als ze willen.

AM, grote follikels zijn inderdaad niet ideaal, maar er zijn er wel die er drachtig op worden! Dus hopelijk die van jou ook.

Ja het verschil is best wel groot, in NL heb ik op hengstenhouderij gewerkt dus zie nu de grote verschillen wel goed haha.

De afstanden zullen inderdaad ook veel meetellen. De dracht scan op 14 dagen komt ook mede door de apparatuur, omdat je hier alleen op station mag scannen en zo, hebben ze geen draagbare echo apparaat nodig. De vaste hebben veel betere resolutie en kwaliteit, dus kunnen ze veel kleinere vruchtjes al zien (eerste dagen verdubbelen ze elke dag). Echo apparaten zijn ook een stuk groter dan ze in NL hebben waar ze mee aan huis komen.

Afbeelding

Dus allebei heeft ook wel zo zijn voordelen.

Ja wolven zijn niet leuk, in NL helemaal niet. Hier hebben ze echt heel veel ruimte, maar nog steeds geven ze in de winter veel problemen (met name honden die gepakt worden, zelfs van de lijn af). Ook hebben ze hier veel meer wild wat ze kunnen pakken, in de zomer trekken ze daardoor ook wel dieper de bossen in. In de winter komen ze naar makkelijke prooien en wolven doden ook voor het doden. Daardoor worden wolven ook per definitie afgeschoten als ze in dorpen komen. Sowieso is er elk jaar jacht, want anders worden de groepen veel te snel veel te groot.

Wel fijn dat WD al zoveel mag dekken!

Zwarteheks, spannend morgen! Hopelijk mooi drachtig!

Ja wolven is wel een ding hoor, maar ik denk heel eerlijk dat ze in NL veel grotere problemen veroorzaken dan hier, ondanks dat we hier veel meer en veel grotere roedels hebben, maar we hebben natuurlijk ook veeeeel grotere natuurgebieden met alleen maar bos.

Kayley, zou mooi zijn als je na je vakantie mooi meteen kan gaan beginnen met Boston!

Nobel, hopelijk kan je de merrie we ophalen en dan ook gezellig op het wachtbankje erbij!

Tinniie, balen dat Jade toch geen verstopt vruchtje had. Gelukkig Satinka nog wel mooi drachtig!
Duimen dat Jade nu mooi hengstig wordt.

Hengstig spuiten wordt hier in Zweden eigenlijk altijd standaard gedaan, net zoals ei afspuiten standaard gedaan wordt.
Sommige merries reageren er wel heftig op, maar meestal niet langer dan een paar uur.

Het geel lichaam maakt progesteron, met hengstig spuiten gaat het geel lichaam weg en stopt progesteron waardoor ze weer hengstig worden. Meestal is dat verder en gewone normale cyclus, maar ongeveer 15/20% van de merries reageert heftig op het hengstig spuiten en krijgt een afwijkende cyclus.

Zo en nu ga ik even kijken of ik de video terug gevonden kan krijgen. :D

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 15:10

Balen Muronia. Dat is wel een reden waarom ik niet een DA van een kliniek heb. Ik heb een zelfwerkende DA. Als ik bel krijg ik hem aan de telefoon en niemand anders. Dat vind ik fijner werken.

Onze DA was hier net en yes de eerste is drachtig. De gelderse merrie is weer drachtig van Henkie. Nog pril hoor. Ze is 15 dgn maar de vrucht lijkt 13 dagen. Maar goed drachtig is drachtig. Blij mee.
Vanavond diantha en Ivo hengstig spuiten en morgen wegbrengen naar de hengstenhouder. Diantha is altijd heel snel met het reageren op die spuit.

En dan morgen Mevr G hengstig spuiten en hop ook naar de hengstenhouder.

1 down, 4 tot go!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 15:32

Gefeliciteerd met de dracht baudyh!