[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 16:42

Replay was geboren met kromme beentjes voor en achter, achter is inmiddels volledig bijgetrokken, maar voor blijft hij een beetje krom staan.

Nu weet ik dat het soms even tijd nodig heeft om bij te trekken, maar hoe lang moet ik het zelf de kans geven om weg te trekken, en wanneer is het beter om een dierenarts te raadplegen? Ik kan op internet niet goed antwoord vinden.

Afbeelding
Op de foto zie je een beetje wat ik bedoel en hoe 'erg' het is.
De achterbenen zijn al bij getrokken sinds deze foto is genomen.

OYYO

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 16:47

Rose Ik denk toch minimaal 3 tot 6 wk. Die van jou is toch nog piep jong. Ik denk dat je nog een beetje geduld moet hebben. DA raadplegen kan natuurlijk altijd. Dan krijg je advies afgestemd op jouw veulen.

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 16:57

Hij is nog maar een weekje inderdaad, dus ik heb absoluut geduld hoor, het is meer dat ik niet te lang wacht uit onwetendheid.

Bedankt voor je antwoord, dan weet ik dat het inderdaad goed is nog even te wachten :j

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 17:13

Ik heb het er meestal gelijk met de da al over. Zodat die het ook kan volgen. Zo ook hoefsmid zodra die komt.

Heb er ook 1 gehad die ook wat week stond, dat trok bij en toen stond die het alleen nog iets als hij moe was. Uiteindelijk hele mooi stevige benen met correcte stand zonder verder ingrijpen

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 18:19

Heel veel sterkte, laleentje.

Gefeliciteerd met alle nieuwe veulens!

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 18:31

Gefeliciteerd met de nieuwe veulen.

Maar ach, laleentje, wat sneu. Heel veel sterkte! Het lijkt me zo dat als ze de eerst 24 uur doorkomen, je hoop hebt dat het goed met ze blijft gaan, met de extra zorg die je ze geeft. Wat verdrietig als ze dan toch te zwak blijken.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 18:52

Vandaag met Carlijn en Lokwinske naar de keuring in Duitsland geweest.

Afbeelding

Afbeelding

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 18:56

Hoe ging het suffie? Ziet er goed uit.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 19:44

Heel veel sterkte Laleentje. Had zo gehoopt dat ze het zouden redden. Nu eerst zelf maar bijkomen van deze rollercoaster... wat een pech voor jou!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 19:47

LaDonna75 schreef:
Hoe ging het suffie? Ziet er goed uit.

2e plaats :D

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 23:07

Ik heb weer veel te weinig tijd voor Bokt, kom nu eindelijk toe aan weer een beetje bijlezen. Heb de laatste 10 pagina's zo'n beetje gedaan. Zal proberen weer wat meer in te haken.

Wat een hoop veulensde laatste paar dagen, allemaal gefeliciteerd! *\o/*

Laleentje.. Ik ben sprakeloos.. wat een ellende, wat een nachtmerrie.. wat krijg jij een hoop pech voor je kiezen zeg.. Heel veel sterkte met dit verlies en neem de tijd om alles een plekje te geven :(:)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 07:48

Het lijstje van vandaag

Klopt er iets niet aan de lijst of is je merrie veilig (mini’s vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen) en wil je erbij, stuur mij een pb en ik voeg je toe!

Vulina: World Star 355 dagen
Mer1980: Daliska 347 dagen
Setteli/Smeetje_x - April - 339 dagen
Vulina: Rivanna 337 dagen
MarryAnneR: Phoebe 332 dagen
Cp112: SD Charisma / Cherry 328 dagen
manuela_j: Luna 327 dagen
Cp112: Mary Elizabeth / Lizzie 323 dagen
Icecrystal: Yinthe 322 dagen
Moner: Gisa 320 dagen
Ennasil92: Femme 316 dagen
Ennasil92: Liedewij 316 dagen
Stal_HD: HD Tiz Dark Lady Gaya 301 dagen

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 08:01

Laleentje wat ontzettend sneu dat ze het niet hebben gehaald. Heel veel sterkte. Wat een verdrietig jaar voor jou zeg.

Vulina gefeliciteerd, knapperd hoor!

Nicky, gefeliciteerd. Fijn dat alles goed is afgelopen! Lijkt me vreselijk om zo'n bevalling mee te moeten maken.

Lotte Bee ook gefeliciteerd!

Sannahtris en Kabayo, jullie hebben 2 knappe friese stoere mannen!

Renske, fijn dat ze het zo goed op pakte. Hopelijk vind je straks een fijn adres voor haar :)

Laurenti, fijn dat ze thuis zijn, hopelijk verloopt het herstel verder goed. Ze heeft een aardig jasje uitgedaan.

Suffie, ziet er goed uit! gefeliciteerd met je 2e plaats.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 08:30

Ik heb weer advies nodig........

Ik ben op jullie advies een tijdje terug begonnen met de merrie's op stal te voeren, vervolgens de veulens buiten te zetten zodat ze uit hun eigen voerbak hun eigen voer kunnen eten... Dit ging erg goed.....

