[HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:59

Een hoop leuke foto's weer gezien in het topic :)

Silketje, ze is dikker dan mijn hoogdrachtige mini :oo
Moeilijk om te zeggen of ze drachtig is. Beetje afvallen zou sowieso geen kwaad kunnen denk ik ;)

Isis zit vandaag op dag 291. Uier is nu echt vol en haar banden worden ook al losser. Ook is ze de laatste dagen vreselijk aan het verharen. En ze is humeurig :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Joto

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:36

Paulien begint het ook moeilijk te krijgen, uier hangt wat stil nu, trekt ook niet weg na een dag buiten lopen.
Stond vanmorgen Indira in stal te vlechten, en denk dat Paulien 5 x gemest heeft in een kwartier en inimini plasjes, dus gok dat het veulen aan het rommelen is geweest. Ze was ook erg boos op haar buik

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:12

De mijne zien er nog niet extreem dik gelukkig want die mogen pas in april en mei.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:20

Neonlight schreef:
Gem, dat palingverhaal, heeft dat toevallig te maken met 6 maart 1987? O:)

:roll: , nee..... toen was ik nog niet met mannetje samen :+ . Ben wel oud, maar zooo oud :n . Maar vertel, je maakt me nieuwsgierig :D !

@Marije: is het veulen van Isis levensvatbaar als het vannacht zou komen?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:29

gem schreef:

Nou dat zou wel erg vroeg zijn... Maar ik denk dat het ook nog wel een week of 2 (of langer) duurt hoor.
Maar ik reken altijd vanaf de laatste dekking, als het de 1e dekking al gepakt heeft, zit ze op dag 296 dus dat zou al weer 5 dagen schelen.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:34

Jeetje wat een buik en uier al bij Isis, Juwel heeft bijna geen buik nog vind ik alleen een gevult flank en haar uier is iets meer als vorige foto maar nog niet veel wel een hele boel zucht volgens mij.

Heb ook een naam voor een zwart merrieveulentje en een hengstje maakt de kleur niet uit. Voor een merrietje word het dan Black Pearl en voor een hengstje Dinky Toy wij zitten toch niet aan een letter vast omdat het een kruisinktje is.
Als het een merrie word in een andere kleur tsja dan word het weer brainstormen haha. Maar namen staan niet vast nog dat is het pas als het geboren word. Naam moet wel bij het veulen passen vind ik.
Juwel zelf is nu erg druk wil niet alleen blijven moet een ander paard in de stal staan anders word ze onrustig en ze staat graag buiten maar zodra de schemer eraan lijkt te komen dan wil ze heel snel naar binnen ze is een beetje van slag hoop maar dat ze zich straks niet te gestressd gaat voelen met oud en nieuw gelukkig hebben we hier niet veel vuurwerk in de buurt maar toch knijp hem nu toch wel al een beetje...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:59

MarijeR schreef:
gem schreef:

Nou dat zou wel erg vroeg zijn... Maar ik denk dat het ook nog wel een week of 2 (of langer) duurt hoor.
Maar ik reken altijd vanaf de laatste dekking, als het de 1e dekking al gepakt heeft, zit ze op dag 296 dus dat zou al weer 5 dagen schelen.

Tjonge... dan loopt ze wel lang met een volle uier. Tenminste vergeleken met mijn merrie. Nou ja, dan hoef ik voor Isis' cam nog niet op scherp te staan :+ .

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:02

gem schreef:
MarijeR schreef:

Tjonge... dan loopt ze wel lang met een volle uier. Tenminste vergeleken met mijn merrie. Nou ja, dan hoef ik voor Isis' cam nog niet op scherp te staan :+ .

Doe ik ook nog niet hoor :D

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:05

Jeetje zeg Isis gaat hard!!

En ik hou toch niet van paling......dus kom maar op met dat verhaal :D ;)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:16

marije: heb je de cams weer aanstaan dan? kunnen we weer meekijken, en heb je een link? ik vond het dit voorjaar erg leuk om naar je paardjes te kijken

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:24

jolandje schreef:
marije: heb je de cams weer aanstaan dan? kunnen we weer meekijken, en heb je een link? ik vond het dit voorjaar erg leuk om naar je paardjes te kijken

Ja de cam is weer aan: http://www.marestare.com/fcam.php?alias=welsh

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:34

Maseike schreef:
@ manueeltje84 :)
Mon gaat na dit veulen weer terug de sport in.
Wij vinden het zo goed ze heeft dadelijk drie gezonde kids op de wereld gezet, en vinden dan dat je moet stoppen aangezien Mon ook geen jong paard meer is, en zelf heb ik ook nog twee kids lopen waarvan wij zeggen die gaan nu voor op alles.
Misschien later in de toekomst dat er nog een veulen komt hoor je weet nooit maar voor nu zeggen wij is het mooi geweest.
En je merkt ook als je twee kinderen zelf hebt dat je gewoon in tyd nood zit voor als er straks weer een veulen bij je merrie loopt.

