[HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:42

poeh als ik sommigen buikjes zie word ik wel wat jaloers hoor.

die van mij hebben nog steeds niet heel erg veel buik,eerste is ook pas in mei uitgeteld en de andere in juni

winoa word wel stilgezet binnenkort,heb het idee dat ze niet echt meer iemand op haar rug wil dragen

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:45

Ja inderdaad wel logisch ja.. Agh vakantie he haha..

@ Silketje, wij houden bij de friezen normaal gesproken 335 dagen aan. In alle jaren hier, is Greta vorig jaar op 341 dagen bevallen. En zij was hier de 1ste die overdroeg. Ken weinig friezen die de tijd voldragen, uitzonderingen daar gelaten uiteraard.
Als ze wel langer dragen, gaan we wel uit van 340, maarja nog maar 1 keer voorgekomen..

Paulien is met een merrie veulen dik een week te vroeg, hengsten komen vaak rond 335 dagen.

Indira had trouwens beide veulens op 332 dagen.

En dan nog de problemen met lang aan de nageboorte staan uiteraard
Laatst bijgewerkt door Joto op 28-12-09 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:45

Ivy doet deze week even rustig aan.
ga haar vrijdag pas weer wat rustig aan longeren.
kijken hoe het dan met het hoesten enzo zit.

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:13

Ineke: Ik had dat ook met Donna hoor, die vond ik ook erg rond en als ik het veulen voel/zag dan dacht ik sjezus!!
Voor Donna is het ook de 1e, ik ga denk ik gewoon ff goed overleggen met de VA en dan kijken we verder!!

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:17

Ik moest deze foto nog ff met jullie delen (sorry.... :o )

Maar check die buik onder haar deken vandaan!!
Dikkie :+: _O-
Afbeelding

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:33

Dat is donna op de foto?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:56

Zo Marije, dat schiet echt op met Isis!

Baloe_lover, je deken is te kort. :')

Gemma, laten we het zo zeggen, 1987 was een goed palingjaar, en dat had alles met die gezonken veerboot en de overledenen te maken.

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:02

Ja whaha, moet maar een grotere kopen ;)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:15

[quote="Balou_lover"]Ik moest deze foto nog ff met jullie delen (sorry.... :o )

Maar check die buik onder haar deken vandaan!!
Dikkie :+: _O-
Zo ziet die vab mij ook exact er uit met haar deken!!
Ook haar buik er onder uit.
En dan te bedenken dat ze me eerst altijd vroegen of ik mijn pony wel voerde zo mager was ze vaak.
De mijne heeft overigens ook echt mega honger, terwijl ze al meer voer krijgt.
Als het zou kunnen eet ze de emmer er bij op.

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:42

Donna begint nu ook haar stal leeg te vreten. }:0
Als we smorgens komen heeft ze bijna geen sprietje stro meer liggen!!
Ach ja ze eet nu voor 2...... *D

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 08:26

Palingen zijn dus gewoon een stelletje viezerikken?

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 08:31

De ene eet zijn stal leeg en die van mij is in hongerstaking gegaan grr Juwel eet geen hooi meer zou het komen omdat er weer gras op de wei staat en dat ze daar wat van eet of zou ze gewoon dit hooi niet meer willen omdat ze 3x per dag een schep grasmix van hartog krijgt? (omdat ze zo weinig hooi at gaf ik dat erbij omdat ze anders zo snel mager word)
Nou ja ik heb al met hartog gebeld en grasmix bevat zo weinig melase dat het geen probleem is om dat te geven met lucerne moet je wel uitkijken ivm hoeveelheid malese maar toch als ze dit vol houd dan gaat na de bevalling gewoon de grasmix er weer uit en bekijkt ze het maar een poosje.

