[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 21:30

Fflur is zondag avond naar de hengst gebracht. Weet niet wanneer ze hengstig is of word... vind ik maar wat lastig te zien. Sowieso zie ik haar even niet ivm stage intern.

Ze gaat gedekt worden door deze knappe hengst van Bokker Kimm4
https://stalscheerdonk.weebly.com/perlhof-gable.html

Leuk is dat de hengst ook al nakomeling heeft uit een halfzus van Fflur (moeders kant)

Ik vind het ontzettend spannend. Weet eigenlijk niet wat ik moet verwachten, maar dat zal zich allemaal wel uitwijzen. Ik loop nu stage op een Welsh fokkerij dus kan alvast genoeg vragen stellen :D

Afbeelding

Jullie gaan wel hard, moeilijk om allemaal bij te houden :+

mirjamalvaro

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 21:33

Nog best hoop merries die hengstigheid niet tonen! Dacht dat Eli daar uitzondering in was.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 21:54

Ik bedoel meer dat ik het zelf niet goed zie. Meende van wel maar dan zou de calculatie niet kloppen :+

We hebben ook geen hengst (of ruin) staan. En Fflur is sowieso over het algemeen een b*tch :+

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 22:04

Mooi kitty! Ik let er moet ik zeggen niet zo goed op. Maar zie het vaak aan plas gedrag. Nu van Vos ook, was dus hengstig. Verder merk ik I'm gedrag weinig

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 22:13

Welkom nieuwelingen, leuke combi’s

Eigenaardig dat sommige moeilijk hengstig tonen, hierbij de tweejarige zelfs overduidelijk sletje :') en haar zus en moeder deden ook mee. Stinken dat die dan doen. Ik ruik dat al als ze hengstig staan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 22:19

Ik let daar niet op geloof ik. Als ik denk ja, nu moet ik kijken of ze hengstig zijn zie ik duidelijk verschil.
Verder geloof ik chronisch verkouden, ruik weinig.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 22:30

marije1502 schreef:
Jaaaaa onze Dolce is drachtig *\o/*

Gefeliciteerd *\o/*

Knappe combi xHylkje!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 23:08

Die van mij plassen dus niet meer oid. Dit jaar voor het eerst door nieuwe ruin en merrie die gehele jaar door belachelijk hengstig is wel toonbaar hengstig. Maar hun reactie op deze 2 was ook al aan het afnemen. Gelukkig vaak genoeg om hun "ritme" vast te leggen. :')

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 23:22

Sinds hier de jonge hengst verkocht is tonen de merries ook geen hengstigheid meer. Vind het heel moeilijk te zien nu.

Ik heb me wijs laten maken dat drachtige merries ineens gaan glanzen in de vacht. Als dat zo is, dan is de mijne nu ook drachtig. Ze blinkt als een spiegel :P

Gefeliciteerd met Dolce Marije!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 23:23

Vanavond weer blij dat we altijd op 16 dgn gaat scannen. Mevr G was niet drachtig maar wel hengstig met een ei van 5.4 Ook blij dat de DA denk dat donderdag erbij goed is aangezien het sperma uit Denemarken moet komen. Op 18 dgn scannen was mooi te laat geweest.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 23:55

Gefeliciteerd marije *\o/*

Aantal nieuwe hier in dit topic. Welkom allemaal!

Baudyh. Wat balen dat ze niet drachtig is. Gelukkig wel optijd erbij!

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 07:31

Oh wij hebben genoeg hengsten en ruinen staan (dr 2 ponyvriendjes zijn ruinen) maar alsnog was t voelen of ze hengstig was of niet :')

xHylkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 08:00

Bedankt allemaal! :D

Hier ook helemaal geen hengstigheid getoond, stond normaal altijd te plassen! Zijn toen in april begonnen met scannen om de cyclus goed te kunnen volgen.
DA hier zei dat het ook met het slechte weer tot voorheen en de droogte van vorig jaar te maken kon hebben, ze zei dat er sowieso weinig te zien was!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:00

Het zijn hier zowat alleen maar pis merries :')

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:01

Hier ook een land vol pismerries behalve die van mij :')

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:16

Cioccolato : super dat het er als een normale dracht uit ziet! Maar kan mij wel voorstellen dat je het spannend blijft vinden

AM Horses : rot dat het nog niet gepakt heeft, hopelijk volgende ronde wel prijs!

Jumpyhorse : welkom! Duimen dat je merrie meteen drachtig is.

immii : hopelijk derde keer goede keer!

Cynthia : eigenlijk lijkt me dat ook de fijnste manier om het zo natuurlijk mogelijk te laten lopen. Heerlijk leventje zo voor Fi! Hopelijk is ze meteen drachtig! Je hebt altijd zo'n knappe veulens :-)

Marije : super, gefeliciteerd!

xHylkje : mooie combi!

Angelpam : spannend! Veel plaats op de wachtbank. Ik wacht nog tot we eindelijk de eerste keer kunnen insemineren!

KittyDylan : knappe combi! Hopelijk snel hengstig!

Baudyh : jammer dat ze niet drachtig is, maar gelukkig wel op tijd erbij om meteen opnieuw te beginnen!

