[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CharmFaith

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:41

Gefeliciteerd michelle !!

En spannend cynthia succes !

Hier vandaag gescand ze had een ei van ong 4 cm (geen idee wat het inhoud) ze wordt morgen geinsemineerd

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:46

Gefeliciteerd Michelle. Mooi altijd een kloppend hartje.

RivQ, Oh dat is wel ontzettend balen zeg. Heeft de DA nog iets van een advies gegeven?

Spannend Muronia.. 2 jaar geleden had ik ook een soort gelijk iets. Ook geen controle scan meer gedaan omdat de hengst toch niet meer sprong op dat moment ivm sport. Dus gewoon gegokt, helaas verloren. Cyclus erop wel mooi drachtig.

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 11:17

Ja heel balen... Nee afwachten zei ze... Vrijdag weer kijken en nog geen activiteit nog een spuitje erbij. Heb wel weer Fertile supplement besteld, dat is ook voor het op orde krijgen van de cyclus. Baad het niet schaad het niet...

Zie nu ook steeds een beetje op tegen die scans :+

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 11:21

Jeetje wat gaat het hier hard. :=

Welkom ferera!

Michelle fijn dat alles goed gaat!
Altijd mooi om een kloppend hartje te zien op de echo.

Nog even spannend dus Muronia!
Hier gelukkig een hele fijne flexibele dierenarts.
Hij heeft scan uurtje tussen 8.00 en 9.00 uur. Maar ben er vaak om 19.00 uur om te scannen.
Dit spreken we dan uiteraard wel af.
Laatst moest ik een keer wachten omdat hij nog naar een spoed geval was, maar ach dat heb ik er wel voor over. :))

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:31

Muronia schreef:
Nee het merriespreekuur is echt tussen 9 en half 10 daar dus een andere tijd kan niet. Een dag later heeft geen zin, want als de eitjes dan wel weg zijn, dan weet ik nog niet of het te laat was of niet. Het is niet anders voor nu.

Als je een afspraak maakt kan het ook bijna altijd eind vd middag! Doe ik ook vaak omdat smorgens niet goed past

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:49

Muronia schreef:
Nee het merriespreekuur is echt tussen 9 en half 10 daar dus een andere tijd kan niet. Een dag later heeft geen zin, want als de eitjes dan wel weg zijn, dan weet ik nog niet of het te laat was of niet. Het is niet anders voor nu.

Bij onze veeart is het van 8-9 en dan kun je ook zonder afspraak erheen. Maar als je echt niet kan dan of de merrie moet om een andere reden eerder of later gescand is dat altijd mogelijk gelukkig. Een halfuurtje is wel heel beperkt kwa mogelijkheden. Tussen 9 en half 10 is ook echt een rottijd en te laat als je nog wel sperma moet bestellen. Sperma moet vaak voor 9:00 besteld....

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:53

Kjento is een leuke hengst, ferera!

Riv_Q, wat balen. :(:)

Charmfaith, spannend.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:58

Zilver 3e keer niet drachtig van diepvries van Uldrik helaas. Ik ga nu hengstenwissel doen. Ik heb gebeld en ga denk ik voor Omer. Hangt even van het dekgeld af. Anders voor de homozygoot bonte hengst Tiësto. Even afwachten.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 14:27

Jeetje wat balen Kabayo!

Rivq: ook al balen!

Ik heb de pony net op het station afgehaald dus voeg mij bij iedereen op het wachtbankje. Over een dag of 14 scannen.

Zarahk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 14:31

Michelle, dat kloppend hartje, aaaah zo fijn!

En wat jammer van jouw DA Muronia, dat schiet zo niet op...

BEn benieuwd naar dat ritje van 125 km enkele reis, ik duim dat het wat oplevert!

Riv_Q, balen hoor!!

Ferera, mijn voorkeur is ook Kjento! Ik twijfel alleen nog... Met name over het Jazz bloed en dus karakter, mijn merrie kan ook een piepmuis doen. Vandaag scan hoe ver ze is in cyclus en hoe natuurlijk pas te beslissen als er geinsemineerd moet worden.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 14:55

Een kloppend hartje, heerlijk! Kan je weer gaan aftellen.

Hier gisteren nog gedekt. Straks nog eens schouwen.

Laatste veulen geboren, dus nu weer volle focus op 2021 :D

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 15:11

Mijn merrie was vanmorgen ineens goed hengstig dus we gaan voor de zekerheid vanavond naar de kliniek ipv morgen.. Ben benieuwd :j

Hoe groot moet zo'n ei zijn voordat het klaar is om geïnsemineerd te worden? En hoeveel dagen gemiddeld na de eerste hengstige dag is dit? Ik mocht de vorige keer op het scherm meekijken maar voor mij als leek ziet het eruit als een echo van welk lichaamsdeel dan ook :+

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 15:43

Bij de 1 springt een ei op 3.5, bij de ander op 6.5. Ze kunnen aan de baarmoeder (oedeem hoeveelheid) zien hoe ver en hengstigheid is, icm de zachtheid en vorm van het ei en de strakheid van de cerfix.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 15:53

Oké... Klinkt nog een beetje als abracadabra voor mij, maar na deze ervaring hoop ik er meer van te snappen :Y) Vind het wel super leuk om hierover te leren!

