[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amandake

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 13:42

@jennyk : jij hebt lef ;-)....nee maar goed ,ik was je vergeten pb'en

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 13:48

jenny: :) ;) thanks ;)

sandravm: moet zeggen dat ik daar bij mijn merries altijd wel op gelet heb, dat ik daar zonder gedoe mag aankomen.
Toen ik ging kijken om angel te kopen was een van de eerste dingen die ik deed haar uier aanraken :+
dat is ook 1 vd dingen die ik mn veulens aanleer :j
bij tinkerbell en angel mag ik er gewoon aan zitten, dus dan is melken niet moeilijk :n
siuan is moeilijker, in het begin mochten we niet aan haar uier komen, maar aangezien we wisten dat ze drachtig was, zijn we vanaf dag 1 gestart met uier betasten, ook al was het toen nog niks. Maar melken lukt dus niet als ik alleen ben, dan moet ik immers bukken en in een potje of op de refractometer mikken en kan ik haar gedrag niet in het oog houden, ze begint dan te draaien en wat te trappen. Probleem is dat ik dan, gehurkt en met materiaal in mn handen, niet adequaat kan reageren en als ze 1x doorheeft dat ze met klieren haar zin krijgt... dus ik forceer het ook niet, morgen is mn moeder er ook weer en dan houdt zij haar vast aan het halster en kan ik mn zin doen ;)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 13:51

Haha frenia blij :D

Hier vannacht of morgen ook nog geen veulen hoor :n
Nog geen ooievaar gespot :+

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 13:56

Hey allemaal,

Gefeliciteerd, degene met de laatste veulentjes,
mooi spul weer :D

Hier niks nog en saar heeft ook sinds gister geen harsjes meer,
wel een groot uier !
Vandaag zit ze op 320 dagen !!!

Grtjs Tineke

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 13:58

potverdikkie schreef:
Ik ben hem even helemaal kwijt nu!!
Maar dat veulen van mister is volgens mij het veulen wat ik gezien heb :j .
Die stippen zijn zwart he? Het was namelijk een hele aparte, en vond het zo raar dat ik specifiek zwart/bruin op moest schrijven, daar er zoveel veulens zwart/bruin zijn. Prachtig veulen zeg!!
Alleen klopt dan de 2 niet van gisteren, of er moet er nog 1 geboren worden zwart/bruin.

Moet nu eerst eens terug kijken wat ik nou gezegd hebt :?

Het enigste wat ik wel weet is dat er vanaf nu tot 16.00 morgen ,4 veulens geboren gaan worden, waarvan 1 die totaal nog niet verwacht wordt. Is wel alles goed mee.

** Gaat even mijn post nalezen, is lastig zo tussen alle bedrijven door ..ff snel doen** ^)

Laat mij degene zijn van het niet verwachte veulen :P

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:01

Frenia: Normaal kan ik zonde probleem aan haar uier komen, maar de laatste dagen niet meer. Misschien omdat er wat teveel druk opstaat. Ik denk dat toch.

Ik heb haar juist omgekocht met snoepjes, dus hier zijn de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zou het nog voor deze nacht kunnen zijn? Ergens zou ik PVD graag haar gedacht vragen, maar ben zo bang wat ze zou zeggen, gezien het blinde veulen van vorig jaar.

Het is moeilijk om naar de geboorte uit te kijken en tegelijker tijd bang af te wachten.
Laatst bijgewerkt door Sandravm op 17-04-09 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:01

Ben helemaal mijn kluts kwijt. :o

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:10

Sandra: heb je het veulen kunnen houden?? ondanks dat eht blind was??
weet eigenlijk niet in hoever zoiets genetisch bepaald is en daarmee het vaker terug komt.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:20

ben benieuwt of je het weer goed hebt pvd :)

frenia, hoe doe jij het dan als ze bijvoorbeeld in hun achteruit gaan, touwtje om de billen heen?
ik hoef namelijk niet echt ergens met haar naar toe, ze loopt braaf met mama mee. halstertje doe ik wel elke keer om, ze vind dat niet leuk dus ik moet haar dan echt even tegen houden. aaien vind ze wel grappig, maar sinds gister loopt ze een beetje voor je weg. als ik syl borstel haal ik ook af en toen de borstel over avelyn heen.
ben zo bang dat ze straks zo bang word.

Harinaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:24

Kan jullie niet bijhouden hoor! Veels te veel bijlezen!

Degene met nieuwe veulens Gefeliciteerd!!!!!