Dolly toont hier juist enorm goed hengstig. Ze staat dan ook met een heel knappe ruin op de weide :-D . Ze 'pinkt' enorm veel, plast de hele tijd, en biedt zich ook echt aan de ruin aan. Heb daarom ook bedacht dat het misschien toch niet zo'n slimme zet was om haar naar de hengstenhouder te brengen. Daar komt ze ook wel buiten, maar staat ze alleen en wordt ze minder gestimuleerd om hengstig te worden denk ik dan. Ik hoop enorm dat het mooie weer helpt om nu mooi hengstig te worden, en dat ze deze keer haar cervix opent. Moest het niet zo zijn, dan ga ik navraag doen naar een DA die thuis wil opvolgen denk ik. Allé, moet overleggen met mijn vriend want het is eigenlijk zijn merrie :-p .

Nog een stomme vraag waarschijnlijk, maar zien jullie er een probleem in als de merrie tijdens de dracht gewoon bij de ruin in het land blijft staan? Ik kan mij niet meteen een probleem voorstellen, ze kennen elkaar al lang en zijn erg hecht samen.

ZonnetjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:23

Mijn merrie toont haar hengstigheid ook eigenlijk niet. Dacht pas dat ze hengstig was, maar rond de tijd dat ze weer hengstig zou moeten zijn kon da niks zien. :+

@Cowgirl Ik heb wel eens gehoord dat de merrie zou kunnen verwerpen als de ruin zich nog als een hengst gedraagt en de merrie gevaar ziet voor haar veulen van een 'andere hengst'. Weet niet of dit ook daadwerkelijk gebeurd, mijn merrie staat nu ook bij een ruin maar die is al 21 en gedraagt zich alles behalve een hengst, dus laat ze maar gewoon samen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:28

Er is in vorige dikke buiken topics inderdaad wel eens ter sprake geweest wat Zonnetje zegt. Ik denk dat je zelf het beste het gedrag van je ruin kunt inschatten maar ik denk ook dat scheiden terwijl ze altijd samen lopen ook weer stress kan veroorzaken wat niet zo gunstig is.

BaudyH balen zeg! Maar gelukkig kun je nu wel meteen verder.

KittyDylan welkom hier.

Ik heb hier 3 merries waarvan er 2 niet hengstig tonen. Toevallig beide merries waar ik mee wil fokken, hoe leuk. Nog een week te gaan op het wachtbankje, we zijn al over de helft haha.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:33

Wij hebben zowel hengsten als merries staan en nóg nooit last gehad van verwerpen daardoor..

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:57

Angelpam, spannend! Nu begint het lange wachten :D

Oh Cioccolato, ocharme. Gelukkig heb je nog alle tijd! Toont ze al iets van hengstigheid?

Dankjewel Cynthia!

Welkom KittyDylan! Knappe merrie hoor!

Ja Mirjam, daar schrok ik ook van. Nu door de 2-jaarse hengst weet ik het, maar anders had ik het echt niet geweten…
Blijkbaar genoeg merries die het niet laten zien dus, fieuw, we zijn niet alleen :')

Onze merries staan nu ook bij twee doodbrave ruintjes die 0,0 hengst tonen/zijn, dus ik verwacht eigenlijk geen problemen…

Vanavond scannen! Man, ben oprecht zenuwachtig deze keer…

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:24

Zou wel weer gaaf zijn cynthia als ze weer ongeveer hetzelfde uitgerekend zijn net als in 2016.

Het is dat ik een hengst naast mijn merrie met veulen heb staan anders had ik ook niet geweten of de hengstig was. Mijn da zei dat merries met veulen aan de voet weinig hengstigheid tonen.

Morgen ochtend komen ze hier scannen om te kijken of het ei weg is. Hopelijk gaat alles net zo namelijk als vorig jaar.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:29

Mijn merries staan gewoon bij mijn ruinen. Maar mijn ruinen zijn ook totaaaal niet hengst.
Pensionruin is wel super hengst en dominant en die mag dus niet bij mijn merries. :=

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:29

Ah oliebol baudy...

@zonnetje, die had ik nog niet gehoord maar lijkt me de grootste onzin :') hier staan er meerdere hengsten omheen en nog nooit heeft een merrie verworpen.
In de natuur loopt er ook altijd een hengst bij natuurlijk.
Nah, die geloof ik niet haha.

Hier tonen ze altijd goed hengstig. Maar heb dan dus ook meerdere hengsten staan in de weides ernaast.
De merries tonen hier al hengstig als ze 1 jaan zijn.

Shire dame is vanmorgen nog weer gedekt. Slettebak :').

ZonnetjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:45

@cp Ik zeg ook dat ik geen idee heb of het klopt, maar heb het wel eens gehoord. Volgens mij gaat het er dan om dat het een andere hengst is die voor bedreiging kan zorgen (in de natuur is de hengst die erbij loopt ook de 'vader' van het veulen). Maar zoals ik al zei, geen idee of het daadwerkelijk zo is, ook omdat het in veel gevallen WEL gewoon goed gaat.

Edit: artikeltje gevonden uit 2016 hierover voor degene die het interessant vinden.
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... -niet.html

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:54

Wat is er alweer veel bijgeschreven.
Baudy, jammer zeg, maar inderdaad wel mooi dat je op 16 dagen hebt gescand en nu op tijd bent voor de volgende cyclus.

Vandaag is de da bij Sierou geweest. Het eitje is weg, wat we ook wel verwacht hadden aangezien ze hiervoor gespoten is. Nu afwachten, 31 mei weer de scan.

Sierou is altijd wel over de top hengstig. De boer kwam al naar mij toe, die kreeg haar niet meer bij de ruin weg. :=