[HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:08

Liberance schreef:
DRINGENDE VRAAG..

MOETEN de ijzers eraf voor de bevalling????

Dat is mij namelijk gister verteld en ben hier neit zo blij mee.. Boos!

Kan iemand mij hier iets over vertellen??
Ik heb trouwens weer nieuwe foto's van Mama Lou..komen zo snel mogelijk Haha!

Het wordt wel aangeraden, zeker de achterijzers om te voorkomen dat het veulen beschadigd bij de bevalling Lachen

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:09

Liberance schreef:
DRINGENDE VRAAG..

MOETEN de ijzers eraf voor de bevalling????

Dat is mij namelijk gister verteld en ben hier neit zo blij mee.. Boos!

Kan iemand mij hier iets over vertellen??
Ik heb trouwens weer nieuwe foto's van Mama Lou..komen zo snel mogelijk Haha!

moeten niet, maar is wel veiliger volgens mij.

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:10

Jenny, wat zien ze er weer goed uit!! En die reuzenkat op de achtergrond is dat Miauw????
Jeetje die is nu wel gegroeit zeg!
Liberance, ik durf het je niet te zeggen...

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:12

Rian1984 schreef:
Jenny, wat zien ze er weer goed uit!! En die reuzenkat op de achtergrond is dat Miauw????
Jeetje die is nu wel gegroeit zeg!
Liberance, ik durf het je niet te zeggen...

idd dat is mauw, nog steeds niet echt groot hoor. Maar waar ik ben is mauw.... ze gaat zelfs mee de krant halen en soms (als martine er ook is...) zelfs een stuk mee paardrijden, raar beest

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:14

Ahh ik vind het zo'n lieffie!!!!

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:19

Wauw, wat een mooie buiken staan er weer bij!! Haha!

@Hoefijzers: Waarom zouden ze er onder moeten blijven? Ik neem aan dat je na de bevalling geen stevige buitenrit met de merrie gaat maken... Ik heb ze er ook afgehaald, ik vind het niet nodig om er dan ijzers onder te hebben. Sowieso voor evt. verwondingen als het nutteloze aspect...

yashilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:38

Jennyk gefeliciteerd met je mijlpaal
Lekkere buiken hoor
Liberance lekker die ijzers er onder vandaan halen Knipoog
Ik hou Ya ook goed in de gaten(camera er op)
Vind haar er zelf ook niet helemaal fris uitzien,ze eet nog wel goed gelukkig Knipoog

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:45

yashilha: dank je! Leuk he om zo met de cam mee te kijken!
Is de cam te volgen voor ons? Mooi dat ze nog goed eet, is heel belangrijk natuurlijk!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:52

Equinecoach schreef:
@Hoefijzers: Waarom zouden ze er onder moeten blijven? Ik neem aan dat je na de bevalling geen stevige buitenrit met de merrie gaat maken... Ik heb ze er ook afgehaald, ik vind het niet nodig om er dan ijzers onder te hebben. Sowieso voor evt. verwondingen als het nutteloze aspect...

De mijne staat om medische redenen voor op ijzers en voor zover ik weet blijven die ook gewoon zitten. Ik zal het vandeweek wel eens aankaarten bij de manege-eigenaar. Achter heeft ze geen ijzers.

Verder gaat alles goed met haar. Mijn man heeft maandag nog staan voelen en het veulen een paar keer voelen bewegen. Om een of andere reden lukt mij dat iedere keer niet, zelfs niet als ik 2 seconden na hem op precies dezelfde plek voel. Zal wel aan mij liggen. Ik merk wel dat ze van hem beter accepteerd dat hij aan haar buik aan het voelen is dan van mij. Gelukkig mag ik wel gewoon aan haar buik en uier komen.

