[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole288

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:09

Stom foutje mijnlieverd, geluk dat het nog op tijd was!

Kelsz extra spannend, met kans op een tweeling, gelukkig kunnen ze dat netjes oplossen tegenwoordig.

Murosch daar staat ze wel luxe ja! Hoe weet je nu dat ze klaar is, houden zij in de gaten of ze de tweede ronde de hengst afslaat, of moet je met de veearts checken als je haar gaat ophalen, of?

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:13

ik duim voor je mee ML, zou toch leuk zijn als Arany's kind en kleinkind op dezelfde dag uitgerekend zijn :D

Hier morgen Jade en Boogie scannen...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:16

Ik denk dat ik haar gewoon daar laat staan vanaf deze ronde tot en met de volgende ronde. Ik kan er zelf naartoe gaan om te kijken, maar ze worden niet specifiek in de gaten gehouden op hengstigheid (er is wel dagelijks toezicht trouwens, maar dat is meer gewoon voeren en even de boel even controleren). Ik weet nu dat er 1 eitje zit en niet 2, dus kans op tweeling is er nu niet. Mocht ze deze ronde pakken en niet meer hengstig worden dan haal ik haar weer op. Mocht ze nog wel weer hengstig worden, dan staat ze daar prima en kan ze meteen weer mee. Als ik haar ophaal, dan laat ik haar scannen, zodat we zeker weten hoe of wat. Ik kan, omdat ik haar cyclus nu wel weet, wel ongeveer in de gaten houden wanneer ze uitgerekend zou zijn als ze drachtig wordt.

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:24

Spannend Tinne!

Ja zijn nu als nog de volgende dag zaad gaan halen, maar als t verzonden kan worden dan heb ik dat liever, is toch iets van 3,5 uur heen en 3,5 uur terug rijden..dat schiet gewoon niet op, je krijgt zo'n dag ook dan verder gewoon bijna niks gedaan..is zonde van de tijd.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:31

Wat stom van DHL. ! Hier ook paar problemen met de levering. Heb 2 weken extra moeten wachten of certifikaten en laat ons zeggen dat italianen de hel zijn om zaken mee te doen. Nu is het woensdag verzonden en we HOPEN Het vandaag te krijgen en dan controleren we alles nog eens of het sperma wel nog goed is ..

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:42

Wij gaan weer voor de volle 100% meedoen dit jaar *\o/* *\o/* Lara is vanmorgen drachtig gescand!

Voor 21 maart 2018 verwachten wij;

Lara (Lugato x Apart)

Afbeelding
Afbeelding

X

Formidable (Fidertanz x De Niro)

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door suffie op 08-05-17 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:45

Edit: welkom suffie! Heel fijn dat jij er ook weer bij bent en Proficiat met de dracht! *\o/*
Ik ben echt fan van Lara. Prachtige merrie :j

mijnlieverd schreef:
Spannend Tinne!

Ja zijn nu als nog de volgende dag zaad gaan halen, maar als t verzonden kan worden dan heb ik dat liever, is toch iets van 3,5 uur heen en 3,5 uur terug rijden..dat schiet gewoon niet op, je krijgt zo'n dag ook dan verder gewoon bijna niks gedaan..is zonde van de tijd.

ja dat begrijp ik dan wel. Is al een heel eind rijden zo.
Bij ons was het maar 1,5 uur enkele reis.

Laraaj, pfoeh kan ik me voorstellen dat dat frustrerend is.

Bij ons gaat het ook allemaal niet zo vlot met Spanje hoor. Duurt allemaal heel lang, maar ik denk dat ze daar gewoon alles 10x dubbelchecken. Alles moet ook altijd helemaal in orde zijn, of ze sturen het gewoon terug...

Ik moet nog mijn dekbewijs krijgen voor de inseminatie van 12 april, ik hoop dat ik dat ook binnenkort ontvang.

Hoe gaat dat bij jullie? Wanneer krijgen jullie de dekbewijzen?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:52

Ik kreeg mijn dekbewijzen meestal pas richting het najaar, vaak zelfs pas na 1 oktober.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:10

Suffie, wat top! Gefeliciteerd!

Crines, dekbewijs krijg ik altijd heel laat. Richting november vaak. Eerst betaal je de rekening en daarna wordt het dekbewijs pas opgestuurd.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:17

Gefeliciteerd Suffie!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:20

Gefeliciteerd, wat een fijn nieuws! En mooie combi ook.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:25

Haha ok, dan ga ik nog maar niet ongeduldig worden. Is de eerste keer dat ik het dekbewijs rechtstreeks van de hengstenhouder moet ontvangen :+
Betaald is het al vorig jaar, dus daar moet hij niet meer op wachten. Maar moet wel uit Spanje komen, al kan je daar dus op voorhand blanco's bestellen en dan handmatig invullen.