Oe ik sta als nummer 4 op het lijstje, mevrouw heeft wel slappen banden maar nog geen gevuld uier....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:25

Ik vraag me wel af wat PVD nu bij Neon ziet.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:26

en bij Greta :O.. snap niks van die merrie.. Nu weer geen kegeltjes.. Ze loopt heel wat kilometers, maar verder..

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:33

Mister01 schreef:
Sandra: heb je het veulen kunnen houden?? ondanks dat eht blind was??
weet eigenlijk niet in hoever zoiets genetisch bepaald is en daarmee het vaker terug komt.

Toen het geboren was, viel het me al op dat het iets mis had aan zijn oogjes. Zijn een paar uur later nog mee naar de dierenkliniek geweest en daar heeft de proffessor er naar gekeken (In Merelbeke is de dierenkliniek een onderdeel van de opleiding tot dierenarts). Hij wist ons te zeggen dat er niets aan te doen was. Of het erfelijk was of niet, kon hij ook niet zeggen. Maar gezien dit Qilana haar 4de veulen was en de andere allemaal gezond betwijfelde hij dat. De dekhengst heeft er al een hele hoop rondlopen. Dus ja, wat was het. Een combinatie van de twee samen of misschien had het toch te maken met blauwtong, zoals onze dierenarts later vermoedde.

We hebben het veulentje toen laten inslapen, vermits ik dat beestje niet wou veroordelen tot een leven in een stalletje. Buitenlopen kon ze niet, omdat ze niet wist waar de onheining was enzovoort. We hebben toen gedaan wat we het beste achten voor haar en mijn merrie.

Eigenlijk wilde ik niet meer fokken, maar vermits ik van de hengstenhouder terug mocht dekken zonder bijbetaling door een hengst van mijn keuze, heb ik haar terug laten dekken. Deze keer is ze gedekt door een hengst die in niets verwant is met de andere hengst.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:33

We duimen voor je Sandra dat je een gezond veulen krijgt dit jaar!!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:34

draaakje: dat ze met een paar dagen oud wat achterdochtiger worden is normaal hoor :j
dat komt allemaal wel weer goed!
laat er je niet door afschrikken, benader haar rustig, geduldig, maar consequent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:37

Gewoon een arm om de kont van het veulen doen Draakje. Ik doe het halster en touw altijd gelijk om, maar 'trek' er niet aan, maar duw ze gewoon vooruit. Op een gegeven moment lopen ze dan netjes mee.

Ik zet trouwens vanaf een week het veulen ook altijd al vast naast moeders. Heb er zo'n hekel aan als moeder vast staat en veulen er los rond dwarrelt. Moeders die alle kanten opvliegt, veulen wat te ver wegloopt enzo. Eerste tijd gewoon er naast blijven staan, en zodra hij gaat hangen arm achter de kont en weer naar voren.

Dan met een week of 2 staan ze dan vast alsof ze nooit anders gewend zijn.

Met scheiden ook, normaal doe ik dat vanaf dag 2, maar zal nu wel een paar dagen later worden (denk dit weekend). Dan blijft het veulen achter in stal met iemand erbij die het kroelt en zorgt dat ie een beetje rustig blijft, en zelf loop ik met moeders een rondje over het erf, ben dan binnen 5 minuten weer terug. En dat ook zo gaandeweg opbouwen naar wat meer. Zodat ze met een week of 2 echt al een half uurtje uit elkaar.

Borstelen en voetjes geven vraag ik ook al de eerste dagen, gewoon heel spelend, evenals overal aaien, over de buik, alle beentjes enzo. Juist in deze eerste dagen alles doen, gewoon geleidelijk en paar minuutjes, zorgt ervoor dat ze alles als normaal beschouwen, want dan is alles vreemd.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:38

Sandra: dat is wel heel vervelend voor je geweest, moeilijke beslissing, maar in die situatie wel de juiste denk ik.
ik heb al wel vaker gelezen over verschillende methodes die gebruikt worden bij paarden die blind zijn, om ze wel op de wei te kunnen laten enzo, maar dat was bij paarden die op latere leeftijd blind zijn geworden.
ik hoop heel erg voor je dat het deze keer allemaal in orde is en dat er een mooi gezond veulentje ter wereld komt!!!
ik zal voor je duimen!!!

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:42

Maya dat doen wij ook inderdaad.. Dat de veulens mooi braaf worden, zodat je ze als 3jarige ook fatsoenlijk in handen kan hebben.

