[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Selente

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:01

Op welke dag heb je nu gescand paardje?

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:03

Selente schreef:
Op welke dag heb je nu gescand paardje?

Op dag 20 zit nog steeds een CL op -O-

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:59

Hmm, en er is ook gekeken naar buitenbaarmoederlijke zwangerschap en geen sprake van een cyste?

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:14

Selente schreef:
Hmm, en er is ook gekeken naar buitenbaarmoederlijke zwangerschap en geen sprake van een cyste?

Ze kon niks vinden zei de dierenarts en baarmoeder ziet er goed uit geen cyste, wel raar ik heb vanaf februari haar cyclus bij gehouden en ze is altijd rond 20 dagen hengstig.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:34

Balen zeg paardje.. wat is een CL?

Superpony fijn dat je het zo mooi bij kan houden!

Eitje van 4.5. Vandaag dekken , breng haar vanavond weg :)
Deze wil ik nog even delen van gister. Lekker naar de spartelvijver geweest
Afbeelding

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:08

Spanned Kabayo wat een leuke foto van Zilver, dat betekend geel lichaam dat gaat weg als de merrie hengstig is en blijft zitten als de merrie drachtig is

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 16:46

Hehe, plan is klaar (hoop ik). Laat nu die hengstigheid maar komen.

Pony gaat niet naar Duitsland of Drenthe.
Ik ga het zaad ophalen nadat DA bepaald heeft dat het ei er klaar voor is. Ze wordt dan zelfde avond geïnsemineerd.
Ze blijft dan paar dagen op kliniek staan (is wat makkelijker voor mij ivm lopende opdrchten) en 2 dagen na insemineren controleren ze voor de 1e x of het gelukt is om dan na 18 dagen wederom te controleren.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 17:04

Ik kom ook gezellig meepraten! Als alles goed gaat verwachten we 3 veulens. 1 fries van de stalbaas, 1 nrps x tinker en 1 welsh/tinker x nrps van ons zelf.
We zijn ons bewust van de kruisingen, hier is goed over nagedacht. Hou het leuk :)
Onze tinker heeft zich al 2x bewezen en geeft hele fijne karakters en een goed gestel. Voor onze mix is het de eerste, leuke is dat ik haar moeder ook nog in bezit heb.

We zijn al 2 weken aan het scannen, donderdag word de eerste geinsemineerd. Vrijdag of zaterdag de tweede en de 3de staat nu op 1 mei.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 17:09

EllyC schreef:

Ik ga het zaad ophalen nadat DA bepaald heeft dat het ei er klaar voor is. Ze wordt dan zelfde avond geïnsemineerd.
Ze blijft dan paar dagen op kliniek staan (is wat makkelijker voor mij ivm lopende opdrchten) en 2 dagen na insemineren controleren ze voor de 1e x of het gelukt is om dan na 18 dagen wederom te controleren.

Lukt dat bij jou? Toen ik informeerde was het de avond vantevoren bestellen en dan om 17.00 halen. Wij hebben meer dan 2 uur reistijd naar Drenthe dus dat ging hem niet worden.

Mijn ene merrie is ondertussen geinsemineerd naar wat voelt als heel veel hengsten wissels, de laatste moest nog binnen 24 uur omdat de hengst niet beschikbaar was voor 4 dagen. Nu wachten op de 18 dagen scan.
Haar dochter had nog geen ei zitten en heeft onregelmatige cyclus, dus daar zitten we nu te wachten op tekenen van hengstigheid.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 17:25

Paardje, en nu? Over een aantal dagen weer scannen?

Spannend Kabayo! Ik wil ook! (maar eerst een keuze maken en nog 4 weken wachten).
Hele mooie foto!

Dat heeft hij tegen mij ook gezegd Mooney. Maar ik denk dat Elly bedoelt dat als ze het opgehaald heeft, de merrie dan die avond geinsemineerd wordt. Zo ga ik het ook doen.

