[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arianne

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 12:30

Pretty, normaal gesproken is Candora iets aan de vroege kant, 1 tot 2 weken. En dan ga ik uit van 11 maanden, dus in dit geval 12 mei gedekt = 12 april uitgerekend. Eén keer was ze ruim vijf weken te vroeg (wel een levend veulen) en dat hou je elk jaar weer in gedachten :D

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 12:34

Ach Evelien wat een vreselijk nieuws zeg...
Sterkte, ook zeker voor de merrie :(:)

__Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 12:37

Heel veel sterkte! Verschrikkelijk!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 12:45

nathe schreef:
Vulina schreef:
Zo doen wij het ook Caesar, verdeeld over 3 kijkers.

en vanaf wanneer doen jullie dat dan? Ik vind dit zo moeilijk in te schatten. (eerste veulen voor fokker + merrie)

Wij hebben 9 camera's. Nu 2 over tijd en 1 aan de tijd. De anderen heb ik ook onder de camera, dat rouleert dan gewoon door, maar zie ik dus ook tegelijk. Maar wij hebben elke maand een aantal veulens, dus dat werkt natuurlijk anders.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 12:59

Evelien, je bent een topper :(:), fijn dat de merrie wat eet, en zoals je al leest kan het zelfs met alarm om gebeuren, sterkte met het verwerken en probeer maar te genieten vd andere spruit, wel blijven spammen hoor!!!

Waken is een uitputting hier beide jaren dochter van school gehouden zodat ik een paar uurtjes kon pitten. Vooral bij de 2e gaf de merrie een dag eerder al signalen dat ik dacht dat het die nacht zou komen, hele nacht op bij de cam. De volgende avond net eten klaar en ik zei al zal je zien dat ze nu gaat ... en ja hoor 4 happen op en toen konden we naar stal.

Eigenlijk moet je echt een backup hebben om mee te waken op de cam 24 uur. Een gat in de markt misschien.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:01

Heel veel sterkte evelien!

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:04

Fleur heeft het alarm nog niet om. Dat doe ik zodra ik denk dat het over enkele dagen gaat gebeuren. Ik ben van mezelf nogal een waker, ik word nu al regelmatig wakker om op de camera te kijken. Helaas ben ik door mijn zwangerschap erg moe, maar ik weet dat ik zodra ze er aan toe is toch constant wakker ben. Dat heb ik ook als ik weet dat er kalverij zal zijn.

In de wei heb ik ook geen camera, een heel klein stukje kan ik wel zien. Er is hier altijd wel iemand bij de boerderij.

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:10

Oh nee wat erg evelien! Heeel veel sterkte en fijn dat het wel weer goed lijkt te gaan met je merrie

Evelien_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:18

Wat super lief van jullie, de berichtjes doen mij echt heel goed!! Nu duimen voor gezonde veulentjes aankomende weken!!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:46

Sterkte Evelien_mg Y;(

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:49

Arianne schreef:
Pretty, normaal gesproken is Candora iets aan de vroege kant, 1 tot 2 weken. En dan ga ik uit van 11 maanden, dus in dit geval 12 mei gedekt = 12 april uitgerekend. Eén keer was ze ruim vijf weken te vroeg (wel een levend veulen) en dat hou je elk jaar weer in gedachten :D

Snap ik helemaal. :j Ella is vorig jaar ook zonder voortekenen bevallen op 307 dagen,wel dus,vanaf 300 dagen zal het bij haar onder strikte supervizie zijn,je houdt het dan toch als standaard aan.

Jobamara dat is wat ze nu via marestare doen,daar helpen anderen echt waken. Maar je moet er toch maar net op durven vertrouwen. Binnen x-jaar kan ik mijn zoon ook inschakelen. :+

AissaEnIzzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:11

Ik kom ook mee kletsen! Sinds gisteren weet ik dat mijn merrie drachtig is en er volgens de dierenarts toch zeker over een maandje wel een veulen naast moet staan.
Ze is een 6 jarige Tinker Merrie vorig jaar Mei uit Ierland gekomen dus net voor ze uit Ierland kwam nog gedekt.

