[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sabbuh

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 00:18

Ah knolselder wat leuk!
Benieuwd naar de hengstkeuze?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:15

Sabbuh mijn doel is om een fijn recreatiepaardje voor mezelf te fokken (als het klikt met het veulen). Boscrosspaardje, geen dressuur of andere ambities.
Mijn merrie is een nuchter paard, braaf, goudeerlijk. Alleen haar vertrouwen voor je winnen is een punt. Geen makkelijk verleden gehad en helaas was dit bij bezichtiging niet zo duidelijk. Maar we maken vooruitgang!
Ik had ze te koop gezet, maar op deze manier gaan we elkaar toch nog anderhalf jaar de tijd geven om met elkaar te werken en hopelijk verder groeien. Ik heb haar heel graag, alleen is het in combinatie met mijn studie en gezin en minipaarden geen weg die ik gekozen zou hebben als het duidelijk geweest zou zijn op voorhand. Gebrek aan genoeg consequente tijd om ermee te werken. Maar wie weet, nu enkele maanden zomervakantie en dus even wel die tijd om te zien wat dat brengt.

Ik had 2 opties als hengsten. 1 was Perry, waar ik na informeren bij Kabayo en de eigenaar ook kon opmaken dat het een fijn dier is. En volgens mij mooi bij mijn merrie aansluit. Helaas is Perry nu alleen diepvries of op locatie. Locatie is 2,5u rijden wat ik mijn merrie op dit moment nog niet wou aandoen. En ik weet nog niet of ze wel vlot drachtig raakt en dan is vers de beste optie.

Dus is in samenspraak met DA keuze gevallen op nummer 2 (al is die nr 2 enkel en alleen gebaseerd op het woordje ‘homozygoot’ dat ontbreekt := ik hou wel van een leuk kleurtje erbij)
Een Silver grulla Morgan Horse. De Morgan horse spreekt me erg aan qua karaktereigenschappen als recreatie en familiepaard. Ik had geen idee dat ze binnen handbereik stonden haha. Ook qua lichaamsbouw sluit die volgens mij goed aan bij de merrie (Spaans).
Beide zijn ongeveer 1.54m, mijn ideale maat.

Mijn merrie
Afbeelding
Afbeelding

Hengst Silver Lining
Afbeelding

Jane808

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 11:15

Hier de paardenarts gisteren laten komen .Pippa liet al een paar dagen hengstigheid zien! ze is gescand en gelukkig nog drachtig,het zag er allemaal goed en rustig uit.
Ze zei dat het best vaak voor komt dat drachtige merries hengstig worden tijdens de dracht.
Had toch wel even stress!!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 11:35

ik heb voor maandag afgesproken om te scannen, dan is het 20 dagen. Ze heeft nog geen hengstigheid tekenen.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 12:29

Hier een beetje te druk om bij te lezen en te reageren op iedereen. Laatste update was dat we niet konden scannen ivm mogelijk droes. Bleek geen droes te zijn en ook geen drachtige merrie :7

2e ronde in gegaan, de eisprong heeft plaatsgevonden toen er zaad in de merrie zat en het heeft gepakt <3 Ik heb een drachtige merrie :D over 2 weken gaan we kijken of het hartje klopt :)
Ik vind het zo leuk! en spannend ook want het is ons eerste veulen. Merrie voelt zich in ieder geval erg goed :D

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 13:09

Gefeliciteerd :)

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 15:12

vibabu: gefeliciteerd!

knolselder: leuke hengst!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 17:44

Knolselder ik had Perry verwacht :D Maar wel leuke tweede keuze! Ben benieuwd

Vibabu gefeliciteerd!

Juval spannend. Duim op goed nieuws maandag!

Jane808 fopmerrie! Gelukkig nog drachtig

Rensju jeetje wat een terror merrie. Hele stal stuk.

