[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nadia2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 12:16

Nieky 1993 wacht nog op antwoord van de stalling. Had gevraagd of ze vannacht nog hebt lopen spoken.

Fleuribelle

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 12:17

Sterkte HD, hoe is de merrie eronder.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 12:49

Nou uh ik keek onder Lexie dr buik net en die uier is ook al goed gevuld :+ achter 3 dagen veilig normaal. Die zal geen 3 weken meer wachten :')

Afbeelding

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 13:05

Hier nog geen veulen, Happy wacht op de Paashaas.

StalHD, heel veel sterkte :knuffel:

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 13:06

Afbeelding

Zo moeder, zo dochter ;-)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 13:11

Hier ook nog geen veulen. :\

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 13:11

Spoiler:
Afbeelding
[/img]
Spoiler:
Afbeelding
[/img]
Spoiler:
Afbeelding
[/img]

Ze is nog wel timide. Eet wel. Heeft net apart geslapen van de rest. Dat is ongewoon voor haar. Ook dat ze net bij mij wegliep, toen ik aan kwam lopen. Heeft vanmorgen nog wel geroepen. Ze was na de geboorte ook gelijk weer moeder, heeft geprobeert het veulen in de been te krijgen. Dat kun je zien omdat ze heeft gebeten in het hoofdje. Alles is nog zo teer.
Net met dierenarts nog contact gehad. Waarschijnlijk was de koliek de trigger of kreeg ze koliek door het veulen. Misschien slag in de navelstreng?
Alles was er af. Nageboorte inclusief vlies en veulen zoals op de foto. Ook echt een merrie. Waar ik zo lang op hoopte en niet gegund mag zijn.
Waarschijnlijk domme pech. Veulen stonk niet, was relatief in verhouding qua ontwikkeling geen gekke dingen te zien. Ik vermoed wel een gebroken achterbeentje door de geboorte of vlak daarna. Deze bundelde ook bij het begraven.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 13:12

Geniet van de veulens en ik hoop dat het vanaf nu allemaal goed gaat bij iedereen. Er is al genoeg verdriet zo... Pff

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 13:21

Hè bah wat naar hd

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 13:36

Wat naar StalHD en dan ook nog het zo gewenste merrie veulentje. |(

Heel veel sterkte. :(:)

Dierenarts hier zei dat ze ook meer dan normaal dood geboren veulentjes zien. Bij een paar hadden ze bij slu (zeg maar soort Utrecht) een virus gevonden, geen rhino, maar waren ze nog niet eerder zo vaak tegen gekomen.

Hier doet het kleintje het heel goed. <3
Afbeelding

Afbeelding

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 13:48

Hd: vreselijk zeg! sterkte! Hoeveel dagen was ze? Eind juli volgens je onderschrift uitgerekend?

Quir: een plaatje!

cynthia: een best verschil al, maar in vergelijking met vorig jaar nog lang niet zover.

nieky: dat is zeker een verschil!

knolselder: dat wordt thuis blijven!

Marjoleine89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 13:53

Sterkte Hd

Wat een plaatje quir

Ben benieuwd of wat fi ervan bakt Cynthia

Hoe gaat het met jou merrie Vulina, schiet ze al op?

Hier nog steeds hetzelfde, weinig verandering, vorige keer beviel ze op 354 maar denk dat we daar overheen gaan.
Afbeelding

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 13:54

Jeetje HD, wat een nachtmerrie zeg. Hoeveel dagen was ze?
Sterkte met het verlies.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 14:12

Quir schreef:
Wat naar StalHD en dan ook nog het zo gewenste merrie veulentje. |(

Heel veel sterkte. :(:)

Dierenarts hier zei dat ze ook meer dan normaal dood geboren veulentjes zien. Bij een paar hadden ze bij slu (zeg maar soort Utrecht) een virus gevonden, geen rhino, maar waren ze nog niet eerder zo vaak tegen gekomen.

Hier doet het kleintje het heel goed. <3
[ [url=m/TQVk6u.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/pSYsK4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Knap hoofd quir amai heel sprekend

Nou hier toch ook hoor mijn dierenarts zei normaal heb ik 1 dood veulen per jaar en dit jaar opvallend al paar gehad en seizoen moet nog beginnen.
Ook hoor ik van fokkers veel meer abortussen.
Dit moet ergens aan liggen, vorig jaar ook opvallend meer merries die minder drachtig geraakten dan andere jaren.

Stalhd dank je om de foto's te delen. Heel jammer als ze zo eigenlijk af zijn en niet iets opvallends mankeren.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 14:31

Ik heb ook het idee dat er al veel pech is dit jaar. Maar kan toeval zijn. Of bepaalde factoren samen. Geen idee.

