[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 06:08

Rowan, snap ik wel, beter eerst een kleine lichting met hopelijk hele goeie dieren, dan massa's dooorsnee veulens.
Veulens verkopen is moeilijk, zeker kereltjes en al helemaal als ze mindere komaf hebben. We zullen geduld moeten hebben .

Noisy, dat is niet best. Hoop toch voorzichtig op een lichtpuntje aan de horizon.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 06:27

Pol1 sterkte met je paardje, HB is echt klote!

Cynthia, is gras wel verstandig zo kort na de HB? Hopelijk komt alles gewoon goed.

Noisy, ook veel sterkte :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 07:20

Andrea: voorzichtig positief nieuws, wat fijn! Zolang er geen schade is, is er zeker hoop!

HB: ik heb jaren geleden een merrie volkomen onverwacht bevangen gehad. Achteraf bekeken vermoedelijk meer mechanisch bevangen dan door suikers. Ik mocht haar absoluut niet laten bewegen, iedere beweging kon (verder) zakken van het hoefbeen veroorzaken volgens die DA, omdat de lamellen tijdens het ontstekingsproces 'los' zitten. Ik vond dat wel een valide argument. Paard heeft dus zeker 3-4 weken absoluut boxrust gehad. Pas toen er een week geen pulsaties meer te voelen waren werd de Ascal en metacam afgebouwd. Met medicatie wilde ze toen allang weer heel graag lopen, maar mocht gewoon nog niet. Pas een week of 6 na de diagnose kon ze met een graasmasker op weer een uurtje naar buiten met de kudde. Ik zou dus echt heel rustig aan doen, zeker nu in het voorjaar met het gras.

Maar goed, ik weet dat er ook DA's zijn die zeggen dat als ze uit eigen vrije wil willen bewegen, dat dat mag.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 07:34

Daisy wilde 1,5 week geleden in het weekend haar muesli niet echt eten. Ik dacht in eerste instantie dat dat kwam vanwege haar poedertje tegen artrose. Op stal eet ze het altijd wel, maar ja, nu stond ze ook lekker in het gras. Ze at het met lange tanden en de laatste hapjes (vol poeder) liet ze liggen. Toen ze maandag nog niet wilde eten, heb ik tegen mijn verzorgsters gezegd dat ze haar maar even geen eten moesten geven, alleen een appeltje met haar poeder (omdat ik het zo belangrijk vond dat ze dat binnen kreeg). Dinsdag aan mijn verzorgsters gevraagd om een stukje te wandelen en een klein stukje draf en mij te laten weten hoe ze liep. Ze liep in het begin wat stijf, maar na een paar minuten ging het beter en in draf liep ze goed. Ze loopt in het begin altijd wat stijver, vanwege haar artrose. Ik was zo druk met werk en Fiore en Déjà op een andere locatie, dat ik, stom genoeg, op hun beoordeling af ben gegaan.
Woensdag appte mijn andere verzorgster dat ze helemaal niet goed liep, dus toen gelijk de veearts gebeld en van werk weggegaan.

Hij vermoedde inderdaad HB. Ze liep op beide voorbenen niet lekker, maar rechtsvoor was wel wat erger en hij voelde een lichte pulsatie en iets warmere hoeven.
Nu staat ze op het voorste stukje van de wei waar helemaal geen gras groeit, op droog hooi van een jaar oud en water. Ze krijgt 7 dagen Ascall (Pol, hoe krijg jij dat binnen? De tip van mijn va was een stukje komkommer en dat werkt best goed) en 10 dagen Metacam. De Ascall is vandaag voor het laatst en de Metacam vrijdag. Als ze dan 4 dagen zonder medicatie goed blijft lopen, mag ze vanaf woensdag weer 10 minuutjes gras (met masker) en dan iedere dag strak in de gaten houden en als het goed gaat, langzaam opbouwen.
Dit advies van de va volg ik op. Hij heeft gezien in welke mate ze bevangen is en na al die jaren vertrouw ik op zijn advies.