Welke hengst heb je gebruikt?

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 17:57

Cyntia ja we gaan donderdag weer scannen voor 9 uur mocht ze dan toch hengstig worden zijn we niet te laat met bestellen. Of als er stiekum nog een vruchtje verstopt zit maar dat lijkt mij sterk :')

Ben benieuwd wat je hengstenkeuze gaat worden

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 19:17

mooney schreef:
EllyC schreef:

Lukt dat bij jou? Toen ik informeerde was het de avond vantevoren bestellen en dan om 17.00 halen. Wij hebben meer dan 2 uur reistijd naar Drenthe dus dat ging hem niet worden.

Mijn ene merrie is ondertussen geinsemineerd naar wat voelt als heel veel hengsten wissels, de laatste moest nog binnen 24 uur omdat de hengst niet beschikbaar was voor 4 dagen. Nu wachten op de 18 dagen scan.

Haar dochter had nog geen ei zitten en heeft onregelmatige cyclus, dus daar zitten we nu te wachten op tekenen van hengstigheid.

Dat is inderdaad nog steeds zo.

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 19:38

Feanyth Ik duim voor je, spannend!

Cynthia weer een nieuwe keuze erbij :') Hoe komt het dat je nu deze ook in gedachte hebt? Je was toch zeker van Casanova?

Paardje2013 spannend wat het gaat doen.. Wel raar als ze een normale cyclus had en dan nu misschien niet. Hopelijk toch een vruchtje...

simpie Jammer! Maar gelukkig geen spikkelei.

Goldenarrow Gefeliciteerd! *\o/*

Kabay Mooie foto van Zilver. Bij jullie begint het ook weer :)

_Liv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 20:39

Ik heb het hele topic tot nu toe onder mijn steen meegelezen maar ik zal me toch eens melden. Ik heb in 2020 in het DBT meegedaan, toen is Maya geboren. Een merrietje van Don Cremello de Bois. Omdat ik het zo leuk vond een veulentje te fokken en de merrie er ook zoet mee was wil ik haar dit jaar nogmaals laten dekken. Ik ben nog niet helemaal uit de keuze voor een hengst, momenteel heb ik een lijstje van 4 kandidaten, maar dit is de afgelopen weken nog wel gewisseld. Ik zoek met name naar een hengst die wat lengte/groot ramigheid kan toevoegen en niet een te zware hals heeft. Mijn merrie heeft voldoende massa. Qua maat achterin de D-maat minimaal. Stamboek niet zo van belang. Hengsten die nu op het lijstje staan zijn Veenstra's Krack, Anjershof Shadok, Chiron en Majans Milan.

Gelijk een vraag voor jullie: Ik zie Mistral altijd maar moeilijk hengstig. Vorige keer werd zij goed hengstig toen zij bij de hengst stond en is toen in één keer drachtig geworden. Dit is sowieso wat ik aan haar merk: Ze wordt altijd hengstig als ik haar op een andere stal neerzet, bijvoorbeeld voor een weekendje weg met de paarden. Maar op onze eigen stal is het nauwelijks te merken. Hoe zouden jullie het aanpakken? Op een random moment een keer scannen om te kijken hoe het ervoor staat?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:15

Ja gewoon gaan scannen en dan hoor vanzelf hoe ver het is.

Wij zijn vanavond wezen scannen met de tuigpaard merrie. Morgen moet ze geinsimineerd worden en het ei is eraf gespoten. Dus daarna het bankje op.
We moeten vrijdag scannen met de Oscar merrie op 16 dgn. Maar het ei was niet top zei de dierenarts dus verwacht dat ze niet drachtig is. Maar we gaan het zien.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:15

_Liv een paard word op een andere locatie vaak hengstig zodat ze "in de kudde geaccepteerd worden". Zoals dat vroeger ging. Ik zou haar gewoon scannen en als ze mag dekken erheen brengen :)

Yvk Dankje! Vind hem ook erg gaaf!

