[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:13

Jillzie schreef:
Ik wil graag jullie mening. Ik heb 2 setjes ph strips alleen geven alle 2 iets heel anders aan. Hoe weet ik nu welke klopt :') mijn merrie is nu 19 dagen over tijd.

[ [url=m/nVseV0.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/SiiJiD.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/qcvUof.jpg]Afbeelding[/url] ]

PH 10 (die onderste) is niet erg realistisch.
Sowieso is meten in stappen van 1 pH veel te onduidelijk.

Ik vind een halve stap al te veel en heb zelf strips die op 0,25 gaan, maar ik zou maar uitgaan van de bovenste strippen. En nog een keer: strips zijn niet absoluut nauwkeurig, maar als het goed is wel relatief. Maw, ze meten wél de verschillen goed, maar de werkelijke waarde kan er best een half (of zelfs een heel) punt naast zitten als je met een echte meter zou vergelijken.

Jillzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:14

Ibbel schreef:
Jillzie schreef:
Ik wil graag jullie mening. Ik heb 2 setjes ph strips alleen geven alle 2 iets heel anders aan. Hoe weet ik nu welke klopt :') mijn merrie is nu 19 dagen over tijd.

[ [url=m/nVseV0.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/SiiJiD.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/qcvUof.jpg]Afbeelding[/url] ]

PH 10 (die onderste) is niet erg realistisch.
Sowieso is meten in stappen van 1 pH veel te onduidelijk.

Ik vind een halve stap al te veel en heb zelf strips die op 0,25 gaan, maar ik zou maar uitgaan van de bovenste strippen. En nog een keer: strips zijn niet absoluut nauwkeurig, maar als het goed is wel relatief. Maw, ze meten wél de verschillen goed, maar de werkelijke waarde kan er best een half (of zelfs een heel) punt naast zitten als je met een echte meter zou vergelijken.

Bedankt voor je reactie. Vanavond meet ik nog een keer. iig wordt dat nu nog fanatiek waken vannacht haha

Evelien__

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:19

Egopostje. Mijn knap ventje was gisteren alweer 3 weken oud! <3

Afbeelding

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:21

Oeh Nicole, dat wordt spannend vanavond. Beviel ze vorig jaar snel na het begin van kegelen? Ik zou hier ook de zenuwen van krijgen.

Echt puur voor de informatie: als een veulen een gewrichtsontsteking krijgt (of veulen ziekte) blijkt dat achteraf altijd te zijn ontstaan door te weinig opname van antistoffen? Dus te weinig biest gedronken of biest van mindere kwaliteit?

Zou het dan helpen als je standaard na 48 uur de bloedwaarden van je veulen laat testen op antistoffen? (Zodat het veulen indien nodig tijdig plasma kan krijgen). Is er hier iemand die dit standaard doet? Ik heb het zelf pas 1x laten testen toen de merrie vooraf aan de bevalling erg veel melk had laten lopen. Maar normaal laat ik het dus niet testen.

Maar na alle spannende gevolgen die ik hier lees zou het misschien niet zo'n gek idee zijn om altijd te testen na de bevalling? Ben benieuwd naar jullie meningen /ervaringen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:29

Veulenziekte is eigenlijk reactieve artritis. Die artritis (gewrichtsontsteking) is een reactie (vandaar reactief) op een infectie elders. Dat is vrijwel altijd de navelstomp. Die goed ontsmetten is dus essentieel, naast voldoende biest van de merrie.

Vroeger werd altijd standaard 'de veulenprik' gegeven - antibiotica plus antistoffen. Antibiotica preventief geven mag volgens mij niet meer en die antistoffen hebben dus alleen zin als er onvoldoende biest is gedronken.

Je zou kunnen testen of er voldoende biest met voldoende antistoffen binnen is gekomen, maar ook met goed ontsmetten en voldoende biest en antistoffen kan het optreden, en dan heb je gewoon pech.

