Ik laat eigenlijk nooit de dierenarts komen als alles gewoon goed is gegaan.
Heb zelf heel veel ervaring en kan zelf ook ingrijpen indien nodig. Als de bevalling zwaar is gegaan of we hebben moeten ingrijpen dan komt de dierenarts wel. Dat doet mijn vriend ook bij de koeien als hij het kalf er snel af heeft moeten trekken. Dan belt hij toch altijd ff de dierenarts om de koe te controleren bij de bekken enzo.
Maar als alles super verloopt komt er niet speciaal een dierenarts bij.
Mopjemop
Geplaatst: 02-12-15 11:49
De staleigenaresse heeft gelukkig genoeg ervaring en helpt me erg goed. Maar dacht dat een va geen overbodige luxe is mede omdat mijn paard nog zo jong is.
Maar zal het tzt eens met hem bespreken wat wijsheid is.
jolandje
Geplaatst: 02-12-15 12:10
ik bel alleen de dierenarts als ik denk dat er iets niet goed is of goed gaat, we hebben een keer gehad dat het beentje achter lag en het veulen kon er niet uit, heb toen gebeld voor advies en ze zei ik kom direct, tussendoor contact gehouden, mijn man was er gelukkig ook en die kreeg het veulen er toch af, gelijk toen de arts bij ons was, eigenlijk ging toen alles verder goed , ze heeft merrie en zoon even nagekeken en ging toen weer naar huis, heb haar ook een keer bij geroepen toen glowy van wiley was bevallen, wiley ging heel goed en huppelde rond maar glowy wou niet meer opstaan, wiley dronk bij een liggende merrie, toen is ze gekomen en heeft haar pijnstiller en nog iets ingespoten, waarna ze snel weer opknapte
hebben jullie standaard pijnstiller in huis? en welke dan? en hoe geef je dat?
KBK, BBP geeft dezelfde reactie. Ze begint al zodra je alleen maar de singel nog maar wilt pakken onder haar bui door. Overigens niet op de singels van haar deken, dat deed ze in het verleden wel toen we haar net hadden. Dus nu maar gewoon af en toen zonder zadel. Ze is ook breed zat haha
Hier heeft de stal eigenaar zelf nu 2 veulens gefokt dus ook niet ervaren te noemen. Wel hebben ze zelf ook een koeien bedrijf dus met sommige dingen wel handig, al gaat het bij een koe toch wat anders dan bij een paard haha.
pretty
Geplaatst: 02-12-15 13:53
Jolandje ik heb geen standaard pijnstiller in huis al zou het wel beter zijn ook. Maar mijn DA gaf het liever niet omdat ze zei dat die napijnen net hun functie hadden om de baarmoeder te doen krimpen en de melk aanmaak...Maar toch,ik zie ze liever niet onnodig pijn lijden.
Hier komt de DA ook alleen als het nodig is,meestal bij een verkeerde ligging dan. Of een nageboorte die niet komt maar daar heb ik soms zelf oxytocine voor.
Venthe leuke bijleespost!
Fijn dat Bo braaf was Kiki. Jammer dat ze de singel niet meer wilt.
Bucskin is inderdaad hetzelfde als valk.
Bellarose zoooo dat is pas duidelijk.
Iemand vroeg naar mijn reactie wb uiergroei. Ik heb het inderdaad zelf meegemaakt dat een merrie wel verdacht snel uierde en ook bleef dooruieren. Uiteindelijk begon ik te twijfelen aan de dekdata en ging ervanuit dat ze eerder gedekt was en het dus wel normaal was. Helaas,ze ging harsen en ik verwachtte een normale bevalling maar het veulen was te vroeg geboren en was gestorven in de buik door placentitis. (ontsteking van de baarmoeder). Vroeg uieren is een teken daarvan. Sinds hou ik het altijd goed in de gaten. Dit was wel echt uieren tot uiteindelijk een volwaardige uier,niet zomaar een beetje een opgezette uier.
Ik waarschuw altijd liever dan dat mensen het ook moeten meemaken.
Fotsy
Geplaatst: 02-12-15 14:09
helemaal waar Pretty en tenslotte moeten we er toch altijd even bij stilstaan, ook al zou het percentage maar op 10% liggen dat het fout gaat bij paarden, toch blijft het reëel mogelijk.
Hier wordt DA standaard gebeld als ze beginnen (bij witte pootjesblaas). Hij is een vriend aan huis en woont op 6min. En toch was hij vorig jaar telaat, Lily stond zelfs al recht toen hij aankwam en nageboorte kwam er net af. Ik was heel verwonderd over de snelheid van zo een bevalling. Maar vond het wel handig, eerste check up veulen, merrie en dan veulenprik gekregen dus moet hij daarna niet meer komen. Maar ik ben ook nog onervaren en is meer voor mijn eigen gemoedsrust.
pretty
Geplaatst: 02-12-15 14:11
Fotsy de eerste keer belde ik ook meteen de DA hoor na de bevalling. Die MOEST direct komen. Gewoon eigen gemoedsrust ook. Intussen weet ik al wel wanneer het nodig is of niet en ik heb meestal toch contact met de DA,aangezien ze mijn vriendin is. Ze heeft al meer dan 1 bevalling bij mijn pony's live meegemaakt aan de telefoon.
jolandje
Geplaatst: 02-12-15 14:24
het eerste veulen wat hier geboren is was een appaloosa hengstveulentje, de merrie tammara was een ervaren fokmerrie, en ik had haar drachtig gekocht, ik hield haar al mooi in de gaten met uiercheck enzo, en toen het eindelijk zover was heb ik snel de buurvrouw erbij gehaald, haha, die wou wel komen kijken maar had nog nooit een veulen geboren zien worden, dus in noodgeval had ik daar weinig aangehad, maar het gaf een rustig gevoel, het tweede veulen hier , stond al naast de moeder in de paddock voor ik er erg in had, ik was aan het werk en moest even naar huis voor een sanitaire stop
Mijn verhaal krijgt een iets andere wending helaas Mijn merrie kan daar niet blijven dus moet met redelijke spoed een andere stal vinden.
Mocht iemand nog wat weten in de buurt van bellingwolde/Winschoten dan hoor ik het graag.
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 02-12-15 14:49
Ik zou er voor kiezen om gewoon zorgen voor een ervaren iemand erbij, en het telefoonnummer van de DA paraat te hebben. Je kunt er niet van uit gaan dat de DA erbij kan zijn. Wanneer het moment zich echt aandient, gaat het zo snel dat zo iemand toch te laat is, binnen enkele minuten is het veulen geboren. Dan moet je de DA boeken voor een heel etmaal bij wijze van spreken, vanaf dat ze kegelen (wat ze nog eens niet allemaal doen), en dan kan het nog 24 uur duren, of zelfs enkele dagen. Ik denk niet dat een DA zo lang op stal blijft om bij je merrie te waken. Mijn merrie geeft zelfs amper tekenen, heb niet voor niets de eerste 4 veulens ook gemist bij de geboorte. Terwijl ik bij nummer 4 al bijna 2 weken in de stal sliep, leek erop dat er niets ging komen, en ik ben toen naar huis gegaan om nog een paar uurtjes goed te kunnen slapen. 3 uur later stond er mooi een veulen. Nu kan ik slechts voorspellen welke dag het komt, maar nog niet exact hoe lang het duurt. Afgelopen jaar wist ik 's morgens dat het die dag zou komen, heb de hele dag haar in de gaten gehouden. Om half 10 wist ik dat het ging komen, maar het duurde toch nog tot net na 19 uur 's avonds. Leuk trouwens om dat weer terug te lezen in het DB topic van 2015, [KS] [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2. Ik denk niet dat ik voor al die uren een DA kan reserveren.