Cioccolato wat vervelend na het kloppende hartje vruchtje weg. Gelukkig nog optijd erbij

Mer1980 ook jij een fopmerrie. Lijkt mij erg stressvol

Myrthe wat een stress. Gekke merrie. Hoop nog gewoon drachtig :j

Amhorses een nieuwe merrie van jezelf? Of klanten?

Hommage haha jeetje. Heel erg hengstig dan :P

Hier nogsteeds niet gedekt terwijl ze maandag een ei van 4 had...
De vorige keer natuurlijk dekken moest ze diezelfde dag gedekt worden met een ei van 4.5. Ik had haar gebracht en toen was ze echt kwaad. Ze was helemaal ontregeld en niet meer hengstig. Uiteindelijk na 6 dagen gedekt en wel direct drachtig. Maar ze is een binnenvetter... en door de verhuizing denk ik dat ze weer opnieuw begint.
Verder is ze niet kwaad. En ook wel dromerig. Maar ze plast niet voor hem. Hopelijk dan toch morgen...

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 19:12

Ja ik wil wel heel graag eens Perry proberen Kabayo! Maar gezien de omstandigheden leek dit nu het beste voor mijn merrie en ook de beste slaagkans. Wie weet volgend jaar indien ze nu soepel drachtig wordt. Dan durf ik diepvries misschien wel aan.

Ik hoop dat Zilver nu snel duidelijk hengstig wordt en je eindelijk die Perrybaby kan verwachten.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 19:19

ik probeer weer wat actiever mee te praten!

Belle zit nog steeds op het wachtbankje... Nog een dikke 10 dagen.

Alma is momenteel hengstig en wordt gedekt met mijn grullo bonte jonge hengst. dat is deze combinatie:
Afbeelding
Afbeelding

Kato hinkt er tegenaan, zij gaat ook onder mijn grullo.

Maylinn gaat met een jonge Smokey black tovero hengst. En mees met een zwarte hengst. maar beiden nog verre van hengstig.

Romy_L1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 20:00

Leuke combinatie,Luna!

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 21:04

Pff sorry allemaal, even geen mega bijleespost. Ben al een flinke week ziek. En zit nog steeds op het wachtbankje. Verder saai hier haha.

Maar lees wel mee en zag weer een aantal drachtige erbij, gefeliciteerd!

En nog even spannend voor mijn mede bankzitters :D

Sabbuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 22:37

Knolselder wat een leuke hengst / combinatie! Heel benieuwd naar het resultaat.
Luna ook een hele leuke combinatie!

Vibabu gefeliciteerd!

En succes voor alle wachtenden

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 01:36

Best veel merries die tijdens dracht hengstig tonen dus. Als het bij tonen blijft... Tja niet echt handig. Geeft ook veel onze

Rensju. Oeps.. Rustig aan doen ivm dichtzetten?

Knolselder. Wat leuk dat je nu ook een grotere merrie laat dekken.
Ik ben helemaal niet bekend in dit type paarden. Maar ziet er leuk uit. Op naar een mooi veulentje

Juval. Spannend!

Vibabu. Gefeliciteerd

Kabayo. Ooh dat is wel apart ja! Duimen dat de hengstigheid snel doorzet en ze gedekt kan

Luna. Wat een leuke combi. Erg leuk hengstje ook <3
Zou mooi zijn als de andere merries nu ook mooi hengstig worden

Crazy_funky. Beterschap!

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 07:45

Helaas was Hilde niet drachtig afgelopen woensdag, maar er zat wel een mooi groot ei en een mooie baarmoeder die mooi hengstig oogte. Dus gisteren opnieuw geïnsemineerd. Hopelijk deze ronde wel meer geluk.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 08:25

Wat jammer Hennos, ik ga duimen voor deze ronde

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 08:30

Nou pony is afgelopen donderdag verhuisd en iig gisteren nog niet hengstig. Meestal gebeurt het binnen úren op vreemd terrein (en er staat een ruin in de aangrenzende paddock). Moet nog proberen scan voor ma/di regelen (18/19 dagen), wie weet. :)

Mooi hengst, knolselder!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 09:07

hennos: succes deze ronde!

ponytante: fingers crossed!

kabayo: hopelijk toont ze snel hengstig!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 10:08

AM ik ben zelf ook niet thuis in dit type paarden _O- We gaan het zien. In mijn hoofd matcht het, maar wat de praktijk doet geen idee.