Paardje spannend. Stiekem duim ik toch op een verdwaald vruchtje :) bedankt voor je uitleg

Cynthia snel je keuze maar maken :D Ja zo leuk weer deze spanning! Dankje <3

Mooney balen dat ie ineens niet beschikbaar was. Welke heb je nu uitgezocht

Melissa welkom! Benieuwd naar je combis!

EllyC klinkt goed!

Zilver en kind weg gebracht. Vind het heel spannend. Hopelijk vind ze hem lief :=
Afbeelding
Hij vond kriebelen wel heel fijn :))
Afbeelding

Edit net bericht. Zilver vond hem totaal niet lief. Duim dat ze bijdraait en mooi hengstig is straks
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 19-04-21 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

unofficial79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:18

Wanneer spuit een dierenarts een ei er eigenlijk af? Na insemineren of er al voor?
Wij gaan aanstaande donderdag scannen en hopen dan ergens in het weekend te kunnen insemineren.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:05

Ah dan snap ik het weer Cynthia en Elly, ik vond het dan wel erg laat worden dus ik ben voor de jonge merrie nog even op zoek naar een andere date. Ik vind bijvoorbeeld Cocacola ook interessant voor mijn jonge merrie, maar krijgt slecht contact met eigenaar/hengstenhouder. Ik had destijds navraag gedaan ivm Bon Coeur B.

Voor mijn oudere merrie zijn we nu voor Leuns Veld's Winston Jr gegaan, keuze die we eerst hadden (nouja niet de allereerste, dat was Day and Night AT) was Pablo, internationaal springende ponyhengst. Met Winston zit je natuurlijk meer de dressuurkant op, maar als het veulen een beetje springtalent van mijn merrie meekrijgt dan zit het met veelzijdigheid denk ik alsnog wel goed.

Mooie hengst Kabayo, lijkt me wel lastig om je merrie en veulen weg te moeten brengen. Maar ik ben ook een sentimentele doos :+ .

Bij mijn merrie is het ei afgespoten direct na het insemineren, maar ik weet niet of dat gebruikelijk is. DA gaf aan dat hij het sowieso niet standaard deed, maar mijn merries zijn niet de makkelijkste bij het scannen en insemineren dus we proberen zo min mogelijk met ze te hoeven prutsen.
Bij de jongste vind ik het wel moeilijk wanneer ik weer laat scannen, moeders is gewoon wat nerveus en bewegelijk bij de DA maar de jongste is een draak met geen greintje van zelfbescherming (alleen bij de dierenarts trouwens, voor de rest is het een gouden dier). Dus random om de zoveel dagen scannen gaat hem niet worden, ik probeer nu maar dagelijks haar even naast de buurpaarden te parkeren om te kijken of ze hengstig is.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:16

Oh, Mooney, nog een Winston jr. in de maak. Carlijn moet nog een paar dagen, ik ben zo benieuwd naar de combi van haar met Winston jr :):)

Spannend Kabayo, in een vreemde omgeving is ze natuurlijk ook veel meer moeder naar haar kind en zal ze het niet meteen tonen.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:55

Hier morgen ook scannen := ik denk niets

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 23:42

Hier ei afgespoten 36 uur voor insemineren.

Ik had een "probleemmerrie" volgens de vorige eigenaren. En in combinatie met haar leeftijd heb ik 1 rondje thuis natuurlijk gedekt, onder het mom wie niet waagt, wie niet wint. Helaas niet gewonnen dus poging 2 gelijk maximale eruit gehaald: hengstig spuiten, opvolgen, ei afspuiten, 36 uur later insemineren en dichtzetten. Die 36 uur is omdat de chorulon na 36 uur zorgt voor een eisprong, en vlak daarna is het meest vruchtbare moment.

Dierenarts heeft het top gedaan. Merrie had dubbel eisprong en 2 vruchtjes, 4 dagen de kans gekregen het natuurlijk te laten oplossen, wat ook gebeurde.

