[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 04:22

Desi: Nee ik las dat het vooral om de eiwitten gaat als je paard niet op veel bijzonders staat qua voer., had het toevallig nog en kreeg ze het alleen om de supplementen iets te binden (max handje er dag in een bakje). Ik hoop dat in Fertile de rest van de vitaminen en mineralen zit die ze momenteel nodig heeft voor de vruchtbaarheid.

LaDonna:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is mijn trots! Mijn alles, vooral mijn prinses :')

Antwoord op je vraag over stress: De dierenarts gaf wel als tip aan mij stress te vermijden tot ze drachtig is.. dus waarschijnlijk zit er wel degelijk een verband in met elkaar...
Nu weet ik alleen niet of hij het perse bij mijn merrie bedoeld omdat ze dus iets minder goed vruchtbaar is, of dat het een tip over het algemeen zou zijn...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 07:51

Seven mooie merrie!
Knappe jaarling!

Quir mooi score hoor, en echt gaaf om te doen.
Je mannen ook weg wat zal het stil zijn. Sneu dat je merrie er zo depri van is.
Gaaf om die foto te zien, leerzaam

simpie94 succes met scannen

nessinator ach of het nu het ene wachtbankje is of de andere, er zit in ieder geval verandering in!

Muronia ja dat is ook weer zo natuurlijk, dan weet je wat duidelijker. Blijf duimen dat het toch gaat lukken!

AM_Horses hopelijk gewoon alle 3 straks drachtig zijn. Alle 3 met WD?

Hier verder niks te melden eigenlijk, vanmiddag/avond insemineren

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 07:58

Fertile heeft een paar jaar terug hier echt super geholpen. Wel optijd mee begonnen.

Vergeten te melden. Liezella is gedekt met Nashville star. Daar zou ik dit jaar eigenlijk al veulen van krijgen. Helaas in december verloren.
Odilia en Nigrante idd bij white dream. Veulen van Nigrante en white dream is helemaal geweldig. Kan lekker lopen en ook zo'n leuk karakter <3 Afbeelding
Afbeelding

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 08:47

Sorry dames, ik heb even onder een steen gelegen weer _O- was van plan om gisterenavond even een bijleespost te maken, maar mijn zoontje had andere plannen. Heeft even om 22.00 u heel z’n bed onder gespuugd en mijn woonkamer. Was de dag er voor even gaan barbecueën bij mijn schoonzus en broer. Is verkeerd gevallen denk ik. Arm kind.

Waarom word mijn baby zo snel groot? Hij gaat al richting de 1.10 als hij daar al niet overheen zit en leert zo snel. Hij is voor niemand en wat bang en laat zich tegenwoordig maar al te graag borstelen en troetelen. Wel heeft hij al echt hengstenstreken. Continu op zijn moeder duiken van achter. Regelmatig een knal of een bijt van moeders terug is dus nu ook aan de orde. Maar ik mag zeker niet klagen met hem. Dappere dodo dat het is!

Gisteren nog een discussie gehad over zijn kleur, mensen denken dat hij nog terug naar vos kan gaan bij ons op stal _O- Ook dat ik Boston meteen wou late scannen als ik terug was van mijn vakantie ( 21 a 22 mei ). Vinden ze snel gaan na de dag in de kliniek. Wat vinden jullie? Ik denk dat ze het nu beter allemaal achter de rug kan hebben en dat ze daarna gewoon weer lekker kan genieten. Anders is het stress na stress steeds en ben ik dadelijk ook laat in het seizoen.

Hier wat pica's van meneer Diamond ( mams op de achtergrond ).
Ohja, de poepvlek kreeg ik niet weggepoetst. Die was vers namelijk haha.
Afbeelding
Afbeelding

LaDonna75

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 09:00

Knappe merrie Shirley!

Goed plan Muronia, benieuwd of je haar drachtig krijgt zo.

Quir arme merrie, maar goed zelfs in de natuur gaan baby’s op een gegeven moment weg ;) wel mooie score!

AM wat een knap veulen. Duimen voor dracht.
En Kayley ook al zo’n leuk veulen.

Qua wat je kunt zien op een scan ( ik ben echoscopiste, weliswaar bij mensen) : alle vocht is heel goed te zien, (bloed, urine, vruchtwater, cystes, follikels…) daarom is alles rond dracht zo makkelijk. Immers follikels bevatten vocht, en de dracht zelf ook. Ook bloedvaten zijn goed te zien. Kleine structuren zonder veel vocht/bloed zijn veel lastiger. Eileiders zijn doorgaans niet zichtbaar. Overigens vindt de bevruchting ergens tussen waar de eileider uit de baarmoeder komt en de eierstok plaats, soms/vaker dan we denken dus ook in de buikholte, zo weten we uit onderzoek bij mensen. Het sperma zwemt door de eileider tot bij het gesprongen ei en dan vindt de bevruchting plaats, het bevruchte ei deelt en gaat via de eileider naar de baarmoeder en nestelt zich daar in, een tocht van enkele dagen. Ook bij mensen, trouwens.