RuNi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 15:56

Wat gaat dit topic hard! Ik lees alles maar heb nog geen tijd gevonden om te reageren

Ik ben vandaag naar de kliniek geweest om te scannen op dracht en er waren twee eitjes bevrucht. De DA heeft er één af kunnen knijpen en maandag moet ik terug om te checken of het andere vruchtje is blijven zitten. Hoop het zo.
Dit was de scan:Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:02

Spannend Runi hopelijk blijft vruchtje zitten !

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:34

Kabayo schreef:
Zilver 3e keer niet drachtig van diepvries van Uldrik helaas. Ik ga nu hengstenwissel doen. Ik heb gebeld en ga denk ik voor Omer. Hangt even van het dekgeld af. Anders voor de homozygoot bonte hengst Tiësto. Even afwachten.

Ik ga nu trouwens voor Omer

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:38

Vulina schreef:
Bij de 1 springt een ei op 3.5, bij de ander op 6.5. Ze kunnen aan de baarmoeder (oedeem hoeveelheid) zien hoe ver en hengstigheid is, icm de zachtheid en vorm van het ei en de strakheid van de cerfix.

Jip en Janneke taal :)

Bij een hengstigheid ontwikkeld er vocht in de baarmoeder, dat noemen ze oedeem. Bij afname van dat oedeem is het het beste op dat moment te insemineren.
De baarmoedermond, de cerfix, gaat dan open staan en wordt soepel. Hoe verder open en hoe soepeler, hoe dichterbij de ei sprong. De cerfix blijft na eisprong nog even open staan, daarna sluit die weer.
Het ei rijpt als het ware, en springt op het moment dat het vervormd en dus op het rijpst is. Zo'n ei voelt dan zacht aan.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:43

Spannend Runi. Ben even je hengstenkeuze kwijt.

Kabayo, deze hengst is neem ik aan vers beschikbaar? Hopelijk lukt het de eerstvolgende ronde.

Hier morgen weer scannen hoe het staat. Ik hoop deze week de merrie wel te kunnen insemineren.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 17:03

StalMelyn schreef:
Spannend cynthia, ben benieuwd of het al zover is. Ik vertrouw altijd op mijn gevoel. Soms zijn de merries gewoon wat eerder, zeker met mooi weer of als ze gras weer op mogen ben ik altijd iets vroeger erbij.
Hoe laat komt de veearts? Hoop niet te laat als je dan nog zo'n reis moet maken.

Gelukkig heb ik het goed gezien :D
Ei van 4,4! Morgen wordt ze geinsemineerd *\o/* Dag 29!
Dus ik hoef niet te rijden :)

Welkom, Ferera :)

Muronia, dat is wel balen :( Hopelijk gewoon goed nieuws over 16 dagen!

Gefeliciteerd, Michelle5418!

Wat vervelend, Riv_Q :(

Hopen dat die andere blijft zitten, RuNi!

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 17:21

Vulina schreef:

Wij zijn hier rond 4,5 gewoon, maar had vorige week iemand die hun enige paint merrie liet dekken van mo, verder hadden ze enkel Belgische trekpaarden.. Zij ‘is dat normaal dat ze al op 4,5 gaan??? Wij zijn 8-9 gewoon’
Ikke :wow:

Spannend morgen Cynthia!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 17:55

Kabayo schreef:
Kabayo schreef:

Ik ga nu trouwens voor Omer

Ah jammer had nog een Tiësto wel leuk gevonden :D denk dat ik die ook pak ipv z'n vader.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 17:57

Tinniie schreef:
Vulina schreef:

Wij zijn hier rond 4,5 gewoon, maar had vorige week iemand die hun enige paint merrie liet dekken van mo, verder hadden ze enkel Belgische trekpaarden.. Zij ‘is dat normaal dat ze al op 4,5 gaan??? Wij zijn 8-9 gewoon’
Ikke :wow:

Spannend morgen Cynthia!

Met de tinkers is het meestal rond de 5.5 wel normaal :j. Heb het idee dat de koudbloeden groter krijgen.
Als ik 8 a 9 wel heeeeel groot :oo

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 18:20

Gelukkig Cynthia!

Bij mijn merrie grote follikels. 5,5 is niet raar en dat voor een e pony

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 18:32

Hier mijn beide merries rond 4.5-5 cm groot voordat ze af gaan.

Ik geloof dat ik gek word, ik zag vanmiddag Wainonia hengstig reageren op mijn ruin..12 dagen na haar laatste inseminatie?? Dat kan toch bijna niet lijkt me.. %)