[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 14:13

kelly543 gefeliciteerd, wat goed!! En fijn dat het nu zo snel raak is.

jeetje angelpam wat een ellende dit voor jou! Ik weet echt niet wat ik zou doen in dit geval. Voor nu duim ik voor je dat ze niet drachtig is en dat jou de keuze bespaard blijft in deze.

SparkYY_8 mijn merrie is KWPNer maar wel een ouderwets type met Groninger moeder kant. Daarom 4 jaar geleden ook laten dekken door een Groninger hengst en dat veulen is nu 3 en ik ben er erg over te spreken.

Op deze foto moeder, die dus bij de hengst gaat (links) en driejarige dochter v. Macho Polo (rechts) bij elkaar.
Afbeelding

courtjuh

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 14:32

Angelpam je moet het nu sowieso weg laten halen want je veulen heeft geen schijn van kans als ik het goed heb begrepen. Als je nu nog gaat dekken ben je nog ruim op tijd en met een hengst die geen drager is krijg je in ieder geval een gezond veulen.

Mensen zullen altijd oordelen maar als je er geen dekhengst van probeert te maken ( als het een hengst wordt ) en je zelf gewoon er lekker mee gaat rijden is er niets aan de hand lijkt mij. Voor de verkoop zou ik een ander verhaal vinden...

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 15:07

Ze heeft 25% kans op het syndroom en 75% kans op een drager of niet drager. Lastig Angelpam, maar ik liet het niet weg halen. 75% is meer dan 25%.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 15:18

Vulina schreef:
Ze heeft 25% kans op het syndroom en 75% kans op een drager of niet drager. Lastig Angelpam, maar ik liet het niet weg halen. 75% is meer dan 25%.

Even discussiëren, ben benieuwd naar jouw standpunt en wil hier geen mensen mee beïnvloeden of kwetsen :)(soort disclaimer)

Waarom zou jij het risico willen lopen, dat het veulen wel binnen de 25% valt? Het veulentje is niet geschikt voor het aardse bestaan. Uiteindelijk heb je dan dus een dure dekking vergooit, veeartsen kosten voor de kleine en een merrie die overstuur raakt omdat ze haar baby ziet sterven.
Ik vind 25% best veel namelijk.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 15:25

Ik zou het ook weghalen, jè zit ook nog zo vroeg in het seizoen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 15:46

Ik ook ff,
ik zou het er risico niet willen nemen.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:09

Ik zou het ook weghalen, idd vroeg in het seizoen. En ik vind toch ook dat de hengstenhouder er rekening mee kan houden, hebben ze nog hengsten waar ze je mee van dienst kunnen zijn?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:13

Ik liet het idd ook weg halen ja. Zijn zat hengsten.

Knappe hengsten murosch. Benieuwd naar je keuze!

Muisje afgezet bij de hengst en ze is gelijk gedekt. Laten we duimen

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:25

Ik vind het een interessante discussie. Ja ze hebben nog hengsten die zouden passen. Dus als het niet gepakt heeft ga ik sws een andere hengst kiezen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:43

angelpam schreef:
Ik vind het een interessante discussie. Ja ze hebben nog hengsten die zouden passen. Dus als het niet gepakt heeft ga ik sws een andere hengst kiezen.

Heb je informatie gevraagd bij de HH als ze ook een drager zou zijn? Hoe het dan zou gaan qua kostenpakket etc etc???

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:15

Misschien hebben jullie ook wel gelijk hoor, maar ik zou het vreselijk vinden het af te moeten spuiten.. Vorig jaar wisten we van niks, dus was deze combinatie gewoon blijven zitten..

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:18

Angelpam; als ik nu op voorhand al zou weten dat ik een hoop ellende "in huis" kan halen, zou ik het vruchtje ook weg laten halen. Komt ook omdat ik al een hoop ellende heb meegemaakt bij bevallingen en die had ik niet kunnen voorkomen. Ik duim voor je dat ze gewoon niet drachtig is, hoef je zelf de keuze niet te maken :(:)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:22

Vulina schreef:
Misschien hebben jullie ook wel gelijk hoor, maar ik zou het vreselijk vinden het af te moeten spuiten.. Vorig jaar wisten we van niks, dus was deze combinatie gewoon blijven zitten..

Als er onwetend gedekt wordt, wordt er op den duur een dood veulentje geboren of een zieke. Meeste van de tijd is er niets aan de hand, of moest een merrie opnieuw gedekt worden omdat ze het embryo kwijt was geraakt.
Nu het bekend is, kunnen zaken voorkomen worden.
Veel warmbloeds hebben geen levend veulen garantie, dus is er een hoop geld weggegooid, zou voor mij een reden zijn het niet te doen.

Wat zou jij een reden vinden om het niet te doen?

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:56

Ik weet niet of het zo is, maar ik vergelijk het met olws (bij het kruisen van 2 dragers 25% kans op een veulen dat binnen de 2/3 dagen sterft en dus meestal meteen geeuthanaseerd moet worden) Klopt dat een beetje?
Ik heb zelf al lethal white veulens gezien en vond het vreselijk.
Gedoemd om binnen de 2 dagen te sterven en ellendig van de pijn omdat ze niet kunnen mesten.
En een treurende merrie die haar veulen moet afgeven ..

