Pretty fien is morgen op de 180 dagen. De spenen blijven wel naar binnen gebogen. Ik ga het in de gaten houden en als ik het niet vertrouw bel ik zeker de da. Verder is ze topfit en gezond.
Leuke foto's hier boven. Zit een mooi buikje aan.
Sabahartje
Geplaatst: 01-12-15 18:32
saba was vandaag wat rusteloos, kijk het morgen aan en anders bel ik de da, ze wilden niet eten en drinkte niet heel veel liep alleen maar rondjes, maar temperatuur was goed en ze was ook alert
Pretty, vriendin van mij heeft het de smokey bonte amha hengst Peek A Boo en daar gaat ze denk ik naar toe.
Linda, ik laat Vici volgend jaar eerst eventjes door de veearts nakijken op alles en krijg ik een go dan mag hij gewoon dekken. Misschien heel verkeerd dat ik het denk, maar word hij daarna met dikke pech toch afgekeurd dan vind ik het erg, maar geeft hij champagne baby's ben ik er niet bang voor dat ze niet verkocht zullen worden
Bellarose
Geplaatst: 01-12-15 20:47
CL, niet leuk om daarvoor naar NL te gaan, wel leuk om je ruin weer te zien! Fotoooo!
Ik kijk ook veel filmpjes en foto's vanuit oudere topics, en probeer zoveel mogelijk te leren. Voor mensen die weinig ervaring hebben met dracht en veulenen is het boek Paardenfokkerij van Paul de Vries n aanrader, een hoop uit geleerd wat ik nog niet wist! Weet iemand of er ook ergens een 'pakket' te koop is met alle spulletjes die je bij de hand moet hebben met t veulenen? (Jodium, navelklem, handdoeken en dat soort spul?)
Azia heeft momenteel last van n dwarsligger! Man wat is die gegroeid ineens afgelopen week! Pas op! Zwengt uit!
Rowan, ja dat is ook wel weer zo. Klinkt logisch. Goed om te weten
KBK, voor mijn rijpaarden gaf ik zelf ook niets om papier. Maar als fokker moet je wel en vooral met minipaarden waarmee je naar de keuring wil en niet wil dat ze bv op de markt belanden enzo...
Noisy
Geplaatst: 01-12-15 21:47
KoudbloedKim schreef:
En wat een prachtig valkje.
Buckskin Aqha dame zonder aalstreep. Dat noemen ze dan een buckskin. Met aalstreep is het een Dun, dat is voor de Nederlandse begrippen een valk
Fotsy
Geplaatst: 01-12-15 21:55
oh vrouwke die is mooi rond, wanneer zijn jullie uitgerekend?
Jolandje wat een harige beestjes zeg, en dat voor een mini, zelfs de half shet hier heeft niet zoveel haar uiertje zijn nog mienie maar dat hoort zo.
Noisy wat een knapperd is ze toch en mooi buikje, al goed zichtbaar.
Azia heeft een dwarsligger, even tegen duwen
inderdaad veel filmpjes kijken en dream team volgen heel leerrijk. Door het kijken naar die filmpjes ben ik zelf vorig jaar bij de bevalling ook heel cool gebleven en even gaan voelen of tweede beentje ook goed lag. Anders zou ik dit nooit gedaan hebben.
Marijer wordt echt spannend, tegen einde maand kan er zowaar al eentje naastlopen. En bij het eerste veulen is het seizoen begonnen
Iemand vroeg waarom haar merrie's uier nog niet mag groeien, wel als deze veel te groot wordt nog voor haar tijd is gekomen, dan wijst dit vaak op een baarmoederontsteking of placentitis. Zware kolieken wijst op baarmoederdraaiing. Maar daar gaan we niet over uitwijken, op naar gezonde veulens en merrie's al moet je er toch even bij stilstaan. Vorig jaar 2draaiingen gehad in DBT en jaar daarvoor ook 1.
Set_Elkol
Geplaatst: 01-12-15 21:59
Noisy schreef:
KoudbloedKim schreef:
En wat een prachtig valkje.
Buckskin Aqha dame zonder aalstreep. Dat noemen ze dan een buckskin. Met aalstreep is het een Dun, dat is voor de Nederlandse begrippen een valk
een valk is juist buckskin, een dun is wildkleur.
Birdie60
Geplaatst: 01-12-15 22:36
Fotsy schreef:
oh vrouwke die is mooi rond, wanneer zijn jullie uitgerekend?*\o/*
Kelly is rond 12 maart uitgerekend, dus schiet al op.
buckskin = creme op bruin (= valk in het Nederlands) Aalstreep word veroorzaakt door ander gen (wildkleur-gen om maar zo te zeggen) bay dun = wildkleur op bruin dunskin = wildkleur op valk
Dus ja KBK je hebt het goed hoor
kiki1976
Geplaatst: 01-12-15 23:22
Oh zie weer lekker gegroeide buiken voorbij komen, zowel van mens als paard
Hier ziet het uier er gewoon nog net zo uit als anders, spenen zijn 2 hangende theezakjes. Een paar weken terug al eens een foto van gemaakt, meer om voor straks vergelijk te hebben.
Veel filmpjes kijken doe ik idd ook. Buiten dat ik het mooi vind om te bekijken ook leerzaam.
Ik dacht ook dat buckskin valk was om eerlijk te zijn hihi.