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:02

Vulina schreef:
Márquez ging vanavond ineens heel hard achteruit. Vandaag ook al 2 maal de veearts erbij gehad. Veearts weer gebeld, hij stond niet meer op en met hulp viel hij om. Hij dronk ook niet meer. Wel heb ik vanavond minimaal 20cm meconium er af kunnen masseren.
Bloed testen gaven verontrustende waarden aan, blaas ruptuur. Dus met spoed naar de kliniek gereden, waar ze nu samen staan.

Oei. Dat is onverwachts ineens of heb ik wat gemist? Heel veel sterkte! mijn instructie heeft hetzelfde gehad vorig jaar met een veulen en die is goed afgekomen, hopelijk redt Marquéz het ook. :(:)

AndreaB schreef:
Woogy, bedankt voor de parasietenvraag, want dat doet me er gelijk aam herinneren dat May die inmiddels weer moet krijgen. Zal even op de kliniek navragen of dat nu mag/moet of dat we het best even wachten.

Jenni, mooie foto's zeg! Ik hou wel van zo'n zwarte achtergrond.

Vulina, sterkte! Gezien het geen blaasruptuur is, heeft hij dan last van meconium wat niet afkomt?

Temperatuur was gisteren acceptabel en belasting ging beter, maar nog steeds niet perfect. Ze springt in ieder geval wel weer in het rond. Dat deed ze maandag niet meer.
We hebben toestemming gekregen om excenel te gaan geven. Dat wordt alleen in uiterste nood gegeven i.v.m. resistentie legde hij uit, maar ik ben erg blij dat we dit ook nog kunnen/mogen proberen. Hopelijk is dit ons wondermiddel dat May er bovenop helpt.
Gisteren ook nog gevraagd of het slim is om haar antistoffen nog eens te controleren en dat gaan ze vandaag doen en indien nodig gelijk weer een zakje serum geven.
Het wordt weer een spannende dag vandaag. Ik heb een beroep waarbij ik de telefoon niet altijd aan kan nemen, dus maandag daardoor moeite gehad om elkaar te pakken te krijgen.

Nogmaals sterkte andrea, klinkt erg spannend inderdaad. Hopen dat de excenel aanslaat.

Vulina schreef:
Het blijkt toch 'gewoon' het meconium te zijn. Hij heeft zoveel klysma's en zoveel paraffine gehad, en nog kwam het niet af. Door het helpen met de hand is het uiteindelijk af gekomen, maar dat heeft hem ook ontzettend verzwakt. Ook in Emmeloord waren zijn bloedwaarden afwijkend, waarschijnlijk door het harde werken en daarbij te weinig melk door het stofwisselingstelsel, gezien dat verstopt zat.

Zonet zijn zijn bloedwaarden weer gecheckt en die zijn nu in orde. Hij plast en perst ook niet meer elke seconde :D Dus hij mag zo weer naar huis!

Top! :D

MaritB schreef:
Schrikken hoor Vulina maat gelukkig is het er nu af.

Ik ben ook zo blij dat ik een DA nog heb laten kijken want zij zag direct dat te veel perste en ik had dat niet zo door. 1 clisma was voldoende. Gelukkig!

Meneer is nu zo actief joh, arme mama die moet er maar achteraan.

yeahh de wereld ontdekken! :);) :):)

Vulina schreef:
Dank jullie wel :) Zeker spannend... En ik had ook nog net mijn 20 weken echo gisteravond, dus mijn vriend kon niet mee daarheen :'( Ik ben bijna 22 weken dus kon het ook niet meer uitstellen.

Ik heb wel vaker hengsten gehad met wat obstipatie, maar meestal is een klysma genoeg. Ik heb ze dan ook standaard klaar liggen. Daarbij geef ik ze al bij de geboorte een beetje boter ;) Maar voor deze meneer was dat te weinig. Stenen gelijk:[ [url=m/glly5Q.jpg]Afbeelding[/url] ]

in welke hoeveelheid geef je de boter Vulina? En gewoon uit de hand?\

Als ik deze dingen lees over gewrichtsontsteking etc. ben ik geneigd om sowieso het pavo pakket te kopen voor extra biest.. maar dat heeft geen meerwaarde zeker?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:24

Ibbel schreef:
Veulenziekte is eigenlijk reactieve artritis. Die artritis (gewrichtsontsteking) is een reactie (vandaar reactief) op een infectie elders. Dat is vrijwel altijd de navelstomp. Die goed ontsmetten is dus essentieel, naast voldoende biest van de merrie.