Crines
Geplaatst: 02-12-15 15:54
Neonlight: hoe weet je dan nu wel welke dag het gaat komen als ik vragen mag? Ik zou al wat blij zijn als ik zou weten welke dag het zou komen Week is zelfs goed genoeg Ik wil namelijk verlof nemen rond de datum dat ze zou moeten bevallen, maar ik lees overal dat je dat echt helemaal niet kan voorspellen, dat een merrie (veilig) kan bevallen van 320 tot 370 dagen en dat dat allemaal perfect normaal is. Ik vrees dan 50 dagen verlof er niet echt in zit
Helaas ken ik niemand die echt ervaren is met bevallingen bij paarden en die mee kan waken
Dus ik ga mijn VA er wel nog eens over spreken en hem de uitgerekende datum laten onthouden, zodat hij zich paraat kan houden voor je weet nooit
Het mag dan wel mijn merrie haar 9de veulen zijn, het zou maar weer net mijn 'geluk' zijn dat er juist bij 'mijn' veulen iets mis gaat
kiki1976
Geplaatst: 02-12-15 16:21
Helaas weet ik niks in die regio Maartje.
Goed om te weten dat het toch wel belangrijk is om daar op te letten Pretty
Vanmiddag een paar foto's van Bo gemaakt.
Tja...... maffe pony
Tot volgende keer
Ja Bo is een beetje raar geschoren hihi, maar zo kan ze voor nu prima haar warmte kwijt en is ze niet zo bezweet.
pretty
Geplaatst: 02-12-15 16:21
Het is dat ik zelf moet waken rond die periode Crines of ik wou best wel eens komen helpen waken,lijkt me altijd zo gezellig. Ik wil wel altijd eens komen kijken als het dichtbij komt hoor,maar bij elk paard geldt,ken je paard. Makkelijk gezegd hé als je ze pas hebt.
Maar komt vast goed. Als je je merrie al meerdere drachten kent,kun je het natuurlijk makkelijker voorspellen. Neon bedoelt dan ook de dag zelf ofzo. Nu kan ze dat ook nog niet zeggen wanneer het komt,kan niemand denk ik zo lang op voorhand.
Voor Ella wordt het hier ook de eerste keer en dat wordt weer stressen voor mij,want je kan je nergens op baseren dan. De anderen hebben hier allemaal al geveulend,maar dan nog loop ik te stuiteren vooraf hoor.
Hier vanochtend ook even weer videos bekeken van bevallingen. Ik ga eerst kijken of Kim het in haar eentje af kan, wil niet aan het veulen hoeven trekken als dat niet strikt noodzakelijk is. Zie ook filmpjes waar ze maar trekken zonder de weeën af te wachten.
pretty
Geplaatst: 02-12-15 16:56
KBK op de filmpjes van Marije vind ik dat je schoolvoorbeelden krijgt van hoe je verantwoord kunt helpen bij de bevalling. Ik heb er zelf al heel veel van geleerd ook.
Dames jullie gaan veel te hard! Ik lees braaf mee maar krijg het niet voor elkaar om op iedereen te reageren!
Ik zag een knappe Bo voorbij komen! Praktisch scheerpatroon.
Ik zou gevoelsmatig ook het liefst gelijk de DA bellen als het lijkt te gaan gebeuren maar dat is niet realistisch. De eigenaren hebben wel ervaring en helaas ook met twee moeilijke bevallingen dus zij weten wat te doen. Helaas ging het de laatste keer dus mis met merrie en veulen dus de eigenaren zijn wel extra voorzichtig nu.
Baida gaat volgende week toch gewoon naar de tandarts. Volgens hem kon het tot 2 maanden voor de uitgerekende datum nog gewoon met verdoving dus daar vertrouw ik dan maar op. Voor nu ben ik bitloos gaan rijden en dat pakt ze verrassend goed op! Heb al lang niet meer zo lekker kunnen rijden. Dus ben aan het overwegen om dat ook na het tandartsbezoek gewoon af te blijven wisselen met bit.
Welke Marije pretty?
Hier zit Baida op 217 dagen en heb het idee dat de buikgroei wat stilstaat. En als ik die buiken bij jullie merries van rond dezelfde tijd zie dan heeft Baida echt nog een mini buikje...