Dan nog een plaatje van mijn merrie op de show:
Afbeelding

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:18

Helaas nog weinig beweging qua hengstigheid. Maar mijn gevoel zegt ook dat we net een week te vroeg zijn nog.
Vrijdag weer kijken, dan zou er wel iets van verandering te zien moeten zijn en anders hengstig spuiten.

Succes vanavond Kiki

AM, vind je veulen van WD erg leuk!

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:20

Wat spannend allemaal!
Am Horses en Kayley, wat een mooi veulens. Am horses is het een valkje?
Mijn merrie wordt morgen geïnsemineerd. Super spannend!
Ik merk dat mede door Bokt, maar ook nu ik er meer in kom. Er minder op me af komt.

Shirley, mij is als tip ook meegegeven om in het begin stress te vermijden. De da zei wel dat dit voor elk paard anders is. Mijn paard krijgt stress van alleen staan. Ze begint iets te zweten, hinnikt veel en loopt de stal door. Terwijl op wedstrijd gaan prima is en zo vaak gaan wij niet. Ik neem maar het zekere voor het onzekere.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:16

Zojuist colla gescand. Helaas niet drachtig op 19 dagen. En ook nog niet hengstig

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 15:23

LAdonna. Prachtige pony

Xritt. Spannend
Klopt, mijn veulen is een valk
Zijn vader is onze eigen cremello hengst White Dream Afbeelding

Corinadrenth. Dat is balen. Is van de hengst waar je zo vroeg voor moest bestellen?

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 16:06

Nessinator fijn dat ze hengstig lijkt te worden! :j

Xritt spannend! hopen dat het lukt :D

corinadrenth balen dat ze niet drachtig is!

--
Hier is vanochtend Galienke drachtig gescand, hartstikke blij mee! Vrijdag de volgende merrie scannen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 16:38

Gefeliciteerd Bamorka *\o/*
Corinadrenth, mooi balen, ook kmdat er nog geen activiteit te zien is.

Zojuist Happy weer naar Duitsland gebracht, hopelijk nu wel succes.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 16:40

Pfff veel toch niet drachtig dit jaar hè ?

Bamorka proficiat!

Hier gaan we morgen maar weer scannen.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 16:57

Gefeliciteerd Bamorka

Tinniie. Vindt ik ook -O- ik heb de indruk dat de merries toch wat moeite hadden om op gang te komen. Hopelijk nu wel allemaal meer succes.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 17:01

AM, nee helaas is ze niet drachtig geworden met die mega follikels. Inderdaad is de kans op dracht dan niet zo groot.

Hier op het EU station staan ongeveer 20 tot 40 merries die hengstig zijn. Verder blijven ze meestal staan tot 14 dagen scan (ja veel vroeger dan in NL, haha) en als ze drachtig zijn naar huis. Maar dan gaan ze vaak in een groep de wei op tot de 14 dagen scan, als dat gaat met de merrie uiteraard. Anders krijgen ze een privé paddock/wei en eventueel stal.
Maar inderdaad leer je zo wel veel en snel! Erg leuk. :D

Inderdaad grote roedels, 20-30 wolven zonder de jonge meegerekend. Paarden pakken ze niet zo heel snel, maar kleintjes en veulens zijn wel een groot risico en ze jagen ze wel regelmatig flink op. Maar we houden de roedels wel goed in de gaten, op dit moment trekken ze dieper de bossen in en dus niet bij de hengsten in de buurt. Nog even en dan wordt het sowieso niet meer donker.

Hopelijk zijn ze alle 3 mooi drachtig! *\o/*
Dekt White Dream al veel?

Kiki, zijn ze al geweest om te insemineren?
Ja inderdaad heel stil zonder de kleintjes, merrie doet het nu een stuk beter. Vanmiddag even bij de mannen langs geweest (even, 100km enkele reis haha) en Milo hinnikte echt zo hard toen hij mij zag. <3
Ze lijken het wel naar hun zin te hebben gelukkig.

LaDonna, is ook zeker zo! Vandaag zit ze gelukkig weer een heel stuk beter in haar vel en niet meer de hele tijd aan het zoeken. Heb ze vanochtend al op de zomer weide gezet.

Mooie merrie heb je!

Wel leuk dat je echoscopiste bent! Ik ben MBB, dus ook echo en alle andere beeldvorming en bestralingen. :D
Daarom vind ik het ook wel jammer dat je als niet dierenarts niet zelf mag scannen.