Vroeger werd altijd standaard 'de veulenprik' gegeven - antibiotica plus antistoffen. Antibiotica preventief geven mag volgens mij niet meer en die antistoffen hebben dus alleen zin als er onvoldoende biest is gedronken.

Je zou kunnen testen of er voldoende biest met voldoende antistoffen binnen is gekomen, maar ook met goed ontsmetten en voldoende biest en antistoffen kan het optreden, en dan heb je gewoon pech.

Hier wordt standaard nog steeds veulenprik gegeven bij de geboorte en zag dat het er dit jaar twee waren.
Tevens haalde da vorig jaar direct het meconium eraf bij mijn hengstenveulen.

Maar hier wordt ook direct als ze beginnen de da gebeld of het nu nacht is of niet en of het nu nodig is of niet. Iedereen doet het beetje op een andere manier natuurlijk maar de veulenprik in belgie bevat nog steeds antibiotica en extra vitaminen dus slecht is het zeker niet.

Veel beterschap vulina, klinkt alleszins positiever dan gisteren

Andreab je bent de goeie weg op dus duimen blijven draaien

Nicole ziet er spannend uit, hoop dat ze nu nog even wacht tot na de bruiloft.

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:40

Uier van Deluxe is trouwen kei en keihard en stopt ook niet meer met druppelen. Vannacht bijzonder rustig geweest, maar net haar brokken niet opgegeten, net als afgelopen weekend...

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:45

Busy missy, op de stal waar Cashmiro geboren is doen ze dat standaard de volgende dag.
Hebben wij bij Cas ook laten doen en voor de zekerheid de dag erna weer aangezien hij toen ook op de kliniek stond.

Hier bevat de veulenprik alleen wat extra vitamines geen antibiotica omdat ze bang zijn voor resistentie maar ook omdat eenmalig antibiotica niet echt werkt, zoiets niet je dan meerdere dagen toedienen.
Dit heeft tenminste de kliniek tegen mij gezegd.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:53

BusyMissy schreef:
Oeh Nicole, dat wordt spannend vanavond. Beviel ze vorig jaar snel na het begin van kegelen? Ik zou hier ook de zenuwen van krijgen.

Het is haar eerste dus een maiden dat maakt me nog zenuwachtiger

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:54

Alexandra__ schreef:
Uier van Deluxe is trouwen kei en keihard en stopt ook niet meer met druppelen. Vannacht bijzonder rustig geweest, maar net haar brokken niet opgegeten, net als afgelopen weekend...

Hoeee voor jou ook spannend dus *\o/* *\o/* *\o/*

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:35

AniekR, Spannend weer, op naar een 2018 veulentje!

Janinevv, Dat ziet er al veelbelovend uit!

Jenni_boy, Wat een mooie foto's!

Yolien_, Ik kan je geen advies geven wat betreft verkoop, je hebt een prachtig veulen

Vulina, Wat fijn dat Márquez weer goed kan poepen!
En natuurlijk heel fijn dat het geen blaas ruptuur was.
Ik heb in dit topic al zo veel geleerd, waar onder dus het lastige afkomen van het meconium

AndreaB, We blijven duimen voor je kleine meisje :(:)

Jillzie , Uier ziet er al veel belovend uit...
En pfff al 19 dagen overtijd, maak me gek

Nicole, Spannend :):)
Ik ging mooi niet meer van huis

Evelien__, Knapperd hoor <3

Hinte is vanmorgen voor de 2de keer gedekt, zaterdag komt de hengstenhouder weer...

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:58

Hinte heeft haar knapperd ontdekt. <3

Wat spannend Alexandra! Hou ons op de hoogte hé! *\o/*

Ook voor Nicole rete spannend!! *\o/* Wie is er dan bij haar?

Jillzie ik zou de eerste aanhouden.

FlokiFjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 14:26

Oehh hinte heeft de smaak te pakken :D fijn!