En nog een beetje goed nieuws van een andere kant. Vorig week had de manege-eigenaar alle mogelijke opties bekeken om voor de woensdag les een vast paard voor mij in te delen, maar hoe hij ook keek er was niets mogelijk (De woensdag is net op mijn uur erg druk met manegepaarden en de laatste tijd zijn er erg veel uit de woensdagmiddaglessen overgestapt naar paarden dus bijna alle paarden lopen al of zitten aan hun limiet voor die dag). Dan maar iedere weken kijken wat er afgemeld heeft, ook geen probleem dacht ik. Dus vraag ik gisteren wat er afgemeld en onze bar dame pakt de map met lesindelingen erbij om te kijken op welke paarden die afmeldingen rijden blijkt er al een paard achter mijn naam te staan. En nog wel mijn eerste keus ook. Ik natuurlijk helemaal happy en ik heb ook heerlijk gereden. Voor de vrijdag les heb ik nog steeds geen vast paard, maar ik weet al wie ik vrijdag kan pakken en daar is ook helemaal niets mis mee.

Liberance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:53

Bedankt!

Nou ben er neit zo blij mee omdat ze er net weer een paar dagen op zittten..hihi

maar goed dan haal ik ze er maar weer af.. Haha!

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:55

Door al die enge verhalen hier zou een mens nog schrik krijgen om veulentjes te fokken.
Ik hoop dan ook voor iedereen dat ze een gezond veulen krijgen.

Heb nog foto's van Mieke op 200 dagen dracht (vorige zondag).
Ze was net bezig aan haar ontbijt Knipoog
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:03

@Cindybijl, gefeliciteerd met de 240 dagen mijlpaal, nu gaat het snel, Ravita heeft een mooie buik Ja

@minni_muis, oef spannend wordt het bij jou zeg, hopelijk is het veulen er voordat je op vakantie gaat Knipoog

@frenia, acherm springerige beeb ik de buik bij Angel Ach gut hopelijk voelt ze zich vandaag weer beter.

@yashilha, ze ziet idd vermoeid uit, de laatste loodjes Ach gut

@keeva, nog gefeliciteerd met de 240 dagen mijlpaal Haha! ook al zo`n mooie buik.

@Liberance, Ik heb bij Relana de achterijzers er al voor een paar maanden eronder uit gehaald, voor laat ik ze zitten, omdat ze nogal brede voeten heeft, neigend naar platvoeten, ben bang dat ze anders inscheuren.
Maar ze adviseren idd voor de ijzers eronderuit te halen.
Wanneer is ze uitgerekend?

@jennyK, gefeliciteerd met de mijlpalen van Creamer en Sjanty, mooie beginnende buik bij Creamer en Sjanty heeft nu ook een aardige buik Haha!

@falona, leuk dat je weer rijden kan.

@sjintoo, haha wat een voorpluk heeft Mieke Wow! al een flinke buik zeg voor 200 dagen.

yashilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:11

jennyk schreef:
yashilha: dank je! Leuk he om zo met de cam mee te kijken!
Is de cam te volgen voor ons? Mooi dat ze nog goed eet, is heel belangrijk natuurlijk!

Nee sorry,anders had ik het allang gemeld Knipoog
Ben al blij dat ik haar kan zien,hoef ik niet iedere keer naar stal telopen Haha!

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:12

liberance: ik zit met het zelfde probleem. Mijn merrie heeft dermate slechte hoeven dat mijn smid al begon te springen toen ik zei ijzer eraf. Achter zijn ze er al anderhalf jaar af en voor blijven ze er fijn onder.

Liberance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:36

@ monique4 ze is de 3e week van maart, dus ik laat ze liever nog even 2 weken zitten en dan ga ik ze eraf halen.

zal je denken..beetje link zo laat nog, maar die uiers doen nog helemaal niks..zijn neit groter, nog neit aan het kegelen,,niks..zal van de week de foto's op de topic zetten!!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:44

Bij Danielle heb ik de hoefijzers er wel onder vandaan laten halen bij de vorige bekapbeurt. Zij is wat "lomper" en ik zie het zo gebeuren dat ze op het veulen gaat staan. Bij mijn andere merrie liet ik ze altijd zitten, ook achter. Zij had/heeft hele slechte hoeven en loopt echt kreupel zonder ijzers. Bovendien is zij heel voorzichtig en zodra ze door heeft dat er iets onder haar ligt beweegt ze niet meer.

Goofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:55

Jullie gaan echt heel erg snel! Knipoog
Maar lees altijd alles braaf en vind het voor sommige toch wel heel erg spannend en eng! Blijven toch altijd levende dieren waar dus niet altijd alles volgens het boekje loopt.... Thirsa erg veel succes, weet je al meer wat het nu precies is? Minnie-muis lijkt juist heel positief. Hopelijk bevalt ze nog vroeg in de avond, kun je nog even genieten, 10 dagen vakantie zal ze niet volhouden?

Sam verandert de laatste dagen enorm. Ze mag nog wel even, maar ze krijgt nu toch echt al uiers! Vorig jaar was zo ook erg vroeg, en het lijkt er op dat ze nu ook niet tot de laatste datum wacht.... Ben benieuwd, zal van t weekend foto's proberen te maken (wordt mooi weer toch?)

Liberance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:08

Heb eigenlijk stiekem nog wat vraagjes Haha!
Staan jullie paarden op stro, krullen oid nu de bevalling er bijna aan komt?
Hebben jullie een voorkeur voor geslacht of maakt het niks uit?
Houden jullie het veulen of verkopen jullie het?
Gebruiken jullie een birthalarm camera of andere dingen?
Nog meer adviezen en maatregelen??

Vind wel leuk om te weten want voor mij het is dus de eerste keer zo'n veulen..en vind het toch wel spannend, heb hier en daar wel veel gelezen, maar je hoort zo op het laatste moment toch weer nieuwe dingen..vind het stiekem toch wel eng.. Clown

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:26

Liberance schreef:

Vind wel leuk om te weten want voor mij het is dus de eerste keer zo'n veulen..en vind het toch wel spannend, heb hier en daar wel veel gelezen, maar je hoort zo op het laatste moment toch weer nieuwe dingen..vind het stiekem toch wel eng.. Clown

Ik heb mijn merrie sinds kort op stro staan, maar dat heeft een andere reden. Het zaagsel was nog duurder dan het stro. Wel heb ik 2 strobalen klaar liggen voor als de bevalling inzet om bij te strooien. Ook heb ik een camera opgehangen, ik gebruik geen birth alarm.

Ik heb een emmer met een deksel erop en die staat nog "klaar" van vorig jaar en is inmiddels weer nagelopen. Daarin zit: betadine om de navel te ontsmetten, een zuigfles met lammerspeen, een litermaat, een navelklemmetje, een schaar, 2 verlostouwtjes, alle telefoonnummers voor noodgevallen en een flesje oxytoxine met injectiespuit om melk te laten schieten indien nodig. Daarnaast nog 2 grote handdoeken en glijmiddel.

Verder heb ik de staart van de merrie ingevlochten omdat ik dat hygiënischer vind.

Het geslacht van het veulen maakt mij op dit moment helemaal niets meer uit. Wij gaan voor levend, na 3 dode veulens. Een merrie mag blijven zonder discussie en een hengstveulen moet wel van hele goede huize komen wil die door de discussie heenkomen, maar ik zeg geen nee.

Ik probeer het ritme van de merrie zoveel mogelijk aan te houden, dus gewoon net zoals elke dag naar buiten. Op deze manier valt ander gedrag veel eerder op. Als ik mijn paarden op stal laat staan zijn ze allemaal onrustig en kan dat een verkeerd beeld geven.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:55

Liberance schreef:

Mijn merrie gaat zondag op stro. Dan is ze 320 dagen drachtig..
Meestal doen we het ong een maand van te voren over zetten maar het ziet er niet naar uit dat ze over 2 weken netjes bevalt.
onder het stro ligt bij ons trouwens rubberen matten.
Wat wij dus doen is het vlas eruit, matten eruit.. alles ontsmetten matten er weer schoon in en stro erover heen.

voorkeur voor geslacht is hier altijd merrie! Al is een goedgebouwd hengstveulen ook welkom hoor..

In princiepe fokken wij voor de verkoop maar er wordt altijd wel even gekeken wat voor veulen we hebben en of we het houden of verkopen.
Hengstveulen zouden we dus eventueel ook kunnen houden maar die gaat dan tot zijn 3 jaar de opfok in en wordt dan aangeboden op de hengstenkeuring.
Eisen aan een hengstveulen zijn dus wel streng.