Ik heb het vermoeden dat het mijn eigen schuld is :(
Normaal voer ik ze aan het begin van het seizoen nooit bij, maar omdat ik het zo belangrijk vond dat ze haar artrosepoedertje binnen kreeg, ben ik haar nu wel blijven voeren (half schepje) en omdat Vie niet zo lekker uit de opfok is gekomen, hadden we een kist met fruit en daar kreeg Dais ook van. Ik heb er gewoon nooit bij stil gestaan dat ze bevangen kon raken. Ze wordt over 2 weken 22 jaar en is nog nooit bevangen geweest. Ik wilde gewoon goed voor haar zorgen, maar achteraf vind ik het stom van mezelf.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 07:43

Niet jezelf zo de schuld geven hoor. Ze is nu ook ouder geworden en stofwisseling werkt anders, dit kan dan gebeuren, helaas. Je zorgt hartstikke goed voor dr.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 08:39

Cynthia82 schreef:
Daisy wilde 1,5 week geleden in het weekend haar muesli niet echt eten. Ik dacht in eerste instantie dat dat kwam vanwege haar poedertje tegen artrose. Op stal eet ze het altijd wel, maar ja, nu stond ze ook lekker in het gras. Ze at het met lange tanden en de laatste hapjes (vol poeder) liet ze liggen. Toen ze maandag nog niet wilde eten, heb ik tegen mijn verzorgsters gezegd dat ze haar maar even geen eten moesten geven, alleen een appeltje met haar poeder (omdat ik het zo belangrijk vond dat ze dat binnen kreeg). Dinsdag aan mijn verzorgsters gevraagd om een stukje te wandelen en een klein stukje draf en mij te laten weten hoe ze liep. Ze liep in het begin wat stijf, maar na een paar minuten ging het beter en in draf liep ze goed. Ze loopt in het begin altijd wat stijver, vanwege haar artrose. Ik was zo druk met werk en Fiore en Déjà op een andere locatie, dat ik, stom genoeg, op hun beoordeling af ben gegaan.
Woensdag appte mijn andere verzorgster dat ze helemaal niet goed liep, dus toen gelijk de veearts gebeld en van werk weggegaan.

Hij vermoedde inderdaad HB. Ze liep op beide voorbenen niet lekker, maar rechtsvoor was wel wat erger en hij voelde een lichte pulsatie en iets warmere hoeven.
Nu staat ze op het voorste stukje van de wei waar helemaal geen gras groeit, op droog hooi van een jaar oud en water. Ze krijgt 7 dagen Ascall (Pol, hoe krijg jij dat binnen? De tip van mijn va was een stukje komkommer en dat werkt best goed) en 10 dagen Metacam. De Ascall is vandaag voor het laatst en de Metacam vrijdag. Als ze dan 4 dagen zonder medicatie goed blijft lopen, mag ze vanaf woensdag weer 10 minuutjes gras (met masker) en dan iedere dag strak in de gaten houden en als het goed gaat, langzaam opbouwen.
Dit advies van de va volg ik op. Hij heeft gezien in welke mate ze bevangen is en na al die jaren vertrouw ik op zijn advies.

Ik heb het vermoeden dat het mijn eigen schuld is :(
Normaal voer ik ze aan het begin van het seizoen nooit bij, maar omdat ik het zo belangrijk vond dat ze haar artrosepoedertje binnen kreeg, ben ik haar nu wel blijven voeren (half schepje) en omdat Vie niet zo lekker uit de opfok is gekomen, hadden we een kist met fruit en daar kreeg Dais ook van. Ik heb er gewoon nooit bij stil gestaan dat ze bevangen kon raken. Ze wordt over 2 weken 22 jaar en is nog nooit bevangen geweest. Ik wilde gewoon goed voor haar zorgen, maar achteraf vind ik het stom van mezelf.

Mijne at ook matig de 2 handjes brok die ze krijgt! Ook ik dacht eerst aan iets anders nl spierpijn! Stom achteraf..
Mijn DA lijkt toch wat strenger qua rigieme: 4 wkn rust( overdag paddock)..wat hooi ( mocht van hem ook voordroog maar ben zelf maar nog voorzichtiger) absoluut niet op de wei..geen brok niks nadat..
2 wkn onstekingsremmers erin, en 6 zakjes ascall per dag..denk dat ik voor een 2wkn de ascall ook heb..
Dan over 4wkn controle foto en eventueel de smid erbij..wei mag wel weer ooit..ga me nu eerst maar eens verdiepen in maskers..gaat er zonder niet meer op!!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:00

Gister ook bij eentje geweest ivm behandelen maar was ook HB. Dit weekend veulens gekeken en ook daar een merrie met veulen bevangen. Het weer heeft helaas niet meegezeten voor veel paarden (en gras).

