[HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Thirsa_

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:00

Ik ben weer thuis, na een hele slechte nacht(kon niet slapen) ben ik vanmorgen héél vroeg naar thirs gegaan

Er is gister om 21.15 en 01uur nog iemand geweest bij haar.
Ze was rustig, en dat is ze nu nog.
Geen uier, en eet nog steeds goed (thank god)
Gister toen ze dat slijm verloor mochten ze absoluut niet aan haar buik zitten, ze begon toen meteen te trappen
Maar nu vind ze het geen enkel probleem meer.
.
Gelukkig was ze nu gewoon 'schoon', er kwam niks meer uit.
Ook dácht ik het veulen te zien bewegen, maar misschien WIL ik dit gewoon graag hoor...
Maar toch, het leek duidelijk, wat iig inhoudt dat het nog leeft...

Ik weet niet hoe ver van tevoren een merrie onrustig wordt, minder begint te eten etc... en dat ongetwijfeld per merrie verschillen maar momenteel is ze 'gewoon thirsa', lief naar de mens, beetje chagerijnig naar paarden Knipoog

Ik ben iig heeeel blij dat ze daar zo goed in de gaten wordt gehouden, dat geeft enigszins een rustig gevoel.

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:03

Goed nieuws Es. Pling
Houdt me op de hoogte !!!! en geef Thirs (als je weer naar haar toe gaat) een mega knuff.... Bij Sam staat ze indd in goede handen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:14

Goed nieuws zeg.... Lachen

Besloten om Ziga na zaterdag maar met vakantie te doen, zaterdag nog even een rustig afscheidsritje en dan mag ze lekker wachten op dr veulen... Ze begint echt bol te worden, zadels passen niet echt meer, schuiven snel naar voren, en ze begint vervelend te worden met opstappen (Dikke buik - gewicht erop denk ik) en nageven word ook moeilijk, ze vind het zoiezo nog lastig om d'r rug te gebruiken en zo word het alleen maar moeilijker... Is ook pas d'r eerste veulen en ze is nog jong, dus mag ze lekker de komende tijd luieren en wachten op d'r veulen.... Lachen
Kimberly gaat nog s teeds goed, laatst voor het eerst los gedraafd. begint al wel een buikje te krijgen maar niet extreem, en vind alles nog steeds goed qua rijden... Lachen dus die kan nog een paar weekjes door... Lachen

Ga nu rustig aan met een 4 jarige merrie beginnen waar weinig mee gedaan is, wel zadelmak maar verder weinig... Is niet drachtig dus dan kan ik me daar mooi mee bezig houden straks... Lachen

Liberance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:28

duimt voor thirsa!!!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:34

Bij ons staat alles op stro, enkele uitzonderingen daargelaten. Op zich heb ik geen voorkeur voor wat het word, maar hoop stiekum toch op een merrie. Het wordt wat moeilijk om een leuke naam te vinden binnen mijn thema en de juiste beginletter als het een hengst wordt. Voor een merrie daarentegen heb ik keus genoeg binnen mijn thema dus daar moet zeker wel wat tussen zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:39

Heb mijn namen ook al, ik kan juist niet kiezen qua namen, vind het bij hengst/merrie allebei zo leuk... Bloos Ik hoop gewoon op 2 tweelingen Bloos Knipoog ....

Ben benieuwd hanneke, wat voor namen.... Elk jaar weer leuk die veulens op de manege. Lachen

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:41

GEBOREN!!!

Nou ik ging vanochtend dus gewoon naar stage toe na even nog bij Turella te zijn geweest die toen gewoon lekker rustig kuil stond te eten. Belt mijn moeder om kwart voor 10 dat er een veulen naast ligt. Wow! Hij was al aan het proberen om te gaan staan en alles. Het is een hengstje. Wel een kleintje want hij is maar dan 2 weken te vroeg. Mooi bruin, mooi blesje en 1 wit achtervoetje. Nu dus een naam bedenken! Niemand is er trouwens bij geweest. Tutje heeft het stiekum zelf gedaan. Nageboorte kwam er niet helemaal goed af maar daar is de Da al voor geweest! Hij heeft de mlkbar al gevonden! Lachen

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:42

Ik heb zojuist met mijn vader alles besproken en ook onze namen liggen klaar.. Helemaal leuk in ieder geval!

yashilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:42

Suffie m'n haren gaan omhoog staan,jeetje meid hoeveel pech kun je hebben Ach gut
Ik duim voor je dat het dit jaar wel goed gaat
Mijn merrie staat op stro(altijd) en ijzers heeft zij niet
Het is de bedoeling dat het veulen blijft en over een jaar of 4 mijn rijpaardje wordt Knipoog
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet vrolijk wordt van deze verhalen,zeker nu Ya op het einde loopt Nagelbijten / Gniffelen
Er komt wat doorzichtig geel uit Ya haar uier en het plakt
Is dit het voorwerken van hars???
En m'n namen zijn nog niet klaar,kan niet kiezen Bloos
Laatst bijgewerkt door yashilha op 21-02-08 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:43

Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Geweldig! Van harte gefeliciteerd.... Haha!

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:43

@ Minnie_Muis GEFELICTEERD!!!

yashilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:44

Minnie_Muis gefeliciteerd

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:48

Minnie_muis gefeliciteerd!! Go jij! Go jij!
Foto! Haha!

Frenia: Het veulen zorgt er nu al voor dat Angel een zwaar leven heeft.. Dan mag ze wel extra lief zijn als ze straks geboren is! Haha! Fijn dat het beter met haar gaat na de pijnstilling. Ach gut

Thirsa: Fijn dat het weer goed gaat met haar. OK dan!

