[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 14:28

Ik zou ook niet happy zijn nee sls veulen mik de stal uit trapt. Ongeacht of het voer heeft oid. :=

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 15:47

Nee ik ook niet. Maar je moet ook kijken kijken hoe kun jij het makkelijk maken voor jezelf en voor het veulen.

Ik heb gewone normale stallen zeg maar. 1 voerbak voor de merrie en 1 in de andere hoek voor het veulen. Veuken eet met merrie mee en daarna een keer gaat ze naar der eigen bak waar de merrie niet in kan. Komt dus altid goed. Ze eet niet elke dag 2x per dag der brokjes. So be it.
Als ze te groot worden voor hun bakje doe ik het veulen uit de stal ij een andere stal en krijgen de daar brokjes. Uiteindelijk bouw ik dat wel eens uit naar ook hooi. Als ze op stal komen krijgen ze ook brokjes savonds. Dan gaat de merrie hun stal in en veulen de ander. Na het eten gaan ze gwn samen.

Dus ik hoef niet te slepen terwijl er al eten is. Dat is misschien voor jou ook hsndig. Eerst alles op de goede plek en dan eten. Maar dat moet wel kunnen natuurlijk

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 16:00

Ik voer ze ook niet apart, ze eten wel mee van de moeder en daar leren ze dan ook wel wat van dat ze voer niet moeten claimen mochten ze dat doen, want dreigen naar moeder zal niet geaccepteerd worden.
Ik gooi gewoon merriebrok en veulenbrok in dezelfde bak, eten ze maar beide.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 16:03

Ik had zelf eerst ook de mooie veulen voerbakjes en de veulens die eerst met mama mee aten en daarna aan hun eigen voer konden beginnen dat was ideaal alleen toen ging 1 van de merrie's levensgevaarlijke capriolen uithalen met de veulen voerbakjes (tanden over de stangen klemmen en dan de voerbak leeg eten).
Toen had ik hier dus het advies gekregen ze apart te zetten met het voeren. Dit was een super oplossing dacht ik, ging ook heel fijn en rustig (nog nog steeds bij 2 veulens) tot 1 me de stal uit probeerde te trappen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 16:31

Meerdere wegen lijden leiden ook naar Rome. Iedereen heeft altijd een andere mening. Ik vind zelf de veulenbrok wel erg belangrijk dat ze wat binnen krijgen. Maar er worden er ook genoeg groot zonder. Ik wil gewoon alles gedaan hebben aan de gezondheid van mijn veulens, dus ik doe wat ik kan :j

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 16:32

Dat apart voeren vindt ik zo een goede oplossing. De reactie van dit veulen zou ik ook niet tof vinden. En zou ik wel hard aanpakken. Mijn veulens mogen ook niet slaan en ben hier al snel duidelijk in. Straks als hij groot is met dit gedrag, wil je echt niet. :roll:

Heb al vaker hengstveulens gezien waar je de stal niet in kon omdat ze sloegen of op je springen. Beter even duidelijk zijn, als dat er straks ongelukken gebeuren. Maar dat is mijn mening.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 16:40

AM_Horses schreef:
Dat apart voeren vindt ik zo een goede oplossing. De reactie van dit veulen zou ik ook niet tof vinden. En zou ik wel hard aanpakken. Mijn veulens mogen ook niet slaan en ben hier al snel duidelijk in. Straks als hij groot is met dit gedrag, wil je echt niet. :roll:

Heb al vaker hengstveulens gezien waar je de stal niet in kon omdat ze sloegen of op je springen. Beter even duidelijk zijn, als dat er straks ongelukken gebeuren. Maar dat is mijn mening.

Eens!!
Meteen consequent zijn in wat wel mag en wat niet
Helpt bij solana erg goed, heb er geen dol meer mee.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 16:43

Ik doe wel regelmatig een rondje mesten als de paarden nog op stal staan. Savonds ofzo. Dus hier moeten ze ook lief zijn tegen me, want ik wil dat gewoon kunnen doen.
Wss ben ik de enige gek die dat doet, maar ik vind het prima werken _O-

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 17:55

Rianne1807 schreef:
AM_Horses schreef:

Eens!!
Meteen consequent zijn in wat wel mag en wat niet
Helpt bij solana erg goed, heb er geen dol meer mee.

Precies.

Die van mij beet opeens vorige week. Nou echt wel dat die dat geweten heeft. :=

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 18:03

@dddara: gericht trappen vind ik echt een nono! En zou ik direct streng aanpakken.
Red heeft dat weken geleden een keer paar keer geprobeerd bij mij..had een tip gelezen in veulenboek om bij brutale veulens keer emmer op de kont te kletsen direct als ze uithalen en icm stem..ik heb het 2x moeten doen en red heeft nooit meer getrapt of gedreigd. Gaat al meer als een maand super goed. Heel lief veulen nu.
De stal word elke ochtend uitgemest als ze nog in de stal staan en dat doe ik zelf savonds ook en hij blijft dan gewoon rustig staan..ook zo met voeren.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 18:08

Oeps....groot gelijk, mag echt niet
Ze kunnen dr soms wat van he
Solana had er een handje van om zich tegen me aan te beuken als ze geknuffeld wilde worden....uhhh....respect voor mn ruimte graag....dus dat was 1 ding,
Ze heeft 1x geprobeerd om te slaan......mn vlakke hand heeft ze wel gevoeld tegen dr bil, nooit meer gedaan
Ondanks dat ze mega schattig is en echt wel heel lief, moet ze vanaf dag 1 al dr plaats weten en respect hebben.
Nu probeert ze ook te bijten....inmiddels is kort stem verheffen al voldoende waarschuwing
Eerder had ik gezegd dat ze verkocht ging worden
Inmiddels ben ik er op terug gekomen, ik ben er veel te gek op, verkoop voelde zo slecht dus ze blijft *\%/*

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 18:17

Jeee een blijvertje Rianne!!

Richo zou bezoek krijgen vandaag (kijkers). Stond dus al vrolijk op stal te wachten. Niet op komen dagen, daar heb ik nu zo'n hekel aan he. Zeg dan gewoon af. :(

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 18:24

mirjamalvaro schreef:

Richo zou bezoek krijgen vandaag (kijkers). Stond dus al vrolijk op stal te wachten. Niet op komen dagen, daar heb ik nu zo'n hekel aan he. Zeg dan gewoon af. :(

Wat zuur is dat hè. Jij je paard klaarmaken, tijd vrijhouden en een berichtje is dan teveel.

Hier is Lokwinske ook een heel mannetje. Bij mij gaat het goed, maar als Tamara ze uit de wei haalt neemt ze een zweepje mee. Hij zag haar lengte als speelmaatje en dat heeft hij nu afgeleerd.
Qua brok gaat hier alles op de grond, geen voerbakken, en dat gaat prima. Veulens eten al goed mee.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 18:28

Ja heel zuur. Je kunt ook afspraak maken, dus kun je ook afzeggen. :roll: Maakt mij niets uit, ze worden verkocht of niet. Ruimte genoeg nu, ze mogen zelfs in de opgok blijven nu. :+

Zo voeren wij
Afbeelding

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 19:22

mirjamalvaro schreef:

Jaaaa.....ze is gewoon precies wat ik leuk vind....kan er geen afstand van doen.
Ondanks dat ik echt niet op een veulen zat te wachten, is solana echt een mooie verrassing, nog goed gelukt ook hihi

Oh das lekker dan zeg....zo onbeschoft is dat...hoe moeilijk is t nou om gewoon even af te bellen
Fijn dat je ruimte genoeg hebt, dat scheelt veel

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 20:16

Ik denk dat wij vannacht de volgende krijgen :) Ze staat echt melk te lekken en is ook wat onrustig. :)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 20:19

Spannend Vulina!

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 20:39

Spannend *\o/*

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 20:46

Succes!!

Ik dacht net ff foto maken van Chablis haar uier, die was al aan het vullen namelijk.
Nou na een dag wei is er NIETS van over :')
Afbeelding

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 20:51

Vulina schreef:
Ik denk dat wij vannacht de volgende krijgen :) Ze staat echt melk te lekken en is ook wat onrustig. :)

Spannend!!!! Succes

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 21:14

Vulina schreef:

Spannend :)

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 22:02

Spannend vulina.

Mirjam Alvaro hihi om triest van te worden.

Hier gaya elke dag uier heck. Maar dat duurt nog wel even. Ze is wel al een aantal dagen sikkeneurig.

Dddara gewoon eigen bakje geven in de stal bij moeders. Ze willen gewoon bij hun moeder blijven.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 23:43

Dddara, natuurlijk moet je dat gedrag niet pikken en moet je reageren. Maar ik zou wel kijken waar het vandaan komt en hoe het anders en beter kan. Het veulen bij zijn (etende) moeder wegwerken is een heel gesjouw blijkbaar. En blijkbaar wordt hij daar tegendraads van omdat hij bij zijn moeder wil blijven. Wat ook niet onlogisch is. De ene geeft er minder om dan de andere. Hij geeft er blijkbaar veel om.
Dus zelf zou ik er dan voor proberen zorgen dat ze samen in 1 stal kunnen eten zodat je dat gedoe met eruit halen niet hebt zn je veulen ook een positief beeld blijft houden.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 05:06

Wij hebben de nummer 1 niet gehaald hier. Hengst Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 05:27

Gefeliciteerd mer1980