[HK]Het Dikke Buiken Topic 2008 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2008 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:06

Go jij! Go jij! Vanuit Maasbracht ook goed nieuws Go jij! Go jij! !

Valkenhoeve's Sterre is vannacht, na 337 dagen dracht, geheel op eigen houtje bevallen in de wei van een (ogenschijnlijk) gezond hengstveulen!
Moeder en kind maken het goed. Naam nog niet bekend; later meer nieuws.

(Dat haalt het gemiddelde weer wat omlaag...... niet veel, maar ook kleine beetjes helpen. Tong uitsteken)

SunnyRainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:17

Gefeliciteerd!! ik ben benieuwd naar de foto's!

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:59

men wat een lange dracht Bloos

Misschien hebben jullie wel tips.
Ik heb een vraag, vandaag voor het eerst met het veulen aan het touw gewandeld gaat allemaal super. maar er staan dus 2 paarden in het land die van mijn zusje die van mij en het veulen. geen optie om die van men zusje alleen te laten staan want die rent zich helemaal in het zweet.

Dus eerst maar merrie van men zusje in de bak gezet iets van 700 meter lopen.
En daarvoor al even halster omgedaan bij het veulen, wat geen probleem is als ik het veulen heb. maar wel een probleem vang het veulen in een groot weiland. ze is niet schichtig ook heel nieuwschierig alleen schijnt ze gewoon door te hebben dat we haar moeten hebben doe het altijd heel rustig maar kost me dan zoals vandaag ook echt wel een dik kwartier.

En daarna moest ik der weer vangen duurde weer een kwartier om halstertouw er aan vast te klikken.
los mee lopen kan niet, onverantwoord moet ook 300 meter langs de weg. en ben bang dat veulen dan wat geks doet.

Kan ik het halster omlaten? dit zou iig 1 kwartier schelen, of is dit extreem gevaarlijk. ben er elke dag vaak wel 2x voor de rest houd staleigenaar ook wel in de gaten rijd elke dag ook wel 1x langs.

Der is niet iets waar ze aan kan blijven haken maar je weet het maar nooit.

Het zou gewoon practischer zijn als ik direct bij stal stond (maar volgends mij heb ik die optie niet weiland lopen geiten en is niet heel groot) maar nu moet ik dus elke keer vangen.

Is hier makkelijke manier voor? kan ik het halster omlaten niet altijd maar iig als ik denk die volgende dag mee bezig te willen enzo.

Ik heb ze 10 minuten uit elkaar gehad, en der moeder vindt het erger dan veulen zelf die staat rustig in de box, en men zusje blijft erbij.

Merrie is erg druk. maar ik wil eigenlijk het rijden straks wel weer oppakken is nu bijna maand geleden. en het veulen is overmorgen 2 week oud. wil het gewoon langzaam opbouwen. ze luisterd wel naar me, maar ze is wel lichtelijk in paniek wat ik voor normaal aanneem.

Maar zoals nu is gewoon niet leuk ben 2 uur op stal en heb ze 10 minuten uitelkaar gehaald. en paard van men zusje heen en weer gebracht en drooggestapt die was ook helemaal gek. ik wil straks over 2 week wel weer lekker een keer kunnen rijden.

Sorry voor lange verhaal. maar als elke keer zo gaat dan is het wel vervelend.

Verder loopt het veulen braaf mee naast mij, en ook naast der moeder dat hebben we al 4x in het land zelf geoefend en vandaag de weide wereld in ging goed.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:22

@Areke en Gem, gefeliciteerd!! Go jij! Go jij!

@Amandake, zo werd ik dus vandeweek ook door mijn merrie, die nooit ligt in het land, begroet. Je loopt echt wel even wat harder dan normaal naar ze toe dan Haha!

@Muzefee, zonde van de merrie! Hopelijk gaat de komende dracht gewoon goed Lachen
En je eerste autorijles, spannend! Maar is wel heel erg leuk hoor Ja

Zie verder een hele hoop geweldige veulenfoto's langskomen Lovers

@TabeR, lastig!
De merrie in paniek... dat probleem ga ik hier zeker ook krijgen straks. Halster om in het land, ik ben er absoluut geen voorstander van.
Is het geen optie om eerst het paard van je zusje weg te brengen en dan pas het veulen te vangen? Scheelt iig 1x een kwartier als je 'r gelijk mee kan nemen als je haar gevangen hebt. Gaat ook vast steeds makkelijker als je het regelmatig doet Lachen Succes!

