[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 23:50

Bedankt :) ze hebben een echo gemaakt van de blaas en die lijkt intact. Hij bokte daar ineens alles bij elkaar :O Ze zijn heel positief, dus de prognose lijkt goed..

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 01:10

Sterkte Vulina! Hopelijk blijft ie dit laatste gedrag houden en gelukkig geen ruptuur. Weet je ook wat de prognose is bij een blaasruptuur? Dit is voor mij geheel nieuw..

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 05:54

Ach jeetje, Vulina toch :(:)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 06:04

Mas zeek zichzelf vorig jaar ook helemaal onder toen de pek maar niet af wilde komen. Wij de dokter gebeld bang dat hij iets met de blaas mankeerde, hij was zo hard aan het persen dat hij zijn blaas elke keer leeg drukte.

Hopelijk onderweg alles uutgekakt wat hem dwars zat Vulina. Succes met hem!!

jenny, haar ene speen lijkt een tjoepke op de foto, maar dat kan ook vertekend beeld zijn

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 06:44

Woogy, bedankt voor de parasietenvraag, want dat doet me er gelijk aam herinneren dat May die inmiddels weer moet krijgen. Zal even op de kliniek navragen of dat nu mag/moet of dat we het best even wachten.

Jenni, mooie foto's zeg! Ik hou wel van zo'n zwarte achtergrond.

Vulina, sterkte! Gezien het geen blaasruptuur is, heeft hij dan last van meconium wat niet afkomt?

Temperatuur was gisteren acceptabel en belasting ging beter, maar nog steeds niet perfect. Ze springt in ieder geval wel weer in het rond. Dat deed ze maandag niet meer.
We hebben toestemming gekregen om excenel te gaan geven. Dat wordt alleen in uiterste nood gegeven i.v.m. resistentie legde hij uit, maar ik ben erg blij dat we dit ook nog kunnen/mogen proberen. Hopelijk is dit ons wondermiddel dat May er bovenop helpt.
Gisteren ook nog gevraagd of het slim is om haar antistoffen nog eens te controleren en dat gaan ze vandaag doen en indien nodig gelijk weer een zakje serum geven.
Het wordt weer een spannende dag vandaag. Ik heb een beroep waarbij ik de telefoon niet altijd aan kan nemen, dus maandag daardoor moeite gehad om elkaar te pakken te krijgen.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 07:04

Andrea weken excenel geven hebben mijn veulen met veulenziekte toen gered dus ik duim voor May! :(:)

Vulina jeetje wat schrikken ook. :(:)
Gelukkig geen blaasruptuur. Zou hij te weinig antistoffen hebben?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 07:23

O jee Vulina, heel veel sterkte, hopelijk knapt ie snel op!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 08:08

Jeetje, dat is schrikken Vulina! Gelukkig lijkt alles nu goed. Weet je nu waar hij wel last van had dan?

Dat geeft weer een beetje hoop Andrea! Is het ontstaan door een tekort aan antistoffen? Wat is dat excenel precies en wat doet het?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 08:40

Het blijkt toch 'gewoon' het meconium te zijn. Hij heeft zoveel klysma's en zoveel paraffine gehad, en nog kwam het niet af. Door het helpen met de hand is het uiteindelijk af gekomen, maar dat heeft hem ook ontzettend verzwakt. Ook in Emmeloord waren zijn bloedwaarden afwijkend, waarschijnlijk door het harde werken en daarbij te weinig melk door het stofwisselingstelsel, gezien dat verstopt zat.

Zonet zijn zijn bloedwaarden weer gecheckt en die zijn nu in orde. Hij plast en perst ook niet meer elke seconde :D Dus hij mag zo weer naar huis!

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 08:44

Pfoe dat was even schrikken Vulina, gelukkig gaat het weer beter met hem

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 08:48

Even voor de geïnteresseerden; blaasrupturen worden vaak veroorzaakt door het te hard persen bij meconium wat er niet af wil.
Je kunt het zien aan het niet goed plassen, veel druppelen maar ook in kleine beetjes plassen. We hebben hier thuis een bloedje afgenomen en daaruit kwam een afwijkende natrium en kalium gehalte wat past bij een blaasruptuur. Daarbij verzwakte hij, dronk hij niet meer en viel hij om. Past allemaal in dat ziektebeeld.
Op dag 3 a 4 zie je pas écht of het een ruptuur is, maar qua behandelplan (opereren) ben je dan al vrij laat. Gelukkig was het nu niet nodig, maar anders waren we in ieder geval goed op tijd en was de prognose na operatie goed :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 08:52

Pfoe, wat schrikken en wat fijn dat het met een sisser is afgelopen.
Ik heb weinig hengstveulens gehad tot nu toe en maar één die een klysma moest. Ik ga nu maar alvast duimen dat ik óf 3 merries krijg óf dat eventuele hengstveulens geen meconiumproblemen zullen hebben.

vickiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 08:59

Hopelijk komt hij er nu een beetje goed onderuit Vulina. Schrikken zeg! Sterkte de komende dagen in ieder geval!

