[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marlis

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:06

Schiet toch al heel erg op :)

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:08

Spannend Sharani! :)

Ik vraag me trouwens wel af waarom er zoveel mensen een enorm vroeg veulen hebben :) Van onley weten we het, ze heeft haar zo gekocht/geruild :)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:09

Peep is niet overdreven vroeg maar veel vinden het denk ik alsnog vroeg? haha

wij hebben ervoor gekozen omdat we graag een veulen uit peep wouden fokken maar ze nog nooit gedekt is en we dus ook niet wisten of het makkelijk zou lukken. En nu kan ze nog even alleen met het veulen wennen enzo voor we kunnen proberen haar in de wei te doen. Begin april is ze uitgerekend en eind april gaan ze het land op bij ons.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:11

Neuh, Peep moet in maart toch? Ikzelf zou minimaal nog een maandje later doen (Kwal is ook in maart geboren en nu heb ik elke winter een beer in de wei :+ ) maar extreem vroeg is het niet. :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:16

Ik lees hier af en toe mee, maar heb echt het idee dat de buik van mijn paard best klein is als ik hier zo kijk :+ Ze is nu 243 dagen drachtig. 11 april is ze uitgerekend.
Vorige week woensdag
Afbeelding
Begin november
http://i53.tinypic.com/2i9gg41.jpg
En sinds november is ze waarschijnlijk ook wel wat vetter geworden, omdat ik door het weer hier al ruim een maand lang hooguit 2x per week heb kunnen rijden. :P Tis wel de eerste keer voor d'r.
Laatst bijgewerkt door Kahawa op 04-01-11 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:17

Toen we hadden besloten Paulien toch weer te dekken, (in mei gedekt, dus 3 maand na bevalling), moest Greta er ook aangeloven. En dat is om 1 simpele reden, dat ik wil dat veulen opgroeit met andere veulens. En daar wil ik geen 3 maand tussen hebben, dus toen hebben we Greet de 2de hengstigheid gepakt, en nu zit er een maandje tussen (in theorie, Paulien gaat 2 week eerder dus of ze gaan tegelijk of zit max 2 week tussen)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:18

xDonja schreef:
Neuh, Peep moet in maart toch? Ikzelf zou minimaal nog een maandje later doen (Kwal is ook in maart geboren en nu heb ik elke winter een beer in de wei :+ ) maar extreem vroeg is het niet. :)

Nou als we van 340 dagen uitgaan en vanaf de laatste dekdatum moet ze 5 april.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:19

Voor mij is het een bewuste keuze i.v.m. het showseizoen, ik ben dan regelmatig een weekend weg en wil er zelf bij zijn bij het veulenen. Deze merrie was ook nog in 1 keer drachtig dus dan heb je een januari veulen.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:19

Skygirl schreef:
Ik lees hier af en toe mee, maar heb echt het idee dat de buik van mijn paard best klein is als ik hier zo kijk :+ Ze is nu 268 dagen drachtig. 11 april is ze uitgerekend.
Vorige week woensdag
Afbeelding
Begin november
En sinds november is ze waarschijnlijk ook wel wat vetter geworden, omdat ik door het weer hier al ruim een maand lang hooguit 2x per week heb kunnen rijden. :P Tis wel de eerste keer voor d'r.

He? Jouw merrie is verder dan mijn merrie mijne is nu 249 dagen en die is 5 april uitgerekend? Van hoelang ga jij uit?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:21

Marlis schreef:
Skygirl schreef:
Ik lees hier af en toe mee, maar heb echt het idee dat de buik van mijn paard best klein is als ik hier zo kijk :+ Ze is nu 268 dagen drachtig. 11 april is ze uitgerekend.
Vorige week woensdag

Begin november

He? Jouw merrie is verder dan mijn merrie mijne is nu 249 dagen en die is 5 april uitgerekend? Van hoelang ga jij uit?

Van die calculator in de OP? :P Maar weet al wat ik fout heb gedaan. Had daar gewoon 11 mei ingevuld, terwijl ik dat niet eens meer weet, weet alleen dat ze 11 april is uitgerekend. := Dus dan is ze 243 dagen drachtig.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:25

Ik kies voor mei omdat de weides dan mooi zijn, en het veulen is dan mooi voor de keuring. Hier worden de weides in februari bemest en meestal kunnen ze er half april weer op. Neon is dit maal eind april uitgerekend, maar die draagt nog wel over, wordt dus wel begin mei. Ze is in veulenhengstigheid gedekt, eerder kon dus ook niet. :+
Ik weet nog niet of ik haar weer laat dekken komend jaar, zit nog wat te twijfelen. Anders wordt er waarschijnlijk wel weer de veulenhengstigheid gepakt, en daarmee kom ik wel eerder in het jaar te zitten als die gelijk pakt.
Neon heeft een niet zichtbare cyclus, erg lastig. Ook schouwen met onze eigen hengsten werkt niet. Vorig jaar heb ik gewoon op de 9de dag na geboorte de DA laten komen voor te scannen, mooi ei, meteen af laten spuiten en ze is 's avonds ook direct geinsenimeerd en dat was ook mooi raak. Andere optie is 20 dagen na bevalling hengstig spuiten. Echt heel lastig als je een merrie hebt die gewoon totaal niets toont. Tenminste, lastig.....absoluut niet lastig voor de sport, maar wel als het een fokmerrie is. :+

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:28

Daarom ben ik ook blij dat ravina eind april uitgerekend is

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:30

Neon, ik heb een een eind mei/begin juni veulentje :j

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:42

Ik wou dat we veulens in februari/maart kregen, maar helaas hier werden ze alle 5 (!!!) niet drachtig. De paarden (en ik :) ) zijn verhuist en ze wouden allemaal niet aan pakken. Na bij alle paarden 3 pogingen gewaagt te hebben, opperde de DA dat er misschien wel aardstralen oid zouden zijn. Ik weet nooit zo goed wat ik hier van moet denken, maar toch maar zo'n man gebeld om metingen te laten doen... Die man is langsgeweest, heeft koperen plaatjes geplaatst en de volgende dekking waren er 3 drachtig en nog een dekking later was er weer 1 drachtig. Daarna zijn we gestopt.