Wij gebruiken een camera.
Birth Alarm hebben wij niet maar zou ik graag nog hier zijn voor het volgende jaar.
Aangezien wij volgend jaar als het goed is een merrie hebben die haar veulen voor het eerst moet krijgen.

Ik haal hier trouwens de ijzers er nooit vanaf.
Vaak lopen ze tot kort voor de bevalling gewoon op de weg en een anderhalve a twee weken erna gaan ze ook alweer mee naar buiten
Ik heb vaak vooral in de winter geen bak tot m'n beschikking dus zijn het stapritjes buiten en de merries met achterijzers hebben die ook echt nodig

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:56

Suffie: pff 3 dode veulens? allemaal in 1 jaar?pfff ik ben er stil van...
weet je ook wat de oorzaak was?

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:01

Liberance schreef:

Ik doe Mieke weg naar iemand die ieder jaar veulens fokt, eigenlijk weet ik niet goed of ze daar op stro staan of krullen.
Geslacht maakt voor mij helemaal niks uit want ik hou het voor mezelf als opvolg(st)er van Mieke.
Mieke krijgt een birthalarm en camerabewaking.
En voor mij is het ook de eerste keer dat ik een veulentje fok Knipoog Daarom ook dat ik ze wegdoe om te laten bevallen en omdat ik weet van de vorige eigenaar dat haar laatste bevalling nogal moeilijk was.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:14

Ik heb een hele voorraad stro ingeslagen ,maar overdag komt sylke op een weilandje te staan en s avonds op de stenen waar ik een stuk met veel stro beleg. (eerst zou ik haar gewoon in de padock met de andere laten maar nu zet ik een stuk af omdat ze dan en rust heeft en het zand niet voor vervuiling kan zorgen)

Maakt me niet uit als het maar gezond is.

Dit weten we nog niet zeker.

nee, ze staat bij ons aan huis en ik kan dus wel regelmatig kan kijken (of op stal slapen)

Ik heb een heel leuk boek gekocht, paarden fokkerij. En mischien kan je eens gaan kijken bij een melkerij als er veulens geboren worden, dan weet je hoe het is.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:27

cindybijl schreef:
Suffie: pff 3 dode veulens? allemaal in 1 jaar?pfff ik ben er stil van...
weet je ook wat de oorzaak was?

In 2005 een levend hengstveulen, wat geboren is met een redbag en achterwaarts. Hebben we na 3 dgn laten inslapen omdat het hersenvliesontsteking had. In 2006 uit dezelfde merrie een dood merrieveulen met een redbag en ook in 2006 een dood merrieveulen bij onze shetlander. Die vond het nodig te veulenen in de tijd dat ik ging plassen en dit veulen is gestikt in het vlies.
Hieraan een flinke kater overgehouden en nu wil ik het nog 1x proberen met een andere merrie, vandaar dat wij nu voor levend gaan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:50

Suffie, ik hoop dat je pechdagen voorbij zijn en je een gezond veulen krijgt.

Ijzers: eraf halen. Niet alleen tijdens de geboorte voor het beschadigen van het veulen, maar ook zeker voor de eerste tijd erna. Met hoefijzers heeft de merrie geen gevoel en heb je een veel grotere kans dat ze een keer op het veulen of een beentje van het veulen gaan staan. En degenen die wel eens net zoals ik een merrie hebben gehad die het veulen met een voorvoet overeind beukt zijn het vast met me eens dat dat maar niet met ijzers moet.
Er zijn zoveel dingen die mis kunnen gaan met jonge veulens dat ik vind dat je de risico's zo klein mogelijk moet proberen te houden.

Ik heb een birth alarm van Robor, een singel. Die wil ik wel verkopen en dan zo'n halstermelder kopen omdat die op verschillende paarden/pony's kan, maar ik wil eerst wat ervaringen van die halstermelder horen, ze zijn er sinds vorig jaar.

Mijn merrie's staan op vlas, dat haal ik er een week (of 2) voor de bevalling uit en dan doe ik er stro in. Maar ik heb de veulens altijd vrij laat (dit jaar 21 april en 11 juni) dus met een beetje geluk kunnen ze buiten bevallen.