Een jaar later had ik een prachtig valkbont merrieveulen met de o zo gehoopte aftekening. Los van die aftekening was de kans op dit geluk slechts 4,6%. En moeder heeft het ondanks haar leeftijd echt super gedaan.

Helaas is ze door een ernstige peesblessure er inmiddels niet meer, maar oh wat ben ik elke dag opnieuw dankbaar voor de geweldige dochter die in haar voetsporen mag gaan treden. Uit een eerdere dochter (bij de vorige eigenaar) heb ik ook een kleindochter, en inmiddels ook een achter kleindochter van die merrie, dus ze is voor mijn bloedlijn enorm waardevol.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 01:04

Kabayo. spannend! Onze merrie vond vorig jaar de hengst ook niet lief in het begin helaas. Ik ken haar een beetje en zei gelijk; EN verhuizen EN te weinig tijd om goed kennis te maken, dus dat wordt hem niet. Maar ja.............

Hopelijk worden ze snel verliefd. Ik zou me ook wat inhouden waar mn kind bij is. ;) :o '

Caily, heel herkenbaar.

We kochten onze merrie ooit drachtig en hebben de eerste veulens gekregen, allen hengst. Ze is verkocht geweest en toen we haar terug konden kopen, cystes en toch ook al bijna 20, dus laat maar.
Kon mn eerste veulen later terug kopen, dus echt heel erg happy.
Later kwam haar enige dochter te koop, dus gelijk toegeslagen. We zijn zo gek met deze familie. Eerst wilde ik niet, had nog 6 paarden. Maar ze worden ouder, ze vallen weg, dus vorig jaar toch besloten om er nog 1x voor te gaan.

Eigenlijk kan het me niet eens schelen of het een hengstje of merrie wordt, welke kleur etc. Gezond, braaf, bouw en bewegen is wel belangrijk.

Maar...................Heb zitten kletsen met iemand die ik hoog heb zitten qua kennis van hengsten en nu ben ik compleet in de war :D Zij liet me zooooooooooo een leuke hengst zien, uitgebreid getest, wat bij quarters en paints wel belangrijk is. Meesten zijn wel 5 panel, maar er komen steeds meer testen en niet iedereen doet daar (al) aan mee.

Maar verder ook; Echt een onwijs leuk type, maar totaal niet waar ik naar had gezocht of gekeken.

Gelukkig nog even bedenk tijd. Ik weet wel in een volgend leven, kopen we echt alleen nog ruinen, of heel veel merries en dan kunnen we meerdere hengsten kiezen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 06:41

Suffie klinkt wel logisch. Hoop zo dat ze bijdraait. Al was ik hier wel bang voor. Het is wel een blijf-van-mijn-lijf paard := Anders weet ik wel een andere hengst die via KI dekt. Maar vind die minder leuk dan tiesto. Lastig... hopelijk vandaag een positief bericht van de hengstenhouder. Weet niet of ik natuurlijk een 2e keer probeer als ze hem steeds afslaat.. heeft niet zo veel nut namelijk

Superpony herkenbaar. Is het uiteindelijk gelukt? Wat leuk zeg een hele familie op stal.

Wat een prachtig verhaal Caily <3

Spannend knolselder!

Mooney ja hij is super knap <3 Ja heb ze zo graag weer thuis haha. Was ook een hele rit naar de Duitse grens. Gaaf Winston jr. Hele mooie hengst.

Ik hoop echt zo op een positief bericht. Hoe lang denken jullie dat een ei van 4.5 nog blijft zitten? Gister gescand.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:11

@kabayo, lastig te zeggen. Friezen staan er natuurlijk om bekend wat grotere ‘eieren’ te maken.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:18

@kabayo, kan ze niet zo fel zijn omdat ze nu een veulen aan de voet heeft? Dat ze heel beschermend is?