Indira haal ik er van het weekend ook ff bij weg (5 tot 10 min), maar dat is meer omdat ze nogal pitbull gedrag vertoont, en bij haar is het zo als ze dr ff bij weg is geweest, is het ook goed.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:12

draaakje: oja, ik heb dus een langer halstertouw wat ik standaard in het begin om de kont leg
ik oefen druk uit op dat touw, eerst enkel op de kont, vervolgens maak ik de combinatie van trekken aan het halster/ trekken aan de kont en tot slot valt dat laatste weg.
uiteraard geen druk uitoefenen als veulen voorwaarts gaat, je zit immer sook niet de hele tijd aan je merrie te sleuren
ik leer ze ook op druk zijwaarts te gaan en achteruit te gaan
gewoon met je vingers drukken op de borst, van zodra het veulen zelfs maar de neiging vertoont achteruit te willen gaan, druk wegnemen

ik wacht met vastzetten tot als ze 2 maand oud zijn, als ze al de rest goed kennen, is dat geen enkel probleem daarmee te wachten en ik vind het zo veel veiliger ivm nekbeschadigingen
merrie wordt dan kort vastgebonden en veulen erbij aan zo'n zwarte mega-elastiek :+
moet wel zeggen dat ik natuurlijk het voordeel heb dat ook mijn merries eigenlijk nooit vastgebonden staan, ook niet voor opzadelen enz :o dus ik heb ook nooit "last" van het veulen ;)

uit elkaar halen moet ik eigenlijk dringend eens doen met Hayo en Angel, maar uit hun gedrag valt nu wel af te leiden dat dat vrij probleemloos zal gaan... mhhmm misschien toch eens eventjes morgen, want zondag gaan ze naar de hengst en dan moet Hayo ook alleen in de stal blijven natuurlijk...is niet fijn voor em als dat dat zn eerste ervaring is :oo

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:12

Ik heb haar vannochtend even alleen in de stal gelaten, ze is nu 4 dagen oud. maar 3 minuutjes, vind ze ook helemaal niet erg. ze komt dat gezellig aan je snuffelen. ik kan haar ook wel aaien en kriebelen, beentjes en hoofdje aanraken. ze loopt netjes met syl mee, misschien dat ik haar dan gewoon een touwtje om doe, als ze toch naast syl loopt.
goed om te horen dat ze wel vaker iets banger zijn als ze een paar dagen oud zijn frenia. ze is echt niet super bang want komt gewoon elke keer weer kijken, maar soms loopt ze weg en gaat dan vanonder syl haar buik naar je staan te kijken :P
denk dat ik haar als ze een week oud is een keer "vast" probeer te zetten, gewoon touwtje door een ringetje heen en het uit einde vast houden.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:20

Wij doen bij de eerste keer naar buiten gelijk een halstertje om, en helpen het mee lopen met moeder..

Als dat goed gaat, en dat is vaak al vrij snel, dan gaat dr een touwtje aan, en lopen ze zo mee..

Vast zetten hoeven wij ook niet.. De paarden staan met opzadelen los, en als ze een veulen aan de voet hebben hoeven ze niet onder het zadel..

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:31

amandake: ik wist bijna wel zeker dat je haar wel op de lijst wilde hebben vandaar dat ik de gok wel durfde nemen :D

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:33

Ïk begin overal zo vroeg mogelijk mee nou moet ik zeggen dat we hier moeilijke merriés hebben waardoor we ook moeilijker bij het veulen komen.. Omdat de moeders zo vals zijn!
Maar bij alivia en mijn trots hiba vertrouwden de veulens mij meteen waardoor ik er ook meteen alles mee kon!
Meelopen is toch wel het belangrijkste daarna de rest!

Alivia en silke gaan niet meer gedekt worden alivia wordt lekker de kinder pony ze heeft genoeg baby s gehad!
De buurt kinderen komen hier veel om te poetsen en dan mogen ze op alivia rijden of ik geef les!
Silke gunnen we een jaartje rust

Hiba is helemaal mijn eigen shetlander de rest samen met opa haar ga ik weer laten dekken eind april!ze was gust helaas..

(ff kort uitleggen ik heb zelf 5 shetlanders 2 hengsten 1 ruin en 2 merriés en een Tinker merriè en oudere new forest ruin dan samen met opa nog 17 shetlanders waarvan er 9 moesten bevallen! 3 zijn er nu bevallen! We hadden er 30!maar dit kon gewoon niet en hebben er 12 verkocht..met pijn en moeite!met name het jonge grut eruit..)
Zo iedereen weer op de hoogte!

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:33

:P

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:34