Vreem verhaal: maar het resultaat mag er (hopelijk) zijn!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:44

Iorrr, onderschat aardstralen niet!
Hier is de stal zo gebouwd dat ze er geen last van hebben. Ik zal je eens een pb sturen met wat aardstralen kunnen doen met een paard.

pardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:46

zijn er nog extra risico's bij een vroeg of laat veulen? (andere dan de weersomstandigheden bedoel ik)
Enne wat zijn de "platen" waar jullie allemaal aan het voelen zijn? ;(

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:48

Ben ik heel benieuwd naar Neon! Ik heb er zelf ook gemak van als ik eerlijk moet zijn. Had toch wel een aantal vreemde klachten (al klaag ik niet gauw), waar er een heel aantal van zijn verdwenen!

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:49

Marlis schreef:
Skygirl schreef:
Vorige week woensdag

Begin november

Van die calculator in de OP? :P Maar weet al wat ik fout heb gedaan. Had daar gewoon 11 mei ingevuld, terwijl ik dat niet eens meer weet, weet alleen dat ze 11 april is uitgerekend. := Dus dan is ze 243 dagen drachtig.[/quote]

je typte hier boven dat ze 268 dagen drachtig is en 11 april is uitgerekend. Dat bedoelden ik?

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:50

Neonlight schreef:
Iorrr, onderschat aardstralen niet!
Hier is de stal zo gebouwd dat ze er geen last van hebben. Ik zal je eens een pb sturen met wat aardstralen kunnen doen met een paard.

Wil je dezelfde pb naar mij sturen? Heb ik altijd al interessant gevonden :j

Pardy, de platen zijn de stukken.... Uhm, ik zoek even een plaatje :) Het stuk tussen de bovenkant kont en dat bot bij de staart zegmaar :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:53

De ene is er heel gevoelig voor Iorrr, de ander niet. Geldt voor mens en dier.
Vrouw van staleigenaar is er dus heel gevoelig voor, vandaar dat ze er daar zo attent op zijn. Maar, wij hebben nooit zieke paarden of iets dergelijks. Geen vage klachten, niets. Ik ben overtuigd dat wij er veel baat bij hebben. En ik vind het niet verwonderlijk dat jij de gemakken er dus ook van ondervindt. :)

Pardy, ik durf daar niets over te zeggen. Tegenwoordig is het weer heel vroeg in het jaar uitermate goed, en mei vaak nat. Dan is een merrie met veulen in de bak zetten ook heerlijk, zand wordt mooi verwarmd door het zonnetje.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:01

Pardy, dit komt van de Wiki, en is vrij duidelijk omschreven :)

De banden van de merrie zijn doorgaans strak; de merrie heeft mooie ronde billen. Naarmate de bevalling dichterbij komt, krijgen de billen een puntige vorm, worden de banden aan weerszijden van haar staartwortel slap (er lijken "strepen" te ontstaan van achteren gezien), zodat de staartwortel er op lijkt te liggen en krijgen de billen een dakpan-vorm. Als de banden zo slap zijn dat ze aanvoelen als "pudding" wanneer je er op drukt, is de merrie klaar voor de bevalling.

kelly007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:09

ik heb bewust gekozen dat ik begin april een veulen zou hebben, ik vind het niet te vroeg

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:13

Wij hebben in augustus een koperen 8 geplaatst en sindsdien ook veel minder problemen. Op de vorige locatie hebben we ook een 8 gehad tegen de aardstralen en dat werkte ook prima (we graven het in hier zodat het niet verschuift en niet zichtbaar is). We hebben er ook 1 in huis, mijn vader maakte ze, mijn moeder meet & plaatst ze (heel veel homeopathie en spirituele zaken in onze familie en kennissenkring van simpel met bach bloesem remedies tot complete trance-avonden en "spookhuizen" oplossen e.d.). Je merkt het bij onze hypergevoelige paarden heel goed als er "troep" aanwezig is, of dat nu aardstralen zijn of energieën...
Laatst hebben ze aan de overkant van de weg een sleuf gegraven voor riool of bekabeling oid, daarbij komt soms veel (verkeerde) energie los, heel de kudde over de rooie, stonden te stuiteren in de boxen. Dus maar even gebeld, werd de energie weggeleid en de kids waren binnen een paar minuten weer helemaal kalm!! Sommige dingen moet je zien of meemaken om te geloven, maar het komt steeds vaker naar buiten dus je hoort er steeds meer over.

kelly007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:15

daar hebben wij nog nooit echt last van gehad aardstralen enz
Neonlight als je wilt mag je met het ook altijd door sturen via pb.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:17

Wij zitten volgensmij ook goed wb aadstralen :j