Luna2006
Geplaatst: 02-12-15 17:21
pfoe wat gaan jullie snel zeg! ik ga straks een poging doen tot bij lezen.
Marije is inderdaad een super voorbeeld van hoe je verantwoord kan fokken en hoe je perfect bij de bevalling kan helpen.
Hier ben ik ook echt trots op mijn oma hoe ze heeft gehandeld bij Luna. Had ik nooit van haar verwacht dat ze zo snel de DA ging bellen etc. Luna begon met haar weeën en ze belde. Dus hij was ruim optijd hier. Maar toen achteraf bleek het veulen dan toch te groot want hij had het al wat moeten goed leggen.
Wat een vorderende buikje komen er allemaal langs zeg!
Straks wordt ik nog jaloers
Anoniem
Geplaatst: 02-12-15 17:28
Ik ken van Marije alleen van de live webcam, heeft iemand een link voor me naar haar kanaal? Edit; Ik heb hem gekregen.
Vientje
Geplaatst: 02-12-15 17:48
Even tussendoor vanuit de trein: Maatje31 je zou bij ons op stal kunnen informeren of er iets mogelijk is (Zuidbroek). Officieel staan we vol en zitten ook midden in een verbouwing, maar je weet nooit. Zijn iig ervaren fokkers als stalhouders.
Het liefst heb ik de stalling zo dichtbij mogelijk maar vakkundigheid staat wel voorop. Juist omdat ik zelf geen kennis heb van drachtigheid etc.
Had ook al een bericht geplaatst op fb maar volgens mij is het stallen van een drachtige merrie niet zo eenvoudig
Ik had begrepen dat de verhuizing minimaal 2 maanden van te voren moet zodat de m'n merrie kan wennen aan haar nieuwe plek voordat ze bevalt. Is dat ook zo?
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 02-12-15 18:43
Nee, niet omdat de merrie moet wennen, dat is voor de opbouw van anti-stoffen voor die bepaalde omgeving, het veulen krijgt dat dan mee via de biest.
En de vraag werd gesteld hoe ik nu zie dat Neon bevalt. dat is omdat ik nu dagelijks een druppeltje "melk" uit haar uier haal vanaf zeg maar 330-335 dagen dracht (Neon zit doorgaans boven de 340 dagen). Dat is kleurloos, dus zeg maar water. Op het moment dat het wittig wordt, komt er diezelfde dag nog een veulen. Kegelen doet ze niet, harsen heeft ze 1 keer gedaan (op 8 veulens, dat was veulen nummer 5 en toevallig net het veulen waar Vientje bij was). En ik denk dat Vientje kan beamen dat toen eigenlijk nog niets aan Neon te zien was, als alleen dat ze ineens begon te zweten (wat Vientje ontdekte), we haalden haar uit de stal om in de wei te zetten, en onder het lopen kwam de pootjesblaas al.
jolandje
Geplaatst: 02-12-15 18:53
waar je ook veel kunt leren over bevallingen is op mare stare, je kijkt dan live mee in de stallen
Omdat ik het dus bij fien totaal niet vertrouw dat ze nu dus al wat uier aan maakt komt morgen ochtend de da.
Gisteren liet ze me verschrikkelijk schrikken. Ze lag languit in stal en kreunen en die buik heen en weer en vervolgens was het dood stil ik schrok me dood.
Dus voor het zekere dan onzekere komt de da morgen. Better safe then sorry
Paint_Lover
Geplaatst: 02-12-15 19:43
Ik lees nog braaf mee.... Gister bij mn oma geweest en dat was wel even slikken maar het is wel goed als ze overlijdt, er is vrij weinig over van haar.
Vandaag maar eens wezen kijken bij mn ruin en jeetje, die is me een partij groot aan het worden Iemand vroeg er om een foto en nu kan ik er wel eentje posten maar dat is dan wel een foto gemaakt met mn mobiel want ik had mn goede camera niet meegenomen