Het is ons 2de veulen dat hier geboren wordt dus nog best wel enorm spannend.
Ze staat nu 's nachts op de stal met camera en overdag gewoon bij haar vriendjes.

Hoop veel hier te kunnen leren/lezen en dan komt het vast helemaal goed!
Zal straks proberen wat foto's te plaatsen ;-)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:13

Och Evelien, wat erg zeg! Veel sterkte Y;( Inderdaad knap hoe je met de feedback omgaat, respect.

Wij waken met 7 personen op de camera als het spannend begint te worden (de meesten gluren nu al het grootste gedeelte van de tijd naar suzie-tv) en we hebben een groepsapp om elkaar te attenderen als er bijzonderheden zijn. Maar dan nog blijft het een spannende aangelegenheid. Ik zei al in mijn eigen topic dat dit de weken zijn waarin ik denk: waar ben ik toch aan begonnen. Pas als het achter de rug is ben ik weer rustig denk ik.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:13

Hier gaan we binnenkort ook maar weer opzoek naar een camera om die zo langzamerhand te installeren. Vorig jaar 1 gehaald maar niet nodig gehad, dus is weer weg.
Gelukkig gaat het goed met de merrie..!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:14

nathe schreef:
Vulina schreef:
Zo doen wij het ook Caesar, verdeeld over 3 kijkers.

en vanaf wanneer doen jullie dat dan? Ik vind dit zo moeilijk in te schatten. (eerste veulen voor fokker + merrie)

Dat is ook heel lastig. Wij hebben vanuit huis (en Vulina bedrijfsmatig) veel ervaring met bevallingen van koeien en schapen. Hoewel deze laatste echt wezenlijk verschillend zijn omdat hier het hele proces een stuk trager gaat. Een paard kun je op een minuut na missen, en dat is ook de reden waarom wij altijd wisselend waken.
Wij hebben 1 merrie gemist vorig jaar (geen tekenen, wel week over tijd), gelukkig een levend veulen, maar wel met een hoop ellende. Dan is het vervelend dat je er niet bij bent geweest om na te gaan wat er gebeurd is.

Als je merrie niet tekent, weinig uier heeft of juist heel lang kegelt/harst, dan is het ook heel lastig of intensief om echt te gaan waken. Maar een knoeperhard uier, glanzende spenen, vocht/melk/hars, slappe banden en een onrustige merrie is gewoon wakker blijven.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:34

Ik ben zelf momenteel thuis letterlijk altijd en als ik er niet ben is m'n man d'r.
Het alarm heeft ze 24/7 om en we houden haar op de camera en in het echt continu in de gaten. De afgelopen nachten betekende dat weinig slaap omdat mevrouw veel ligt en wat onrustig was.

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:44

Fotootjes van een paar van onze dikke buiken in de winterwei :D

Afbeelding

Candora
Afbeelding

Onze topper Bonneke
Afbeelding

Haar dochter High5, een maiden
Afbeelding

Zo benieuwd wat de buikjes verbergen ...

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 15:08

Interessant om te lezen hoe iedereen het waken aanpakt! Ik heb helaas de luxe niet om het waken te delen met anderen dus ik zal het in mijn eentje moeten doen.. Maar ik heb overdag niet heel veel te doen dus zou dan nog bij kunnen slapen (dan kan de staleigenaresse haar in de gaten houden) :+

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 15:26

evelien wat vreselijk, veel sterkte en heel knap van je dat je de goed bedoelde kritiek zo opneemt.

het gaat ook altijd zo bijzonder snel en het waken weegt idd vaak zwaar op.

knappe bende arianne

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 15:29

Arianne <3 Wat staan ze er goed op allemaal. Volgens mij High5 nog geboren weten worden hier,kan dat? En zo een mooi droog stuk land! Hier heeft het ENORM geregend de laatste dagen helaas..
Benieuwd wat het weer gaat brengen voor jullie. Heb je nog een foto van de hengst?

