[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

horsii

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:07

Peeps staat altijd met een 1.5 jarige tuiger ruin in de bak, maar die is toch echt dominanter dan peeps :p

Ik ben ook benieuwd naar het geslacht, ik hoop op een merrie.
Maar hengstje is ook welkom.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:08

Die van mij gaan eerst apart, we hebben er een schijtirritante Haf bij staan (niet omdat het een Haf is, gewoon heel erg slecht opgevoed, is een pensionpony) die echt het bloed onder Kwal haar hoeven vandaan haalt. Verder kijk ik gewoon in hoeverre Kwal het toelaat van anderen :)

kelly007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:09

ik heb al 2 kaar geluk gehad om 2 jaar na elkaar een merrie veulen te hebben met mijn andere merrie, en ik geloof dat ik dit jaar het ongeluk zal hebben van een hengstenveulen.
Heb dat gevoel al sinds ik weet dat lady drachtig is op mij liggen, niet dat een hengsten veulen niet welkom is maar dan zal hij waarschijnlijk wel later verkocht worden.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:14

xdonja, ligt niet aan de haf nee, want mijn haf is super sociaal , vriendjes met iedereen en wordt altijd verrot getrapt in de kudde.
Regelmatig hoeven op der billen staan etc :P terwijl ze echt niks doet.
Maar sommige paarden zijn niet opgevoed nee.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:19

Ooooooooooooooooooooooooooooonley, waar blijf je???

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:20

Nee, wilde even duidelijk maken dat ik niks tegen Hafjes heb, maar dat deze zo bagger slecht is opgevoed (heb er een paar keer mee gereden, man, dat doe ik ook niet meer voor mijn lol zeg...)

Is echt een tank, loopt letterlijk over je heen, gewoon als hij iets niet wil...

YSR1971 schreef:

Ik troost me met de gedachte dat ze nu haar merrie aan het helpen is, en dat we straks gestalkt worden met foto's :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:22

Het lijkt er op dat peeps dus onderaan de rangorde staat in de kudde. En dan zou ik haar ook niet in een kudde zetten. Met 1 ander paard, oke, maar als er meerdere achter haar of haar veulen aan beginnen te jagen is ze nergens. Ik heb vorig jaar wel gezien toen de eerste dag Michael bij Neon gezet werd, die hebben we er ook af moeten halen, terwijl Neon juist dominant is. Moet er niet aan denken als dat een grotere groep zou zijn.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:26

Peepst staat normal gesproken onder aan de rangorde ja.
En ze gaan de kudde in met ik denk +- 20 paarden.
Ik wil het wel gaan proberen, maar als het niet gaat gaat ze appart.
Ze heeft nog nooit op deze stal in de kudde gestaan.
Meestal zoekt ze een paard op waar ze dikke mik mee is en die beschermt peeps dan ook en dan is er niets aan de hand (word ze wel nog een aantal keer gepakt maar dat is dan te overzien)
Peeps kan met elk paard maar niet elk paard met peeps.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:39

horsii, ik weet niet of je ze dan direct de eerste dag al bij de kudde wilt doen? Maar persoonlijk zou ik ze in die situatie zeker een aantal dagen/weken apart houden. Hoe denk je Peeps en het veulen zo snel weer uit de kudde te halen als het fout gaat?

Bij ons gaan merrie en veulen eerst samen voor een paar weken op het hele droge/vlakke stuk land. Als het land daarna goed genoeg is, en het veulen goed weg kan rennen, mogen ze bij de rest op het stuk dat alleen in de winter gebruikt wordt, en dus over het algemeen wat minder vlak en droog is. De laatste veulens waarbij we dit zo hebben aangepakt, waren ook van Aziza, die sowieso al de baas is in de kudde. De andere paarden konden dus niet bij het veulen komen zolang het bij Aziza in de buurt bleef. Alleen als het veulen zelf op onderzoek ging, moest ze weleens hard terugrennen naar mama, omdat een ander haar niet zo lief vond.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:40

