[HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole288

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 01:08

mijn verzorgmerries, ze zijn van mijn buurman. Mijn eigen merrie heb ik twee jaar drachtig gehad maar uiteindelijk toch geen veulen van en nu is ze inmiddels 20 en zijn we gestopt.
Dit wordt het 4e jaar dat ik voor zijn merries waak voor de geboortes en merries en veulens verzorg (de Ctjes lopen ook hier achter in de wei en voer en verzorg ik ook dagelijks)

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 01:11

dan voelt het toch wel aan als 'eigen' lijkt me...spannend weer hoor!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 01:16

Ja, dat zeker, ik volg de merries al bijna 11 jaar waarvan nu dus ook 4 jaar intensief rond de geboorte. Zeker spannend, vooral ook dat er weer een maiden bij is.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:00

@ Minnie_Muis.. Dan was ze lekker vroeg..
Pauk is nog nooit te vroeg geweest en daar ga ik nu dus ook niet vanuit..
*Even op de cam gekeken*
Nee hoor.. Ze loopt nog lekker alleen

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:01

Goedemorgen!

@Nicole: Mooie buikjes hoor! Zeker fijn dat de merries weer dichtbij staan, kun je ze weer goed in de gaten houden! Hoe gaat het met Amazing? Wordt zij dit jaar ook gedekt?

Ik voer Probreed van Cavalop, bevalt erg goed, mijn merrie vindt het heerlijk.

yashilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:06

Goedemorgen Doei!
Nicole Lekkere buiken zeg
Fijn dat ze lekker dicht bij staan en dat je ze zo in de gaten kan houden
Ben er zo weer even de kids nar school brengen Knipoog

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:18

Nicole: Ze zien er allemaal goed uit. Kun je mooi zien hoe strak de maiden merrie nog is.
Pauk: Haha ok! Tutje was dus nu voor de 2e keer 2 weken te vroeg. De eerste keer mooi optijd. 2 jaar 3 maanden te vroeg en een dode tweeling. En nu dus 2 keer 2 weken te vroeg.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:36

3 maanden te vroeg is niet grappig..
2 weken te vroeg mag van mij wel als alles in orde is hoor.. Haha!
Ziet er niet zo naar uit hier maar mijn andere merrie is altijd ong 2 weken te vroeg geweest..

Unaira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:45

Citaat:
Is het waar dat de temperatuur zakt als de geboorte nadert? Moet nl Unaira sowieso al twee maal daags tempen omdat er bij ons op stal eentje met een fikse verkoudheid staat en unaira daar natuurlijk nu extra vatbaar voor is. En koorts kunnen we nu niet gebruiken !! dus ben haar nu twee maal daags aan het tempen, maar als het waar is van die temp wisseling vlak voor de geboorte, blijf ik dit nog een paar weken langer volhouden......ben er nu aan gewend om sochtends voor mijn werk al te gaan tempen

weet iemand dit??

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:57

Zoiets is wel waar idd! Maar of de temp zakt of stijgt weet ik niet meer.

Pauk: Idd gelukkig heeft ze het nu ook net op tijd gedaan! Knipoog

Nou ik zal mijn spul inpakken en dan op vakantie! Doei!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:04

Even gegoogled: vlak voor het veulenen zakt de temperatuur, meestal met zo'n 0,4 graden. Na de temperatuurdaling zal de geboorte meestal binnen een half uur inzetten, maar kan ook nog enkele uren duren. Het is dus geen betrouwbare methode, maar wel een hulpmiddel.

yashilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:29

Yashilha is vandaag 330 dagen drachtig Go jij! Go jij!

Unaira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:38

heeft er hier iemand toevallig foto's oid van een merrie met slappe banden rond de staart, kan me daar nl moeilijk een voorstelling van maken hoe dat eruit moet zijn of voelen??

