[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

baudyh

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:07

Hier fokken we ( als we wat aanhouden) ze ook thuis op. Vroeger toen we nog wel eens een hengstje aanhielden ging deze in de zomer wel naar de opfok. Gewoon weidegang. Maar in de winter gewoon thuis.
Overal kan wat gebeuren.

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:59

Gefeliciteerd Keresa *\o/* wat een knapperd <3

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:01

Over opfok gesproken :o
Vanmorgen vroeg vertrokken met het transportbedrijf bij Vulina en nu weer thuis: Felix van de Leemhorst. 'Kleine' broertje van Carlijn :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Luutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:03

Opfok of thuis is bij mij afhankelijk van het geslacht. Een merrie mag bij ons in de kudde blijven, en lekker lang bij mama lopen zolang de merrie dat ook fijn vindt.

Afgelopen weekend hebben we in de sneeuw een fotoshoot met Lu gedaan, wat liep ze nog heerlijk te sjouwen,ze sloofde zich aardig uit!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Trots op die bolle <3

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:12

Wat een leukerd Keresa!

Opfok, ik doe hier alleen de jaarlingen en 2 jarige de zomer opfok in omdat ik zelf niet zoveel gras heb. Alleen voor de merries nog iets aan het zoeken.

Luutje wat een mooie sneeuwfoto's!

Lana haar uier was niet echt terug gelopen na weidegang. Helaas telefoon vergeten maar deze is vanmorgen:
Afbeelding

Nu moet ze echt even rustig doen want baasje krijgt het heet haha

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:03

Goed weer is iig op komst !! {:}
Nu kunnen de veulentjes komen!

Mooie plaatjes komen er voorbij ! *D
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 16-02-21 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:28

Het lijstje van vandaag

Klopt er iets niet aan de lijst of is je merrie veilig (mini’s vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen) en wil je erbij, stuur mij een pb en ik voeg je toe!

Corinadrenth: Diva 332 dagen
Laurentii: Olly 329 dagen
Mizzmontana: Easy 326 dagen
Vulina: Uriante 326 dagen

CharmFaith: Bailey februari/maart verrassing

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:31

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Waar je lieverd ook staat.

Hier blijven ze bij mij gewoon in de kudde tot ze verkocht worden. Merries bij de merries en hengstje bij mijn dekhengst. Gelukkig gaat dat goed. Al is kid in het dekseizoen wel eens erg kort.... Dan mag bijvoorbeeld nu zijn zoon alleen maar op 1 deel van het land in een hoek... Gelukkig leert hij dat snel en brutaal is hij nog steeds. Soms is het net een hond. Touw in de mond als hij van of naar het land gaat hihi en ondertussen zijn vader bespringen en bijten hihihi.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:23

Oh, zo moeilijk vind ik het kiezen van een opfok. Ik ben er nog niet uit, veel staat me niet aan qua zorg en welzijn óf ik betaal fors meer dan de stalling voor mijn merrie (of beide :') ). Het liefst houd ik het veulen thuis om op te groeien, helaas geen plek..
Riv_Q, wat een nachtmerrie..
Wat een lekkere patser is Lu. :D

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:35

Hier ook niet perse tegen opfok, maar heb mijn hengstveulen van vorig jaar onder kunnen brengen bij een bokker aan huis, en ben daar echt heel erg blij mee. Er word zo onwijs goed op hem gelet en voor hem gezorgd, en hij blijft nog een beetje in handen. Hij staat in een hele fijne gemengde kudde met nog 2 leeftijdsgenootjes, en heeft het hele jaar door dag en nacht toegang naar buiten. Krijg veel foto's en filmpjes, en ondanks dat hij echt ver weg staat zie ik hem zo toch opgroeien.

Mocht er dit jaar een knappe merrie geboren worden dan blijft die waarschijnlijk wel thuis. Maar inderdaad ongelukken kunnen overal gebeuren, dus dit is voor mij niet perse een reden om een veulen thuis te houden of niet.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:36

Mocht het veulen dit jaar een merrieveulen zijn blijft ze in de kudde lopen, HV is voor de verkoop. Moeders gaat er hoe dan ook uit, moet keuzes maken en heb nog een merrie die ik graag wil houden en haar dochter van nu bijna 2 ook. ;)

sblom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:48

Dustinlover ik zag je niet in het lijstje, wanneer is ze uitgerekend?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:01

Blijven merrie en veulen niet erg aan elkaar gehecht wanneer het veulen niet naar de opfok gaat? Ik wil het veulen graag thuis houden maar ik ben bang dat ik ze dan niet meer uit elkaar krijg. Heb nog wel een andere pony maar dat is misschien toch weer anders voor ze.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:08

Hier zijn ze niet meer aan elkaar gehecht. Wel gewoon gespeend en niet meer samen in een land

