[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:34

Ik geef vitamine brokken van subli. Pavo vital eet ze niet.

Cioccolato

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:42

Ik geef vitamine en mineralen bij in een poeder vorm. Verder gewoon merriebrok :j

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:43

Ik geef al jaren pavo vital doen het er erg goed op en eten het makkelijk op

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:54

Fiore krijgt Vitalbix Breed en Grow. Maar ook niet de aanbevolen hoeveelheid hoor. Volgens mij mag ze 2 kilo per dag. Ze krijgt nu nog een halve. Misschien in maand 11 een hele, maar daar twijfel ik nog aan. Ergens denk ik: als ik te weinig geef, heeft dat nog wel effect? Als ze te weinig extra vitamine en mineralen binnenkrijgt, dan heeft ze er toch ook net niets aan. Snappen jullie? ;)
Maar 2 kilo vind ik echt bizar veel.
Die Pavo Vital geef ik in de zomer aan mijn niet drachtige/zogende paarden.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:42

Ik geef pavo vital door de pavo merrie brok heen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:06

De stand van zaken hier, lekker in het zonnetje!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:10

Amy223 schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie het doen rond de bevalling.

Nemen jullie vrij en zo ja, hoe lang? En een week voor de uitgerekende datum of langer

Ik heb vanaf 5 dagen voor de uitgerekende datum tot 3 weken erna vrij genomen op mijn werk. Het blijft natuurlijk altijd een gok, maar ik denk dat ik zo wel goed moet zitten :j

Ik twijfelde tussen 2 weken voor en 2 weken na the due date vrij te nemen, maar mijn gevoel zegt dat ze eerder later gaat bevallen dan vroeger. En daarbij, mocht het wel eerder komen, heb ik extra veel vrije tijd met het veulen en kan ik lekker hele dagen op stal spenderen. *\o/*

En die eventuele paar brakke nachten terwijl ik wel nog moet werken, ach, dat zal hooguit een weekje doorbijten zijn dan en dan heb ik als vooruit zicht 3,5 weken vrij :')

Cynthia82 schreef:
Fiore krijgt Vitalbix Breed en Grow. Maar ook niet de aanbevolen hoeveelheid hoor. Volgens mij mag ze 2 kilo per dag. Ze krijgt nu nog een halve. Misschien in maand 11 een hele, maar daar twijfel ik nog aan. Ergens denk ik: als ik te weinig geef, heeft dat nog wel effect? Als ze te weinig extra vitamine en mineralen binnenkrijgt, dan heeft ze er toch ook net niets aan. Snappen jullie? ;)

Breed en Grow voer ik ook aan Beer! Ik geef inderdaad ook echt niet zoveel als er voorgeschreven wordt. Normaal kreeg Beer een handje basisbrok and that’s it. Volgens de voorschriften mag ze zo’n 600 gram van dit spul :wow: Dat heeft ze helemaal niet nodig joh. Ik voer zeker de helft minder. Ik denk dat ik het inderdaad steeds een beetje op ga hogen naarmate de dracht vordert, maar ze moet nog wel even (zit nu op 8 maanden).

Edit: Ik heb weer even een vergelijk overzichtje gemaakt. De belly is weer lekker gegroeit afgelopen maand.

Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:31

Hier metazoa de oer nog wattes.. is een vitamine brok mogen ze 150 gram ongeveer van.

Daarnaast staan mijn Fries op basisbrok en mijn drachtige welsh op merriebrok.

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:44

En weer een dag erbij zonder veulens... -O-

Noisy : Chickyards Joan 345 dagen
Wayoflife: Sara 343 dagen
Loulou: Zira 340 dagen
MariskaFally: I’m Special 338 dagen
Tinniie: Satinka 332 dagen
caspertjeP: Emma 331 dagen
Mirjamalvaro: Sterre 328 dagen
Wayoflife: Graphic 328 dagen
Sammy2000: Dersina 323 dagen
Salatiga1995: Libelle 322 dagen
Tinniie: Jade 321 dagen
Knolselder: Wiske 317 dagen
Luna2006: Kato 305 dagen
Tinkert_tje: Suzie 302 dagen

Cp112: SD Jolene maart/april verrassing
Goldenarrow: Lady Brown maart/april verrassing
Knolselder: Hanna maart/april verrassing
Knolselder: Kelly april/mei verrassing

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:55

Cynthia82 schreef:

Als je minder geeft dat de aanbevolene hoeveelheid moet je een vitamine korrel er bij geven anders krijgt ze te weinig binnen
Ze moet in maand 8+9 200-300 gram per 100 kg lichaamsgewicht en maand 10-11 300-400 gram per 100 kg lichaamsgewicht.

Dat is niet te veel hoor voor een merriebrok. Om het veulen goed te laten groeien zou ik dat wel aanhouden.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:01

Ik vind 2 kilo per dag wel heel veel :o
Maar dat komt doordat ik echt niet gewend ben om zo veel te voeren.
Maar wat jij zegt, is precies wat ik bedoel.
Als ze 2 kilo nodig heeft en ik geef 1 kilo, dan heeft ze er misschien precies niets aan :)
En dan is het zonde van mijn geld dat ik het bijvoer. Dan kan ik net zo goed niets extra’s geven voor het veulen. Wat zat mensen niet doen natuurlijk.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:04

Hmmm dan moet ik mijn merrie toch maar wat meer gaan geven. De merrie moet nog iets meer als 2 maanden en krijgt nu alleen maar 2 x een halve basismuesli van subli. Verder goed hooi en wat wortelen en af en toe wat brood.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:05

Dat is een rare redenering. Als je de helft van de vitamines geeft, krijgt je paard alsnog 50% van de ADD binnen. Dat is nog altijd een stuk meer dan 0% (wat sowieso nooit het geval is, er zitten ook vitamines in ruwvoer)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:07

Ik geef maar 1 kilo merriebrok per dag. Beter voeren op oog dan een obesitas merrie omdat het op de zak staat.
Naast ruwvoer, voer je krachtvoer bij. De ene heeft er meer van nodig dan een ander. De zak is een mooie uitgangssitustie, rode draad, maar zeker niet voor elk dier helemaal waar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:08

Ik voer ook op het oog, maar ze krijgen wel allemaal een vitaminebrokje erbij, omdat er geen één meer dan 1 kilo brok krijgt.

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:11

Om even in te haken op hoe je t regelt met werken ed.. ik heb zelf nog bevallingsverlof en neem daar twee weken vakantie achteraan.
Het komt mooi uit zo. En de eerste maand werken ook nog geen nachtdiensten.

Verder voer ik B&G van Vitalbix. Ik heb een ruwvoeranalyse gedaan en aan de hand daarvan voer ik Vitalbix en Lucerne bij. Best een flinke hoeveelheid, omdat het hooi vanwege de droge zomer weinig eiwitten bevat.
Dit voel ik wel in de portemonnee, maar m’n merrie doet het er goed op en zo weet ik wel dat het veulen voldoende voedingsstoffen krijgt.
Afbeelding
317 dagen

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:13

Hier ook op het oog, ze krijgen bij lange na niet wat de PAVO adviseerd. :o

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:14

De dierenarts zegt dat t betrouwbaarste is om de melk te proeven. Is eerst wat zoutig. Als t zoet wordt, komt t veulen sowieso binnen 24u

En na de bevalling, voordat t veulen gaat drinken, is het verstandig om de achterbenen, uier en buik te wassen met water en zeep. Hiermee wordt veel minder diarree gezien bij veulens, omdat dit t moment is dat ze gaan zoeken en overal aan likken

Hebben jullie daar al eerder van gehoord?
Het klinkt eigenlijk best logisch, maar ik was hier niet eerder van op de hoogte

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:22

Nooit van gehoord :=

Peertje heeft wel diarree, bleghh :')

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:26

Cioccolato schreef:
Ik geef maar 1 kilo merriebrok per dag. Beter voeren op oog dan een obesitas merrie omdat het op de zak staat.
Naast ruwvoer, voer je krachtvoer bij. De ene heeft er meer van nodig dan een ander. De zak is een mooie uitgangssitustie, rode draad, maar zeker niet voor elk dier helemaal waar.

Nou dit. Ik wil ook niet dat ze te zwaar wordt, het blijft een koudbloed natuurlijk :)

Maar dan hou ik het op een halve, of ga nog naar 3/4.

Daar heb ik ook nog nooit van gehoord en ook nog nooit gedaan, Gerdien.
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 09-03-20 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:26

Huh? De merrie wassen na de bevalling maar voordat het veulen gaat drinken? Ben gekke henkie niet.

Mijn merries krijgen oerbalans voor vit/min. Merriebrok is hier geen goede keuze ivm suikergehalte. Breed en grow is prachtig, maar met ADD keer drie ga ik dan hartstikke failliet. Ik meng liever zelf. Mijn paarden hebben een vrij uitgebreid, van zichzelf eiwitrijk, voerschema, wat ik naar behoefte eenvoudig kan aanpassen.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:28

_O- Dat Caily! Lekker twee kilo per dag gaan voeren met een zak van €28,- per 20 kilo.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:34

Ik geef een huismerk merriebrok met daarbij een mineralen mengeling met pulp en luzerne. Maar ook op het oog. Na de bevalling staan ze sowieso de eerste dagen wat schraal maar dat hersteld zich toch altijd erg snel :)

Hier was ik de merrie pas ergens als ze netjes droog is de staart en de benen wel. vinden ze vaak ook wel fijn.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:34

Ja en jij hebt 1 merrie :+ Ik heb ze alledrie zelf laten dekken, maar een jaar geleden had ik nog niet eens 3 paarden (en was van mening dat 1 eigen paard de komende jaren genoeg was). Heb helaas niet de loterij gewonnen waardoor het wat anders liep. Geen geklaag hoor, ben heel blij dat het er nu drie zijn, maar maak sommige keuzes wel net iets bewuster nu :o

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:44

Grootste bron van diarree bij veulens is nog altijd veulenworm/spoelworm. De eitjes komen mee in de melk en na een week is het raak. Hoe goed je de merrie ook ontwormt. Dus hier gaat er na een week standaard een wormkuur in.