Intussen eventjes de mare stare calculator ingevuld en veulen zou zijn voor 19 maart, natuurlijk tel ik daar in mijn hoofd al minimum 2 weken extra bij (want waarom zou ze het bij het 10de veulen anders gaan doen) }:0

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:28

Gefeliciteerd Suffie!

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:24

Hoe werkt dis juist ivm dekbewijs ? :o

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:27

Gefeliciteerd Suffie!! Leuke combinatie

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:34

xLaraaj schreef:
Hoe werkt dis juist ivm dekbewijs ? :o

Dekbewijs heb je weer nodig om je veulen aan te melden bij een stamboek.

Bedankt allemaal voor de felicitaties :j Lara is op precies dezelfde dag uitgerekend, dus ook op dezelfde dag weer geïnsemineerd, onze trouwdag blijft bijzonder<3

ML; wat een gedoe om dat sperma te krijgen. Ik wist helemaal niet dat DHL ook sperma verstuurde? Dacht dat alleen HippoExpress dat deed, weer wat geleerd.
Vorig jaar heb ik het zelf opgehaald, dit jaar heeft de Radstake het voor mij geregeld.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 14:00

Proficiat Suffie!

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 14:11

Hier niet al te best nieuws. Onze merrie blijkt meerdere cysten in de baarmoeder te hebben. Iemand hier ervaring mee? Met oog op de dracht? De dierenarts zei gewoon proberen en kijken of het lukt. Maar ben benieuwd naar mensen met ervaringen hiermee :(

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 14:11

Kelszz_ schreef:
Hier niet al te best nieuws. Onze merrie blijkt meerdere cysten in de baarmoeder te hebben. Iemand hier ervaring mee? Met oog op de dracht? De dierenarts zei gewoon proberen en kijken of het lukt. Maar ben benieuwd naar mensen met ervaringen hiermee :(

Edit: Gefeliciteerd Suffie!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 14:32

Het ligt een beetje aan hoeveel cystes, hoe groot en waar ze zitten. Verschillende merries gezien met een aantal cystes, die werden goed in kaart gebracht (getekend waar ze zaten en hoe groot ze waren) zodat de veearts bij scannen op dracht goed wist wat er allemaal al in zat. Nooit problemen gehad met de dracht.
Bij een merrie waren het er veel/groot en daar hebben ze ze bij laten weghalen.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 14:58

Gefeliciteerd alle drachtige merries vandaag!!! Super fijn.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 14:58

Murosch schreef:
Ik denk dat ik haar gewoon daar laat staan vanaf deze ronde tot en met de volgende ronde. Ik kan er zelf naartoe gaan om te kijken, maar ze worden niet specifiek in de gaten gehouden op hengstigheid (er is wel dagelijks toezicht trouwens, maar dat is meer gewoon voeren en even de boel even controleren). Ik weet nu dat er 1 eitje zit en niet 2, dus kans op tweeling is er nu niet. Mocht ze deze ronde pakken en niet meer hengstig worden dan haal ik haar weer op. Mocht ze nog wel weer hengstig worden, dan staat ze daar prima en kan ze meteen weer mee. Als ik haar ophaal, dan laat ik haar scannen, zodat we zeker weten hoe of wat. Ik kan, omdat ik haar cyclus nu wel weet, wel ongeveer in de gaten houden wanneer ze uitgerekend zou zijn als ze drachtig wordt.

Succes, wat een leuke combi!!!!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 15:44

Kelszz_ schreef:

Die van mij had ook cystes in de baarmoeder. Ze werd elke keer wel drachtig. Een keer een veulen gekregen, daarna bleef ze niet meer drachtig doordat het vruchtje tegen de cyste aan nestelde. Heb dus de cystes laten verwijderen en nu is ze weer mooi drachtig.

Het kan dus zeker maar verkleint wel de kans. Al had bokker Setteli ook een merrie met een zee aan cystes en die werd ook elke keer netjes drachtig.

Ik zou het dus gewoon proberen en desnoods de cystes weg laten halen dit of volgend jaar (mits je het dat waard vind). Je hoeft namelijk maar 1 cyclus over te slaan daarna. Bij mijn merrie zijn de cystes half maart verwijderd en ze is half april geinsemineeerd.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 16:03

En hoe doen ze dat dan, cystes weghalen?

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 16:07

Ze moet dan hengstig zijn geweest en een geel lichaam hebben. Dan is de baarmoeder op z'n strakst. Dan gaan ze naar binnen en blazen lucht in de baarmoeder. Dan halen ze er een draadje om en met een schokje branden ze het zeg maar los. Lastig uit te leggen :')