Ik geef eerst de merrie's voer zodat die rustig eten, dan loop ik de stal in en zet ik de veulens naar buiten bij hun eigen voerbakjes. Dit ging perfect tot ik eergister bij mijn hengstje het eerste echte boze gezicht zag toen ik hem bij de voerbak van ze moeder weg wilde halen, en de eerste schop op mijn knie te pakken had..... Uiteraard heeft ie een tik op ze kont gehad en heb ik hem als nog naar buiten gezet, maar gister middag keek hij weer heel boos, en gisteren avond deed hij een 2de poging me een schop te geven toen ik hem weg wilde halen bij de voerbak van zijn moeder......

Nu wil ik graag weten wat jullie advies hier over is.... want dit moet hij hoe dan ook afgaan leren.

(dit is de situatie: De voerbakken van de merries hangen zo dat ik ze vanuit het gangpad kan voeren, dan moet ik buitenom om de veulens naar buiten te zetten dus loop ik van achteren de stal in en moet ik tussen 2 konten door (moeder en veulen) om het veulen achteruit de stal uit naar zijn eigen voerbak voor de deur van zijn moeder te zetten.)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 08:46

Persoonlijk zou ik zweepje meenemen en hem bij de voerbak wegzetten. :=

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 09:07

Ik heb niet zo'n situatie dus kan je niet echt helpen. T gaat hier vanzelf. Of ik haal ze binnen en doe ze dan gelijk al apart

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 09:42

Kun je ze niet voordat je gaat voeren apart zetten?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 09:44

Waarom laat je ze niet gewoon even?

Dit gedrag is 9 van de 10 omdat je er veel te veel van verwacht/verlangt/vraagt. De ene wordt bang en de andere wordt agressief. Veulens die zo "geboren" zijn, zijn echt heel erg zeldzaam, 99% wordt zo "gemaakt". En met geweld of zwepen aan de slag gaan, ga je het echt niet beter mee maken. In tegendeel... En het is ook nog compleet zinloos.

En waarom mogen ze niet gewoon met hun moeder mee eten? Ze eten toch heel langzaam, dus dat de moeder te weinig krijgt hoef je echt niet bang voor te zijn...

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 09:52

Dddara is snap dat je het allemaal goed bedoelt. Maar soms is het Less is more... ik krijg het idee dat je teveel verwacht van je veulens en dat ze in de verdediging schieten. Sommigen veulens zijn makkelijk en vinden het allemaal prima wat je doet, anderen moet je gewoon lekker wat meer met rust laten en veulen laten zijn. Op deze leeftijd pushen kan voor gedragsproblemen zorgen later. Dan zijn ze het al zo zat.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 10:33

Ik gooi gewoon brok in de wei en daar moeten ze zich maar mee redden :+

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 10:37

@Dddara, net als met een aantal andere dingen die je vroeg, niet teveel over nadenken, niet te moeilijk doen en niet teveel willen.
Laat ze gewoon lekker. Zolang ze brokjes eten is 't toch prima? Of dat nu bij moeders uit de bak of apart is

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 10:41

Afbeelding
Hij heeft de naam Fellow gekregen. Voluit Deudericks Fellow. Vandaag ging hij al vol gas door de wei, ik denk dat mams het druk krijgt haha.

Dddara laat ze lekker bij mams, evt een eigen bakje met een handje brokjes. Niet teveel willen.

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 10:42

@dara

Mijne staan apart met voeren dit omdat de mama van quick der veulen geen kans geeft om brokjes te eten ondanks die dat wel graag wilt.
Ik zorg dat de merrie in de box staat en doe dan de staldeur dicht geef dan eerst merrie voer en daarna veulen. Quick kan zo rustig eten geef de merrie nog plukje hooi omdat ze veel eerder klaar is met eten dit gaat heel erg goed zo! Mn veulen krijgt alleen in de avond kwart vd voerschep en dan eet die ook niet alles op hij drink nog veel melk.
Dit werkt prima voor beide! <3

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 11:24

Oh wauw Suffie, wat een knapperd. En gefeliciteerd natuurlijk.

Dara waarom zet je niet eerst apart? En dan pas voeren.

Luna heeft haar slijmprop verloren. Hoelang zou het nu nog kunnen duren? Ze had het nog op haar bil en in haar staart zitten.
Het blijft toch altijd weer spannend

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 14:16

Ja lastig zeg.... Ik wil gewoon graag dat ze goed voer eten dus veulen veulenbrok en merrie merriebrok.

De stallen zijn inloop stallen dus paarden lopen er zelf in als ze weten dat er gevoerd wordt, dus het van achteren benaderen en het veulen naar buiten zetten hou ik toch maar misschien gaat het makkelijker als de merries nog geen voer hebben.

Aan de ander kant denk ik ook het is toch geen normaal gedrag als het veulen je de stal uit slaat. Is dat niet iets wat je meteen moet afleren? Dit wil je toch ook niet als die straks groot is dat je als hij eten heeft niet in de stal mag komen.....???

Ik begrijp ook niet hoe het te veel van hem willen is, ik wil alleen dat hij zijn eigen voer uit zijn eigen voerbakje eet zodat de merrie haar voer kan eten en ik kan zien hoeveel iedereen gegeten heeft. Verder kan hij toch gewoon veulen zijn hij staat tussen de andere veulens met zijn eigen voerbakje.