[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 23:05

Moosss...nee idd, 2 maanden waken is niet te doen haha, ik hou dr goed in de gaten en gelukkig doet de staleigenaresse dat ook.
Oh jij ook al eentje met een verrassing, zo spannend!!

Riv Q jaaa ze is heel vaak echt spierwit, heb dr kleur laten testen ivm haar amber kleurige ogen, ze is cream pearl, ben zo benieuwd naar t veulen, zeker ook omdat de vader onbekend is

Alicelover....haha ze is ook echt een grapjas 1e klas, zoveel humor...dat word wat als t veulen haar karakter erft hihi

Ohh spannend corina, hopelijk snel een veulen, kan me voorstellen dat t wachten zo niet leuk is....zoveel tekenen en steeds geen veulen

DDDara

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 23:22

Riv wat vreselijk ja die telefoontjes vergeet je nooit meer. Zo vergeet ik nooit meer het telefoontje van de kliniek op valentijnsdag waarbij ze niet over de telefoon wilde zeggen wat de uitslag was van de echo/xr/ct-scan dan weet je al hoe laat het is....
Maar ja het is niet anders we proberen het gewoon opnieuw.... En hopen op nu meer geluk!

Alicelover: ja het is echt vreselijk hoe snel een ongelukje gebeurd is en hoe groot de gevolgen kunnen zijn.

Keresa gefeliciteerd en sterkte met je been.

Corina ik duim voor je het mag nu toch wel is komen!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 00:11

keresa schreef:
Dank jullie wel
Hij was een week te vroeg
Morgen is onze andere merrie uitgeteld

Ik heb inderdaad een trombose been

Gefeliciteerd met je veulen *\o/*
Beterschap met je been :knuffel:

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 01:02

Keresa gefeliciteerd!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 01:37

Keresa gefeliciteerd! knap ding <3
En beterschap voor jezelf! :knuffel:

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 01:40

Keresa gefeliciteerd. En beterschap met je been

Laurentii. Dat begint erop te lijken. Spannend

Alicelover. Ze is weer lekker rond. Fijn zo'n grote stal. Spannend weer

Luna. Al vroeg erbij. Mooie combi

Corinadrenth. Jeetje eerst doet ze zo spannend met melk lekken. Doet ze dit nu niet meer?

Moos fijn dat het goed gaat.

Rivq. Verschrikkelijk om zo je maatje te missen. Blijf de opfok stallen ook altijd spannend vinden

Dustinlover. Ik begrijp je zorgen. Ik heb hetzelfde met Sammie, dan niet verworpen maar verloren omdat het veulen achter ste voren lag.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 07:29

Ik denk dat dat niet aan de opfok stal ligt hoor, eerder domme pech. Wij hebben het in die 10 jaar nog nooit gehad *klopt af*

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 07:49

Ik vind opfok ook altijd wat spannend. Niet zozeer om de mensen van wie de stal is. Meer de grote groepen paarden en die hekken met spijlen. Ik hou liever zelf het toezicht erop , de jonge paarden blijven dus altijd thuis. De hengsten wil ik in mijn eigen groep nog wel eens bij andere mensen in de wei zetten. Verder niet.

Keresa knap ding! Heeft ie ook afrekeningen?

RivQ klinkt heel naar :(:)

Corina daalt wel weer. Ze had gewoon geen zin met de kou :+

Ual oeps. Ik kijk ook wel wat op tegen de valse alarmen := Ze ligt er lekker bij.

Laurentii dat zijn volgens mij stop dopjes en geen hars :o Spannend. Ik wil ook zo ver zijn haha.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 08:15

En ik zou juist graag een goed opfok adres hebben voor de kleine ponys maar ik betaal of net zoveel als een paard of ze hebben geen pony groepen. Ieder zijn gemis... ;)

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 08:35

Ik heb ze wel in de opfok. Ik vind dat persoonlijk erg belangrijk voor de ontwikkeling van de jonge paarden.
Thuis kunnen ongelukken ook gebeuren.