Als het goed is heb ik nog ergens een heel interessant en duidelijk filmpje van der opleiding over hoe de bevruchting en zo gaat bij het paard. Als er interesse voor is, kan ik wel even kijken of ik het op YouTube krijg.

Simpie, hopelijk wordt ze toch snel hengstig.

Xritt, spannend, hopelijk is ze ook nog meteen mooi drachtig!

Corina, wat balen dat ze niet drachtig is, hopelijk snel mooi hengstig en dan wel raak!

Bamorka, gefeliciteerd! En duimen dat de andere merrie ook drachtig is vrijdag.

Suffie, duimen dat ze nu wel drachtig wordt.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 17:34

Bamorka gefeliciteerd

Corina wat balen zeg

Quir heel interessant dat je mag insemineren, ook leuk dat je dan je eigen merries ook mag doen. Wel handig dat ze op station mogen blijven tot de dracht scan.

Hier de scans gehad, Picture lijkt niet drachtig maar ook nog geen activiteit van eitjes. Sjanty had een ei van 3 en 1 van 3.5cm. Die ging altijd door tot ruim 7cm voor ze sprongen en was dan meestal in 1x drachtig. Woensdag worden ze beide opnieuw gescand.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 17:55

Viel mij ook op nu ineens veel niet drachtig.

Suffie helemaal naar Duitsland. Duim day het nu wel slaagt.

Corina ach nee balen zeg...

Jennyk balen... hopelijk woensdag verbetering op de scan en misschien toch een verstopte baby ergens

Quir het filmpje lijkt mij heel intressant! Ik zou hem wel willen zien. Gaaf dat je wat snapt van echo's, ik niet :+ Tis een grijze brij haha

Tinniie wat voor scan heb je morgen? 18 dagen? Of kloppend hartje?

Nessinator toch wel fijn dat ze weer wat activiteit toont. Hopelijk kan je snel insemineren

Bamorka gefeliciteerd *\o/*

Xritt spannend morgen!!

Simpie94 balen zeg dat het nog niet wil vlotten. Maar misschien vrijdag een positieve scan

Ladonna gave merrie heb je!

Kayley95 knap veulen <3 Beterschap gewenst aan je zoon

Amhorses als je je veulen kwijt bent is hij hier O:)

Hier geen nieuws. Nog 11 dagen tot de scan. Heb wel 3 dagen na de dekking het gevoel dat het een hengst wordt. Geen idee hoe of wat hoor :+
Wanneer merken jullie iets aan de merrie of wanneer worden ze weer hengstig? Tot nu nogsteeds boos, wat niet uitzonderlijk is 5 dagen na de dekking

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 18:02

Haha Kabayo, wij wonen aan de Duitse grens. De HH woont 20 minuten bij ons vandaan.

Quir, dat filmpje lijkt mij ook erg interessant.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 18:12

Spijtig JennyK!

Kabayo soms merk ik aan hun gedrag iets anders in de week voor ze hengstig moeten worden. Veel liever of net veel grumpier.. dan zijn ze meestal drachtig.
Qua hengstigheidheid begin ik het hier bij de hengsten op dag 17 te zien aan hen. Ze zoeken hen dan meer op en vanaf dag 18 staan ze echt voor hun neus te plassen.

Satinka 30 dagen scan en Jade scan om te zien hoe het nu precies zit.. zij bleek op 30 dagen niet meer drachtig. Ze zou nu 42 zijn, en nog altijd geen hengstigheid te bespeuren, dus misschien zit er toch nog ergens een vruchtje verstopt dat zich vorige keer niet meer liet zien, ofwel zien of er activiteit qua eitjes op komst is en eventueel hengstig spuiten..

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 18:56

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:39

Interessant quir
Leuk dat je die foto hier even deelt heb veel gezien in de snijzaal maar minder gericht op het voortplantingsorgaan van een paard :j

Am horses dank je
Spannend x drie dus bij jou
Hopelijk alle drie goed nieuws

Wat een knapperd je valkje <3

Shirley
Mooie merrie
Wat is het voor 1?

Kiki
Dank je
Volgend jaar hopelijk een merrie versie voor ons

Kaylee
Och arm kind zo sneu als ze zo ziek zijn
Heeft hij nog een beetje kunnen slapen
Knap veulen, hij lijkt licht voor een vos

Ladonna
Ook knap dier
Hoe groot is die?