Ja blij dat ik eindelijk zicht heb op m'n merrie. Uier niet veel meer veranderd tov vorige week.
Afbeelding
Wel ligt ze veel. Even eten en dan weer liggen en zo gaat het de dag door. Straks toch maar buiten zetten. Altijd beetje eng met eerste veulen en wei met sloot rondom. Ze staat nu alleen nog met der moeder in een stuk maar durf ze nog niet op nog voller gras zetten.

Afbeelding

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:25

Ik meng de ascall met wat water..en dan via spuit erin!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:28

HB is heel rot, ik hoop dat de dames er snel weer bovenop zijn!

Cemlys mooi beeld zo van je merrie!~

Ik zie ook mooie veulenfoto's langskomen, blijft prachtig al die verschillende ukjes.

Voor wie bij wil dragen aan de statjes, ik heb even een enquete opgezet en ik denk dat ik de belangrijkste vragen (en een paar voor de fun) er wel in heb zitten. Ik laat hem gewoon tot het eind van het seizoen open, dus geen stress als je veulen nog moet komen. Voor de mensen die al wel een veulentje hebben lopen: https://goo.gl/forms/MGdHlpTvUazVLelP2 (per veulen invullen, dus als je er meerdere hebt kan je hem meerdere keren doen als je wilt)
Ik ben vooral heel benieuwd naar de uiteindelijke gemiddelde aantal dagen dracht, aangezien we het gevoel hebben dat er meer langdragers zijn dan normaal.

En om maar even mee te doen aan de veulenspam, mijn draakje Vu
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:45

Mooney, ik heb hem ingevuld, maar als je vooral benieuwd bent naar gemiddeld aantal dagen dracht, dan kun je die niet uit de enquete halen, ik heb nergens hoeven invullen hoeveel dagen de merrie drachtig was. :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:53

Hoe bepaal je uberhaupt het aantal dagen dracht een beetje nauwkeurig als je merrie bv gewoon een hele week bij de hengst heeft gelopen en dagelijks gedekt is? Dan heb je in theorie al een spreiding van een week, en in de praktijk in ieder geval 3-4 dagen. Uitgaan van de laatste dekdatum is ook niet echt logisch eigenlijk, meestal is de eisprong (en bevruchting) dan al geweest.
Alleen als je maar één keer en echt op de eisprong insemineert is er maar één datum en dus één drachtduur mogelijk.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:58

Ibbel ik ben uit gegaan van de eerste scan met de schatting van het aantal dagen door de Da. Ik dacht toen 18 dagen scan te doen bleek het meer 21/22 dagen te zijn gezien het formaat van het vruchtje.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:00

Neonlight schreef:
Mooney, ik heb hem ingevuld, maar als je vooral benieuwd bent naar gemiddeld aantal dagen dracht, dan kun je die niet uit de enquete halen, ik heb nergens hoeven invullen hoeveel dagen de merrie drachtig was. :+

Oh, ik Wel!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:03

@Neon dan gaat er iets fout in de enquete, er zijn 2 of 3 pagina's afhankelijk van je antwoord op pagina 1. Op de laatste zou je aantal dagen dracht in moeten vullen, als eerste vraag op die pagina. (boven de vraag camera/ph strips/etc). Ik zie dat je daar wel antwoord op hebt gegeven, misschien de vraag over het hoofd gezien?

Ibbel: Mijn merrie is natuurlijk gedekt, maar die heb ik wel laten scannen waarbij de vrucht op 18 dagen geschat was. Dan heb je toch een redelijk beeld. Geen van de vragen is verplicht, dus als je het niet weet kan je hem gewoon open laten. (Bedenkt wel alweer andere vragen die er nog in hadden gekund). Ik ben het dus niet met je eens dat je alleen bij 1 keer insemineren wat over de drachtduur kan zeggen.
En wetenschappelijk verantwoord onderzoek doen op deze manier is natuurlijk niet het uitgangspunt, beetje inzicht creëren in wat er dit jaar allemaal gebeurd is wel. En ik denk dat dat best te doen is. Je bent uiteraard niemand verplicht om mee te doen als je er niet achter staat ;)

EDIT: ik wist dat ik een hele vanzelfsprekende optie miste bij de monitor vraag. Alarm mag je dus inderdaad bij overig invullen, dan zet ik dat in de spreadsheet weer goed!
Laatst bijgewerkt door mooney op 23-05-17 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:07