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 08:36

Keresa.. gefeliciteerd met je knappe hengstveulentje! Wat een mooi koppie!
En beterschap met jezelf!!!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 08:39

Ik lees hier op bokt zoveel ellende met veulens. En dan bijna altijd bij eigenaren thuis. En zelfs die mensen roepen dan: opfok is gevaarlijk.. Ik heb nog nooit een paard in de spijlen/voerhek gehad.

Niet persoonlijk opvatten, zeg ik bij voorbaad, maar zoals zilver staat tussen hek met horizontale spijlen, dat vind ik dan veel gevaarlijker..

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 08:42

Jeetje riv_q jou bericht gemist.
Wat een naar verhaal.

Wij hebben er ook een af moeten geven in de opfok. Was een jaarling, vermoede is dat ze vlak langs de draden was gaan rollen, deze hebben toen een slag om het been gemaakt, en van sprong tot koot zag alles nog maar voor 10% vast, keek recht op het bot.
Nog naar de kliniek gereden met haar, maar daar is besloten haar toen toch te laten gaan. Het was echt een stom ongeluk.
Maar helaas zitten die in een klein hoekje.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 08:45

Ik lees weer mee, dit jaar zelf geen veulen op komst.

Gefeliciteerd Keresa!

sblom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 08:46

Wat een verdrietige verhalen, mijne gaan ook niet opfok, omdat ik ze graag bij huis hou. Thuis kunnen ook idd ongelukken gebeuren.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 08:48

Heftige verhalen zeg.
Heb mijn 1e veulen thuis opgefokt maar met 4 jaar ookveel te vroegverloren.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 08:58

Keresa: wat een knap diertje zeg <3 gefeliciteerd en een trombose been dat is vervelend, aan de bloedverdunners dus. Doe maar voorzichtig, bij iedere stoot krijg je dan blauwe plekken.

Rivq: wat een naar ongeluk ik volgde je toen ook in het topic en het is vreselijk om je maatje zo te verliezen. Mijn merrieveulen ging ook steeds door het hek, gelukkig goed gegaan, maar moest iedere keer weer aan jouw verhaal denken. Zo blij dat die van mij dat niet had. Wel zijn ze allemaal uit de zomerweide gebroken en liep alleen die van mij vol in het prikkeldraad in het bos. Ook een ander paard had wat wonden, maar die van mij was er het ergste aan toe. Na 2 maanden revalidatie moest ze terig de groep in en dat is niet meer goed gekomen dus toch maar naar huis gehaald. Ik hoop dat je een gezond heel leuk dier mag krijgen dit jaar en die zonder ellende op mag groeien.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 09:00

Vulina het is idd niet ideaal maar ze staat alleen. Niet in een groep van 10 paarden die jong en wild zijn en de hele dag spelen en gek doen

Verder natuurlijk iedereen zijn manier :) Ik denk dat hier heel veel meningen over zijn en ik denk dat er niet bepaald een goed of fout is. En inderdaad. Overal gebeuren ongelukken. Ik zal ze alleen nooit in de opfok doen :)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 09:07

Rowan, hoe is het met Lana's uier?

En hoe gaat het met het kersverse veulentje?

En de druppende en harsende merries?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 09:09

@dustinlover; ja tid best vroeg maar bibi draagt gelukkig ruim 340 dagen dus eerder richting eind januari uitgeteld dan. Zijn nu alweer midden februari hihi.
Lana vult al goed zeg!

Ual: dat is schrikken zeg! Ze slaapt wel als een roosje hahaha :+

Wat een knapperd keresa!

Ansodm: mijn merries hebben daar soms ook wel eens last vast, dunne mest. Dan ligt het veulen tegen de darmen denk ik.

Laurentii: die vorderd ook goed he!

Corina; ze daalt *\o/* *\o/*

Qua opfok geen ervaring. Bij minis bestaat dat eigenlijk niet echt. Dus heb maar een vriendje voor mijn jaarling gekocht :+
Toevallig wel eigen fok dus das wel extra leuk.