Oeh spannend Ponytante, dat klinkt als een goed teken!

Succes Hennos, de voortekenen zijn alvast gunstig. Hopelijk deze ronde meer succes.

Hier gisteren Wiske weer hengstig geworden helaas. Vorige ronde was wel nog maar eerste poging (voor alle merries trouwens). Zat al heel de tijd te twijfelen tussen mijn 2 hengsten en ben nu toch voor mijn jonge hengst gegaan. Dus hengstenswitch.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 15:11

Mer dat is idd echt een fopmerrie zeg! Idaza had met haar merrieveulendrachten wel aan het eind dat ze soms wat hengstig oogde, zal wel aan de hormonen hebben gelegen :')

Rensju zo, die is wel heel boos geweest dan! Heeft ze zichzelf niet bezeerd?

Spannend knolselder, lijkt me weer heel anders, om met een ‘grote’ mee te doen! Wel een prachtige hengst die je hebt gekozen, vind Morgans ook geweldig, jammer dat ze vaak te klein zijn voor mij… ben lang. En merrie is al niet al te groot

Juval, dat zegt soms weinig! Mijn ene merrie laat het heel duidelijk zien, de andere is gewoon altijd een bitch :')

Vibabu fijn dat het geen droes was, minder fijn dat ze dus ook niet drachtig was… fijn dat het nu wel gelukt is, succes over 2 weken!

Kabayo kan nog best hoor, wij dekken pas met een ei van 5.5! Zou het wel eng vinden met veulentje aan de voet ok natuurlijk te dekken, of halen ze die er dan bij weg? Scannen ze haar elke dag of vertrouwen ze erop dat ze het wel aangeeft? Want mijn merrie plast eigenlijk nooit als ze hengstig is… dan zou ik echt heel lang mogen gaan wachten :')

Luna spannend, hier ook nog op het wachtbankje helaas…. Stressvol! Leuke combinatie, vind grulla zo mooi!

Crazy funky, beterschap!

Jammer Hennos, hopen dat het deze keer wel gepakt heeft!

Ponytante fijn dat de verhuizing goed is gegaan, hopen dat ze snel hengstig word!

Hier nog op het wachtbankje tot donderdag voor beide merries… heb het idee dat Raven wel eens drachtig zou kunnen zijn, maar bij Idaza heb ik dat gevoel niet… naja we gaan het zien! Hoop dat ik er bij Idaza naast zit en ze allebei gewoon netjes drachtig zijn :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 19:13

Knolselder balen dat wiske weer hengstig is. Ben benieuwd naar de nieuwe hengstenkeuze
Hopelijk lukt diepvries volgend jaar van Perry! Zou leuk zijn

Libera veulen staat apart tijdens het dekken achter het hek :) Anders vind ik het ook te eng hoor haha. Wil hem er niet tussen hebben. Ze scannen niet aangezien het toch natuurlijk dekken is. (Kost ook 75 euro excl btw daar, is mij wat te duur). Kost hier thuis veel minder :o Ze toont normaal heel goed en is ook erg makkelijk en braaf met natuurlijk dekken

Jennyk ik hoop het ook..

Ponytante dat geeft hoop :) Hopelijk goede scan straks

Hennos jammer. Succes deze nieuwe ronde

Amhorses ik hoop het ook inderdaad.. Niks aan..

Crazy_funky beterschap! Niet andere mensen op het bankje aansteken :P Wanneer mag je scannen?

Luna2006 gave hengst! Mooie kleur ook. Hele planning zo te lezen :D Succes!

Ben benieuwd of je gevoel gelijk heeft :) Nog even in spanning!