Unaira's uier was heel hard vanochtend, maar detepels zijn nog lang niet vol gelopen, lijken nog steeds theezakjes...... Knipoog Met kegelen, lopen die tepels toch ook gewoon vol??

sorry voor de vele vragen, maar ben er niet zo'n expert in en vind het nu toch wel heeeel spannend worden zo........ Tong uitsteken

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:43

yashilha schreef:
Yashilha is vandaag 330 dagen drachtig Go jij! Go jij!

spannend! wanneer is ze uitgerekend?

vandaag zijn wij ook al aardig op weg 267 dagen! als ik terug kom 274 dagen! dus dan wordt het weer tijd voor een foto.

wou eerder foto maken maar door omstandigheden is me dat niet gelukt helaas..

ik heb een vraagje, alleen kan dat alleen over pb het gaat over een drachtige merrie en ik moet het echt weten is er iemand die men vraag wil beantwoorden?

Mausje900

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:43

Goedemorgen!

Minnie_muis: fijne vakantie!!!
Yashilha: gefeliciteerd met de 330 dagen!!! Nu duurt het helemaal niet lang meer!
Nicole288: mooie buikjes hoor!

Mijn antwoorden op de vragen van Liberance .
Staan jullie paarden op stro, krullen oid nu de bevalling er bijna aan komt? Ze staan altijd op stro
Hebben jullie een voorkeur voor geslacht of maakt het niks uit? Maakt niks uit, als het maar gezond is.
Houden jullie het veulen of verkopen jullie het? Merries houden we bijna altijd, als het veulen van Lavendel echter een sjiek hengstje is, houden we deze dit keer wel aan.
Gebruiken jullie een birthalarm camera of andere dingen? Camera en wij (mijn moeder en ik) waken bij de stal.
Nog meer adviezen en maatregelen? Heel veel succes!

En dan was er nog de vraag met ijzers op laten ja of nee. Lavendel heeft al een poosje geen ijzers meer op, maar al had ze die, dan had ik die er gewoon op gelaten. Lavendel is wel zo voorzichtig en strontgek met een veulen, daar ben ik niet bang voor. Wendely daarentegen, die heeft wel ijzers onder en die gaan er straks wel af. Wendely is zo lomp! Die laat ik dan liever zonder ijzers staan. En als we weer gaan rijden, nouja, dan moeten ze er maar weer onder. (de ijzers liggen op het moment toch al niet zo fantastisch)

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:47

Goedemorgen!
Nicole lekkere bolle buiken al bij jou! Verschil is goed te zien vind je niet??
Yas, gefeliciteerd met je mijlpaal!!! Bijna zover meis!!

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 11:02

Antwoorden op de vragen:

Vick staat altijd op stro.
geslacht maakt me eigenlijk niet uit. Mijn gevoel zegt merrie. Die naam had ik ook als eerste klaar en vind ik ook het leukste.
In principe blijft het veulen maakt niet uit hengst of merrie.
De camera hangt bijna en birth alarm heb ik gehuurd.

Oh en SA bedankt voor je uitvoerige uit leg over het uier en de vloeistoffen die er uit komen.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 11:39

hier de antwoorden van mij op de vragen:

* de dames staan nu nog op houtvezel en gaan een paar weken voor de bevalling over op stro.
* geslacht: bij sjanty maakt het eigenlijk niet uit want dat veulen is sowieso voor de verkoop. Als een Creamer een merrie krijgt blijft die, een hengst is voor de verkoop.
*hier hangt een cam in de stal (net een nieuwe binnen gekomen gister) en ze krijgen een birth-alarm om.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 11:41

@Unaira: Slappe banden kun je voelen op de bovenkant van de kont, naast de staart. Als deze slap worden voel je daar 'slapte'. Bij sommige merries zou je bijna trampoline kunnen springen Haha! zó slap is het dan!

Weer allemaal buiken gezien Cool Bij Rox geen veranderingen...

Ik heb een alvast een bevallingkit samengesteld Haha!: Nieuw geel emmertje (voor warm water), schone handoeken, maisolie (als glijmiddel), Dettol, Betadineoplossing... telefoonnr. van de DA op snelkiezen... Vork

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 11:42

Ahh Jenny, waar kanik tegen die tijd kijken naar de bevalling Lachen

Goofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:24

minnie_muis van harte met de kleine! Originele naam, hoe ga je hem als roepnaam noemen? Erg leuk zo met dat blesje, en nog een klein hummeltje, maar jah, dan ook te vroeg natuurlijk...