Spannend Alexandra!!

Nicole voor jou ook giga spannend! Hopelijk wacht ze op je, hihi

En klinkt al stukke beter Vulina! Wat FIJN!! hopelijk blijft ie nu zo lekker fit :D

Wat een knappie evelien! Ze groeien zo hard he!! Ze zijn zo snel echt baby af al!

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 15:15

Even ego hoor. reageer straks op de rest hihi

Gaya is vanmorgen vroeg ergens tussen 5 uur en zes uur (gok ik) bevallen van een veulentje.
Ik zal even het verhaal vertellen.
Sinds de laatste foto update drie dagen geleden is er bij gaya niets veranderd. Uiertje smorgens zo vol als op de foto. Kan nog veel voller zelfs. S avonds meer dan de helft minder vol. Omdat ik vond dat ze wat weinig at, had ik het idee dat ze haar vriendinnetje miste. Dus maandag en dinsdag enya lekker opgehaald en s avonds weer terug naar haar eigen land. Als gaya dan op stal ging. Hadden ze overdag lekker veel gras om hun buikje vol te eten. Het idee was volgens mij gelukt, want gaya at duidelijker meer. Wel was ze iets narrig naar enya. Maar ja die hormonen ook. Niet echt heel lelijk trouwens in de trand van jagen. Gisteravond bij het op stal zetten, totaal geen ander gedrag. Brokjes lekker aan het opeten. Ik check dan haar uiertje en haar vulva en banden. Banden wel lekker slap maar niet anders dan bij de laatste up date. Vulva ook niet vol of uitgerekt. en uier was te triest voor woorden. Echt slappe hap met allemaal plooien. Dus niet direct het idee het komt er vandaag of morgen aan.
Ook op de camera staat ze op haar favoritje plekje de hele tijd stil. Eet wat, maar staat er maar te staan. Zelfs geen mest in de stal. Die had ik nog weg gehaald voor ik naar bed ging.

Vanmorgen kijk ik op de camera en ik zie er direct wat staan. ......
Bah wat baal ik. Nog zo je best doen om er bij te zijn. Zo in de gaten houden en bevallen echt zonder duidelijke tekenen. Geen hars, geen kegelen, geen uitgerekte vulva, geen ander gedrag, geen slappe mest, of bunker eetmanie. Helemaal niets.
Wat voel ik me schuldig naar gaya toe. Haar eerste veulen..... Maar wat ben ik blij en ongelooflijk dankbaar dat het allemaal goed is gegaan. Wat ben ik trots dat ze het helemaal alleen heeft gedaan.

Nageboorte gecheckt. Er zat een heel klein navelstrengetje aan van rond de 10 cm. Verder zoals het eruit zag compleet. Vond wel een scheurtje in de baarmoeder, maar dat kan ook komen omdat ze er in gestaan heeft of een hapje genomen heeft. Geen idee. Dus ik houdt haar even goed in de gaten. Ga haar vanavond ook even temperaturen.

Kleine man is goed wakker, drinkt lekker en staat al keurig stevig op zijn beentjes.
Ik vermoed dat gaya staand bevallen is. Op het plekje waar ze altijd stond. Voor hetzelfde geldt is het haar gewoon komen overvallen.
Ze heeft ook geen naweeën. Wel kramt haar baarmoeder goed samen want ze vloeit nog heel iets vanmiddag. Geen gepiep bij het drinken van haar veulen en wat is ze een trotse moeder.

Naam denk ik nog heel even over na....Het is een bruin hengstje met een kolletje, net zoals zijn vader. <3 <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Zo ziet gaya er nu uit. hihihi

Oja en ook haar stal zag eruit zoals je ziet op de foto. Geen gewoel gedraai geloop en dus omgeploegd. Totaal niets. Enkel waar haar veulen geboren is. Dus of ze is staand bevallen of de alarm is nooit afgegaan. Wie zal het zeggen...

