Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cynthia82 schreef:Daisy wilde 1,5 week geleden in het weekend haar muesli niet echt eten. Ik dacht in eerste instantie dat dat kwam vanwege haar poedertje tegen artrose. Op stal eet ze het altijd wel, maar ja, nu stond ze ook lekker in het gras. Ze at het met lange tanden en de laatste hapjes (vol poeder) liet ze liggen. Toen ze maandag nog niet wilde eten, heb ik tegen mijn verzorgsters gezegd dat ze haar maar even geen eten moesten geven, alleen een appeltje met haar poeder (omdat ik het zo belangrijk vond dat ze dat binnen kreeg). Dinsdag aan mijn verzorgsters gevraagd om een stukje te wandelen en een klein stukje draf en mij te laten weten hoe ze liep. Ze liep in het begin wat stijf, maar na een paar minuten ging het beter en in draf liep ze goed. Ze loopt in het begin altijd wat stijver, vanwege haar artrose. Ik was zo druk met werk en Fiore en Déjà op een andere locatie, dat ik, stom genoeg, op hun beoordeling af ben gegaan.
Woensdag appte mijn andere verzorgster dat ze helemaal niet goed liep, dus toen gelijk de veearts gebeld en van werk weggegaan.
Hij vermoedde inderdaad HB. Ze liep op beide voorbenen niet lekker, maar rechtsvoor was wel wat erger en hij voelde een lichte pulsatie en iets warmere hoeven.
Nu staat ze op het voorste stukje van de wei waar helemaal geen gras groeit, op droog hooi van een jaar oud en water. Ze krijgt 7 dagen Ascall (Pol, hoe krijg jij dat binnen? De tip van mijn va was een stukje komkommer en dat werkt best goed) en 10 dagen Metacam. De Ascall is vandaag voor het laatst en de Metacam vrijdag. Als ze dan 4 dagen zonder medicatie goed blijft lopen, mag ze vanaf woensdag weer 10 minuutjes gras (met masker) en dan iedere dag strak in de gaten houden en als het goed gaat, langzaam opbouwen.
Dit advies van de va volg ik op. Hij heeft gezien in welke mate ze bevangen is en na al die jaren vertrouw ik op zijn advies.
Ik heb het vermoeden dat het mijn eigen schuld is
Normaal voer ik ze aan het begin van het seizoen nooit bij, maar omdat ik het zo belangrijk vond dat ze haar artrosepoedertje binnen kreeg, ben ik haar nu wel blijven voeren (half schepje) en omdat Vie niet zo lekker uit de opfok is gekomen, hadden we een kist met fruit en daar kreeg Dais ook van. Ik heb er gewoon nooit bij stil gestaan dat ze bevangen kon raken. Ze wordt over 2 weken 22 jaar en is nog nooit bevangen geweest. Ik wilde gewoon goed voor haar zorgen, maar achteraf vind ik het stom van mezelf.
MaritB schreef:Daisyjazz eerste test kunnen doen, ik vond dat toen ook zo gaaf, duurde toen nog wel 28 dsgen voordat het veulen kwam, haha.