Hier zakt het moed wat in de schoenen. Nogsteeds geen plassende hengstige merrie en een hengst die niet geïnteresseerd is. Maandag gescant, hengstig, ei van 4. Ietwat vroeg gebracht op dinsdag. Maar tot nu toe nog geen hengstige merrie. Normaal toont ze heel goed en is ze gemakkelijk met dekken. Dus wat dat betreft denk ik gewoon dat het nog afwachten is.
Vorige keer met de bonte hengst was ze met het brengen ook ineens niet meer hengstig. Ik bracht haar met een ei van 4.5 toen en ze was hengstig. Daar aangekomen een enorm boze merrie. Na 2 dagen daar weer gescant, ze begon opnieuw. Een ei van 3.5 toen. Na 5 dagen na het brengen was ze wel weer hengstig en is het dekken geslaagt. Wel in 1x drachtig toen. Ze was toen gedekt dag 31 na bevalling en dag 5 na het brengen
Zilver staat er morgen 5 dagen en dan is het dag 31 na bevalling. Ik hoop echt dat het nu wel gaat doorzetten... Ik vind het niks aan zo :o

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 19:40

Wat frustrerend zo die onzekerheid Kabayo. Heb het hier ook wel meegemaakt met gastmerries die “die dag hengstig moeten worden”, maar door de stress van verhuis pas een week later hengstig werden.
Hopelijk hetzelfde scenario als vorig jaar!

Hier worden ze gedekt door 1 van mijn 2 eigen hengsten
Mac, dunskin splash tobiano
Afbeelding
Afbeelding

Of Velvet, red dun
Afbeelding
Afbeelding

Het is dat ik niet weet hoe lang ik Mac zelf ga aanhouden, dus eigenlijk moet ik focussen op wat leuk nageslacht van hem om aan te houden en te kunnen combineren met mijn hengstjes in opfok.

Vandaag op bezoek geweest bij Zuma en een poetsbeurt gegeven. Ze stond al goed duidelijk hengstig te plassen :D benieuwd naar de update na de scan straks!
“Geen knappe jongen in de buurt?” (Normaal is ze smoorverliefd op Mac altijd _O-
Afbeelding

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 19:44

Hennos, ah jammer zeg, hopelijk 3 x is scheepsrecht!

Ponytante, even afwachten nog! Fijn dat de verhuizing goed ging.

Knolselder, spannend de eerste keer een grotere!

Libera zit gezellig naast mij :D nog even spannend!

Kabayo, pff Zilver maakt er een potje van.. lijkt mij best frustrerend.. hopelijk snel duidelijkheid en laat ze zich dekken. Ik mag 10 juni scannen, dus nog even geduld.

Thnx allemaal voor de beterschaps wensen. Het gaat gelukkig al een stuk beter. Nog flink verkouden alleen.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 20:01

Crazy beterschap, wachten is zo saai :O
Hennos balen zeg, gelukkig kan je wel door

AM ja twee weken rustig aan ivm dichtzetten. Dier verzet normaal geen poot, nu dus spijl uit de wand geslagen en enorme rodeo in de wei gedaan :=

Libera, gelukkig niet bezeerd! Ik hoop met je mee op twee drachten

Knolselder wat een mooie hengsten heb jij! Gaat zuma bij de hengst?

Kabayo, vervelend dat ze niks toont zeg. Dan zijn ze zo lang van huis. Of ben je bang dat het niet gaat lukken?

Vibavu gefeliciteerd!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 20:18

Dank je Rensju!
Ja, Zuma wacht op een kwakje bij de dierenarts := Mijn eigen hengsten zijn voor haar beetje klein haha. Al staat ze altijd smoorverliefd naar Mac te staren wanneer ze hengstig is. Dat is haar favoriet. Daardoor was ik er ook ruim op tijd bij met opmerken _O-

Typisch je merrie dat ze dan nu net verandert in een ongeleid projectiel :')