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:25

hierbij nog een x het lijstje Knipoog

28-05

Raya: Lygna 361
Amandake: Pricilia 345
Dana: Nikita 343
Venna: Venna 343
Cindybijl: Ravita 338
Fokfanaat/Levy: releste-pardi 335
Dribbelkont: Dunla 333
Destiny: Firenza 329
Besita: Wanda 328
Jessje: Gonnie 327
Adhira: Adhira 323
Michelle: Toverla 322

muzefee wat een prachtige foto's weer!
kom je hier een keer langs? Knipoog
eerste autorij les spannend hoor de rem zit in het midden he Tong uitsteken en dat grote ronde ding is het stuur Tong uitsteken oh sorry Knipoog

gem van harte gefeliciteerd!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:27

@Gem Go jij! Go jij! gefeliciteerd Go jij! Go jij!

@TabeR, ik houd ook niet van halsters om in de wei
maar ja, ik hoef ook niet met ze te lopen.... dat scheelt ook....
ik heb niet echt een tip voor je

nikita vanavond:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:38

hiboune schreef:
muzefee wat een prachtige foto's weer!
kom je hier een keer langs? Knipoog
eerste autorij les spannend hoor de rem zit in het midden he Tong uitsteken en dat grote ronde ding is het stuur Tong uitsteken oh sorry Knipoog

Dankje! Waar woon je? Ik kom graag een keer langs hoor. Knipoog

Oh is dat het stuur. Haha!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:44

*is blij dat ze in de ziektewet zit, wolvega is niet veilig morgen*
hahah gaat vast goed Ja

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:49

gem van harte!

Nog 2 nachtjes slapen dan mag ik ook op Hiboune's lijstje Go jij! Go jij!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:07

gemiddelde weer bijgewerkt, is gelijk gebleven......

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:13

Hier zit ook weer wat aan te komen, van een gastmerrie deze keer...

Afbeelding
Afbeelding

Verder veel zwiepen met de staart en ze voelt wat klam aan...
Geen idee of het vannacht wordt maar voor een mini ziet het er hoopvol uit.
De merrie zit op 313 dagen en dat is al 10 dagen langer dan vorig jaar Clown

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:25

TabeR, is het geen idee om ze dag en nacht buiten te laten? Het is heerlijk weer!

SunnyRainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:48

TabeR Ik hou ook niet van veulens met halsters, maar ik heb zo'n beetje hetzelfde probleem als jij hebt..
Ik heb mijn veulen wel in de wei het halster om, maar de eerste weken was ik in de luxe positie om ze elke minuut in de gaten te kunnen houden.. en nu is hij bijna 2 maand en het gaat gewoon goed, dus ik hoop ook dat het goed blijft gaan.

Wat betreft het weer gaan rijden met de merrie, gewoon elke dag even oefenen en langzaam aan opbouwen.
Ik ga ook weer rijden met mijn merrie en dan moeten ze toch even zonder elkaar kunnen!
Het went vanzelf voor ze, het belangrijkste is dat ze weten dat ze weer bij elkaar terugkomen....

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:52

potverdikkie schreef:
gemiddelde weer bijgewerkt, is gelijk gebleven......

Dat gaat die van mij wel wat omhoog helpen Vork

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:53

Hallootjes!
hier nog steeds niks.... ik heb wel foto's gemaakt, maar problemen met op de comp zetten... ze zijn ongeveer hetzelfde als gister, uir is weer iets voller en weel een opgedroogde druppel aan haar uier!

gem: gefeliciteerd!! ik wil nu ook!!!!!

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:53

Zit je even niet op bokt, is het al niet meer bij te lezen.. Heb het geprobeerd, maar helaas. In ieder geval iedereen met een net geboren veulen, gefeliciteerd!!

Bij ons gaat het inmiddels goed. Kuri is helemaal in dr eentje bevallen, mijn schoonvader was net te laat. Gelukkig is het allemaal wel goed gegaan. Ze was de avond daarvoor al erg onrustig en zat continue te drammen dat ze naar stal wou. Daar niets willen eten, ontzettend humeurig. Uier was wel voller dan eerst, maar niet op knappen of iets van druppels te zien. Kling was nog steeds strak gesloten. Heb een tijdje bij haar in de stal gezeten tot ze de voerbak aardig leeg had en ze aan het kuilvoer begon. 's Nachts 3 uur nog weer wezen kijken, niets aan de hand. Stond gewoon nog lekker te eten en de brok was ook op. Uier niet veel veranderd en kling helemaal niet. Dus toen ik om half 7 klaar stond om weer naar haar toe te gaan, belde mijn schoonvader op dat het veulen was geboren!

Meteen er heen en we konden ook rustig bij ze in de stal komen, Kuri was Dionysos nog aan het aflikken. Mijn schoonmoeder had net de nageboorte in een emmer gedaan, die was er ook mooi vlot vanaf en veulen probeerde al te gaan staan. Dat ging allemaal met weinig problemen, alleen het drinken... Kuri wou hem niet bij haar uier hebben. Goed, uiteindelijk met veel moeite om half 11 een praam omgedaan en de veearts heeft haar wat sedatie gegeven. Toen moesten we hem nog naar de uiers leiden. Erg lastig, want hij bleef onze vingers volgen Knipoog Maar toen hij eenmaal de smaak te pakken had, was hij er ook niet meer weg te slaan.