Simpie
Hopelijk laat ze vrijdag meer zien. Het weer lijkt er nu wel naar kwa zo'n en warmte

Xritt
Spannend duimen dat het in 1 x pakt

Corina
Ah sh*t balen dat ze niet drachtig is en ook nog geen hengstigheid

Am horses
Zo'n knappe vent is het
Ben gek op die kleur, heb zelf een cremello pony op het oog en hopelijk kan ik die deze week de mijne noemen <3

Bamorka
Gefeliciteerd met de drachtige dame

Suffie
Voor jou weer duimen

Tinie
Ja ik hoor het veel die de eerste keer niet gepakt hebben gelukkig is er nog tijd genoeg
Succes morgen

Jennyk
Jammer niet drachtig hopelijk woensdag meer geluk kwa eitjes

Kabayo
Dat had ik vorige jaar ook dacht gelijk hengst en ik had gelijk
Wachten duurd altijd lang ben benieuwd of het gelukt is

Nobel
Lastige keuzes altijd he, als ze niet fijn hengstig worden. Wat is wijsheid en wat gaat werken bij die merrie.
Hopelijk helpt het zien van mannelijk schoon wat bij je dame :D

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:57

Wat een prachtige paarden en pony's komen voorbij in dit topic _/-\o_

Wel jammer dat een aantal een teleurstelling moeten verwerken. Gelukkig zitten we nog vroeg in het seizoen. En is het weer is gunstig, veel zon en wat warmer, dus hopelijk snel weer drukte op het wachtbankje. :j

Ik ben ook wel geïnteresseerd in een filmpje over de bevruchting van het paard..

Is er al iemand die een lijstje bijhoudt? van drachtige merries en uitgerekende datum, of wordt dat pas in najaar gedaan? als alles nogmaals gescand is?

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 20:01

AM wat een knappe spruit heb jij!! Ik ben overigens twee weken geleden begonnen met Fertile te voeren...

Seven Zirana is een Inspekteur x Farao x Ureterp...

Oké ik ben even van slag want waarschijnlijk heeft mijn DA het van de week niet goed gehad met de scan...
Ik had het idee dat de hengstigheid in zn begin moest wezen omdat ze dag voor de scan stond te "knipogen" en zachtjes stond te hinneken naar haar vriendinnetje... (Ja merries :roll:)..
Maar hij zei dat ze net haar eisprong had gehad, net te laat zou je zeggen...

Maaaaar sinds vandaag weer licht hinneken naar haar en staart omhoog en een stal genoot heeft haar zeer kort zien "knipogen"... GRRR 8)7
Dierenarts gebeld of ze woensdag willen komen scannen....

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 20:16

kabayo: we zullen zien woensdag!

nobel: ja sjanty zou dan mss geinsemineerd kunnen worden, de hengstenhouder is al op de hoogte :D

am: duimen dat ze alle 3 drachtig zijn!

desi: als je op pagina 1 in het rijtje wilt moet je even pb naar nicole sturen.

seven: hopelijk met dit zonnige en warmere weer dat de eitjes lekker groeien!

shirley: ja toch maar weer scannen dan, zou jammer zijn als je de cyclus nu mist!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 21:10

AM_Horses knap kereltje <3
Zo zonde dat je niet alles aan kan houden he

Kayley95 beterschap voor je zoontje, sneu he als ze zich zo beroerd voelen.
Knap kereltje, zit echt een leuk koppie op.
Ja hoor als ze dan hengstig is gewoon doorpakken qua dekken. Mits ze natuurlijk niet iets ingespoten heeft gekregen wat niet zou kunnen. Maar dat hoor je dan gelijk wel.

LaDonna75 blijft eigenlijk bijzonder dat het eerste gedeelte best snel gaat en dat het daarna nog maanden duurt.
Maar leuk dat je het uitlegt.

simpie94 dank je wel, is gelukt hoor.
Maar beter iets te vroeg dan te laat en nog langer moeten wachten.

Xritt succes morgen!

corinadrenth balen! Hopelijk weer snel hengstig

Bamorka gefeliciteerd *\o/* Hopelijk vrijdag de volgende!

suffie ga duimen dat het gaat lukken

Tinniie dat zei de da ook al vanavond, Veel merries die een rare cyclus hadden en niet drachtig. Ook veel merries met een bloedei. Alles veel meer dan normaal.
Ze wijten het echt aan het weer.
Hopelijk heeft ze het verstopt, hoop het!

Quir ja is gelukt hoor.
Gelukkig dat het wat beter met dr gaat.
Ah wat lief, doet je wel goed als ze zo blij naar je hinniken <3

jennyk balen van Picture! Sjanty gaat de goede kant op.
Succes woensdag

Kabayo eerder werd Bo onwijs knuffelig terwijl ze dat normaal niet echt is. Ja als het haar uitkomt. Maar toen buitengewoon en kon er geen genoeg van krijgen

Nobel01 paard van stalgenoot is nu tot 2x toe hengstig gespoten en het deed niets.
Ze was er niet koliekerig van, maar wel enorm aan het zweten (echt drijf nat)

Shirley__ Gewoon een keer extra scannen, dan weet je het zeker!

Bo vanavond weer geïnsemineerd, wel voor de zekerheid het ei afgespoten nu.
19 mei scannen

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 22:05

Duimen Kiki1976!