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 15:36

Sorry voor mijn slechte bijleesposts, maar mijn hoofd is er niet helemaal bij op het moment..

Ik zag wel nog een hele schattige Rosie voorbij komen van jou Pretty, wat is ze toch schattig.
Ook nog een paar nieuwelingen waarvan een hele knappe valk, echt een plaatje. Ik hou van valk kleurige paarden :D
Ook nog veel goed ontwikkelde uiers en mooie moeders, maar helaas laat die babyboom toch lang op zich wachten.. Als jullie merries het weerbericht van dit weekend maar gelezen hebben..

Hier heeft de kliniek net over Guusje gebeld: ze mogen voorlopig nog niet naar huis, het gaat opzich wel goed met Guusje haar temperatuur is redelijk gedaald maar nog steeds te hoog. Net als haar ademhaling, die is ook nog steeds niet stabiel. Het ene moment gaat het heel goed en het andere moment heeft ze het nog heel zwaar. Met biopt van gister hebben ze wel op rhodococcus getest maar de uitslagen van de biopt krijgen ze pas morgen binnen. Haar gehemelte is dus wel erg zwak waardoor ze niet genoeg controle heeft over haar strottenklepje en daardoor het melk in haar longetjes terecht komt. Hoe we daar wat aan kunnen doen is nog vaag, op lange termijn zal ze wel zelf hier sterker in worden en er dus meer controle over krijgen maar hoe we kunnen voorkomen dat ze over een maand niet weer in utrecht staat is nog beetje onduidelijk.

Kortom nog niet erg veel duidelijk, ze mogen in ieder geval niet voor donderdag naar huis en is ze niet verslechterd. Donderdag bellen ze mij weer met uitslag van de biopt behalve als morgen de uitslag erg slecht is, dan hoor ik uiteraard eerder iets. Gelukkig is ze uit de isolatie en kan ik vanavond eventjes bij ze langs :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 15:37

Ik heb alleen even beweeg fotos. De buik fotos ga ik morgen makrn. Deze foto's zijn alweer een poosje geleden.
De 5 jarige Chicqui up van Essene x Animo keur
Afbeelding

De Kashmir van het Schuttershof x Ilmeo

Afbeelding

Ik hoorde al van mensen dat nakomelingen van Great Blue veel wit hebbem. Ben benieuwd!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 15:38

Pffff, heftig Droversrun, ik denk vaak aan jullie....mijn duimen blijven draaien!

Evelien, wat een drama,wat moet jij je rot voelen...

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 15:45

Knappe bolletjes wol Arianne!

Drover nog even spannend dan. Krijg je wel iedere ochtend een update? Ik heb nooit in Utrecht gestaan, maar krijg bij de Lingehoeve wel iedere ochtend rond 10 uur telefoon hoe de nacht is gegaan. Ik ben erg benieuwd naar je uitslag ik zal blijven duimen.

Saltiga, iedereen zal anders waken. Ik heb alarm en camera, maar sinds kort een nieuwe baan en ben ik dus best wel een eindje van huis. Als ik het zie aankomen dan zal ik vrij nemen, maar ik zal toch ook moeten slapen en dan hoop ik toch wel op mijn alarm want nachten lang wakker blijven en werken dat overleef ik ook niet. Ik heb dan wel het geluk dat als het overdag gebeurd ik vriendin kan bellen die er vlakbij woont dat die er naar toe gaat.

Cio leuke merries! Ben benieuwd!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 15:50

Droversrun, fijn dat je bij ze langs mag. Niemand zit op bijleesposten van jou te wachten hoor. Laat ons maar weten hoe het met Guusje gaat :(:) . Ik ga is even zoeken voor je, bij Equitom( in kliniek in Belgisch limburg) heeft op de facebook pagina een tijd terug 2x wat gestaan over probkemen met gehemelte. Er stond nu ook weer interessante info op over veulenen. Heel veel sterkte geef ze een knuf, en kop op hoor!!

Cio, leuke merries en wit, prachtig toch!