Andrea ook veel sterkte met je kleine meid.. Dat ze weer in het rond springt is een super goed teken. Nu met de excenel hopelijk alleen nog maar bergopwaarts! :)

Soezee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:17

Oef Vulina dat is schrikken geweest! Gelukkig alles goed nu.

Andrea ik hoop ook dat dit laatste een wondermiddel mag zijn!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:20

Schrikken hoor Vulina maat gelukkig is het er nu af.

Ik ben ook zo blij dat ik een DA nog heb laten kijken want zij zag direct dat te veel perste en ik had dat niet zo door. 1 clisma was voldoende. Gelukkig!

Meneer is nu zo actief joh, arme mama die moet er maar achteraan.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:21

Dank jullie wel :) Zeker spannend... En ik had ook nog net mijn 20 weken echo gisteravond, dus mijn vriend kon niet mee daarheen :'( Ik ben bijna 22 weken dus kon het ook niet meer uitstellen.

Ik heb wel vaker hengsten gehad met wat obstipatie, maar meestal is een klysma genoeg. Ik heb ze dan ook standaard klaar liggen. Daarbij geef ik ze al bij de geboorte een beetje boter ;) Maar voor deze meneer was dat te weinig. Stenen gelijk:Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:24

Andrea, voor jou nog veel meer spanning. Ik hoop echt dat het goed komt met haar.. Ik vind het top van je wat je er allemaal voor doet en voor over hebt +:)+

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:46

Spannend nog Andrea! En ken de frustratie, ik kan tijdens mn werk ook niet zomaar de telefoon opnemen. Laatst ook mee gezeten toen de merrie's gescand werden en ik aan het werk was. Maar dit is meer dringend ook natuurlijk.

Vulina ook een heel avontuur dus. Gelukkig maar dat het geen ruptuur was.
Hier 2 vd 3 hengstveulens ook voor de zekerheid een klysma gehad. Nog geen wrangende situaties, maar wel dat ze wat bleven persen en dus toch even dat het wat makkelijker er af kwam. Kan verder ook geen kwaad, dus dan neem ik liever ook geen risico.
Alleen Rousseau heeft het niet gehad. Die stond amper en daar viel het bijna in één keer uit :+

Voor dit topic wat off-topic, maar toch even; 9 juni weet ik of ik er (al)weer bij ben voor DBT2018. Lies haar ei was vandaag weg :):) nu afwachten...

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 10:16

Blij dat alles beter gaat, helaas weet hoe vervelend dat kan zijn voor zo'n kleintje, maar gelukkig gaat het nu weer goed.

Andrea sterkte met May

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 10:19

Vulina schreef:
Andrea, voor jou nog veel meer spanning. Ik hoop echt dat het goed komt met haar.. Ik vind het top van je wat je er allemaal voor doet en voor over hebt +:)+

Het was onze eigen keuze om hier aan te beginnen, dus dan moet je er ook goed voor zorgen vind ik. We trekken dus alles uit de kast om haar te helpen. Hopelijk gaat het allemaal baten.

Achteraf had ik een hoop dingen anders willen doen, want wellicht was ons deze ellende dan bespaard gebleven. We hebben altijd het beste willen doen en zijn soms op de verkeerde adviezen af gegaan. Ben wel blij dat ik het afgelopen jaar zoveel geleerd heb in dit topic.

Fijn dat je veulen weer opgeknapt is. Wat een grote bonken zeg op de foto.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 10:29

Vulina wat goed dat het "maar" dat bleek te zijn,en dat hij er nu eindelijk vanaf is,arm ding!

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 10:34

Sterkte Andrea.
Vulina, gelukkig gaat het weer goed.

Jillzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 10:49

Ik wil graag jullie mening. Ik heb 2 setjes ph strips alleen geven alle 2 iets heel anders aan. Hoe weet ik nu welke klopt :') mijn merrie is nu 19 dagen over tijd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:05

Lange tijd geleden maar zo ontzettend druk met bedrijf en pony lief verhuizen. Probeer trouw mee te lezen.

Andrea ik heb met Creme ook heel veel problemen gehad als je eventueel over wilt praten kan je me altijd PBen, creme is echter nooit geopereerd omdat blijkbaar toch ''op tijd'' bij waren met HEEEL veel antibiotica en ook volgens mij die hele zware die jij op noemt, heeft hij een infuus?

Vulina gelukkig gaat weer goed dat is flink schrikken zeg!!

Fosty ik zag dat jou merrie een heeeeeeeele knappe valk baby op de wereld heeft gezet <3

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:06

Hier een klein ego berichtje!!

*\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*

Hars!
Afbeelding

Afbeelding

En toen ik wou testen
Afbeelding

Afbeelding

Alleen heb ik vandaag een bruiloft.. Dit is niet goed voor mijn hart..