Verder doet ze het wel goed alleen vannacht keek ik op de camera en dacht nee toch... lag ze languit te slapen haha van mij mag ze nog wel even wachten want het vriest hier weer s'nachts en ze heeft haar deken weer op want ze had het koud.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 09:51

KG: nu de sneeeuw weg is eten die an mij ook gras en laten het hooi liggen. Ze eten er wel een heel klien beetje van maar als we weer komen om te voeren hoeft er maar een ieniminie beetje bij. Wel hebben ze dat stuk erbij gekregen waar nog goed gras op stond. Is van de zomer amper beweid

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 09:59

als tammara zo door de bocht scheurt kun je haar dikke buik goed zien ;)

Afbeelding

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:23

Gem Maseike: we kijken het idd even aan met wet look.
Het punt is eigenlijk dat ze nooit echt erg kreupel is geweest.
Je zag er wel een goeie onregelmatigheid in, voor de sport was het niet goed, maar voor fokmerrie kon ze primsa functioneren.
Maar op het moment van de afkeur liep ze ineens heeeell erggg kreupel.
Nu gaat het dan gelukkig weer goed,(en ze krijgt geen eens pijnstillers) maar blijf het appart vinden.

We zien het wel, als ze in april nog steeds goed is dekken we maar weer opnieuwd.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:38

Moeilijk Manueeltje...
Ik heb het jaren geleden ook eens gehad met een merrie. Mijn DA zei toen, dek haar alleen als je het ook op kan brengen om haar met 10 maanden dracht alsnog in te laten slapen als het niet meer gaat. Hij zag het regelmatig dat mensen toch dekken maar dan uiteindelijk voor het veulen kiezen op het moment dat de merrie echt niet meer verder kan en dan moet zo'n merrie ook nog een zomer zogen terwijl hij vond dat het echt niet meer ging voor de merrie...
Ik heb destijds besloten om de merrie niet meer te laten dekken. Ik wist van mezelf dat ik er ook heel veel moeite mee zou hebben om een hoogdrachtige merrie in te laten slapen en wilde dan ook niet voor die keuze komen te staan...
Uiteindelijk heb ik de merrie aan het eind van het seizoen (ze had toen al een veulen aan de voet) naar de slacht gedaan. Ze was zo hard achteruit gegaan. Ik was dus ook blij dat ze niet weer drachtig was...

Superhafjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:45

Wow Jolandje!! Wat een buik!!!

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:08

MarijeR: zo erg is het dus niet bij wet look. (ze was wel even een aantal weken heel slecht.)
Maar ik denk als ik het nu bekijk dat ze iets geks heeft uit gehaald in de wei.
Want ze loopt nu weer alsof er helemaal niets aan de hand is.
Tuurlijk als ze een sprintje trekt is ze nog wel wat onregelmatig, (dat zou ook wel zo blijven.)
Maar de diagnose die bij haar gesteld is gaf ook geen enkele reden daar zo kreupel van te zijn.
Vandaar dat we echt verder zijn gaan zoeken bij haar, maar helaas verder niets gevonden.
Maar goed ze was al zo lang niet goed, dus toen heb ik zelf de verzekering opgebeld van: Jongens wat doen we ermee, we hebben nu al zoveel kosten gemaakt en het paard is nog niet goed.

Ik had ook uit alle liefde door willen dokteren, ik had er alles voor over om haar goed te krijgen.
Maar mocht van de verzekering niet meer dokteren.
Het was al bijna zo gek dat de DA Kosten boven de verzekerde waarde van het paard zat.
Dus hun vertelde toen dat er maar een afkeur in gang gezet moest worden.
(heb ik overgens nog een paar dagen over na gedacht, ik vondt het ziets definitiefs)
Maar toen begon ze echt bagger slecht te lopen, en toen heb ik de knoop door gehakt.

Ze is die week daarop in Moerbeeke geweest voor de afkeur.
Ze heeft daarna nog een klein maandje heel erg slecht gelopen, en nu lijkt het dan toch vele malen beter te gaan.

Ik kan op een moment dat het echt niet meer gaat heel rieel zijn.
Al is ze dan 10 maanden drachtig, wat niet gaat, dat gaat niet!
Als wet look morgen op 3 benen staat en echt niet meer kan, dan slaap ik haar in.
Ook al zijn we al zo ver in de dracht.
Het zijn idd geen makkelijke beslissingen om te nemen, maar ik weet van mezelf wel, als het moment daar is, dat ik hem kan nemen.

Nu zullen sommige mensen wel vraagtekens in hun hoofd krijgen omdat ik hier enkele maanden geleden het verhaal van Athlanta gepost heb.
Athlanta is niet mijn paard, maar van mijn vriend.
Als ik op dat moment een beslissing had moeten nemen, was hij er niet meer geweest.
Ik ga ten aller tijden op het advies van de DA af, zij weten immers meer dan ik.
Maar achter af gezien is het maar beter dat ik die beslissing niet heb hoeven nemen, want Athlanta staat er wonder boven wonder nog, zonder er maar iets aan over gehouden te hebben.
Geen koliek, geen buivlies onsteking, zo zie je maar wonderen bestaan wel!

Superhafjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:30

Manueeltje: dat is idd moeilijk! Even aankijken kan natuurlijk altijd, zeker omdat je als ik het zo lees je er van bewust bent en weet wanneer het zeg maar niet meer gaat...Maar t lijkt me idd een lastige situatie, ook omdat ze niets konden vinden zeg maar..

Van Atlantha: Wauwie de wonderen zijn zeker de wereld nog niet uit! Gelukkig! Ik vroeg het me idd al af hoe dat was afgelopen! (maar ik ging er stiekum wel n beetje van uit dat het goed was gekomen)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:12

Neonlight schreef:
Gemma, laten we het zo zeggen, 1987 was een goed palingjaar, en dat had alles met die gezonken veerboot en de overledenen te maken.
:x :D , verhaal had zomaar gekund, maar is helaas niet van mij :+ . (Ben benieuwd waaraan Maseike denkt, de eerstvolgende keer dat ze een toastje paling eet :Y) )

Hier ook een te kleine staldeken :( . Toen ik Ster 2 jaar geleden kocht (ze was toen bijna 3,5 jaar oud) was de deken echt te groot en nu is ze zoveel breder EN uitgezwaard EN dik dat haar buik eronder vandaan komt. (Moet er wel bij zeggen dat ik hem 1 keer gewassen heb; zou hij zoveel gekrompen zijn?)

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:16

Bij Rosa komt idd ook dr buikje al onder de deken vandaan en die moet nog bijna 5 maanden! En een grotere maat deken gaat niet, want dan zakt die over haar schouders. En qua lengte (naar beneden) is er niet zoveel te kiezen in maatje 135... Maar ze lijkt er niet veel last van te hebben en het valt nog mee. Maar het is wel een maf gezicht.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:17

Moet alleen wel de lengte van de buiksingels steeds een beetje bijstellen.

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:33

gem schreef:
Neonlight schreef:
:x :D , verhaal had zomaar gekund, maar is helaas niet van mij :+ . (Ben benieuwd waaraan Maseike denkt, de eerstvolgende keer dat ze een toastje paling eet :Y) )

Hier ook een te kleine staldeken :( . Toen ik Ster 2 jaar geleden kocht (ze was toen bijna 3,5 jaar oud) was de deken echt te groot en nu is ze zoveel breder EN uitgezwaard EN dik dat haar buik eronder vandaan komt. (Moet er wel bij zeggen dat ik hem 1 keer gewassen heb; zou hij zoveel gekrompen zijn?)

Dat ik 2 x nadenken voor ik het naar binnen eet, en dat er een vies smaakje aan zit ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:07

***zit aan een visschotel en kauwt net een stukkie paling weg :+ ***

Net bij Neon geweest, ze is niet in orde. Ik zette haar in de wei om de stal uit te mesten. Was toen niets aan haar te zien. Ik haalde haar eruit omdat ze er weer uit wilde, staat ze te shaken over het hele lijf. Even haar deken eraf gehaald voor inspectie, staat ze ook echt naar de singels te trappen. Eetlust wel genoeg, en vreemd genoeg opvallend alert, veel alerter als ze normaal is. Staart neipt ze in. Staleigenaar houdt haar in de gaten, en ik ga straks weer even kijken. En als ze nog zo staat bellen we de DA maar.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:13

Wat raar dat ze verder ok is maar zo staat te trillen. Zijn ze vuurwerk aan het afsteken bij jullie in de buurt? (klinkt raar, maar mijn vroegere paard deed dit als ze geschrokken was).
Hopelijk valt het mee!

OI ja en eet smakelijk...... :Y)