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 09:13

Ja idd, kan zeker overal gebeuren. ik heb zelf ook niks tegen de opfok (anders had ik hem er nooit heen gestuurd) maar door deze ervaring durf ik het simpelweg niet meer aan. Nova is hier tijdje geleden ook nog over het hek gesprongen maar het idee dat ik er nu bij ben en als er iets goed mis gaat, mijzelf de schuld kan geven voelt toch 'veiliger'.

Ik hoor zóveel pech met veulens in het algemeen, het is een hele opgave om ze vlekkeloos de eerste 3 jaar door te krijgen (en daarna).

Gedsie wat naar ook Renske :(

Keresa beterschap met je been :(:)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 09:21

Ik heb mn eigen groepje thuis. Klein, wisselende leeftijden van afgespeend tot 2 of 3. Bevalt mij perfect. Snachts in hun aparte eigen stal, vind samen in grote stallen niks waard. Het kan, als het moet kan het hier ook. Maar liever niet.
Liefst met bubbeltjesplastic, maaar dat gaat wat ver..

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 09:27

Cioccolato schreef:
Ik heb mn eigen groepje thuis. Klein, wisselende leeftijden van afgespeend tot 2 of 3. Bevalt mij perfect. Snachts in hun aparte eigen stal, vind samen in grote stallen niks waard. Het kan, als het moet kan het hier ook. Maar liever niet.
Liefst met bubbeltjesplastic, maaar dat gaat wat ver..

Bubbeltjesplastic, precies dat dus _O- :')

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 09:31

Ik doe me veulens ook niet naar de opfok, allereerst omdat ik ze gewoon graag zelf wil zien opgroeien. In de 2de plaats omdat ik ze echt 24/7 buiten wil hebben en niet in een loopstal.
En ook ik ben van mening dat opfok extra risico's met zicht veel paarden bij elkaar allemaal jong en wild. Maar ik weet onderhand dat een ongeluk net zo makkelijk thuis gebeurt.... Hoewel de hekken hier nu zijn aangepast en ik denk de veiligste omheining te hebben die er is zijn hier ook gevaren.
Zo hebben we de hooiruif op betonplaten staan zodat mijn paarden niet continu in de blubber staan bij slecht weer..... Maar als de paarden gaan galopperen over die platen geeft dat ook weer risico op vallen....
Je kan toch niet alle risico's weg halen je moet gewoon ook een beetje geluk hebben.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 09:57

Paarden zijn echte suïcide wezens en jonge paarden helemaal.

In een grote groep doen ze vaker suïcide pogingen, vooral de hengsten, als je kijkt hoe lomp die spelen. :+
Maar ongelukken gebeuren overal. Denk dat vooral ongelukken/pech die thuis gebeuren, vaker voorkomen hadden kunnen worden.

Hebben nu een kleinschalige opfok thuis van 4-6 hengsten (gemengde leeftijden). Veulentje nu houden we sowieso ook en blijft dus ook thuis. Hengstje komt er een hengsten maatje bij en gaan ze met zijn 6-8 de wei op in de zomer en in de winter zullen ze dan met elkaar staan, de andere hengsten gaan in de winter terug naar huis in Duitsland. Merrie kopen we zelf een merrie bij en eventueel 2 merrie maatjes van buiten af er bij waar ze dan de zomer en eventueel de winter mee samen staan en de merries komen op de wei bij de andere volwassen merries.

Vind het wel fijn ze thuis te houden (en het is gewoon een prachtig gezicht die jonge paarden zien uit het raam :)) ), maar dan kan je ze ook nog een beetje in de hand houden zo af en toe.

Wat ik in veel opfokken wel echt een groot ding vind, is de hoefsmid of vaker het gebrek aan, vaak veel te weinig en veel te laat gedaan. Eenvoudig te corrigeren standen, worden dan niet gecorrigeerd met de gevolgen daarvan, niet voor niets dat je ook zo veel stand afwijkingen ziet... En ik vind het ook fijn dat ze in een gemengde groep qua leeftijden opgroeien.