Het was een algemene vraag, niet gerelateerd aan de enquete. Ik hou voor mezelf gewoon een spreiding aan van 1 week bij al mijn merries, omdat ze allemaal meerdere keren gedekt en/of geinsemineerd zijn. Scanbeelden zijn ook niet eenduidig.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:30

Cynthia niet jezelf de schuld geven hoor,dit kan iedereen overkomen. :(:)
Mijn oude paard (25) is vorig jaar ook voor't eerst bevangen geweest en nu leek 1 achtervoetje ook weer tekenen te vertonen. Zoals al gezegd,hun stofwisseling verandert,soms ligt er nog iets achter zoals cushing... Het hoort er helaas wel eens bij -O-

Hier zitten er momenteel 5 op de paddock. Ik vertrouw het gras gewoon voor geen meter dit jaar. :o
Dus ik doe ze nu en dan een dagje op de paddock en dan maar wat meer hooi geven.

Mooney als ik wat meer tijd heb vul ik de enquete graag eens in,dankje!
En wat een popje is jouw veulen <3

Cemlys dat is al een beste uier.

Noisy wat ellendig dat hij echt al last heeft en nu ook vermagert. :(:)

Andrea wat een rotnieuws. Jullie zorgen zo goed voor haar. Heel veel sterkte,ik duim heel hard dat het goedkomt. :(:)

Vulina sneu die last,meestal zie je er met een dagje of 2 niks meer van dus dat hoop ik ook voor jouw merrie.

Sblom knappe foto's!

Woogy grappig hoe dochter dan steeds meer op moeder gaat lijken. Zo gaat dat in het echte leven soms ook.

Spannend Faline,begint al lekker op te tellen.

Marit wat is het toch een knapperd!

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:40

MaritB schreef:
Daisyjazz eerste test kunnen doen, ik vond dat toen ook zo gaaf, duurde toen nog wel 28 dsgen voordat het veulen kwam, haha.

NEE NEEE NEEE !! Dit heb ik niet gelezen !!! Ze is nu al 2 weken over datum dus nog 4 erbij overleef ik niet _O-

DL Jaaa heel bij, ik wacht al weken op enige verandering !
En gefeliciteerd met de dracht van spook ! Hoe is het met de kleine ??

Vickivi gefelicitieerd !

Heel veel sterkte andrea ! :(:)

Sblom, mooie fotos !

Marit, hij is wel ergggg goed gelukt he ? Mooi veulen is het ! <3

Heftig Noisy, heel veel sterkte nog ! ;(

Cynthia, niet jezelf er zo op afstraffen hoor ! Komt vast goed met haar !

Leuk idee Mooney, ik hoop dat ik niet meer te lang hoef te wachten zodat ik hem ook in kan vullen !!
En leuke foto's van Vu ! <3

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:46

Zo enquete ingevuld!

Ik heb er volgens mij een paar gemist, Vulina en Granoek gefeliciteerd!

Andrea, ik duim voor een goede afloop.

Vulina, hoe is het nu met jouw veulentje?

Marit, wat een knapperd. Met jou alles goed?

Bah eng hoor die merries met hb!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:47

De mijne is geinsemineerd op ei, en niet op hengstigheid en vervolgens ook gecontroleerd of het ei gesprongen was. Ik kan het daardoor wel behoorlijk nauwkeurig zeggen, kan 1 dag schelen.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:03

Ik vul hem straks ook 3 keer in Mooney!

Ik tel trouwens altijd 340 vanaf eisprong..

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:11

leuk Mooney! Wat ik me wel afvroeg was of ik de leeftijd van de merrie/hengst op het moment van inseminatie of op het moment van de geboorte moest invullen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:13

+:)+ Goede opmerking, leeftijd in 2017 graag.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:25

Die laatste twee vragen heb ik met nee beantwoord omdat ik niet gependeld en uhm die andere theorie heb gedaan. Maar eigenlijk zou nvt ofzo er nog bij moeten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:27

Ik heb de enquete nog een keer ingevuld, maar weet zeker dat ik hem er niet tussen had. Heb een paar keer op en neer gebladerd tussen de pagina's om die vraag te zoeken, en nu had ik ook een pagina meer.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:30

oke dan heb ik m goed ingevuld!