En nog iets anders. Hij heeft voor twee zwarte hoefjes. Maar achter is zijn rechter achtervoetje wit of wordt gestreept en zijn linker achtervoetje heeft twee witte hoefballen. Of hoe noem je dat.
Voor de kleur kenners... Is hij dan minimaal bont? Wat veroorzaken gestreepte hoeven?
Zilver is hij niet. Appaloosa beslist niet. Kan hij dan toch bont zijn? Ik zie geen wit net bij zijn kroonrand. Rarara

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 15:24

Gefeliciteerd en gelukkig is alles goed gegaan :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 15:34

Gelukkig alles goed gegaan met Gaya! En wel balen als je ze mist. Vorig jaar net hetzelfde verhaal hier haha.

Nicole spannend! Jij past het wel elke keer. Paar jaar geleden werd het toch ook spannend toen je op vakantie ging?

Vanmorgen weer even gekeken. Uiertje lijkt niets gegroeid, wel zo n ploftepel aan een kant verder banden aan een kant erg slap, vulva slap en lang,... en leek alsof er een hars op haar been zat (maar mss ook gewoon met uier erop gelegen).Ik heb ze voor de zekerheid wel in een stuk wei gezet niet langs de slootkant. Haar moeder is ook zo n verassingswonder dus vrees dat deze me ook weer beet gaat nemen. :')
PH lijkt nog rond de 7-7.5 maarja vorig jaar bij haar moeder ook niets te zien en daar stond toch wel een veulen bij smorgens.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 15:35

Gefeliciteerd!! Wat een verrassing dan zeg! *\o/*
Goddank dat alles goed gegaan is.

vickiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 15:36

Wat een lieverd zeg. Gelukkig is alles goed gegaan. Helaas kan dit gewoon gebeuren :(:)
Gefeliciteerd met je knappe baby!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 15:36

Zo kunnen die merries ons toch af en toe nog verrassen! Fijn dat alles goed is. Het is nu wel een heel mooi popje om te zien. Gefeliciteerd!
Ik heb geen verstand van kleuren, maar mijn merrie met half witte voeten en vlekken op de kroonrand heeft ook gestreepte hoeven, dus denk niet dat dat een specifiek teken van bont is.
Volgens mij was daar wel een andere benaming voor maar die ben ik vergeten.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 15:40

Jenniboy mooie merrie heb je.

Fotsy misschien zit de hengstigheid eraan te komen? Kan natuurlijk ook.

Yolien mooi veulen hoor.

Vulina o nee hopelijk gaat het wel goed komen.

Aaah mooie update vulina. Dat geeft moed.

Andrea hopelijk zet de steigende lijn voort. Ik duim mee.

Vulina wat super nieuws. Gelukkig.

Aniek spannend voor jou. Met een kleine drie weken weet je dus meer.

Jillzee dat is wel een erg groot verschil ja. Misschien zit er tijd mee gemoeid. Misschien met je bij de een direct aflezen en bij de ander iets later?

Jaaaa nicole dat lijkt erop...

Evelien wat gaat de tijd snel he'.

Alexandra dat wordt spannend bij jou.

Hinte vind die bezoekjes vast niet vervelend hihihi.

Dank jullie wel.

Vreselijk he'zulke stiekeme merries. Bah. Maar voor hetzelfde geldt heeft het alarm het gewoon niet gedaan. zucht.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 15:57

Ik lees mee, maar actief meepraten komt er niet van.

Wil wel even deze foto met jullie delen. Zo zag de punani :+ van mijn 333 dagen drachtige dame er gisteren uit. En lag ze enorm hard kreunend en naar haar buik stampend plat.

Afbeelding

Madam liep weer 1 minuut en het was weer normaal! Uier doet ook nog niks. Zo gek!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 16:02

Gefeliciteerd stal HD super dat het zo goed is afgelopen en balen dat je er niet bij was en het alarm niet is afgegaan.
Al moet ik zeggen dat niet alle merrie's echt plat gaan bij het veulen.
Maar het is anderzijds ook iets wonderbaarlijk zo een bevalling meemaken.

Nog vorderingen dames?

Soezee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 16:15

Proficiat Stal HD!! Ook zo een fop merrie!

Spannend Zoey

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 16:23

Proficiat Stal HD!