Je hebt groot gelijk.
Maar wel zonde, zo,n mooie merrie, daar zou ik zelf persoonlijk wel meerdere nakomelingen uit willen fokken.
Maar goed als je nog wil sporten met haar is het idd niet erg handig.
Ik vindt dat sport en fokkerij niet echt makkelijk samen gaan.

Al ben ik er wel van overtuigd dat je een dragende merrie gewoon lekker door kan rijden, maar zo,n buik zit toch altijd in de weg.

Ik ben er zelf nog niet helemaal aan uit wat ik doe.
Het was de bedoeling wet look in te laten slapen, maar het gaat op dit moment goed met haar.
Ze is weer vrolijk en stapt weer lekker rond.
Het kan zo ineens omslaan hoor, maar de afgelopen weken gaan erg goed.

Dus we zitten wat in dubio, als ze in maart nog zo goed is als nu, mischien toch nog maar een keertje dekken.
Maar dan moet het ook echt wel zo goed blijven gaan als nu.
Ik wil dat beest geen veredere ellende aan doen.

Je hebt mensen die een zwaar kreupele merrie nog inzetten voor de fokkerij,
dat hoeft voor mij niet.
Mijn merrie moet wel lol in het leven kunnen hebben en fatsoelijk op 4 benen kunnen stappen.

Het is niet niks voor zo,n merrie, zeker niet als er straks een klein prulletje aan de voet staat.
Kleine prulletjes doen soms heel eigenwijs zo als lekker van mammie vandaan rennen, vindt wel dat wet look in staat moet zijn erachter aan te kunnen gaan.

Je hebt merrie,s die er niets om geven als het veulen een eindje bij hen vandaan gaan.
Maar die van mij wordt compleet hysterisch.
Enjoy heeft echt zeker totdat ze 2 maanden uit was niet verder dan een straal van 2 meter bij wet look vandaan mogen staan.
Als ze maar iets te ver ging kreeg ze meteen een knauw in dr billetjes van Hier blijven jij!! haha..

Maar goed even afwachten dus hier, ik hoop natuurlijk dat het goed blijft gaan met wet look, want wil haar eigenlijk nog lang niet missen.
En zou uit haar zo graag een kleine Vivaldi willen fokken :o :o

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:50

@ manueeltje84 ben helemaal met je eens hoor.
Wij vinden ook het fokken en sport niet samen gaan, zeker niet als de merrie al snel aangeeft dat ze niet meer wilt.
De gezonheid van een merrie gaat voorop alles.
En voordat je een merrie weer opgebouwd heb naar een veulen zit ook aardig wat tyd in, en dan wedstrijden en dan boem er weer uithalen omdat het volgende veulen komt.
Ze heeft nu aardig goed gelopen in de Z maar gaf snel aan dat tezwaar werd.
Dus daar schiet het paard ook niks mee op.
Mon vindt de sport en trainen geweldig en nu kan ze het nog en een kindje krijgen kan later in de toekomst nog als ze wat ouder is, en die sport niet meer leuk vindt.
En na drie kids laten we eerlijk zijn gun zo,n lichaam ook eens rust want ook voor een paard is het niet niks.
Maar zo denken wij erover hoor ;)

Wij zouden heel graag nog een Sir oldenburg willen hebben maar dat zal maar ff moeten wachten.
Nu gaan ook de kids eens voor want het fokken kost ook aardig wat geld en zoals ik de markt zie hoef je ook niet echt teverwachten dat je er leuk centje aan overhoud.
Je kan wel alles houden en in de opfok doen maar ook die worden duurder.
Dus als ik nog een fok dan is het puur voor mijzelf.

Denk dat jij gewoon even moet afwachten wat je merrie gaat doen als het veulen dadelijk is geboren en kijken hoe de merrie reageerd erop.
Vanuit daar kan jij zelf beslissen wat je moet doen en nog kan met de merrie.
Je heb een pracht paard en mooi kind ervan dus ik zou gewoon even afwachten voordat je iets doet waar je misschien spijt van krijgt.
Laatst bijgewerkt door Maseike op 28-12-09 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:51

Isis gaat inderdaad hard. Ik betwijfel of die de 320 dagen gaat halen. Het is dit jaar gelukkig nog niet zo koud geweest. Als het de komende weken ongeveer deze temperatuur blijft kan ze mooi al snel met het veulen de weide op.

Die van mij blijft in een abnormaal snel tempo dikker worden. Ik ga me nu serieus zorgen maken. Ze moet nog drie maanden maar en aan alles is te zien dat het een heel groot veulen gaat worden. Het is ook nog eens haar eerste veulen. Ik denk dat ik van de week de dierenkliniek maar eens ga bellen voor een extra controle. Ik zou een stuk geruster zijn als ik zeker weet dat het goed blijft gaan. Ze is nu dikker dan dat mijn vorige merrie (haar moeder) aan het einde van de dracht was. Af en toe dan zie je het veulen druk schoppen en bewegen en dan moet ik toch wel even slikken als ik zie hoe groot het veulen nu al is. Rijden gaat al niet meer. Als ze draaft komen haar knieen tegen haar buik aan. Met het vrij longeren kan ze nog wel goed draven en galopperen maar dan loopt ze anders als onder het zadel. Ik heb vandaag zonder zadel gereden en ik denk dat ik dat maar de komende maanden moet gaan doen. Denken jullie dat het verstandig om er toch nog eens een keer een dierenarts bij te halen?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:18

Maseike: ik heb er ook voor gekozen om mijn merrie een jaar rust te geven na 2 veulens. Alhoewel, rust... nu moet ze eigenlijk juist wat gaan doen :+ , maar ik bedoel natuurlijk "fokrust". Degene van wie ik erg veel geleerd heb (onze vroegere manegehouder / fokker) deed altijd 2 jaar op, 1 jaar af en volgens hem gingen de merries dan het langst mee.

Manueeltje: ik ga met Maseike mee in haar mening dat je gewoon even moet aankijken hoe Wetlook gedijt met het volgende veulen aan de voet. Je kunt eventueel voor een wat latere dekking kiezen als ze goed blijft.

Ineke: waarom zou je de DA er nog een keer bijhalen? Hij kan in dit stadium van de dracht niets meer doen.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:51

:o Silketje en Saffier..............foutje bedankt.......... :D
*heb Isis toch al steeds stiekem aan met zo'n uier..........(stttt laat het haar niet horen).........je weet maar nooit!!! * (zucht moet toch weer ergens een tijdje bij waken dit jaar haha).
Joto: jij ook al bijna aan de waak daar?
Kappie heeft al namen bedacht (leuk!)
manueeltje: lastige keuze maar idd kijken hoe wetlook het houdt met veulen....
Maseike: Kan me voorstellen dat je het wel even goed voor d'r vind.
Ineke: Lastig, maarwat gem zegt zit wel wat in.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:55

ha leuk marije, ik heb hem weer bij de favorieten gezet, kijken of ik nu eens een keer op het juiste moment kijk :+

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:13

nee ik weet dat ik er in stadium niets meer aan kan doen. Maar ik kan wel vragen om als hij het niet vertrouwd haar op de kliniek te laten bevallen. De mensen daar hebben toch net wat meer inzicht wat ze moeten doen als het fout gaat. Als je thuis bent en het gaat fout is er voordat er een dierenarts bij is toch al weer bijna 20 minuten voorbij.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:00

Nee haha nog niet aan de waak gelukkig :D

Ze is wel erg onrustig, anders ook wel, maar dan pas ong een maand, 3 week van te voren dat ze er echt zat van is.
Nu zit ze er echt door heen op 1 of andere manier, maar even wat extra poetsbeurtjes e.d. dan voelt ze zich wat lekkerder hoop ik..

silketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:30

silke der uier vanmiddag weer een s op foto gezet, weinig verschil tegen nu!! net nog een laatste keer bij ze geweest in de stallen en nu is hij erg warm en gespannen, gister heeft ze ook voor de 1e keer helemaal plat gelegen in de stal,... het begint helemaal te kriebelen hier :D

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:37

Aziza zit vandaag op 283 dagen, en ook haar uier begint zich langzaam te ontwikkelen. Dit is rond hetzelfde aantal dagen als vorig jaar, en toen beviel ze uiteindelijk 11 dagen voor de uitgerekende datum, dus ik ga er vanuit dat ze nu wel weer eerder dan de uitgerekende datum zal gaan.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:52

Paulien zit op 280 dagen nu, AZ Paulien is de 21ste uitgerekend, hoe kan er dan 3 dagen verschil in zitten? Of ben ik nu blond??

Ja lekker he silketje! Zag vanmorgen Paulien zo moeilijk doen, steunen en kreunen, en dacht, was het maar zo ver, zowel opluchting voor mij als voor t paard :D,

Zal proberen morgen Paulien nog even op de foto te zetten, denk dat dr buik inmiddels behoorlijk is gegroeid, en ik denk toch hengstje.. Alles is welkom natuurlijk, maar liever merrie's :D

Paulien gaat ook eerder dan de 21ste..Durf ik zeker te zeggen, dus dat zou weer een merrieveulen betekenen

Greta is 243 dagen!

silketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:06

joto, je zei enkele blz terug dat friezen nogal eens vroeger bevallen klopt dit? is dit over het algemaan zo? hoeveel dagen tel jij dan?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:19

Joto, met hoeveel dagen reken jij? Ik reken 11 maanden, en aangezien ze in maart geïnsemineerd is en in februari uitgerekend is, komt dat uit op 337 dagen ipv 335. (omdat eind februari er niet in valt, dat zou -2 dagen zijn) Ik neem aan dat jij met 335 dagen rekent, dan kloppen die 3 dagen verschil precies.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:34

ik heb Ivy nooit laten testen op kleur.
maar heb van diverse kenners gehoord dat Ivy een appie is met schimmelfactor.