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:14

Imaginaerum schreef:
Oh, zo moeilijk vind ik het kiezen van een opfok. Ik ben er nog niet uit, veel staat me niet aan qua zorg en welzijn óf ik betaal fors meer dan de stalling voor mijn merrie (of beide :') ). Het liefst houd ik het veulen thuis om op te groeien, helaas geen plek..
Riv_Q, wat een nachtmerrie..
Wat een lekkere patser is Lu. :D

Het is dat die van carien zo laat komt en we niet weten of ze beide hetzelfde geslacht krijgen, maar anders was hij of zij van harte welkom hier *D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:30

Hier ook niet gehecht. Kon moeder of dochter zonder gedoe en geschreeuw uit het land halen. Toen dochter verkocht werd en 3.5 uur op de trailer moest nooit een moment van paniek gehad oid.

Leuk om alle verhalen te lezen :)

Luutje mooie foto's <3

Suffie wat leuk zeg, met schaap transport. Dat zijn bijna mijn buren hihi. Knap paard! Leuk dat ze weer thuis is :D

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:37

sblom schreef:

Ze zit nu pas op 294 dagen dus zou pas met 26 dagen erop mogen -O- . Ik hoop dat ze het red.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:38

Hij kijkt een beetje verbauwereerd door alle aandacht Suffie, haha.

Luutje heeft er nog zin in!

Ik hield vroeger alle merries aan, die gingen dan pas beleerd weer weg. En een aantal hengsten hebben we ook zelf opgefokt, maar dat kon niet aan huis dus daar zijn we mee gestopt. Vond het leuk om te zien wat ik gefokt had en hoe ze uiteindelijk echt werden. Nu verkoop ik de hengsten als veulentje, merries maken een kans om te mogen blijven als opvolger van de merrie, maar dan moet ik wel plek hebben ( nu dus alles vol...)

sblom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:55

Dustinlover schreef:
sblom schreef:

Ze zit nu pas op 294 dagen dus zou pas met 26 dagen erop mogen -O- . Ik hoop dat ze het red.

Owja dan beter nog tijdje blijven zitten

florie71

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:19

Wij maken hier onze eigen opfok.
Heerlijk hele jaar buiten met mogelijkheid tot schuilstal. Geen tralies maar probeer zo hufter proof mogelijk te maken.
Lekker zelf zien opgroeien.
Zo gaan wij op zoek naar 2 of 3 andere veulens of 1 a 2 jarigen...
Afhankelijk van het geslacht van ons veulen.
Laat het veulen maar komen....ben zo nieuwsgierig.

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:48

Wij hebben de paarden ook aan huis staan en maken opfok groepjes van max 5 paarden. Ik vind het belangrijk dat ze als paard kunnen opgroeien met verschillende leeftijden.

Paarden zijn soms echt van porselein. Dan mag je nog zo voorzichtig zijn, dan hebben ze weer iets voor.

Olly heeft vandaag het alarm ingenaaif gekregen. De uier is tegen vanmorgen nog dikker geworden ipv terug wat weggetrokken.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:02

Suffie, wauw flinke jongen geworden!

Prachtige sneeuwfoto’s Luutje! <3

Oei best uier al Dustinlover. Snap dat je er over in zit. Begon ze andere jaren ook zo vroeg aan haar uier?

Over de opfok en smid te weinig erbij vind ik altijd een rot argument.... Als je bij een goede opfok staat gaan ze gewoon heel regelmatig. Hier in de opfok zien ze winterdag gewoon om de 9 week een smid. En zomers 2x. Ontwormen wordt zeer regelmatig gedaan om de 3 maand geloof ik, maar dat zal ik even terug moeten zoeken. Bij een goede opfok is het echt niet minder en slechter dan thuis. :n
Ik weet dat Gea het ook super voor elkaar heeft. En ze daar ook heel regelmatig de smid zien. Zo jammer dat veel mensen alle opfokken over een kam scheren...

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:10

Dank je, AL :* :j Wij hebben 3 verschillende hoefsmeden, die komen heel regelmatig..

Ah ja, Suffie, daar was je reus al :D

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:48

Sommige mensen beginnen bij het woord opfok gelijk te steigeren... Maar er zit wel een wezenlijk verschil tussen een opfok en een opfok. Een goede opfok heeft altijd het beste voor met je dieren. Heeft de verzorging, ontworming, smid etc op orde. Daar is het risico op een ongeluk niets groter dan thuis

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:53

Ik breek even in met een vraag, want ik maak me een beetje ongerust. Mijn merrie is geboren met een navelbreukje. Deze is vanzelf weg getrokken en er was jaren niks van te zien. Net keek ik onder haar buik om haar uier te checken en ik zag opeens een flinke uitstulping bij haar navel.
Afbeelding

Het voelt zacht aan maar ze vindt het niet prettig als ik eraan kom. Kent iemand dit, kan dit nu kwaad, moet ik er iets mee? :oo