Betreft de vraag hoe ver flirt was. Ze was vandaag 223 dagen drachtig. Officieel 2 augustus uitgerekend. Nu op 8 april bevallen.
Ben nog beduusd en weet het niet zo goed. Het is maar goed dat ik vanalles moet vandaag.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 14:57

Jeetje stal_HD, wat een pech en wat verdrietig. Heel veel sterkte en ik hoop dat Flirt gauw een beetje opknapt :knuffel:

Ik moet zeggen dat ik het ook meer hoor. Mijn zusje heeft meestal 4 veulens. Dit jaar al 1 veel te vroeg geboren, en laatst eentje 4/5 weken te vroeg. Leefde wel en deed het in eerste instantie goed, maar hebben ze na een week toch in moeten laten slapen.

Phoebe gaat tot nu toe goed, ze is vandaag 281 dagen. De laatste 2 maanden zijn ingegaan.

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 15:19

Sterkte stal HD… heel verdrietig :(

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 15:21

stal_HD, jeetje wat moet dat naar geweest zijn als je dit ineens vind.
Hopelijk trekt je merrie snel bij :(:) !
Hoe gaat het met jullie onder deze situatie? En gaan jullie haar aanbieden als pleegmoeder?

Ik zie hier al veel mooie uiers voorbij komen dat zullen hopelijk weer veel gezonde veulentjes worden <3

We hebben het er goed over gehad en besloten Jade niet meer aan te bieden als pleegmerrie.
Ook hebben we het idee dat ze niet meer gemolgen is sinds gister, der uier is zo leeg lijkt het, weet niet of dat zo snel kan gaan?
Dolgraag zouden we een veulen willen helpen maar als ze nou al eerder een veulen had gehad en wisten hoe ze het zou doen dan zou het veel gemakkelijker zijn, maar alles is voor ons en haar nieuw.
Tevens heeft ze ook al genoeg stress gehad afgelopen week en ze eet nu gelukkig weer goed wat voor ons enorm fijn is want dit deed ze al sinds zondag amper meer.

Ook de dierenarts zij denk er goed over na niet alleen voor Jade haar gezondheid maar ook voor ons, het is niet niks andermans veulen op te voeden als je er ook al geen ervaring mee hebt.

Ze eet super goed der hooi weer dus verwacht dat onze meid snel is bijgetrokken, dinsdag ook even een vitamine en minerale poeder te ondersteuning ophalen.
Zodra de tempratuur wat beter is en ze weer wat is opgeknapt gaan we weer veel leuke dingen doen als zwemmen/ spelen in de zee en nu ik mijn BE heb lekker wandelen/ rijden in het bos samen met mijn ruin <3

Wel vroeg ik me af in deze situatie hoe/wat zouden jullie doen?
Jade dit jaar in juni/juli/augustus terug dekken of volgend jaar pas weer doen?
Ik weet t misschien vroeg om aan te denken maar het dwaald wel door ons hoofd en zijn benieuwd hoe andere hierin staan, hier hebben mensen toch wat meer ervaring met gebeurtenissen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 15:34

Wij hadden vorig jaar hetzelfde alleen was het veulen 10 mnd toen die dood geboren werd.
Wij hebben toen de merrie gewoon op 20 dagen hengstig gespoten en ze was toen in 1 x drachtig.
Ze staat nu netjes op de datum met melk druppen.

Ik zou dus de veulen hengstigheid overslaan maar het dan gewoon weer proberen.

Nadia2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 15:54

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Net bij Nadia geweest, nog steeds meer rustig en de uiers nog geen teken dat het komt met hars of melk.

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 16:02

Heel veel sterkte stalHD

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 16:31

Ik zou ook gewoon weer terug dekken, maar ik zou wle even groen licht vragen. Veulen hengstigheid overslaan en dan even kijken hoe ee baarmoeder eruit ziet. Misschien zit er vocht in is een swab nodig etc..

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 17:07

Intissima had vorig jaar een uitgedragen dracht, maar wel een dood veulen. Die hebben we toen wel weer gedekt, maar we hebben toen wel even gewacht omdat ze ook een baarmoederontsteking kreeg. We vinden het nu ook extra spannend voor haar of alles dit jaar wel goed gaat.

Wij hebben toen bewust gekozen om geen pleegveulen te nemen, omdat het haar eerste veulen was. Was zij nou een ervaren moeder geweest was het wellicht een ander verhaal geweest.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 17:17

Ik wacht met Winnie nu een paar cycli alvorens haar weer te dekken. Ze verloor haar veulen rond 250 dagen dracht.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 17:24

goldenarrow schreef:
Intissima had vorig jaar een uitgedragen dracht, maar wel een dood veulen. Die hebben we toen wel weer gedekt, maar we hebben toen wel even gewacht omdat ze ook een baarmoederontsteking kreeg. We vinden het nu ook extra spannend voor haar of alles dit jaar wel goed gaat.

Wij hebben toen bewust gekozen om geen pleegveulen te nemen, omdat het haar eerste veulen was. Was zij nou een ervaren moeder geweest was het wellicht een ander verhaal geweest.

Dit heeft bij ons ook de doorslaggevende keuze gemaakt om het niet te doen :)

Wij laten haar sws even volledig checken als we haar terug gaan dekken.
Nu eerst even de aankomende maand bekomen :knuffel: