[HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:57

:= := := :=

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:53

woeh, als die het dan maar houden tot pasen volgend jaar! :Y)

hiboune

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:19

hihi spannend sjoert..

hiba schopte gister de hengst af
dus hier is t ook wachten wachten wachten..
over 2 weken weer beginnen met schouwen en duimen hopen alles dat ze niet weer hengstig wordt
dan gaan we denk t zelfde krijgen als vorig jaar..geen veulen!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:37

Bedankt allemaal! Dan hoef ik me dus geen zorgen te maken.

hiboune: ik duim voor je dat ze nu gelijk drachtig is!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 16:29

Spannend allemaal hoor, ik ben ook nogsteeds in afwachting....

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:32

morgen wordt mijn merrie gescand (18 dagen), met een beetje geluk is ze dan drachtig!!!
Ze is wel al heel chagrijnig als je ook maar naar de buik kijkt, ik denk niet dat het van de dracht zelf komt, meer omdat ze voor het insemineren hengstig is gespoten.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:24

ineke: spannend succes morgen! Je laat ons de uitslag zeker wel weten?!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:10

nou ik heb mijn pony vanmorgen gedropt bij van manen, ik hoop dat het dit keer wel raak is.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:49

Spannend morgen Ineke!

@Jennyk, dat klinkt positief *D

@Pletje, fijn dat ze er geen last van lijkt te hebben en fijn te rijden is :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:49

Een merrie is meestal na de eisprong nog wel een dagje hengstig. Dekking net na de eisprong slaat vaak ook gewoon aan.

Na hoeveel dagen is normaal de veulenhengstigheid? Dacht Neon hengstig te zien, veulen is 5 dagen oud, is dat niet heel snel? Zie haar nooit hengstig, weet het niet echt van andere keren. Wel weet ik dat ze 1 keer eerder op veulenhengstigheid is geïnsemineerd, toen is ze drachtig geworden, dat was 11 dagen na de geboorte van het veulen. Staleigenaar vond het te snel en dacht dat ik het verkeerd gezien had.
Wil haar morgen wel wegbrengen als ik het geregeld kan krijgen op het werk.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:57

Firenza werd vorig jaar 4! dagen na de geboorte van Hafeedah al hengstig. Onze DA zegt dat het geen zin heeft om in de veulenhengstigheid te dekken als dat zo snel na de geboorte is, maar wat daarvan waar is?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:58

Ik durf er weinig zinnigs over te zeggen :o
Mijn merrie werd vorig jaar niet zo snel weer hengstig, maar is de eerste twee weken na het veulenen ook niet fit geweest.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 23:08

Al_Zawraa schreef:
Firenza werd vorig jaar 4! dagen na de geboorte van Hafeedah al hengstig. Onze DA zegt dat het geen zin heeft om in de veulenhengstigheid te dekken als dat zo snel na de geboorte is, maar wat daarvan waar is?

De vorige keer is ze dus het laatst geínsemineerd 11 dagen na de geboorte van het veulen, en die is aangeslagen. Meestal zijn ze wel een aantal dagen hengstig, kan zijn dat ze net in het begin van de hengstigheid zit, dan kan ze ongeveer gelijk zitten.
Baal er wel van dat ik vanavond er niet was bij het binnenzetten. Blijkbaar ging dat enigszins mis, veulen rende de stalgang in terwijl de merrie al aan de bak brok zat, merrie haar stal uit, ook de stalgang in, terwijl daar dus net 3 hengsten op een rijtje staan. Had ik het mooi kunnen zien eventueel. :+ Heb haar vorig jaar proberen te schouwen met 1 hengst, maar die is altijd lief, doet ze niks tegen maar ze toont ook niets. Met de andere hengsten durf ik niet te schouwen, die zijn teveel hengst en krijgen daar last van op wedstrijden, maar vandaag was het misschien een mooie kans geweest. :P

Jouw merrie was het trouwens toch die na de eisprong nog met succes geïnsemineerd was en daar mooi drachtig van is geworden?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 07:33

Nicolas zegt ook dat het zo snel na de geboorte geen zin heeft om te insemineren, dit omdat de baarmoeder zeker wel een dag of 10 nodig heeft om zich weer voor te bereiden. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar Nicolas raad het aan iedereen af als de hengstigheid voor de 7 a 8 dagen is.

Ik ga vrijdagavond of zaterdag ochtend Casa scannen op dracht :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:26

Geldt dat voor warmbloedpaarden die meestal toch iets gecompliceerder zijn of ook voor pony's? En wat als ze een week hengstig is? Ze is 6 dagen geleden bevallen, en staat nog wel een paar dagen hengstig. Toen ze 11 dagen na de bevalling geinsemineerd was en daarvan drachtig is geworden is ze ook meerdere malen geinsemineerd, in ieder geval 2 keer, maar volgens mij 3 keer. Betekend dat ze toch 5 dagen hengstig heeft gestaan, aangezien er om de dag geinsemineerd werd.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 09:50

Juwel is donderdag voor het laatst gedekt hengst is weg en Juwel is weer thuis.
Ik kan alleen maar hopen dat het gelukt is. Toen ze thuis kwam heb ik haar in de wei gezet waar ze direct naar de nieuwe ruin gelopen ze roken aan elkaar en toen liep ze weg zonder te gillen of te plassen dus ik was eigenlijk wel een beetje blij, daarna liep ze naar mijn merrie en deed ze het zelfde. Maar toen ik ze binnen had gezet ging ze weer met de merrie ruiken en toen leek ze heel hengstig dus mijn beetje blijheid was meteen eigenlijk weer weg.
Ik laat haar over 2weken gewoon scannen en kan dus alleen maar hopen dat het gelukt is.
Wat ik dus wel raar vind is dat ze nu bijna 2maanden wat meer volume in haar uier heeft. Ik dacht dat zal alleen maar met de hengstigheid zo geweest zijn maar na de hengstigheid blijft dat dus ook zo.
Ik ga maar rustig afwachten en dan maar hopen.
De hengst is weg en die zien we niet meer terug helaas.

Over veulenhengstigheid weet ik ook niet zoveel, ik heb mijn paard na de bevalling niet meer hengstig gezien tot we het veulen af hadden gespeend. Dus ik heb echt geen idee.

Voor iedereen die zijn merrie drachtig heeft gescant gefeliciteerd.
En voor iedereen die nog moet afwachten ik duim met jullie mee
Bij iedereen waar het nog niet is gelukt jammer

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:24

Proficiat Ineke met de dracht!

Spannend Saffier,dat komt ook al dichtbij!

Jenny Pretty was ook nog pishengstig na het insemineren,2 dagen erna nog zelfs. Maar zij had meerdere eitjes,waarvan één geovuleerd was,dus dat was normaal zei de VA.
KZou me geen zorgen maken!

Kappiegirl duimen maar nu hé!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:26

Wordt nu echt spannend dus KG! Ik duim mee :j

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:56

Er zijn er best veel die een 18 dagen scan hebben in de komende 2 weken volgens mij!
Leuk hoor, als ze allemaal positief zijn zijn er veel rond dezelfde tijd uitgerekend.
Creamer is vorig jaar op dag 10 na de bevalling geinsemineerd, de enige inseminatie en ook gelijk drachtig!

pretty: tja het eitje was weg zaterdag en als sperma toch zo'n 48uur in de merrie nog werkzaam is zou je denken dat het wel goed zou kunnen zitten. Gister heb ik dat pissen ook maar één keer gezien bij sjanty vandaag ook niet. Creamer doet weer even lelijk tegen haar als anders :(:)

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:08

Neonlight schreef:
Jouw merrie was het trouwens toch die na de eisprong nog met succes geïnsemineerd was en daar mooi drachtig van is geworden?

Ja, Aziza is inderdaad na de eisprong geïnsemineerd, en hartstikke drachtig gelukkig. Tot verbazing van de DA, ik heb die man nog nooit zo verbaast gezien :D

Firenza wordt donderdag gescand, en onze leasemerrie begin volgende week denk ik. Daar moet ik nog even naar informeren, hopen dat ze nu allemaal drachtig zijn.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:12

gefeliciteerd! :D

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:08

Neonlight schreef:
Geldt dat voor warmbloedpaarden die meestal toch iets gecompliceerder zijn of ook voor pony's? En wat als ze een week hengstig is? Ze is 6 dagen geleden bevallen, en staat nog wel een paar dagen hengstig. Toen ze 11 dagen na de bevalling geinsemineerd was en daarvan drachtig is geworden is ze ook meerdere malen geinsemineerd, in ieder geval 2 keer, maar volgens mij 3 keer. Betekend dat ze toch 5 dagen hengstig heeft gestaan, aangezien er om de dag geinsemineerd werd.

Dit is in elk geval zo voor warmbloeden en dravers. Weet niet of dat met pony's anders werkt.
Als ze de eisprong pas na een dag of 5/6 zou hebben zit je al wel weer rond de 11 dagen.
Maar Nic adviseerd dus (en zijn collega's ook) als de veulenhengstigheid zo snel komt om het over te slaan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:13

Nou, hengstenhouder was niet thuis vandaag, had elders afspraken, dus kan haar vandaag toch niet brengen. :+ Neon blijft de komende weken nog thuis staan in ieder geval, en dan over een week of 3 de DA laten komen om te scannen. Dit omdat ze dus gewoon geen hengstigheid toont thuis. Dat ik gisteren 1 knipper zag en wat druppels was al een unicum.
Overigens was het volgens de hengstenhouder toch niet vreemd, nu al hengstig, en heeft hij er toch met succes drachtig gekregen. Misschien dat pony's iets sneller herstellen.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:29

Jeuhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!!!!!!!
Wet look is vanmorgen drachtig gescand van Uphill :):) :):)
29 maart 2010 (340 dagen dracht) is de uitgerekende datum!!!

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:31

Van harte fellie meid.
Dat is mooi nieuws.

Nu Monchique nog. :)