Het viel me trouwens erg op dat voor het drinken Kuri het allemaal een beetje raar vond, ze hield hem nog wel een beetje op afstand. Nu dat helemaal goed gaat laat ze hem niet meer alleen. Zodra hij buiten haar gezichtsveld komt, rent ze naar hem toe. Ze is helemaal verliefd en overbezorgd, zo leuk om te zien. Onze ruin moet trouwens niet proberen er bij te komen, want dan kan hij een klap krijgen. Ga er vanuit dat dat met een paar dagen wel beter wordt. Goed genoeg verteld, zal dan maar wat foto's plaatsen Knipoog

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de foto's is hij nog niet ouder dan 6 à 7 uur oud. Dus nog lekker wiebelig Haha!

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:55

Richtje,
Ja dat zal iig wel 1 optie open houden, alleen was het gewoon wat makkelijker in een kleine ruimte nou hebben we wel een tussenstuk maar ben bang om ze daar in te zetten en dan halster om te doen dat het veulen onder draad of dwars door heen gaat enzo..

je bent alleen zoveel tijd kwijt met verplaatsen van merrie, en dan vangen veulen.

SR dus stel ik denk morgen nou ik wil vrijdag rijden dan zou ik alvast halster om kunnen doen ik controleer elke ochtend voor school en als ik uit school kom.

nou ben ik vanaf volgende week in de luxe positie dat ik woensdag klaar ben met school, maar in mijn eentje veulen vangen wil gewoon niet loopt men merrie weg enzo met zen 3tjes gaat het snel maar mag allang blij zijn dat men zusje me altijd helpt.

idd. regelmaat, maar ga toch maar eens vragen of ze niet in een kleiner land gewoon aan huis kunnen al zou het tijdelijk zijn dan kan het veulen mee de stal in halster om, en kan ik gewoon net wat beter leren. maar dat is inderdaad luxe dan als dat zou kunnen.

verder ben ik al lang blij dat het het lopen aan touw zo netjes oppakt. want daarin is ze echt super braaf. af en toe wat hangen maar dan loop ik gewoon met der mee en weer rustig terug.

Mirm. ze staan dag en nacht buiten hihi! anders had ik gewoon zo gedaan, dat ik merrie van stal haalde veulen in stal liet staan en 's ochtens even rijden.

ik moet dus elke keer van het land, naar de stal lopen 900 meter met zo'n klein ding! en moet haar dus altijd vangen voordat ik weg ga. en de merrie van men zusje moet eruit anders ziet ze die aan voor der moeder en gaat ze daarmee aan de wandel.

ze staan al gewoon een week lang 24 perdag lekker op het land wel zo gezond. er is dus ook maar 1 stal waarin 1 paard kan. en daarom kunnen we dus eigenlijk niet zo snel 3 paarden daar kwijt want veulen neemt al 1 stal in. en men zusje blijft bij het veulen en ik heb mijn handen vol aan men merrie.

lastig dus Schijnheilig

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:56

Wauw mooi veulen!! gefeliciteerd!!!

mooie buiken uierfoto's gezien ben benieuwd!

Raya, hoe staat het er bij jou voor?

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:58

Leuk ding hoor! Gefeliciteerd!

SunnyRainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 23:05

Mooi veulen!!Lange benen!

SunnyRainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 23:08

TabeR, dat zou je kunnen doen, zolang er toezicht is! En het halster goed op maat maken..

Kan je in het weiland niet een soort sluis maken? zodat je ze in een kleinere ruimte kan drijven? En dan niet van lint maar van hout of zo?

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 23:16

SunnyRainbow schreef:
Mooi veulen!!Lange benen!

Daar heeft hij zelf nog wat moeite mee, vooral als hij wil gaan liggen wil het nog niet helemaal lukken. De eerste paar keer geeft hij het op en blijft maar staan en uiteindelijk is hij zo moe dat hij wel moet liggen. Vandaag ging hij door de voorbeentjes, knalde met zijn hoofd op de grond en rolde toen bijna om op zijn rug Haha! Nog even oefenen dus!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 23:18

Gefeliciteerd Enny Go jij! Go jij!

@Marije, spannend!

cila

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 23:36

Hallo allemaal, blijkbaar weer een vruchtbare tijd geweest.
Iedereen veel geluk met de veulens !!
@gem : hahaha blijkbaar jij toch eerst ! Gefeliciteerd Haha!
Hier nog altijd rustig, in volle spanning afwachten en Dromen

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 23:37

ik verveel me en ben moe, pvd gaat maar naar haar bedje toe Ja tot morgen allemaal, en wakers weer suces en sterkte!