Unaira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:50

Minnie_Muis: gefeliciteerd !! Dat is schrikken zeg, maar goed dat alles wel goed gegaan is. heb je al fotos?? Hoeveel dagen was jouw merrie nu dan?

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:52

Vandaag 318 dagen. Vorig jaar was ze ook 2 weken te vroeg. Nog geen foto. Ben net terug van stage. Zal zo de stal op om te mesten etc dus zal ik ook even kijken of ik wat foto's kan maken! Lachen

Bedankt voor de felicitaties!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:01

Gefeliciteerd!

de fases:
helder vocht, niet gelig = oedeem
dit word steeds geliger maar blijft lang helder, word hier al hars genoemd zodra het echt duidelijk geel is.
Een volgend stadium is het troebeler worden van het gelige goedje. Uiteindelijk is het meer een soort jus (dikker van samenstelling ook), dat noemen we meestal kegelen omdat ze dat vanaf dan ook normaal doen.
Daarna word het iets witter en vaak (tijdelijk) wat wateriger, dan heet het hier waterige-biest, het zit tussen het kegel-vocht en biest in. Daarna word het goedje steeds egaler wit en dikker, dan is het biest en normaal komt dan het veulen binnen 24 uur. Ik heb wel gemerkt dat iedereen zijn/haar eigen idee heeft over wat wat is, maar zo is het voor ons het duidelijkst Knipoog als ik hier oedeem of hars of dikke hars of waterige biest of biest roep, dan weet iedereen welk stadium ik bedoel Haha!

Sommige merrie's leggen deze stadia's in zo'n korte tijd af dat het lijk alsof ze wat overgeslagen hebben (zoals een dame van niets (geen zachte banden, geen tekenen, zelfs geen uier) naar een veulen en volle uier met biest in slechts 2 uur). andere merrie's kunnen ellendiglang in een bepaald stadium blijven hangen...
Vanaf het dikke troebele gelige (kegelen) is het meestal binnen 48 uur, maar ook dit kunnen ze stiekem toch heel lang volhouden... Tussen kegelen en biest kan er al geveulend worden maar hier wachten de dames vaak tot er echt biest is.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:16

Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Minnie_Muis, van harte !! Gauw foto's van de kleine kerel maken !!

Thirsa, fijn dat alles nu weer rustig is, is toch even schrikken, hé !

Frenia, hoe was het vandaag met Angel, weer een beetje tot rust gekomen ?

Hier hoop ik ook enorm op een merrieveulen, héél misschien wordt het dan een blijvertje namelijk. Al is de reden wat minder, Kyara's moeder Keeva (de "oma" van dit veulen dus) is hoogstwaarschijnlijk dampig, vorige nazomer heeft ze het erg moeilijk gehad v.w.b. haar longen en toen hebben we al besloten om - mocht deze zomer weer zo worden - we de lijdensweg niet langer willen maken voor haar en onszelf.
Daarom hoop ik enorm op een merrieveulen, die we dan misschien aan zouden houden. Maar véél liever hoop ik natuurlijk dat m'n lieve meissie er nog heeeel lang is ...

Heb nu 2 jaar op een rij een hengstveulen gehad (en een zwarte ook nog Clown terwijl ik hoopte op een bonte), dus ik vind dat er dit jaar gewoon wel 'ns een prachtig bont merrieveulen uit mag rollen.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:18

Minnie Muis: van harte gefeliciteerd! Pling

keeva: idd schrikken, ben er nog niet gerust op trouwens... hoop gewoon héél erg dat het nog even blijft zitten!!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:19

@Minnie_Muis: van harte gefeliciteerd met deze verrassing. Ik ben heel benieuwd naar foto's! Het klinkt in ieder geval goed.

Was nog even gauw aan het terug lezen en ze heeft het dus keurig voor jouw vakantie gedaan. Zo'n merrie die op afroep veulent zou ik ook wel willen hebben Clown
Laatst bijgewerkt door suffie op 21-02-08 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

yashilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:21

Dank je SA OK dan!
Hoe is het nu bij jouw?
Thirsa dat is goed nieuws hopen dat het zo door blijft gaan Knipoog

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:22

@Thirsa, fijn dat ze zich weer beter voelt Haha!

@minni_muis, gefeliciteerd met jullie hengstveulen Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! kan je met een gerust hart op vakantie, brave merrie toch die er rekening mee heeft gehouden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:23

Gefeliciteerd met het hengstveulen, ik ben wel nieuwsgierig naar een fotootje...

Mausje900

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:25

Minnie-muis gefeliciteerd met je veulentje Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:26

Melanie_ schreef:
Heb mijn namen ook al, ik kan juist niet kiezen qua namen, vind het bij hengst/merrie allebei zo leuk... Bloos Ik hoop gewoon op 2 tweelingen :o Knipoog ....

Ben benieuwd hanneke, wat voor namen.... Elk jaar weer leuk die veulens op de manege. Lachen

Dat hoop ik niet voor je Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:26

minnie_muis schreef:
GEBOREN!!!

Nou ik ging vanochtend dus gewoon naar stage toe na even nog bij Turella te zijn geweest die toen gewoon lekker rustig kuil stond te eten. Belt mijn moeder om kwart voor 10 dat er een veulen naast ligt. Wow! Hij was al aan het proberen om te gaan staan en alles. Het is een hengstje. Wel een kleintje want hij is maar dan 2 weken te vroeg. Mooi bruin, mooi blesje en 1 wit achtervoetje. Nu dus een naam bedenken! Niemand is er trouwens bij geweest. Tutje heeft het stiekum zelf gedaan. Nageboorte kwam er niet helemaal goed af maar daar is de Da al voor geweest! Hij heeft de mlkbar al gevonden! Lachen

Gefeliciteerd!!!!!!!!!!!!!

Fotos Haha!