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:08

Tinniie schreef:
Ik weet niet of het zo is, maar ik vergelijk het met olws (bij het kruisen van 2 dragers 25% kans op een veulen dat binnen de 2/3 dagen sterft en dus meestal meteen geeuthanaseerd moet worden) Klopt dat een beetje?

Dit is inderdaad eenzelfde vergelijking. Wanneer straks van alle warmbloed hengsten bekend is wie drager is en wie niet kun je verstandige keuzes maken.

Angelpam, ik hoop dat jij de beslissing niet hoeft te maken en ze niet drachtig is, dan kan jij je ook niet schuldig voelen mocht het toch mis blijken bij bevalling. :(:)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:11

Gewoon gevoelsmatig Woogy. Als ik dan wel zou besluiten het weg te laten halen, hoefde ik ook niet de scan af te wachten. Dan spoot ik per direct hengstig.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:33

Vulina ik wacht de scan af omdat er ook een kans is dat het niet gepakt heeft. Dan heeft het voor de merrie verder ook geen impact.

Gevoelsmatig zeg ik ook van als dit niet naar buiten had gekomen had de combinatie hopelijk een veulen gehad. Dus waarom afspuiten.

Maar als ik dan naar het verstand ga luisteren zeg ik weer van: waarom "bewust" met deze combinatie fokken als je kans hebt op een lijder. Nu je dit gegeven weet en er hengsten zijn die wel vrij zijn.

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:34

Interessante discussie. Ik zou het, na veel ellende zelf te hebben meegemaakt en te hebben gezien, weg halen. Je ziet ook merries die een vergroeid veulen in de buik hebben waarop de kans 0,01% is. Zelfs dit heb ik letterlijk zien gebeuren. Voor mij zou 25% veel te veel zijn. Ik weet dat van Olst inmiddels al zn hengsten heeft laten testen. Je zou voor de andere Everdale nakomelingen gaan die het niet heeft! ( Inverness )Dan weet je zeker dat het veulen de aandoenig niet krijgt en kun je genieten van de dracht en de bevalling straks ( het is immers allemaal al spannend genoeg ). Daarnaast zou ik het mijn merrie niet aandoen. Ik heb mijn merrie gezien toen ik haar 3 weken oude veulentje moest laten inslapen ( gebroken been ). Ze heeft er nog maanden last van gehad, en misschien nog wel langer.

Maar boven alles zou ik het jezelf niet aan doen. Ik denk dat je een veulen die met die aandoening geboren wordt nooit meer van je netvlies krijgt en je nooit meer een veulen wilt fokken misschien. Even helemaal los van de portemonnee maar puur op emotioneel vlak zou ik het voor jou en de merrie beter vinden.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 19:16

Vulina schreef:
Gewoon gevoelsmatig Woogy. Als ik dan wel zou besluiten het weg te laten halen, hoefde ik ook niet de scan af te wachten. Dan spoot ik per direct hengstig.

Mocht je nu per ongeluk met twee dragers hebben gefokt, je komt erachter zou je het dan laten zitten? ook met de bekende risico's?
Snap jouw punt ook wel, waarom dan scannen eerst. Maar wat Angelpam ook zegt 'als ze niet drachtig is, hoeft ze ook niet afgespoten/geknepen te worden'

Nogmaals voor de zekerheid, ik veroordeel niemand maar ben gewoon benieuwd :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 19:38

Interessante discussie maar als niet meer echt leek zijnde, zou ik scannen en bij dracht afspuiten.
En helaas zelfs nooit meer mee fokken.

En idd ik zou het zeker niet laten zitten want stel dat het het wel heeft, dit wil je niet meemaken.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:10

Ontzettend moeilijk dilemma. Ik zou denk ik het risico ook niet durven nemen.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 21:34

Kelly gefeliciteerd! *\o/*
Wat fijn na zoveel ellende vorig jaar.

Murosch goeie beslissing. Succes!

Interessante discussie idd. Ik vind 25% ook heel veel dus als ik dat zou weten,zou ik het ook niet aandurven. Hopelijk gewoon loos alarm Angelpam. Pfft moeilijk hoor.

Woogy Kikkie liet zich 14 dagen dekken en dat pakte dus niet. Eitje sprong niet denk ik. Maar we proberen intussen al voor het 3e jaar met haar dus er zijn sowiezo problemen.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:21

Las net op Facebook dat het KWPN alle actieve ggk hengsten willen gaan testen op het gen.
Dit zodat er een lijst zal komen met de hengsten die drager zijn en de niet-dragers.

Ik fok bij het Zangersheide maar ook bij deze hengsten zitten genoeg kwpn hengsten in door gefokt.

Kunnen ze bloed afnemen bij de merrie om te zien of deze drager is?
Mij lijkt het namelijk ook wel interessant om te doen bij mijn merrie.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:59

Penny: deze testen gebeuren meestal via haar

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 23:33