Ik zou het altijd proberen ja, maar inderdaad voorzichtig zijn. Wat wel kan schelen is als Peeps al in het land staat als de kudde er in gaat. Misschien is wel te regelen dat Peeps al een paar dagen eerder naar buiten kan dan de kudde? Want dan is Peeps niet de indringer maar de kudde, en is het veulen al iets gewend aan de omgeving.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:42

hier gaat highlight (terwijl zij heel duidelijk de leider is) toch ook nog een week apart.
daarna zet ik in een groot stuk weiland de 2 2 jarigen erbij (die nu ook bij highlight staan) maar laat ze eerst maar even kijken met een hek er tussen ;) moet er niet aan denken dat zo n klein frummeltje achterna gezeten word, al is de kans bij mij heel klein aangezien niemand de kans krijgt in de buurt van highlight te komen ;)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:42

Nog geen bericht van Onley? Spannend!

Las nog wat over paarden met regengootjes op de kont, mijn hengst heeft dat ook en toch is hij verder slank. Hij is zelfs moeilijk op gewicht te houden. Dus het zegt niet altijd wat over de conditie.

Bij mijn merrie nog weinig verandering, die gaat nog wel een paar weken wachten.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:43

YSR1971 schreef:

koekkoek :+

en het is .............................................
er nog steeds niet ;(

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:44

Nog niet? En hoe is ze deze ochtend?

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:45

Bij ons wordt het veulen in de kudde geboren, maar goed, dat is de kleine groep met onze Shetjes (4 volwassen dames, 1 ruin, 1 dan jaarling). Als Aaf nog drachtig was geweest, had ik haar niet in de kudde gezet, omdat 2 van de Hafjes niet van het zachtzinnige soort zijn (ze hebben niet voor niets de bijnaam De banketstaaf's). Het was mijn bedoeling dat Aaf en Kiki eerst samen zouden staan, zodat de veulens lekker samen konden spelen. Nu Kiki dus wel in haar eigen groepje. Overigens laat Kiki de eerste weken alleen de ruin toe, die mag bij het veulen, de tantes niet.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:46

Onley, ik maar wachten op de foto die op die lege plek past _O-

Maar hoe is het nu?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:46

Ze laat je wel wachten zeg!
De mijne heeft meer als een week geharst.
Weet al niet eens meer hoe lang, maar de ''stalhouder'' is erg lang 's nachts zijn bed uit gegaan.

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:49

Oh Onley, wat moet je zenuwachtig zijn zeg! Ik wist nog hoe ik was bij mijn eerste veulen, een en al zenuwen!!! :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:50

ik ben brak al na 2 dagen whaha
ze stond net buiten in het zonnetje te genieten erg rustig en geen hars of zo
ook geen druppels meer.
dus tja ik kan niet meer doen dan het gewoon in de gaten te houden
vannacht was ook alles rustig om 03.30 ongeveer :7

ik ga wel proberen die camera overmorgen te halen bij die bokker
ik heb helaas geen eigen auto hier en manlief moet werken van 12.30 tot 23.00 uur

dus dat is wel vervelend.

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:51

vervelend ja, misschien kan iemand je wel brengen? Of kan de camera naar jou gebracht worden?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:55

Die camera zou wel ideaal zijn. :j

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:59

die camera zou echt wel handig zijn maar goed ik kan niet eerder dan donderdag ochtend
ik zie net dat ze maar een 15 min van me af woont :+

kelly007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:07

toen ik je eerste post zach onley dacht ik ook van het is zover :p
is altijd spannend zo de eerste maal een eigen veulen verwachten
ik denk dat die camera een beter oplossing is dan kun je toch nog een beetje rusten, denk er niet aan dat je zo 1 maand lang met stres zou zitten

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:24

jammer Onley!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:30

NatasjavE schreef:
ShamalArabs schreef:
We verwachten dit jaar geen red bag's maar houden wel rekening met een deels-red bag bij Xenah ivm de grootte en de beweging van het veulen.

Voorlopig zijn ze nog uier-loos!

Hoe weet je van te voren of je een red bag kan verwachten?

We hadden een merrie die lucht zoog (van achter dus) en dat is meestal een red bag. Veel uitvloeiing kan een (deels-)red bag worden, een heel groot bewegelijk veulen kan een deel van de placenta beschadigen wat tot een deels-red bag kan leiden en valse weeën kunnen tot het loslaten van een deel van de placenta leiden, wat dus ook een (deels-)red bag wordt dan.