Bij ons staan de paarden altijd al op stro, maar op het laatste punt proberen we een beetje een soort potstal te maken zodat het veulen een stevige ondergrond heeft als ze proberen te gaan staan!
Hengst of merrie maakt op zich niet veel uit, gezond uiteraard wel!
Ik denk dat we hem/haar eerst wel aanhouden, maar nog onduidelijk over toekomst.
Komt denk ik weer een camera, en een zweetband...

Ze is nu 292 dagen drachtig, schiet echt op!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:35

Minnie_muis: GEFELICITEERD!!!
En ook een fijne vakantie Haha!

Volgens mij gaat het hier in het topic nu best hard met een aantal merries. Toch maar wat vaker bijlezen en reageren Bloos

Macy zit op dag 312 en heeft voor haar doen echt heel weinig uier.
Spenen schieten wel vol maar het uier zelf niet.
Vaag dier... Rolleyes
Afbeelding

Isis zit op dag 284 en doet een poging Macy in te halen en als ze zo doorgaat, gaat het haar nog lukken ook Scheve mond
Afbeelding
Uier voelt al hard aan.
Ze is het ook echt zat en ik heb zo'n vermoeden dat ook zij zich niet aan een uitgerekende datum gaat houden Clown
14 april (11 maanden) is nog ver weg.... 10 maart zit ze op 300 dagen en dat komt dichter in de buurt denk ik.

Mijn antwoorden op de vragen van Liberance:
Staan jullie paarden op stro, krullen oid nu de bevalling er bijna aan komt? Alles staat op vlas. Vlak voor de bevalling (soms pas tijdens) gaat er hooi of stro overheen en dat blijft dan een week (grote pony's/paarden) tot 2 of 3 weken (mini's) over het vlas en daarna weer alleen op vlas.
Hebben jullie een voorkeur voor geslacht of maakt het niks uit? Maakt dit jaar niets uit. Normaal heb ik graag merrieveulens maar omdat de mini's nu drachtig zijn/waren van hengsten die in Amerika staan, zijn hengstveulens ook zeer interessant om op te fokken.
Houden jullie het veulen of verkopen jullie het? Veulen van Macy is al verkocht. Veulens van de mini's blijven.
Gebruiken jullie een birthalarm camera of andere dingen? halster alarmen, camera's in alle stallen en de camera's ook nog op internet, inmiddels voor het 5e jaar Lachen Verder toch vaak nog wel een aantal nachten waken als dat nodig is.
Nog meer adviezen en maatregelen? Zorg dat je een telefoon en het nummer van je DA en een vervanger altijd in de buurt hebt. Verder heb ik altijd ruim op tijd mijn kist met spullen klaar staan bij de stallen, je weet maar nooit wat die merries bedenken...

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:40

Liberance schreef:
Heb eigenlijk stiekem nog wat vraagjes Haha!
Staan jullie paarden op stro, krullen oid nu de bevalling er bijna aan komt?vlas, voor de bevalling komt er stro in de boxHebben jullie een voorkeur voor geslacht of maakt het niks uit?maakt niet uit, in dit geval zou ik liefst een hengst hebben , de eigenaar waarchijnlijk een merrie Clown
Houden jullie het veulen of verkopen jullie het?hengst gaat weg, merrie blijftGebruiken jullie een birthalarm camera of andere dingen?geen birthalarm, wel een cam, straks ook via internetNog meer adviezen en maatregelen?? blijf kalm en zorg dat je alle telefoonnummers bij de hand hebt....en het belangrijkste.... geniet ervan Haha!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:41

Rian1984 schreef:
Ahh Jenny, waar kanik tegen die tijd kijken naar de bevalling Lachen

ik weet niet of de link die ik nu heb de blijvende wordt. Zodra ik dat weet krijg je de link. Wel kan ik nu dus zelf al kijken, maar manlief werkt hard aan een snellere verbinding voor "algemeen" gebruik.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:13

'@ unaira Hier foto's van Alonna.. Een aantal uur voor de bevalling
Je ziet 2 deuken bij haar kont
M'n andere merrie heb ik geen slappe banden foto
Afbeelding