Nou Bo was vandaag weer super braaf met de les. Maar voor nu wel besloten om de singel niet meer te gaan gebruiken. Ze word nu steeds bozer op. Toen we haar kregen had ze die enorme singeldwang, maar word nu ook iedere keer weer erger. Zit haar gewoon in de weg. En heeft ons heel veel moeite gekost om haar daarover heen te helpen. Kijk als ze hem eenmaal om heeft is het prima hoor, en werkt ze graag. Energie heeft ze echt nog meer dan voldoende, en strekt ook nog heel graag (lees volgas) een sprintje. Dus haar nu al stilzetten gaan we niet doen. Lekker grondwerken, lange teugelen, longeren zodat ze wel lekker in conditie blijft.
Okee tijd voor een bijlees ik loop achter! Of eigenlijk bijreageer want heb al die tijd wel gewoon mee gelezen
Haha Tjinta met het boek en een stopwatch erbij :’) Dat boek moet ik toch ook meer eens aanschaffen. Voor mij is ook alles nieuws en heb nog nooit een bevalling mee gemaakt!
Tjonge Vientje op 137 dagen en nu al zo’n buik dat je niet meer kunt rijden! Jij hoeft je in ieder geval niet meer druk te maken of Pinda er nou wel of niet meer in zit Gelukkig kan longeren nog wel
Kiki, wat een goed idee om filmpjes te gaan kijken dat ga ik ook eens doen en ik ga het mijn moeder ook opdragen om te doen! Gelukkig is er bij ons (als het goed) is wel iemand bij die al heel veel veulentjes ter wereld heeft gebracht maar toch je weet maar nooit die gene kan ook onverhoopt niet kunnen komen natuurlijk… Update 1; ieeel die slappen hahah wat een rare wezens
Wings, dat lijkt me best wel moeilijk je allereerste eigen fokproduct verkopen en dat terwijl je er nu al zo mee bezig bent! Ik hoop voor je dat je vader je nog een paar jaar geeft om er van te genieten. En bij jou ook nog steeds een mooi bescheiden buikje
Cynthia ik vind Yolo ook een erg leuke naam!
Crines wat een mooi buikje!
Hahaha neonlight pak haar aan dat zwijntje van je
Booster wat een dotje is het zeg!!
CL sterkte de komende tijd en hopelijk kan je toch een beetje genieten van het feit dat je weer even in NL bent!
Welkom maatje en wat een leuke merrie heb je! Spannend dat je er nu achter bent gekomen dat ze dragend is. Jammer van haar jonge leeftijd maar daar kan jij natuurlijk niks aan doen en zo te lezen is ze in goede handen bij jou!
Welkom Ennasil, en wat een onwijs lieve uitstraling heeft je merrie! Ben benieuwd wat eruit gaat komen
KBK, altijd schrikken zoiets! Gelukkig kun je haar in de gaten houden op de camera. Zo te lezen lijkt het allemaal mee tevallen, gelukkig maar!
Noisy wat gaaf dat je het gevoeld hebt!! En op de helft, gefeliciteerd! Update 1: leuke foto’s en wat ziet ze er goed uit. Fijn dat je nog gewoon lekker kunt rijden
Luna, ik ent 2 keer per jaar dan kan het nooit mis gaan met de entingen bij de sportpaarden. Die van mij is net weer geënt.
Marije wat is snazzy toch onwijs gaaf om te zien! Echt een knapperd
Jolandje, wat een heerlijke foto’s zo met die lange haren en het hooi overal hihi
Bellarose haha met recht een dwarsligger leuke foto zo
Zooo dat was het weer Ik ga nu snel even met Venthe stappen en kijken of die buik al is gegroeid. Ik hang ook regelmatig met mijn oor tegen haar flink en hoor net als wat Wings zegt echt bubbeltjes.
Mopjemop
Geplaatst: 02-12-15 10:32
Ik heb nog nooit een geboorte van een veulen gezien, dus ook maar even wat beeldmateriaal bekeken.....maar jeetje wat heftig. Als ik bedenk dat mijn paard dit straks ook overkomt
Zijn er mensen die bij voorbaat een veearts hebben laten komen, als men heeft gezien dat het veulen zich aandient? Gevoelsmatig zou ik dit eigenlijk wel heel graag willen.
Kiki, fijn dat de les goed ging. Misschien is een barebackpad iets? Die singel hoeft niet zo strak als die van een zadel.
Venthe, wat een bijleespost. Wat leuk dat je die bubbeltjes hoort; is dat iets anders dan de borrelen van de darmen?
Hier wil ik wel graag direct de DA bellen, al is het alleen maar dat hij me bijstaat aan de telefoon. Als ik een ander ras had gehad dan een [ras], dan had ik het even afgewacht.
Mopjemop
Geplaatst: 02-12-15 11:00
@ Knolselder: zowel ik als het paard hebben echt geen enkele ervaring en dat maakt mij wel onzeker en daarbij komt dat mijn merrie net 2 jaar is (september).
Anoniem
Geplaatst: 02-12-15 11:03
Ja, ik denk dat ik het in jouw geval ook zou doen, vanwege haar leeftijd.
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 02-12-15 11:11
Paarden kunnen het doorgaans heel goed prima zelf. Ik zou eerder even met de veearts overleggen, wat je angst is, en kijk eens wat hij adviseert.
En is er geen ervaren iemand die mee wil gaan waken?
Ik heb ook de da laten komen bij de bevalling. Veulen was al geboren voor de da er was. Veulen en moeder nagekeken, nageboorte kwam niet af dus daar een injectie voor gehad. Vond het zelf fijn dat de da er was.